Rökande grannar - vad kan jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
:cry: Jag blir tokig på mina ganska nyinflyttade grannar som bor under mig. De kedjeröker på sin uteplats som är under vår balkong. Det går knappt att sitta därute mer än 15 minuter utan att någon börjar röka. Går vi in och stänger balkongdörren så smyger det sig in i ventilerna. Vårt sovrumsfönster är rakt under deras uteplats så vi kan inte ha fönstret öppet på kvällen och natten när vi ska sova.

Jag har pratat med dem. Det hjälpte inte. Jag har förklarat att jag är astmatiker. Det hjälper inte. Jag har tappat tålamodet och ganska bitskt uttryckt mitt missnöje. Det hjälper inte heller. Nyss gick jag ut och skakade en grusig matta från min balkong. Givetvis kommer inte heller det att hjälpa, men jag blev så jävla frustrerad och förbannad och det gav mig åtminstone lite nöje att de skulle få damm i sina vinglas.

Till råga på allt är maken i familjen hjärtläkare och frun apotekare (jag skämtar inte!), så de borde ju fatta lite bättre. De måste ha hål i huvudet eller något. Deras två barn som är på besök flera gånger i veckan röker de med.

Vad fasen kan man göra, som är lite mer konstruktvt än min senaste åtgärd? Finns det något som jag kan göra, eller är jag helt rättslös mot dessa kedjerökande idioter till grannar? :arghh:


Såg att ni ska flytta så bemödar mig inte att svara, skönt för dom! :)
 
Men jag avsåg ett samband.
Så det var meningen att det skulle vara ett samband.
Det hade inte med de konkreta livsvalen att göra utan om sambandet mellan dem och rökning eller hälsa.

Det är ingen ide att försöka diskutera om du enbart citerar enstaka meningar och inte svarar på frågor.
 
Tråden känns bisarr. Jag misslyckades med min gymnasieutbildning på grund av sjukdom, inte brist på IQ. Jag var oförmögen att sluta röka p.g.a. att mitt liv var så jobbigt att ett rökstopp hade varit svårare än att bestiga Mount Everest. När livet blev enklare kunde jag sluta röka. IQ oförändrat under dessa scenarion. Jag har fortfarande ingen högre utbildning men är så sjukt tacksam över allt annat jag lyckats åstadkomma. Senast idag bubblade det i bröstet av lycka över vad jag lyckats åstadkomma (händer ibland när jag blir känslosam). Och inget av detta har med utbildning att göra. Att dra paralleller mellan bristen på utbildning, rökning och lågt IQ känns väldigt konstigt. Orsaker till att man fortsätter att röka kan ju bero på så många andra anledningar än lågt IQ. Och att man skulle vara misslyckad utan utbildning köper jag verkligen inte. Jag känner mig definitivt inte misslyckad, snarare tvärt om.
 
Senast ändrad:
Jag rymmer inte fältet, men nu så måste jag faktiskt gå och lägga mig.
Natti natti.

Det här är det sista jag bemödar mig med att skriva, är trött på ditt trollbeteende i den här tråden.

Inget har, vad jag sett, motsagt fakta om att rökning är vanligast i underklassen. Ingen har förnekat att rökning är en STOR risk PSD.

Det vi, nästan alla i diskussionen, vänder oss mot är hur otroligt fördömande du är i dina uttalanden. Enligt dig är alla rökare korkade, de röker för att de inte förstår bättre.
Dessutom säger du att i princip alla i underklassen är misslyckade. Och du ser inget problem alls i dina uttalanden?

1. Det är inte bara barn till rökare som dör i PSD. Kommer du med såna absurda uttalanden får du faktiskt backa upp det med källor. Det är rent bullshit.
2. Att kalla människor som inte har samma syn på en lyckad tillvaro som du, för misslyckade är så fruktansvärt osympatiskt och dömande att jag inte kan dra några andra slutsatser än att du trollar.
3. Jag undrar hur du ställer dig till läkare som röker? Forskare, lärare, civilingenjörer? Hur är deras IQ?
 
När livet blev enklare kunde jag sluta röka.
Och ack vad vanligt att det är så! Minns att det var mycket gnäll på rökande föräldrar när barnfattigdom var på tapeten tex, "hur kan de där hemska föräldrarna prioritera sin rökning" och allt vad det var... När det allt som oftast var just fattigdomen som hindrade samma föräldrar från att just sluta röka, när samma föräldrar inte sällan kunde sluta när livet väl var just enklare. Hade inte ett skit med IQ att göra då heller och det är ju inte konstigt att rökning är vanligare bland lågutbildade när låg utbildning ofta innebär just exempelvis fattigdom som i sig är ett hinder pga den stress det innebär, inte minst i det samhälle vi lever i idag.
 
Och ack vad vanligt att det är så! Minns att det var mycket gnäll på rökande föräldrar när barnfattigdom var på tapeten tex, "hur kan de där hemska föräldrarna prioritera sin rökning" och allt vad det var... När det allt som oftast var just fattigdomen som hindrade samma föräldrar från att just sluta röka, när samma föräldrar inte sällan kunde sluta när livet väl var just enklare. Hade inte ett skit med IQ att göra då heller och det är ju inte konstigt att rökning är vanligare bland lågutbildade när låg utbildning ofta innebär just exempelvis fattigdom som i sig är ett hinder pga den stress det innebär, inte minst i det samhälle vi lever i idag.

Håller med. Stress är ett mycket stort hinder i att lyckas sluta röka. Hur stressad man är har inte heller med IQ att göra.
 
Tråden känns bisarr. Jag misslyckades med min gymnasieutbildning på grund av sjukdom, inte brist på IQ. Jag var oförmögen att sluta röka p.g.a. att mitt liv var så jobbigt att ett rökstopp hade varit svårare än att bestiga Mount Everest. När livet blev enklare kunde jag sluta röka. IQ oförändrat under dessa scenarion. Jag har fortfarande ingen högre utbildning men är så sjukt tacksam över allt annat jag lyckats åstadkomma. Senast idag bubblade det i bröstet av lycka över vad jag lyckats åstadkomma (händer ibland när jag blir känslosam). Och inget av detta har med utbildning att göra. Att dra paralleller mellan bristen på utbildning, rökning och lågt IQ känns väldigt konstigt. Orsaker till att man fortsätter att röka kan ju bero på så många andra anledningar än lågt IQ. Och att man skulle vara misslyckad utan utbildning köper jag verkligen inte. Jag känner mig definitivt inte misslyckad, snarare tvärt om.

+1 typ.
Missade gymnasiet pga sjukdom. Började röka när livet var jävligt svårt och jag ändå inte trodde att jag skulle leva särskilt länge till. Cigaretterna var ångestdämpning, i princip det enda jag klarade av att göra när det var som värst. När livet ordnade upp sig hyfsat i alla fall och jag började tänka att jag kanske kommer leva om fem-tio år tog jag tag i rökningen, bestämde mig för att årsskiftet 09/10 är det slutrökt. Slutade nån dag innan ändå för att cigarettpaketet tog slut då. Har inte rökt nånting sen dess. Slutade dricka helt ett par år senare. Har även försökt ta tag i gymnasiet, få det klart. Kom mer än halvvägs och sen blev jag sjuk på ett annat sätt. Och sen kom gymnasiereformen och mer än hälften av mina poäng blev värdelösa. Så nu står jag nästan på ruta ett igen och vet inte om jag kommer orka göra klart gymnasiet, jag har kämpat som fan för mina poäng (inte för att jag har särskilt svårt för mig utan pga måendet). Har alltid velat plugga vidare så ja, det är väl misslyckat att jag inte lyckas bli klar med gymnasiet men jag kan inte hjälpa att mina poäng blev värdelösa. Ingen förvarnade om det. Mitt mål är att klara av ett arbete jag kan försörja mig på och trivs okej med. Då kommer jag vara nöjd. Och tycka att jag har lyckats.
 
Senast ändrad:
Lite ot men på vilket sätt blev de värdelösa? Är nyfiken mycket pga mina egna som jag har lite dålig koll på i det här sammanhanget...

För att få ut slutbetyg och använda alla gamla kurser är man tvungen att vara klar innan 1/1 - 17 vilket jag omöjligt kan vara. Tidigare var det sagt nån gång 2015 tror jag, hade jag vetat innan att det skulle bli 2017 hade jag kanske hunnit men då studieplanen gjordes såg det omöjligt ut. Efter nyår får man bara ut gymnasieexamen och då får man bara räkna de kurser som finns nu och de kurser som kan konverteras till en ny kurs, vilket långt ifrån alla kan. Jag hade inga konstiga kurser utan det var typ företagsekonomi B, programhantering osv som kommer bli värdelösa.
 
@Inte_Ung forskning påverkar även meniskan, hett tips är att läsa om Jane Elliot klasskillnad(en?) eller liknande innan du ångrar fram om studier som visar på lågt IQ hos rökare.
 
För att få ut slutbetyg och använda alla gamla kurser är man tvungen att vara klar innan 1/1 - 17 vilket jag omöjligt kan vara. Tidigare var det sagt nån gång 2015 tror jag, hade jag vetat innan att det skulle bli 2017 hade jag kanske hunnit men då studieplanen gjordes såg det omöjligt ut. Efter nyår får man bara ut gymnasieexamen och då får man bara räkna de kurser som finns nu och de kurser som kan konverteras till en ny kurs, vilket långt ifrån alla kan. Jag hade inga konstiga kurser utan det var typ företagsekonomi B, programhantering osv som kommer bli värdelösa.
Åh... Hade ingen aning om att det var aktuellt med sånt. Med risk för att låta dum, men kan man se någonstans vilka kurser som blir värdelösa? Anar att jag blir av med en hög jag också... Finns inte en chans att plugga upp tillräckligt innan, hell som det är nu så får jag inte ens plugga :down:
 
Åh... Hade ingen aning om att det var aktuellt med sånt. Med risk för att låta dum, men kan man se någonstans vilka kurser som blir värdelösa? Anar att jag blir av med en hög jag också... Finns inte en chans att plugga upp tillräckligt innan, hell som det är nu så får jag inte ens plugga :down:

Tidigare fanns en länk på skolverket.se, kollade lite snabbt nu men kunde inte hitta den. Jag bör ha den sparad på min dator också, tror det var en pdf. Jag har pratat med flera olika studievägledare som gett olika svar, så till slut letade jag upp korrekt fakta så jag kan kontrollera den själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Jag behöver verkligen hjälp. :( Jag bor i en bostadsrätt och har en granne som röker som fan inne i sin lägenhet. Och det hade jag inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 054
Senast: nordtravare
·
Relationer För några månader sedan fick jag nya grannar. Ett ungt par. Har inte haft någon direkt kontakt med dem. Första gången jag hörde bråk...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 866
Senast: Texaz
·
Övr. Hund Vi bor i lägenhet i stan. Ett ganska lyhört hus. Som granne har vi en ungkarl med sex stycken Greyhounds. Det är väl helt ok iof om det...
Svar
13
· Visningar
1 404
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp