Rörelse genom kroppen

Qodrofenia

Trådstartare
Skulle jag vilja diskutera.

Det är ju mycket det som iallafall jag eftersträvar i min ridning .Att hästen på ett ärligt sätt rör sig genom hela kroppen på ett sätt som är skonsamt för dem.

Jag vill få igång en disskution om detta då jag ofta tycker mig se spända hästar med låst rygg där gångarterna inte blir fria som dom borde och hästen inte är riktigt avslappnad och tillfreds.

Jag har själv ridit runt på min häst på det viset (stel och spänd)och han är väl inte den lättaste att lösgöra heller.Men det börjar arta sig nu så smått.

Jag lägger in två filmer .En från tidigare där han inte kommit igång i ryggen och kroppen alls för att man ska se skillnad på vad jag menar .Och så lägger jag in en från förra veckan där jag i allafall tycker att han börjat svinga på genom kroppen.Han orkar inte riktigt men försöker tappert ändå.
Första filmen
Andra filmen

Ser ni skillnad?


Så nu skulle jag vilja se filmer där ni anser att hästen rör sig avslappnat med rörelse och gung genom kroppen på ett ärligt sätt.
Ett annat ord kanske är riktigt lösgjord häst?Hästar som rör sig ledigt utan spänning.Bilder ger inget i den här tråden då de ofta är missvisande eftersom man inte kan se hästens rörelser där utan bara en ögonblicks fas.Så filmer endast :D
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Egentligen så tycker jag nog den största skillnaden är din ridning, den är bättre på andra filmen.
Sen tycker jag att hästen inte är ren bak. (hukar mig)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

jo jag tycker nog att han är mer avslappnad i film 2, men också att du sitter mer avslappnat och mjukt i den andra filmen. kanske en kombination..?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Helt rak orkar han inte bli ännu :) men vi jobbar på det. Så du har så rätt så. Och ja det är skillnad på min ridning Jag är mjukare nu. Förut var jag tyvärr något "gammeltysk" i min ridning (driva på hålla i)
Har du inga filmer själv? :)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Vi sätter gärna spänningar i varandra jag och hästen. Men samtidigt orkade han inte riktigt röra sig genom kroppen tidigare heller .det var lättare för honom att gå kort och hög med sprattlande ben.Och det var lättare att sitta på honom då .Eller ja då åkte jag mest med.I dag får jag arbeta mer även om det kanske inte ser ut så. :)
Har du några filmer?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

det är bra, både häst & ryttare måste arbeta tillsammans för att det ska funka ;)
tycker som sagt att du blivit mycket bättre själv också, och det hjälper säkert honom. att han säkert också byggt upp sig mer så att han orkar jobba nu, det är absolut ingen nackdel det heller.

har tyvärr inga filmer alls med min pålla, eller vänta..jo en har jag :D om jag har den kvar..fast det är mer en "galopp galopp galopp för nöjes skull"-film, ingen träningsfilm och filmad på ganska långt håll..
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag har sagt det förrut, men säger det igen: NI har utvecklats så otroligt mycket, det är jätteroligt att se. :bow:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag tyckte din rörde sig bättre i galoppen?Och jag tror du har mycket mer att hämta i traven hos den hästen.Mer gång tex :)

Jag saknar "gung och luft" i traven men som sagt jag tror det finns där.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ja, han är som en liten gunghäst i galoppen. :D Men visst tror också att det finns mer att hämta. Det är kul att du säger det för många tycker att jag är "knäpp" som vill fortsätta satsa eftersom han faktiskt är hela 20. :grin:

Men det är som du säger, det behövs mer i traven. Dock så har han blivit bättre sen jag börjat rida bättre. Ska se om jag kan hitta en bättre film, tveksam dock. De flesta jag har är på skänkelvikningar över diagonalen. Min tränare är riktigt förtjust i såna. :cool:

Jag behöver dessutom renodla mina hjälper mycket mer, nu ger jag honom omedvetna hjälper nästan hela tiden så han måste hela tiden tänka efter och sen bestämma sig för vad han ska reagera på. :crazy:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

va? är han 20 ?? Det såg han då inte ut att vara :D
Jag tror att det finns mer rörelse att hämta i den hästen du har.
I både trav och galopp.Men det synns att ni är en bra bit på väg.


Jag behöver dessutom renodla mina hjälper mycket mer, nu ger jag honom omedvetna hjälper nästan hela tiden så han måste hela tiden tänka efter och sen bestämma sig för vad han ska reagera på.
Ooh vad jag känner igen det där. Min stackars knas har gått och blivit så otroligt känslig för vad jag gör där uppe på ryggen att han får problem just för att jag ..precis som du ger omedvetna signaler i tid och otid.Syns på sista filmen jag lade in.En lite justering av min sits och hästen blir förvirrad.Och när jag tappar min sits tex blir han nästan lite skräckslagen och söker stöd överallt.Och för att inte tala om när han faktiskt behöver hjälp av mig och jag gör det för sent.
Tänk om det vore lätt att rida rätt *dömmer mig bort*

Det är vekligen en konst att ta fram det bästa ur en häst utifrån dess förutsättningar.
Känner mig för tillfället som ett riktigt blåbär när jag far omkring uppe på hästryggen och är för sen med min inverkan och dyl.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

va? är han 20 ?? Det såg han då inte ut att vara :D
Jag tror att det finns mer rörelse att hämta i den hästen du har.
I både trav och galopp.Men det synns att ni är en bra bit på väg.

Jepp, det är han! :D Men han är fortfarande som en 12 åring att rida. :bump:
Ja, det tror jag med. Men vad jag har fått höra att det inte är någon idé, bla bla bla. Och inte enbart bara pga ålder. :(
Jag hoppas på att hitta en tränare som jag kan rida mer regelbundet för, nu kommer min tränare ner från Stockholm ngn gång i månaden, och det räcker inte. Jag är en sån som behöver ha nån som står där och "skriker" på mig. :o

Ooh vad jag känner igen det där. Min stackars knas har gått och blivit så otroligt känslig för vad jag gör där uppe på ryggen att han får problem just för att jag ..precis som du ger omedvetna signaler i tid och otid.Syns på sista filmen jag lade in.En lite justering av min sits och hästen blir förvirrad.Och när jag tappar min sits tex blir han nästan lite skräckslagen och söker stöd överallt.Och för att inte tala om när han faktiskt behöver hjälp av mig och jag gör det för sent.
Tänk om det vore lätt att rida rätt *dömmer mig bort*

Kraten blir avtrubbad istället, kopplar bort lite. Visst ibland händer det att han faktiskt spänner sig (:eek:), och då kan jag inte rida, för jag har ingen aning om hur jag ska få honom avslappnad från det läget.
Ja, tänk... Fast å andra sidan så måste det väl gå lite sämre ibland för att man ska veta att det går bra. :angel:

Det är vekligen en konst att ta fram det bästa ur en häst utifrån dess förutsättningar.
Känner mig för tillfället som ett riktigt blåbär när jag far omkring uppe på hästryggen och är för sen med min inverkan och dyl.

Det är det verkligen! Exakt den känslan får jag också, då tappar man motivation ibland.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Kanske kan din film ge nått för tråden ändå?
Om du anser att den visar ärlig rörelse genom kroppen så gör den nog det.:)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ska tillägga lite.

Jag skulle verkligen vilja att dressyrnissarna kommer in i tråden.Jag lade in tråden här på ridning just för att det kanske är här den behövs mest.För att påvisa ärlig rörelse genom kroppen och oärlig.

Och någon som är väldigt pedagogisk kanske kan i text kan förklara hela vikten av lösgjordhet och en ärligt arbetställning hos hästen.Jag vet att det finns flertalet som är bra på det här på forumet.

Nu kanske jag får en del skit oxå eftersom jag själv rider som en kråka men det är jag villig att ta.Men jag tycker ämnet är viktigt eftersom jag med mina amatörsmässiga ögon tycker mig se ofta hästar även i filmer här på forumet som inte rör sig som dom ska.(min bla) och ändå får de ofta komentarer som "åh vad bra den rör sig" ""jätte snygg" bla bla..När hästen igentligen går allt annat än lösgjord i balans.Jag är ingen stjärna själv-väldigt långt i från.Men jag tror jag har en aning om vad riktigt god ridning är Och har väl ett hum om hur det ska se ut och kännas.Och jag tycker det tåls att disskutera.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

http://www.youtube.com/watch?v=P5JesOY7MVY

Min travare en dag då han hade tydliga känningar från korsförlamning. Alltså, inte akut, men stelhet efter en liten "attack" som jag ändå kände var nyttigt att rida loss. Då är ryggen stilla, bakbenen blir lite långsamma och han räcker inte till att bära upp sig. I det läget vill jag eg inte kräva nått men här provade jag få loss hobnom lite.

lösgjord har jag ingen film, får se till att filma mera o fånga en bra dag.
han kortar sig och aktar sin lite ömma stela rygg och blir hackig att sitta på. Men länger sig bitvis och kom loss mer på slutet, även om han blir fortare trött av att kämpa emot sin kropp. Svansen piskar då han försöker men inte räcker till.
vet ju vad jag ber om men det känns nog bara motigt och svårt. Som tur är blir det mer o mer sällan han behöver stelna till. Börjar ringa in farozonerna!

Smidig är han skitakul och har hittat galoppen!!
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag är en av dressyrnissarna, dock på intet sett pedagogisk så det ska jag inte försöka mig på. :p

Tycker verkligen inte att du rider som en kråka!

Får hoppas att fler hittar till tråden för det skulle kunna utveckla sig till en riktigt intressant diskussion.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

ja den filmen kanske inte hör hemma här .men ni verkade ha väldigt roligt i allfall :D
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Anledningen till att jag säger att jag rider som en kråka är just för att min häst kräver så mycket av mig nu som jag kroppsligt tyvärr inte kan ge honom i dagsläget vilket är väldigt frustrerade eftersom att det mesta hänger på mig just nu om vi ska ta oss vidare och få upp formen och öka sammlingsgraden något.Jag gör honom helt enkelt inte rättvisa.
Jag är dock envis som en röd gris så nog ska jag få ordningen på min kropp så snart som möjligt.Det ska gå.det är jag skylldig hästen.

Jag hoppas oxå att fler hittar hit.Tack för att du delade med dig av dina filmer :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Hästanna
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp