Bukefalos 28 år!

Rodeo = Djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rodeo = Djurplågeri

har sett rodeo med tjurar på tv och då har tjuren slutat bockat 1-5 sekunder ryttaren flygit av och springer sedan ut genom en dörr som nån öppnar åt den.
Har inte sett så mkt med hästar men de ggr jag sett har det varit likadant.
Sen tror jag det är rätt omöjligt att ta av remmen när djuret far runt och bockar..

Rätt gammalt inlägg men jag svarar på det för att ingen skall gå med tron att detta är sant.


När ryttaren fallit av fortsätter hästen att bocka. Två extraryttare rider upp längsmed hästen och "stänger in den" och en av dessa ryttare lossar strapsen (remmen) i en enkel handvändning med ett "autolås".


För videobevis, se den länk jag postade ovan, om ni kollar igenom alla videolänkar jag lägt in kan ni se att detta verkligen sker.


Varför tror ni att de filmar ryttaren och inte hästen efter att ryttaren fallit av?
Det nästa man ser av hästen är en lugn häst som går/travar/galopperar utan att bocka, men remmen, den sitter inte kvar...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

*delvis knapplån*


Nu skriver jag en lång roman med alla inlägg, jag undrar om någon verkligen orkar läsa allt.

Jag ser inte hur man kan försvara Någon hästhållning med att
"ja men när hästen Inte används (rids/körs) så har den ju det bra, den får gå ute dygnet runt i stora hagar."

Så därför är det ok med djurplågeri inom ridningen/körningen?

"Makes sence... not"



Jag har mina hästar ute dynget runt, rider utan bett och de får bra med mat och vatten.

Men vårt klimat erbjuder inte alla hästar att leva det livet. Vem skulle Inte vilja ha usa´s klimat och kunna ha hästarna ute dynget runt? Med sol och värme?
Och usa´s rancher! Ja tack... men vi har varken marken eller klimatet att erbjuda våra hästar det livet i alla lägen och med alla hästar.

Ska man se karskt på det så kanske det inte är så roligt för en häst att gå ute i gassande sol utan att ha en chans att gå in. För även om de ställs i ett stall så är det inte kallt så länge stallet inte är av sten eller har fläktar inne i stallet...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

efter att ha tittat på följande länk, http://www.youtube.com/watch?v=Tzg-z...related&search, (kommer inte rätt upp så skriv in rodeo terror).
VILLKEN ALLA. borde se.,,så är det verkligen AMERICAS SHAME. har aldrig sett något så vidrigt. det är djurplågeri i högsta klass! att människan är så avskyvärd!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rodeo = Djurplågeri

HEJSAN! tyvärr så är det ju inte så trevligt som man tror, när man ser det bakom kulisserna hur de släpar ut tjurar, hästar med brutna nackar, de skjuter inte ens dem, utan släper ut dem, det är ingen liten avlossare som lossar remmen, många hästar får kvävas till döds, eller blir skjutna ett par timmar senare!
kolla på youtube.com och sök på rodeo terror så får du se den "blodiga" sanningen!


Rätt gammalt inlägg men jag svarar på det för att ingen skall gå med tron att detta är sant.


När ryttaren fallit av fortsätter hästen att bocka. Två extraryttare rider upp längsmed hästen och "stänger in den" och en av dessa ryttare lossar strapsen (remmen) i en enkel handvändning med ett "autolås".


För videobevis, se den länk jag postade ovan, om ni kollar igenom alla videolänkar jag lägt in kan ni se att detta verkligen sker.


Varför tror ni att de filmar ryttaren och inte hästen efter att ryttaren fallit av?
Det nästa man ser av hästen är en lugn häst som går/travar/galopperar utan att bocka, men remmen, den sitter inte kvar...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

det är ingen liten avlossare som lossar remmen,

Jag förstår inte vad du menar med denna kommentar.

Den rem som ligger i skapet (juverområde för ston) på hästarna kallas straps.
Man kan på flera videor på SHARK´s hemsida se hur de mycket enkelt öppnar denna med en speciell mekanism. Därmed långtifrån sagt att den är snäll mot hästen.
Jag syftade på att den är enkel att öppna för människan. Annars skulle det inte se bra ut på tv...
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Eftersom jag inte är insatt i rodeon så tänker jag inte uttala mig om att det är rätt eller fel..

MEN, en fråga; Om du har en 'vanlig' ridhäst som börjar hysteriskt bocka, då kan man med enkelhet konstatera att något är fel? En häst bockar inte hysteriskt för att det är roligt, en häst gör glädjesprång om den är glad.. så vitt jag vet? Om vi då skippar den här remmen i ljumsken, skulle rodeo-hästen bocka lika hysteriskt? Jag tror iaf inte det.. Alltså kan iaf jag konstatera att rodeohästen inte har ett jättetrevligt jobb.. Men kan inte påstå att det är sjystare med pelham och inspänningstygel och sporrar i magen.

MEN håller helt och full med dej om att dens liv i flock och utedrift är så mycket bättre än box och tre ton täcken.

..men som sakt så är jag inte insatt i rodeon, så ni får gärna rätta mig om jag har fel.. :)

/ Emilia
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Visst kan man säga att dressyrhästar har det sämre för att dom aldrig får vara ute o likande. Och visst är det vanligt att ryttaren använder hjälptygeln felaktigt så att hästen tar skada. Men detta gäller ju de ryttare som är oerfarna och inte får hjälp eller helt enkelt är så ignoranta att dom inte tar emot hjälp. Hästar som står hos kunniga och medkännande hästmänniskor blir väl behandlade. Det är så gott som omäjligt för en häst att leva naturligt i dagens samhälle. Ska vi räkna upp andra grenar än dressyr så är det ju synd om travhästarna för dom går med huvudet uppspänt med en checkrem, och synd om hopphästarna eftersom dom ibland slår i hindret och kanske måste ha en martingal på sig. Men används dessa hjälpmedel av kunniga personer så blir checkremmen inte ett hinder utan en hjälp för hästen att vila huvudet i när den blir trött, och martingalen gör ingen skada alls utan hindrar ju bara hästen från att dra upp huvudet så högt att ryttaren inte ser och kanske gör nåt misstag som skadar hästen.
Vad gäller rodeo så tycker jag personligen inte om det pga olycksrisken för både häst och människa. Har en kompis som var i usa för ett tag sen. Där gick hon på rodeo flera gånger men slutade eftersom hon tyckte hästarna såg fruktänsvärt stressade ut och många skadade sig illa. Bruntna ben och nackar såg hon flera gånger. Men det kan ju ha varit en oseriös arrangör eller vad det heter. Sånna finns ju inom alla grenar. Eller?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag gillar inte heller rodeo, men jag vet dock att hästarna inte far illa. Rodeo hästar ska ha en speciell sorts "bockning" i sig och många gånger köps hästar in som inte fungerar till vanlig ridning. Man utbildar även rodeohästar och en bra sån är inte billig... Allt detta i USA givetvis
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Jag önskar att folk läste igenom en hel tråd innan de kom med sådana kommentarer.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

sant.. å tjurfäktning, som nån annan nämnde.. :cry:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Håller fullt med "kenneth" som verkar kunna sin sak! Varken rodeo eller det man fångar kalvar och kor i är vidare hemst, jag behöver nog inte berätta mera om det enligt min åsikt alla andra har haft så fantastiska svar :) Men tjurfäktning däremot :mad: Fy vad hemst!
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Håller fullt med "kenneth" som verkar kunna sin sak! Varken rodeo eller det man fångar kalvar och kor i är vidare hemst, jag behöver nog inte berätta mera om det enligt min åsikt alla andra har haft så fantastiska svar :) Men tjurfäktning däremot :mad: Fy vad hemst!

:eek:

Har du någon aning om vad du pratar om?

Har du Sett hur man fångar kalvarna?
Vet du Varför hästen bockar?
Har du koll på alla skador som kommer av denna sport, på hästar, tjurar och kalvar?
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

angående dialogen mellan ridhästen & rodeohästen...


shit, ja den ridhästen tycker jga synd om! dock har alla hästar jag hanterat fått gå ute minst 10-12 timmar om dagen och där är det ingen som "drar i munnen! utan där bygger allt på BRA ridning, inte ridskoledragkamper.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Någon skriver att det är väl ingen som tjänar på att djuren far illa.
Uppenbarligen är verkligheten så att utövarna skiter i om djur far illa.

Nu vill jag bara hoppa in och påpeka att folk arrangerar hundslagsmål, tuppslagsmål etc. Hur många bryr sig om djuren far illa eller inte så länge man tjänar pengar? Det finns många hästar här i världen så att bryta nacken på ett par skadar ingen av arrangörerna egentligen. De skaffar en ny.

Men det är så jag ser på det hela. Det finns säkert folk som är guld värda inom rodeo och tar hand om djuren och ser till att säkerheten är hög. Men så finns det rötägg- och jag tror det finns betydligt fler av de sistnämnda (i de flesta sporter- inte bara rodeo).
 
Senast ändrad:
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Hejsan! Jag skulle bara säga att Rodeo är djurplågeri!!
Har ni sett remmen de spänner JÄTTEHÅRT precis vid ljumsken! Det är jättehemskt! Även den lugnaste hästen skulle bli vild och börja bocka om någon spände en sån hemsk rem där! Jag tycker att rodeo skulle vara olagligt. Även dendär konstiga grenen där man ska fånga en stackars KALV med lasso! Fast i många länder har de ju en konstgjord! Tjurfäktning är också mega hemskt :cry: !!
Ingen som håller med??
/Aprile

HÅLLER HELT MED DIG! tänk om de ändå kunde förbjudas, då hade jag varit riktigt glad :bow: stackars hästar säger jag bara!?:eek:
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Nu för tiden är väl rodeo mer en riktig sport och de har regler och sånt??
Annars skulle det ju vara olagligt som i usa. De är ju inte helt korkade där borta.
Tjurfäktning däremot där de faktsikt dödar tjuren är ju hemskt men jag tror inte en rodeohäst mår sämre än min. jag har ju lärt honom hur jag vill att han ska göra när jag sitter på ryggen och rodeohästen har lärt sig hur han ska göra.
De har helt enkelt olika yrken bara=)
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

Djurplågeri är djurplågeri oavsett.. och jag är faktiskt ingen Rodeoälskare.. inte någonstans, även om jag har sett rodeohästar utan skapremmen.. Det är ingen schysst sport någonstans och det ger jag er/dig helt rätt i. Men det finns alltid två sidor av varje historia och det är - konstigt nog - en kulturell grej och frågan är om man eg. kan komma undan med att klanka på en kulturuttryckning.. även om djur kommer i kläm..

Jag håller med dig till 100% att det fionns djurplågeri här hemma.

Men så fort någon tar upp sådana saker som Rodeo så vill folk gärna glorifiera det.
Det får absolut inte kritiseras för gud nåde dig då.
Attityden är tyvärr "Du har ju inte sett det på Riktigt, vad vet du?"


Visst ska man diskutera andra sporter med. Alla sporter har sina negativa sidor och människor.


Låt inte en diskution glida över i fel ämne!

Diskutera rätt saker i rätt tråd.


Vad jag är så strakt emot i rodeo är att det är ett "måste" att ha strapsen på för annars bockar inte hästen, den bockar för att den Måste och för att det är smärta, inte för att det är inlärt beteende.

Jag har erbjudit "rodeo-talesmän" att skapa en tråd om någon annan sport och kritisera saker där med och jag ska komma och hålla med dom till 100% dära, men det gör de inte. Rädsla? Okunskap? Ingen aning varför de inte skapar en tråd där de själva får rätt lite då och då.


Den dag rodeohästarna rids utan straps eller andra smärtsamma metoder skall jag säga att det inte är i överlag en grym sport. Men så länge de har strapsen och sporrarna på, så kommer jag att fortsätta hävda mig.
 
Sv: Rodeo = Djurplågeri

*kl*

Liten film från rodeo...

javascript:ol('http://www.youtube.com/watch?v=Tzg-zpXik6U&mode=related&search');


Mycket inspirerande måste jag säga...!



Fy fan:eek: jag måste erkänna att jag trodde att djuren behandlades bra inom rodeon. Men jag hade visst väldigt fel:cry: Usch stakarns, stakarns djur:(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp