Bukefalos 28 år!

Rodeo = Djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Hemsk film :( Men det är verkligen propaganda... allt det hemska visas... som Noffepoffe säger, hur många hästar har inte dött i tex fälttävlan?

Om man drog ihop en sådan här film med bara olyckor från fälttävlan där hästar bryter nacken osv, ser det nog lika hemskt ut .... :(
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

aa, då skulle fjordingen i stallet bli en utmärkt rodeo häst, ingne hals & äääälskar verkligen att bocka... med elelr utan ryttare, altl går lika bra!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Ett samtal mellan en rodeohäst och en ridhäst.
Rodeohästen säger:- Jag har aldrig haft ett bett i munnen i hela mitt liv och jag bor med min flock hela tiden och min arbetstid är 6 sekunder per kväll under högsäsong.
Ridhästen säger:- Jag bor i en box och får kanske gå ut ibland och när jag rids så drar man i min mun, spänner in min rörelsefrihet och sporrar mig timme ut och timme in.
Rodeohästen: Oh, stackars dig, börja bocka av din ryttare så kanske du säljs till en rodeo och får det bättre i livet. Jag har dock hört att dom är väldigt petiga villka hästar som får ingå i rodeoaveln så jag kan bara önska dig lycka till.

Haha! :banana:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Att jämföra med fälttävlan gör inte rodeon ett dugg bättre!

Nu handlar tråden om rodeo. Jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma och diskutera och ifrågasätta allt. Kan fälttävlan göras hästvänligare? Hur är det med steeplechase? etc etc. Utan att vi för den skull behandlar hästarna som vore de av porslin, det kan bli lika fel det.

Visst finns massor av grymheter och dålig behandling av djur och människor överallt i världen. Visst måste vi verkligen sopa rent framför vår egen dörr, som bewildered skrev. Det är alltid lättare att klaga på andra än att ta itu med sina egna fel. Men det hindrar inte att det är viktigt att ifrågasätta något man upplever som fel, även om det inte är på hemmaplan. Kanske kan en sådan diskussion också hjälpa oss att få upp ögonen för vad som sker här hemma. Tycker man att det vänder sig i magen när man kollar brutal rodeo, ser man kanske att det finns saker som man tidigare inte lagt märke till som är minst lika fel.

Annars är det som att säga att Sverige inte får agera i frågor som handlar om regnskogskövling förrän vi stoppat vår egen pågående avverkning av de sista urskogsspillrorna här hemma. Eller inte driva på internationellt i klimatfrågan förrän vi nollat våra egna koldioxidutsläpp. Att argumentera så blir bara ett sätt att hindra förändring. Och det är väl inte det som är syftet?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag tror att så länge pengar finns inblandat i hästsporten så kommer grymmheter oxå finnas. En del människor är villig att gå väldigt långt.... på bekostnad av djurets välmående. Men precis som du säger så kan man försöka göra något på hemmaplan, där tror jag att vi kan göra mest nytta :)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Att jämföra med fälttävlan gör inte rodeon ett dugg bättre!

Nu handlar tråden om rodeo. Jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma och diskutera och ifrågasätta allt. Kan fälttävlan göras hästvänligare? Hur är det med steeplechase? etc etc. Utan att vi för den skull behandlar hästarna som vore de av porslin, det kan bli lika fel det.

Visst finns massor av grymheter och dålig behandling av djur och människor överallt i världen. Visst måste vi verkligen sopa rent framför vår egen dörr, som bewildered skrev. Det är alltid lättare att klaga på andra än att ta itu med sina egna fel. Men det hindrar inte att det är viktigt att ifrågasätta något man upplever som fel, även om det inte är på hemmaplan. Kanske kan en sådan diskussion också hjälpa oss att få upp ögonen för vad som sker här hemma. Tycker man att det vänder sig i magen när man kollar brutal rodeo, ser man kanske att det finns saker som man tidigare inte lagt märke till som är minst lika fel.

Annars är det som att säga att Sverige inte får agera i frågor som handlar om regnskogskövling förrän vi stoppat vår egen pågående avverkning av de sista urskogsspillrorna här hemma. Eller inte driva på internationellt i klimatfrågan förrän vi nollat våra egna koldioxidutsläpp. Att argumentera så blir bara ett sätt att hindra förändring. Och det är väl inte det som är syftet?


Absolut inte! Förändring är ett måste.. Men jag vill att folk ska inse vad som sker Här Hemma - i grannstallet! Folk skriker så lätt om hur fel allt är överallt utom hemma.. Ser man något som är fel - Hjälp? Ifrågasätt? Stötta? Demonstrera?

Personligen tror jag på att utbilda så många hästmänniskor som möjligt till att iaf få ett hum om hur en häst funkar egentligen.. (alltså.. alla hästar är inte Mulle - Eller Al Shaitan för den delen) ..basic grejer.. som tex. att en hingstkedja kanske kan dölja dina problem men inte lösa dom? Att en piasavakvast inte är ett lasthjälpmedel? Att hobbles är djurplågeri? Att binda ner en häst med nosen mellan framknäna Inte löser det faktum att den stegrar? Att du inte kan piska din häst till att hoppa bättre? Att det Faktiskt inte är en bra idé att sätta ståltrådsgrimma på din häst för att den ska bli mer lyhörd.. eller det simpla faktum att ett Kombinationsbett INTE lsöer ditt eg. problem och att det ligger i Din ridning att hästen är hård i mun?

Det finns nötter överallt.. men värst är ändå "den tysta majoriteten" som bara ser på.. oavsett om det är mobbing i skolan, rasism eller djurplågeri. Det är allas skyldighet att agera.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

det har jag opckså funderat på till jag mötte Loke - en fjording som skulle ha älskat rode, men vi har våra egna pass på gärderna, igår skulle n ev. medryttare testa min häst ås jag tog med busen ut, eherm, tja åka blev det ju av, vi han väll komma 3 m. från gården innan han bet tagi bettet och studsadeiväg i en båge, han bockade oavbrutet i 20 min, men när han väl insåg att han inte fick av mig så testade han stegrings taktiken i stället, innan han tvärt blev sur och vägrade gå i stället, hela tiden glat frustande och öronen frammåt ,)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Hejsan!
Själv tycker jag detta med rodeo är lite både och!
Och du som skrev detta om dressyr hästaar, En häst trivs 100% bättre ute än inne, helst skulle jag se att alla hästar gick på lösdrift det dom är född till (Då i en stor hage med vindskydd):)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Om man pressar en häst att bocka som en galning för att göra sig av med det onda den har genom att spänna en rem vid skapet så ärdet absolut djurplågeri, även om man inte skulle spänna en rem så är det uppenbart en stressande situation för hästen.
Detta kallar jag inte ens sport.
Ska vi kolla på sporter så är fälttävlan ngt jag inte heller gillar då det handlar om fasta hinder där onödiga olyckor hänt, i hoppning är iaf bommarna gjorda för att falla ner om hästen skulle ta i bommen.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

det är så hemskt att det gör så här :(
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Om jag var häst/tjur: jag hade nog hellre slaktats än att bli stressad, sporrad, plågad, instängd, avskiljd och skadad på en rodeo.

Någon skrev att de tycker det är kul? Hur tänker man då? Ser det ut som om hästarna tycker det är kul...de ser snarare ut att inte veta var de ska göra av sig själva o den där plågoremmen runt ljumsken. att de ens sitter någon på ryggen är nog inte det viktigaste i hästens panikartade tankar.

..bara för att folk ska ha lite kul.

och det finns fler djuraktiviteter vi kan skälla på. ex rida på får, rida på strutsar, rida på mongolponnyer, rida på ungdjur, slänga kalvar i marken som är livrädda, jaga tjurar i pamplona, gipsa skadade vilda fåglars vingar, ta hit hundar från rumänien en jäkla massa skit vi människor sysslar med, av välvilja , okunskap eller illvilja o egna eller ekonomiska intressen.

Att jag inte skulle kunna se på en häst på rodeo att den är tillfreds bara för att jag inte varit där själv är rent skitsnack.
Precis som jag kan se i hemlösa barns ögon att allt inte står rätt till.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Hejsan! Jag skulle bara säga att Rodeo är djurplågeri!!
Har ni sett remmen de spänner JÄTTEHÅRT precis vid ljumsken! Det är jättehemskt! Även den lugnaste hästen skulle bli vild och börja bocka om någon spände en sån hemsk rem där! Jag tycker att rodeo skulle vara olagligt. Även dendär konstiga grenen där man ska fånga en stackars KALV med lasso! Fast i många länder har de ju en konstgjord! Tjurfäktning är också mega hemskt :cry: !!
Ingen som håller med??
/Aprile


Rodeo är så mkt mer än tjur och unghästsridningen...:smirk:

Rodeo är när dom gör dummy-grenar med lasson, barrel race & pole bending som är fartgrenar, och det är som en svensk marknad med godis stånd och annat kul. Men håller med om det du vill få fram att tjur och häst-ridningen med en gjord vid buken som får dom att hoppa högt borde vara olagligt.

Men fult att anklaga hela rodeon pågrund av det. :crazy:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Vid rodeo så "lärs" hästarna att bocka. De flesta hästarna gillar sina jobb där, de får göra dte de är bäst på.

Nja dom lär sig inte, men dom är ju beredda på att börja bråka och bocka eftersom dom inte vill bli av med ryttaren utan remmen dom har runt buken vid ljumsken.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

:angel: Denna tråd förvränger lite synen på rodeo. :devil:

Hästar som dras ihop med massor av hjälptyglar, som knappt har gräs i hagen, får olika och skarpa bett stup i kvarten, sporrar i sidan, spön som piskar dom i sidan, massa konstigt foder som ingen vet vad det är i. <---- Är det bättre? :angel:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Usch men den var verkligen otäck videon. En annan har ju inte riktigt koll på traditionen, men det är jätte bra att det finns folk som kan dela med sig av positiva erfarenheter
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Först av all (och denna del är itne riktad till Dig Gisburn) vilken tråd kom först? Denna eller den andra där vi vilt diskuterat om huruvida rodeo är djurplågeri eller inte?


Sedan svar itll dig Gisburn.

Strapsen, som remmen runt djurens skap heter, är där för att skapa tryck på en nerv vilket i sin tur skapar bockningarna. Den är ofta hårt spänd. Det finns videobevis på hur trevligt de spänner dessa remmar.


Ang. hjälptyglar och att det skulle vara djurplågeri, jag håller fullt med dig, därför skapade jag för ngt år sedan (ett år tror jag det var) en tråd som diskuterade detta ämne. Här på buke. Sök på nått i stil med hjälptyglar eller stjälptyglar, skapad av mig. Så ja, ämnet har diskuterats.

Sedan, när det kommer till Varför rodeo är djurplågeri, kika på denna post som jag skapade i den förra tråden jag diskuterade om rodeo:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=736315&page=2

I den får ni väl förklarat olika orsaker till varför hästarna och övriga djur reagerar som dom gör och varför rodeo är dåligt för djuren.



Sedan anser jag att man ska kunna komma med bättre argument än "Du har aldrig varit på en rodeo så du vet inte" om man ska ge sig in i dessa diskutioner. (inte riktat till dig Gisburn). Och ska man nu hävda att något inte är sant, så ska man också kunna backa upp det och bara inte gömma sig bakom "jag vet bättre än dig för jag har varit på en riktigt rodeo" argumenten till döds ända...


Att ha sett det "på riktigt" innebär inte att man verkligen sett den sanna rodeon anda.
Man har sett vad rodeofolket vill visa, och vem vill visa upp misshandel och abuse av djur?
Det skulle ju inte ge pengar.



Den erfarenhet jag har av rodeo har bevisat för mig att man använder hästar som vill bocka och busa och som har ett sådant behov att uppfylla. Därmed inte sagt att jag tycker att det är mycket av en sport, eller att jag tycker om det jag har sett.

I Bullriding gör man ungefär likadant, man använder sig av tjurar som tycker om att bocka. Men jag har aldrig gillat iden att rida tjurar, eftersom de inte är framavlade till den sortens belastning. Det är ändå (oftast) stora karlar på 80-100 kilo som utövar bullriding, och utöver belastningen på tjurarnas kroppar har jag aldrig tyckt så värst bra om aktiviteter som stressar djur. (Jag kan till exempel inte titta på "Krokodiljägaren" när han fångar och håller fast vilda djur enbart för att visa upp dem för kameran - jag får nästan nervsammanbrott av ilska!)

Men jag håller med Kenneth så tillvida att man nog inte ska uttala sig innan man har sett det live. Remmen som nämns ovan är lite av klassisk betingning - hästarna har sedan de var unga lärt sig att remmen används när det är dags för show (i hästens ögon alltså bockande och hoppande) och den rodeo jag sett använde inte någon überhårt spänd rem. Det ska inte behövas, den behöver inte spännas hårdare än att den sitter.

Men det är väl likadant i alla grenar - vissa använder inspänningstyglar felaktigt för att de inte blir nöjda med resultatet när de använder dem så som det var tänkt, men jag har då aldrig sett någon tråd här om att det skulle vara djurplågeri! I min meing är det väl ändå värre att tvinga en häst att gå i en onaturlig böjning och nypa sig själv i bogen i en timme varje dag i ridhus, sju dagar i veckan, med två-tre timmars utevistelse i liten hage och aldrig få ridas ute i skog och mark eller gå med hästkompisar?

Återigen, innan nån går i taket, jag har inte sagt att jag tycker bra om rodeo, men jag menar att det finns värre saker en häst kan råka ut för, och jag har sett med egna ögon att det är en bra mycket större andel hästar som far illa i våra "omhändertagande" hem än det är ute i showbranchen.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Tack för ditt inlägg.

Som sagt. Det är itne bara "bra" rodeo som existerar.

Visst finns det säkert "bättre" rodeo men ingen rodeo är bra så länge de använder strapsen för att tvinga djuren att bocka, eller sprorrarna för att skada djuren.



Jag personligen tror att man besparar dessa stackars rodeohästar mycket lidande genom att göra dom till hamburgare istället. Har själv vart på rodeo i en mellanstor stad i USA, och jag mådde riktigt illa av det jag såg.Blev verkligen chockad av allt! Ryttarna hade vassa sporrar som dom inte gjorde annat än bankade med, hästarna hade självklart rem i ljumsken (som lossas av hjälpryttare för att hästen ska sluta bocka) Inte fan tror jag att det handlar om någon pedagogisk inlärning där hästen får lära sig att det är "tillåtet" att bocka med remmen på. Självklart är det mycket obehagligt för hästen. Det är helt enkelt oridna unghästar som utsätts för stress och obehag.

Glömmer aldrig när en stor och vacker palomino kom inbockande på arenan i panik! Man såg stress och rädsla i hans ögon och han kom rakt emot läktaren och var livrädd. Han bockade rakt in i stängslet och bröt nacken 2 meter framför mig. INGEN i publiken reagerade nämnvärt,och det fick mig att bli så förbannad! han levde fortfarande efter 10 min,men ingen sköt honom,utan han släpades ut från arenan haldvdöd med bruten nacke efter en annan häst. När rodeon var slut och jag gick ned från läktaren såg jag hästen ligga i stekande sol. Ingen hade avlivat honom,utan han hade fått självdö i hettan.

Så mycket har jag att säga om rodeo och många amerikaners inställning till djur.

Vad gäller "välta" djur,så låter det helt idiotiskt. Varför??
tror du inte att det skulle göra ont att falla på sidan om du vägde 500kg?!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag håller med dig till 100% att det fionns djurplågeri här hemma.

Men så fort någon tar upp sådana saker som Rodeo så vill folk gärna glorifiera det.
Det får absolut inte kritiseras för gud nåde dig då.
Attityden är tyvärr "Du har ju inte sett det på Riktigt, vad vet du?"


Visst ska man diskutera andra sporter med. Alla sporter har sina negativa sidor och människor.


Låt inte en diskution glida över i fel ämne!

Diskutera rätt saker i rätt tråd.


Vad jag är så strakt emot i rodeo är att det är ett "måste" att ha strapsen på för annars bockar inte hästen, den bockar för att den Måste och för att det är smärta, inte för att det är inlärt beteende.

Jag har erbjudit "rodeo-talesmän" att skapa en tråd om någon annan sport och kritisera saker där med och jag ska komma och hålla med dom till 100% dära, men det gör de inte. Rädsla? Okunskap? Ingen aning varför de inte skapar en tråd där de själva får rätt lite då och då.


Den dag rodeohästarna rids utan straps eller andra smärtsamma metoder skall jag säga att det inte är i överlag en grym sport. Men så länge de har strapsen och sporrarna på, så kommer jag att fortsätta hävda mig.



Absolut inte! Förändring är ett måste.. Men jag vill att folk ska inse vad som sker Här Hemma - i grannstallet! Folk skriker så lätt om hur fel allt är överallt utom hemma.. Ser man något som är fel - Hjälp? Ifrågasätt? Stötta? Demonstrera?

Personligen tror jag på att utbilda så många hästmänniskor som möjligt till att iaf få ett hum om hur en häst funkar egentligen.. (alltså.. alla hästar är inte Mulle - Eller Al Shaitan för den delen) ..basic grejer.. som tex. att en hingstkedja kanske kan dölja dina problem men inte lösa dom? Att en piasavakvast inte är ett lasthjälpmedel? Att hobbles är djurplågeri? Att binda ner en häst med nosen mellan framknäna Inte löser det faktum att den stegrar? Att du inte kan piska din häst till att hoppa bättre? Att det Faktiskt inte är en bra idé att sätta ståltrådsgrimma på din häst för att den ska bli mer lyhörd.. eller det simpla faktum att ett Kombinationsbett INTE lsöer ditt eg. problem och att det ligger i Din ridning att hästen är hård i mun?

Det finns nötter överallt.. men värst är ändå "den tysta majoriteten" som bara ser på.. oavsett om det är mobbing i skolan, rasism eller djurplågeri. Det är allas skyldighet att agera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp