Bukefalos 28 år!

Rökande grannar - vad kan jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Philosophia

Trådstartare
:cry: Jag blir tokig på mina ganska nyinflyttade grannar som bor under mig. De kedjeröker på sin uteplats som är under vår balkong. Det går knappt att sitta därute mer än 15 minuter utan att någon börjar röka. Går vi in och stänger balkongdörren så smyger det sig in i ventilerna. Vårt sovrumsfönster är rakt under deras uteplats så vi kan inte ha fönstret öppet på kvällen och natten när vi ska sova.

Jag har pratat med dem. Det hjälpte inte. Jag har förklarat att jag är astmatiker. Det hjälper inte. Jag har tappat tålamodet och ganska bitskt uttryckt mitt missnöje. Det hjälper inte heller. Nyss gick jag ut och skakade en grusig matta från min balkong. Givetvis kommer inte heller det att hjälpa, men jag blev så jävla frustrerad och förbannad och det gav mig åtminstone lite nöje att de skulle få damm i sina vinglas.

Till råga på allt är maken i familjen hjärtläkare och frun apotekare (jag skämtar inte!), så de borde ju fatta lite bättre. De måste ha hål i huvudet eller något. Deras två barn som är på besök flera gånger i veckan röker de med.

Vad fasen kan man göra, som är lite mer konstruktvt än min senaste åtgärd? Finns det något som jag kan göra, eller är jag helt rättslös mot dessa kedjerökande idioter till grannar? :arghh:
 
Jag tänkte just säga det, man köper hus. GUD så skönt det var att köpa hus och flytta från Bromma. Vi hade samma, rökande grannar, knarkande grannar, supande grannar, grannar som slogs så att det var blod på väggarna, grannar som kom hem från krogen mitt i natten MED halva krogen etc...
 
Tycker det är märkligt att man inte har något skydd mot rökande grannar som stör. Det borde ju räknas som vilken annan störning som helst, MINST. Men det gör det inte, vad jag vet.

Att köpa hus är ju liksom inte lösningen på allt för alla jämt.
 
Tycker det är märkligt att man inte har något skydd mot rökande grannar som stör. Det borde ju räknas som vilken annan störning som helst, MINST. Men det gör det inte, vad jag vet.

Att köpa hus är ju liksom inte lösningen på allt för alla jämt.

Det har till och med prövats rättsligt och det räknas tydligen inte som störning. Jag fattar verkligen inte. På sin arbetsplats (inom 15 meter från entrén) och på krogen ska man skyddas mot tobaksrök, men inte hemma. Där får de glatt sitta 2,5 meter ifrån och bolma bäst de vill. :arghh:
 
Tyvärr inget.. Jag tycker det faktiskt är helt sjukt hur man inte på något sätt har något skydd eller stöd mot störningen som rökande grannar innebär. Störningar på andra sätt går att få hjälp med. I lägenheten jag bodde tidigare var det till och med förbjudet att laga mat på elgrill på balkongen pga matoset kunde störa grannarna. Men att utsätta sina grannar för hälsofara som cigarettrök innebär, det är inga problem..

Min sambo har astma, jag tycker "bara" det är jävligt obehagligt med passiv rökning. Förstår inte hur rökarens rätt att röka på sin balkong/uteplats kan trumfa får rätt att kunna använda vår.
 
Om man inte klarar av andra människors leverne tätt inpå en så är nog flerfamiljshus inte rätt melodi.

Jag har levt tätt inpå andra människors leverne i 25 år och haft noll problem med det fram tills i november i år när jag fick nya grannar. :/

Fest, inga problem. Barnskrik, inga problem. Hög musik, oftast inga problem. Cigarettrök så att man inte ens kan ha ventilerna i väggen öppna, ja, det ger mig faktiskt stora problem.
 
Tyvärr inget.. Jag tycker det faktiskt är helt sjukt hur man inte på något sätt har något skydd eller stöd mot störningen som rökande grannar innebär. Störningar på andra sätt går att få hjälp med. I lägenheten jag bodde tidigare var det till och med förbjudet att laga mat på elgrill på balkongen pga matoset kunde störa grannarna. Men att utsätta sina grannar för hälsofara som cigarettrök innebär, det är inga problem..

Min sambo har astma, jag tycker "bara" det är jävligt obehagligt med passiv rökning. Förstår inte hur rökarens rätt att röka på sin balkong/uteplats kan trumfa får rätt att kunna använda vår.

Det är helt galet och också helt emot WHOs riktlinjer om 100 procent rökfria miljöer.
 
Det är helt galet och också helt emot WHOs riktlinjer om 100 procent rökfria miljöer.
Vart ska man få röka då? Ute i skogen? Ingenstans? Jag förstår att du är frustrerad över situationen men din attityd mot dina rökande grannar är gräsligt nedlåtande. Om du ska komma till någon lösning med grannarna får du nog börja med att släppa din känsla av att ha moraliskt övertag.
 
Vart ska man få röka då? Ute i skogen? Ingenstans? Jag förstår att du är frustrerad över situationen men din attityd mot dina rökande grannar är gräsligt nedlåtande. Om du ska komma till någon lösning med grannarna får du nog börja med att släppa din känsla av att ha moraliskt övertag.

Det räcker med att de skulle bemöda sig att gå 10-15 meter från byggnaden. Men de vill de inte. Jag har frågat. Dessutom väldigt snällt.

Vad menar du med "min känsla av moraliskt övertag"? Till och med jag som är etiker till yrket har svårt att begripa det.

Kan du själv motivera varför man ska ha rätt att röka så att det påverkar grannar på ett negativt sätt, samtidigt som det ska vara förbjudet att t.ex. spela hög musik?
 
Om man inte klarar av andra människors leverne tätt inpå en så är nog flerfamiljshus inte rätt melodi.

Och de som inte kan köpa en egen bostad, vad ska de göra? För en del är det inte ens ett alternativ att hyra ett hus. Rökaren har alternativet att flytta sig och sin rökning till en plats där man inte stör. Det är inte en mänsklig rättighet att få röka var man vill.

Vart ska man få röka då? Ute i skogen? Ingenstans? Jag förstår att du är frustrerad över situationen men din attityd mot dina rökande grannar är gräsligt nedlåtande. Om du ska komma till någon lösning med grannarna får du nog börja med att släppa din känsla av att ha moraliskt övertag.

Ja, typ ute i skogen, eller var som helst där man inte stör eller utsätter folk för fara. Jag har själv inte astma men kan föreställa mig hur jävligt det kan vara.

I TS fall har hon försökt att prata med dem men utan respons. Rökning, även passiv rökning, är en hälsofara och en sanitär olägenhet, så att snacka om moraliskt övertag passar inte in här.
 
Vart ska man få röka då? Ute i skogen? Ingenstans? Jag förstår att du är frustrerad över situationen men din attityd mot dina rökande grannar är gräsligt nedlåtande. Om du ska komma till någon lösning med grannarna får du nog börja med att släppa din känsla av att ha moraliskt övertag.

Det är rökarens ansvar att lösa, känner jag. Rökaren är den som utsätter andra för både obehag och hälsovådliga ämnen, då bör det också ligga på rökaren att ansvara för att ingen drabbas av dennes val och vanor. Störningen som cigarettrök innebär är liksom något helt annat än typ musik/barnskrik/smällande dörrar.

Tyvärr ser det inte ut så idag, utan rökarens rättigheter trumfar alla andras. Vilket i mina ögon är vansinne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Jag behöver verkligen hjälp. :( Jag bor i en bostadsrätt och har en granne som röker som fan inne i sin lägenhet. Och det hade jag inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 054
Senast: nordtravare
·
Relationer För några månader sedan fick jag nya grannar. Ett ungt par. Har inte haft någon direkt kontakt med dem. Första gången jag hörde bråk...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 866
Senast: Texaz
·
Övr. Hund Vi bor i lägenhet i stan. Ett ganska lyhört hus. Som granne har vi en ungkarl med sex stycken Greyhounds. Det är väl helt ok iof om det...
Svar
13
· Visningar
1 406
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp