Bukefalos 28 år!

Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Du kan pröva att stötta henne om misshandel förekommer, det är nämligen tjejen själv som måste anmäla och tyvärr sker det sällan eller så tas anmälan tillbaks. Att själv göra en anmälan lönar sig inte, då den inte tas emot av polisen i form av anmälan som misshandel dock kan du anmäla störning.

Har gått igenom detta ett flertal gånger med en tidigare granne, och här var det verkligen illa. Jag fick en sax uppkörd i ansiktet efter det att gubbfan hade klippt i sin sambo, som flydde till oss i panik. Även hon tog tillbaka sin anmälan vid flera tillfällen, och vi kunde inte göra ett smack mer än att stå bredvid och titta på.:crazy:
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Man kan ju inte ta tillbaka nån anmälan. Dock kan man ju säga att inget hänt och medverkar man inte i utredningen så lär det ju läggas ned.

Sen kan man visst anmäla misshandel utan att själv vara utsatt. Jag har aldrig anmält själv utan andra har anmält (våldtäkt och misshandel).
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

För ett antal år sedan hade jag en sån här tråd uppe. Då hade jag redan ringt 112. Då hade killen slängt tjejen i väggen ett antal gånger, och deras tvååriga dotter stått och vrålgråtit ett tag. Jag hade ringt på dörren och bett tjejen öppna för jag ville se henne. Hon hade svarat att allt var okej, utan att öppna dörren. Jag hade svarat att om jag inte fick se henne skulle jag ringa polisen - och de öppnade inte och jag ringde polisen. Då hade polisbilen efter långt och länge typ ett par timmar efter mitt samtal, äntligen varit på väg. Men de hade kört in i en snövall. Och den kvinnliga polisen hade stoppat en bil som kom från motstående håll och bett om skjuts till den utlarmade adressen. Det hon inte visste var att hon liftade med killen som just hade misshandlat min granne, mamman till deras gemensamma tvååriga dotter. När de kom till adressen förstod den kvinnliga polisen vem hon hade liftat med, så hon ringde ett samtal och plötsligt vimlade hela mitt område av kriminalare - vi har en sån facilitet i närheten.

....

Senare blev jag kallad som vittne till rättegången. Han hade redan suttit 2½ månader i häktet, ända sedan den där eftermiddagen då jag ringt 112. Han blev dömt till (ringa?)misshandel, fick exakt den tid han suttit i häktet, som förvaringstid - vilket innebar att han fick gå samma dag. Han dömdes också till dagsböter till tjejen, summan blev 16 000:-sek, och han blev dömd att delta i terapi/aktivitet som bland annat bestod i att titta på film om misshandlade kvinnor, i socialtjänstens regi.

.....


Han fick flytta in hos offret igen. Hon undvek att se på mig, hon slog ner blicken i marken när vi träffades. Ett par månader senare hade hon fått styrkan att göra slut och bett honom flytta.

.........

Jag hoppas verkligen att du ringer 112 vid minsta misstanke om att han slår henne.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Du kan pröva att stötta henne om misshandel förekommer, det är nämligen tjejen själv som måste anmäla och tyvärr sker det sällan eller så tas anmälan tillbaks. Att själv göra en anmälan lönar sig inte, då den inte tas emot av polisen i form av anmälan som misshandel dock kan du anmäla störning.

Felfelfel. Var får du det ifrån? Man kan inte ta tillbaka en misshandelsanmälan. Och du kan visst anmäla misshandel, även om du är tredje part.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Bra att du ingriper. Hör av dig om det är något jag kan göra.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Felfelfel. Var får du det ifrån? Man kan inte ta tillbaka en misshandelsanmälan. Och du kan visst anmäla misshandel, även om du är tredje part.

Men så var det väl förut för ca 10-15 år sedan? Dvs att den misshandlade kvinnan kunde dra tillbaka anmälan eller vägra anmäla. Nu kan väl polis eller åklagare göra anmälan istället för kvinnan. Jag kan ha helt fel men jag har för mig att någon form av ändring gjordes.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Nej så har det iallafall inte varit på minst 15 år. Förmodligen ännu längre än så. Sjukhus och polis som har fått reda på misshandel har också en skyldighet att anmäla misshandeln även om den som blivit misshandlad inte vill anmäla. Vem som helst har också alltid kunnat anmäla att ett brott har begåtts oavsett vad brottet består av.
 
Senast ändrad:
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Nej en misshandel kan du inte ta tillbaka. Du kan vägra vittna osv men så länge polisen har det i sina register och sjukhuset dokumenterat det så fortsätter anmälan. Däremot kan som sagt den utsatte vägra vittna eller prata om det osv. Så blir man misshandlad och hamnar på sjukhus så kommer en anmälan ske vare sig man vill eller inte.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Bra att du ingriper. Hör av dig om det är något jag kan göra.

Tack, Svea!

Det har varit lugnt inatt, men det här är inte heller något som händer (eller hörs) ofta. Jag ska prata med grannen som bor bredvid dem och säga åt honom att ringa polisen om han hör något.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Här funkar det så att man inte kan dra tillbaka, men man kan välja att inte driva vidare. Det är ungefär samma sak, för ingenting händer.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Felfelfel. Var får du det ifrån? Man kan inte ta tillbaka en misshandelsanmälan. Och du kan visst anmäla misshandel, även om du är tredje part.

Inte alls fel, det ligger 12 anmälningar om misshandel på denna gubbe som kommer enbart från grannar, kvinnan gjorde 2 egna som hon senare tog tillbaka. De 12 anmälningarna kommer inte att generera i någon åtgärd, därför att det måste finnas en anmälan från offret och inte från enbart vittnen som man kallar det här.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Det är verkligen beundransvärt att du reagerar så rådigt! Angående djuren så finns det nåt iaf här i Uppsala som heter Voov, sök efter dem på facebook för mer info och kontakt. Det är vet.studenter som dragit igång det och det är helt enkelt skyddsboenden för djur så att kvinnor som behöver lämna sina män inte ska behöva lämna djuren, det är ju ofta därför kvinnan stannar om det inte finns barn i bilden.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Jag tror att det kan falla under allmänt åtal om polisen vill ta upp det. Vill de inte ja då blir det ju inte om inte offret anmäler.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Inte alls fel, det ligger 12 anmälningar om misshandel på denna gubbe som kommer enbart från grannar, kvinnan gjorde 2 egna som hon senare tog tillbaka. De 12 anmälningarna kommer inte att generera i någon åtgärd, därför att det måste finnas en anmälan från offret och inte från enbart vittnen som man kallar det här.

Det låter som tillvrängd hörsägen.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Inte alls fel, det ligger 12 anmälningar om misshandel på denna gubbe som kommer enbart från grannar, kvinnan gjorde 2 egna som hon senare tog tillbaka. De 12 anmälningarna kommer inte att generera i någon åtgärd, därför att det måste finnas en anmälan från offret och inte från enbart vittnen som man kallar det här.

Det behöver inte alls komma någon anmälan från offret när det gäller bland annat misshandel eller kvinnofridskränkning. Däremot blir det oftast svårt för polis och åklagare att utreda om brottsoffret inte vill medverka i utredningen och då kan åklagaren ta beslut om att lägga ner utredningen eftersom det kanske inte finns någon information att arbeta med.

Jag vet flera anmälningar gjorda av andra än brottsoffret som lett till fällande dom utan att brottsoffret sagt något alls till polisen. Andra vittnen, iakttagelser och teknisk bevisning har då möjliggjort det.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

*kl*

Jag vet dock att för ca 10-15 år sedan så var det en del diskussioner om att kvinnor tog tillbaka anmälan och att det nu gjordes lättare för rättsväsendet att driva det vidare på egen hand. Kan det varit så länge sedan som 20 år sedan? Tiden går ju fort.
 
Sv: Trolig misshandel hos grannen. Vad göra?

Jag har ingen aning om vad du ska göra ville bara säga att jag tycker det är bra gjort av dig att försöka göra vad du kan. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 150
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 899
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 552
Samhälle Ska försöka fatta mig kort. Vi bor i lägenhet i ett modernt och välisolerat hus och hör nästan aldrig grannarna förutom en...han vrålar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 844
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp