Bukefalos 28 år!

Rörelse genom kroppen

Sv: Rörelse genom kroppen

Kl

haha, om vi ska roa oss med att visa upp våra hästars exteriöra avarter och brister så kan jag lägga in den här hemska bilden från förra sommaren.. Hästen med sin rektangulära konstruktion (tio % längre än hög bra precis) plus kramper pga betet, korsissymptom. och jag som försökte mjuka upp lite.
Tjena, snacka om uppvisning i noll rörelse genom kroppen utan låst läge från början till slut.

Jag har ETT videoklipp på den första utlagd (kan lägga ut ett till där man ser traven när jag kommer hem) men det är inget jag är stolt över direkt! :angel:
Dels kass sits (skyller på sadeln och att jag bara hade ridit barbacka på evigheter, och att kusen var "på hugget" så jag spände mig omedvetet) och dels eftersom han precis hade avslutat en finadynekur och inte borde ha tränat den dagen vilket vi inte märkte förrän vi kommit dit. 30 minuters skrittjobb tyckte man ju att den skulle klara av ändå men såhär i efterhand hade jag inte gjort om det! =/ Observera att den inte är halt utan stel i ett av bakbenen/ryggen pga att den hade blivit öm i strålarna och gått och spänt sig (skoddes på igen efter 2 veckor och hade hunnit få nästan korsförlamningssymptom på den korta tiden! :eek: tyvärr kopplade jag inte stelheten direkt eftersom jag trodde den blev stel av att inte tränas lika mycket).
På videon visas en "protest" för att jag ville belasta det stela bakbenet, men hästen ville inte detsamma! :p


Jag tror att ni har en del att omvärdera bägge två i fråga om ofräsha hästar och ridande av dessa. Har man en häst med grava besvär dressyr jobbar man inte medans hästen är under behandling eller ej friskförklarad. Mycket svårare än så är det inte. Jag vet inte om ni förskjutit era "gränser" pga att ni inte haft riktigt fräsha hästar, och jobbar efter ngn sorts mall utifrån det hästmaterial ni har. Men jag förstår det dessvärre inte mer för den skull. Nu har ni dessutom fått kommentar från en mycket dokumenterad och utbildad ET/massör i frågan. Kanske tid för lite reflektion?

allmänt:
stelhet uppstår inte av att hästen inte jobbas tillräckligt. Inte av de grava mått som här beskrivs. Isåfall finns det som sagt underliggande defekter och orsaker. Ni pratar mycket om att "ta igenom" stelheter och protester osv. Jag blir förvånad. Är inte dressyren till för hästen? På vilket sätt skulle det vara nyttigt på en konvalecens i detta avseende menar ni, att sitta och dressyrjobba den?
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag skulle iofs inte kalla det för dressyrridning:cool:, men den rids i alla 3 gångarter på mindre volt- på halkigt underlag- leder till mer spänning o får 0 support.

Skulle massera, linimenta, ev. lägga på filt . o ta den i hampan o gå ut o gå- som jag har lärt mig att KF-hästar ska behandlas. Den kan även behöva antiinfl. medel.



.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Vår häst är ytterst känslig och bygger upp för mkt energi av att titta på stärkelse eller ha något för glest mellan hårda arbetspass, lixom sina syskon. men som en tränare sa, såna hästar har ofta en enorm kapacitet, men det är ett helsicke att hitta balansen i träningen. De är strået vassare, men kan lika gärna gå sönder pga felaktig träning/utfodring.

För alla hästar med kf-känningar (och det finns inte bara bland kallblod) så gäller regelbunden motion. Inte låta den stå flera dagar och sen köra för fullt....

Sedan ser jag en viss skillnad mellan fullblod o kallblod. iaf mellan araber o de engelska fullblod jag älskat att rida som kan sättas tillbaka av en liten anspänning i magen. Mot bulldozerkallbloden som skiter fullständigt i magstöd o takt. Skillnad som mellan cykel o lokomotiv.. eller nått.

pga energi upp över öronen. men sprang rekordtid o var rent ut fantastisk utan ansats till bekymmer. kroppen skriker efter arbete, men har inte ro till samlat arbete. Så, är det bättre att lattja på med huvet i skyn såna dagar?? en medelväg kanske är lämplig.

Vad har du ridit för fullbod? Har du ridit starthästar? Vi pratar inte om din arab här:cool: Du det finns skjutkraft hos en galopphäst också. Och mycket energi:angel:...jag kan rida dressyr dagen före start trots det. OCh trots det arbetar man med takten o balansen inte genom att ta emot skjutkraften i handen:crazy: Det är en grundprincip oavsett ras.

Jag blir så trött på att du ständigt ondgör dej över hemska okänsliga dressyrryttare men själv inte förstår ens hur man rider med hjälp av sätet och den egna kroppen, och dessutom rider en knackig häst och sen ursäktar det med svammel om KF-gener.:cool::(
Du stör din häst med din egen vikt, det skapar obalans, därför att du är obalanserad och hästen faller iväg framåt, du använder handen precis lika mycket som de dressyrryttare du säger rider så illa och du stör lika mycket med din hand som "slita-och dra-"ryttare, för din hand är ostadig, sladdrig och det blir ett ryckande i munnen på hästen oavbrutet även om du vägrar att inse det:crazy: Nu har jag försökt säga det snällare förrut, men du försvarar dej fortfarande med hästens ras och kf-gener och allt vad det är.:eek: Titta på filmen igen och titta hur du inverkar så får du en förklaring till mycket. Och rid inte en häst med "kf-känningar" Motionerna den regelbundet och väl avvägt så kommer den inte att ha några problem, ge dessutom b-vitaminer så blir det ännu bättre.

OCh ja, jag vet, för jag rider en som också har de generna men aldrig några "känningar" för det ser jag till med den träning jag lägger upp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rörelse genom kroppen

fast jag tror Jackos poäng är att varför sitter man då ner innan de bitarna är på plats.

Det där är ju olika. Kan man sitta avlastande utan att störa - varför inte? Men att sitta "tungt", nja, det är nog inte såvärst bra.
Är det många som sitter ner innan dess tro?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Kl


allmänt:
stelhet uppstår inte av att hästen inte jobbas tillräckligt. Inte av de grava mått som här beskrivs. Isåfall finns det som sagt underliggande defekter och orsaker. Ni pratar mycket om att "ta igenom" stelheter och protester osv. Jag blir förvånad. Är inte dressyren till för hästen? På vilket sätt skulle det vara nyttigt på en konvalecens i detta avseende menar ni, att sitta och dressyrjobba den?

Vilka menar du med "ni"? Riktat allmänt blir det lite förvirrat.

Jag tar inte igenom stelheter och protester (däremot be om avslappning i muskler som är spända till den grad det är möjligt) och är mesig i överkant när det gäller protester.
Angående svaret från ET´n i denna tråden förstår jag heller inte hur det kan kopplas till mitt gamla videoklipp.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ni var riktat via citaten jag använde, dvs dina och Lusidors, det trodde jag framgick rätt tydligt.

du skriver ju att du ansåg att hästen inte dressyrjobbats tillräckligt och att det var därför den blivit stelare. det innebär väl att du tyckte dressyr arbete var en lämplig ordination, så som du beskriver, att den skulle skrittjobbas för tränare och belasta sitt ben osv, som del av arbetet runt dess problem/symptom? Jag är ledsen men jag ser fortfarande inte vart du sparar eller är försiktig runt sånt?

jag återkopplar till det jag skrev:

Jag tror att ni har en del att omvärdera bägge två i fråga om ofräsha hästar och ridande av dessa. Har man en häst med grava besvär dressyr jobbar man inte medans hästen är under behandling eller ej friskförklarad. Mycket svårare än så är det inte. Jag vet inte om ni förskjutit era "gränser" pga att ni inte haft riktigt fräsha hästar, och jobbar efter ngn sorts mall utifrån det hästmaterial ni har.
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

du skriver ju att du ansåg att hästen inte dressyrjobbats tillräckligt och att det var därför den blivit stelare.

Hmm, undrar om du kopplat lite konstigt mellan det jag skrivit?
Innan vi kunde konstatera att det var barfotafötterna bak stelheten berodde på (från början när den inte var särskilt stel, kom gradvis) så trodde jag att den kunde ha blivit stel av att först ha dressyrjobbats ganska hårt (ca 2 pass/dag så gott som varje dag) till att inte bli så mycket dressyrtränad, ca 15-20 minuter/dag och långt ifrån varje dag och mycket lägre intensitet.
När den blev ännu stelare och det snarare blev sämre av att den fick röra sig mer så förstod jag såklart att det inte var bristen på träning det berodde på.

Däremot när orsaken var borta - skorna påslagna igen så stackarn slapp vara öm i strålarna så var den stel och behövde därmed rörelse.


det innebär väl att du tyckte dressyr arbete var en lämplig ordination, så som du beskriver, att den skulle skrittjobbas för tränare och belasta sitt ben osv, som del av arbetet runt dess problem/symptom? Jag är ledsen men jag ser fortfarande inte vart du sparar eller är försiktig runt sånt?

Om stelhet är problemet så brukar rörelse i lagom dos ordineras. Det ser jag inget konstigt i.
Det handlar ju inte om att "belasta det onda benet", det var inget ben den hade ont i, däremot känns det såklart i kroppen om man ska aktivera stela muskler. Problemet löst - symptomen kvarstår.
Just träningen för tränare hade varit bättre att skippa pga risken att det blir för krävande för hästen, men eftersom den var mjukare i kroppen dagarna innan träningen (efter avslutad kur) kändes det inte lika akut för Totola 20 år som varken blivit avrådd av ET eller Vet. i frågan.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag lägger ner diskussionen. Den leder ingenstans vad jag kan se. Jag förstår inte hur du kan säga att hästen inte hade ont i benet när du i nästa andetag påpekar att den inte ville belasta benet och visar hur den reagerar. Men som sagt, jag tror inte vi kommer längre, du har hört mina åsikter och nej, jag tycker inte arbete av ofräsha hästar som beskrivits här och de skavanker du tycker är okej och "normal ofräshet" är ngt jag behöver fortsatt förkunna min ståndpunkt inför för det har jag gjort nu konstant. Tack för mig.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag förstår inte hur du kan säga att hästen inte hade ont i benet när du i nästa andetag påpekar att den inte ville belasta benet och visar hur den reagerar.

Du får gärna lägga ner för min del, men du skriver om och om igen åsikter utifrån antaganden som ofta kommer från förvrängda tolkningar. Så for the record kanske jag ska tillägga att denna häst "alltid" protesterade när det blev jobbigt t ex genom att göra en 180 graders vändning, bocka eller stegra sig. Pga att den pressats ganska hårt mentalt vid tillridningen - tränaren kört på att "pressa igenom" protesterna vilket mesiga Totola inte vågar göra och därmed får stå ut med att hästen protesterar och kommer undan det jobbiga. Protesten i sig är alltså inte nödvändigtvis kopplad till smärta/obehag mer än i form av att det blir jobbigare för hästen och den vet av erfarenhet att den kommer undan jobbet om den gör så. Inget jag är stolt över men så sålde jag ju hästen delvis för att jag inte fixade ledarskapet.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Du får gärna lägga ner för min del, men du skriver om och om igen åsikter utifrån antaganden som ofta kommer från förvrängda tolkningar. Så for the record kanske jag ska tillägga att denna häst "alltid" protesterade när det blev jobbigt t ex genom att göra en 180 graders vändning, bocka eller stegra sig. Pga att den pressats ganska hårt mentalt vid tillridningen - tränaren kört på att "pressa igenom" protesterna vilket mesiga Totola inte vågar göra och därmed får stå ut med att hästen protesterar och kommer undan det jobbiga.

Är det du som haft den på tillridning:confused: Trodde du omskolade dina travare själv?

Usch det låter inte kul med så starka protester bara för att det blir "jobbigt", :crazy: Det skulle göra mej orolig, att man gått för fort fram och inte har hästen med sej eller att den ja, det klassiska då....har ont:crazy:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Är det du som haft den på tillridning:confused: Trodde du omskolade dina travare själv?

Usch det låter inte kul med så starka protester bara för att det blir "jobbigt", :crazy: Det skulle göra mej orolig, att man gått för fort fram och inte har hästen med sej eller att den ja, det klassiska då....har ont:crazy:

Nej nej, inte själv, tar såklart tränare till hjälp! ;)
Just denna hade jag toksvårt med traven på och jag kände att jag inte hade kroppskontroll nog att få till något vettigt. Istället för att tjöta vidare och slita på kusen i evigheter åkte den på tillridning ca 1½ mån innan den skulle ridas "ordentligt". Mycket nyttigt både för att få känna hur hästen ska kännas i rörelserna (skolorna t ex var väldigt nytt för mig då) och för att få tillrättat ett taskigt invant felaktigt rörelsemönster. Sen blir det såklart pannkaka ändå om man inte utbildar sig själv.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag lägger ner diskussionen. Den leder ingenstans vad jag kan se. Jag förstår inte hur du kan säga att hästen inte hade ont i benet när du i nästa andetag påpekar att den inte ville belasta benet och visar hur den reagerar. Men som sagt, jag tror inte vi kommer längre, du har hört mina åsikter och nej, jag tycker inte arbete av ofräsha hästar som beskrivits här och de skavanker du tycker är okej och "normal ofräshet" är ngt jag behöver fortsatt förkunna min ståndpunkt inför för det har jag gjort nu konstant. Tack för mig.

Kanske skulle påminna dig om ditt eget citat angående telefonkatalogen som jag snodde och riktade till Totola :rofl: :rofl:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Flash, jag gillade bäst fullbloden på ridskolan, särkillt en som tävlats fälttävlan o antar jag iom all hoppning i terräng hade en hel massa skjutkraft och ofta reds med graman på lektion då för mkt hand gav okontrollerbart tryck från hästen. Så för att de ovanare skulle ha en chans så sattes gramanen på.
den var skitmysig bara den slapp tryck i munnen och började bära. Riktigt lovely!!:love:

Min arab blir oxå tuff om man sitter och handrider. Jobbar med sitsen på henne mest (jo, jag vet var det innebär att sätta takt med sitsen.) hon slänger inte upp sin rygg i rumpan på ryttaren och blir störd av det som kallblodet gör då det är svårare. Därför sitter jag inte lika ofta och håller på i fältsits som på honom för att ge utrymme för ryggen.

och, Flash, jag tar gärna emot alla tips o råd om KF som finns! läser o lär så fort jag kan.
numera så innefattar listan vitaminer, mineraler, massor av olja, sockerfri kost, hyfsat energifattigt hö men bra protein i kraftfoderform, regelbunden motion med några snabba intervaller för att tömma musklerna, så lite stress som möjligt och inte längre en bråkig hagkamrat som ska slåss.
Stora skillnaden kom då jag började ge kalk, förut följde jag en av de stora tränarnas inrådan om magnesium för KF, men det verkade vara kalken som fattades!

Hästen är mycket bättre än förr, men kan få små stelheter ändå ibland, nu kanske pga att gräset frusit o han betat under staketet.
Så, det är inte så lätt som du säger! -Om det vore så..

och, efterssom det ältas, filmen jag fortfarande har ute var ett tillfälle, ni tror väl inte trots alla förklaringar att det ser ut sådär dagligdags?? Det där var ett engångstillfälle lixom bilderna från förra sommaren. Då visste jag inte bättre, skulle ha gått in direkt, blev paff då han varit så underbar och så plötsligt, obstinat, het och stenhårt framåt. (KF-symptomen är väl ändå mer, ont, svag o spak..)

normalt sett är han elastisk, vinklar bakbenen och bär sig över ryggen. Fattar galopp mjukt ur trav, skritt o halt och bär sig bra i takt. Då hästen bär sig sitter jag rakt. Vill inte (trots att någon sa att hästar tål skumpande) störa i ryggen på honom då han inte är mjuk och släpper till den, då han bär med stabil rygg sitter jag rakt och kan belasta o inverka. Sitter ni på obefintlig rygg???

Är glad över lilla treåringen som verkar ha noll liknande fasoner i kroppen utan bara fungerar o alltid är smidig som en katt.
Ska jag ställa av den äldre kanske?? travet lär nog riskera mer utav slitage än mina minutrar på ryggen.. fast vinsterna lockar helt klart!:devil:

-dagens sista telefonkatalog kanske!
 
Sv: Rörelse genom kroppen

regelbunden motion med några snabba intervaller för att tömma musklerna
Hur menar du?
De fylls på av det.

Du väger så pass lite att det är mkt bättre att du rätar upp dig o får med hästen till jämnvikt. Du hjälper den inte genom att själv luta dig framåt.

Om man alltid siktar - tittar mot marken så hamnar man som regel dit- i nerförsbacke- titta uppåt, armarna intill sidan- så kommer en bättre bålstabilitet
Man inte sätta ngn takt genom att sitta på skrevet.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ok. Ang filmen så håller jag med axel ang att hjälpa hästen med balansen, så jag skriver inte mer om det än jag gjort.

Ang KF så ger vi kalk, samt B-vitaminer, och extra B efter större ansträngning. Jag ger också E-vitaminer. Magnesium ger jag inte extra men det ingår i mineralfodret.

Stoet har det i generna precis som du säger, och kände mer av det som yngre, mamman hade det också. Skulle gissa att det är från morfars sida eftersom övriga avkommor efter mormor inte haft det.

Hon får annars samma mat som alla andra, mkt havre, korn, betfor, krafft, kli olja, mineraler, och som sagt vitaminer.

Det viktiga är regelbunden motion, som är genomtänkt vad den ska innehålla dag för dag, och i relation till varandra så att säga. Det viktigaste är att inte låta hästen stå flera dagar för att sen jobba hårt.

Överenergin i sej är inte "farlig" men om den beror på för lite jobb tiden innan så måste man vara noga med att jobba igenom kroppen innan hårdare jobb. Inte heller stå och "samla" energi inför hårdare jobb, utan gärna jobba ordentligt dagen innan. Eller efter uppdämd energi bara gå ut och "galoppera ur" energin, utan att värma upp ordentligt innan.

Ang hagkamrater så är dom alla livliga, hon fick början till KF förra året, då en idiot missförstått och släppt henne med de livliga för tidigt, efter att ha haft en besvärlig hovböld och inte gått i hagen. Jag sa att jag måste rida igång innan hage (av detta skäl bla) och hade ridit ett par dagar, vilket personen trodde var tillräckligt, medan jag menat en vecka, dvs komma igång på riktigt först. Så det gick som det gick.:crazy: Ett missförstånd, som kostade ytterligare vila.

Under ridning jobbar man ju kontrollerat och får igång kroppen, medan ja, rejs i hagen blir allt på en gång, rivstart, och det går ju inte.

Det är också viktigt med nervarvningen efter ett hårt jobb, dvs jogga igenom kroppen, få ur mjölksyran, skritta länge osv.

Hon har inte haft annat än detta i hagen förra året på mycket länge, tack och lov. Aldrig heller riktigt rejäl KF utan mest det jag tror du menar med "känningar" dvs styvhet i musklerna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Hästanna
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: Icfafn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp