Bukefalos 28 år!

Rörelse genom kroppen

Sv: Rörelse genom kroppen

Häst som skjuter spjärnar mot handen. Jag hade inte heller gett hästen ifråga stöd i handen med risk att peppa till mer skjutkraft. Men där kommer nog ridstilen/filosofin in också, eller kanske hur ofta man suttit på pigga kallblodstravare? :crazy:
Så jag förstår din plan men det är intressant att höra hur andra filosoferar! :idea:

Jag filosoferar så här:

Man reglerar takten och balansen med sin rumpa o mage, det är skitjobbigt vissa dagar, men fungerar det på aktiv galopphäst borde det fungera på en kallblodstravare:confused:

Naturligtvis håller man inte emot skjutkraften i händerna, då lär man få jobb:o Men därför kan hästen ha en kontakt i handen, man måste inte låta tyglarna fladdra och flaxa fritt för att man inte vill ha hästen hängande i handen.:cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rörelse genom kroppen

Både hästen och din kropp skriker : Ge oss en annan sadel!!!!

:D


Vilken fin häst! Vilken bra grundposition du har! Vilket fint samarbete ni har!

Andra filmen är trevligare på ett sätt (Jämnare) men på ett annat sätt är hästen mjukare i första filmen.

Jag skulle vilja se er med en sadel som passade er :bow:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

I övrigt har jag inte mkt att tillägga, man rider inte en häst med varken känning av eller pågående korsförlaming, den behandlar man samt går med i koppel och låter den beta i kanten av vägen.

Har inte läst allt, för många inlägg att komma i kapp för tillfället.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Tack C_L för uttalande och engagemang i diskussionen. Du är ju utbildad dessutom, så det är extra intressant med din input.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Av det man ser på filmerna tycker jag att din häst ser väldigt fin ut i modellen:bow: Den ser också ut att ha rätt bra förutsättningar jämförelsevis, för att vara en "avdankad travare":D Den tillhör nog de där som har mer av vad man vill ha hos en ridhäst, men inte vad man vill ha av en travare:o Men för dej är ju det bara en fördel.

Sen måste den hitta takten den också, men det vet du ju.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Skriker?? Vi VRÅLAR!! I äldsta filmen har vi en gammal hoppsadel.. jippie.. o den nya testar vi en dressyrsadel som inte ligger bra.
Hon är ett monster att hitta sadel till, hon är kort i rygg, ingen manke men extremt musklad i rygg och runt manke och på det en rak rygg. Och jag behöver rätt stor sits för min feta rumpa :P Med begränsad plånbok är det bara vänta att det ska dyka upp ngt lämpligt beg.

Glömde svara, ja mjukheten finns inte i film nr två, häst som stått tre dagar och blåst. Hon var som en fiolsträng!
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Ja, taktträning pågår för fullt. Ni skulle sett bensprattlet i början haha! Men långt kvar än.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Anledningen till att jag säger att jag rider som en kråka är just för att min häst kräver så mycket av mig nu som jag kroppsligt tyvärr inte kan ge honom i dagsläget vilket är väldigt frustrerade eftersom att det mesta hänger på mig just nu om vi ska ta oss vidare och få upp formen och öka sammlingsgraden något.Jag gör honom helt enkelt inte rättvisa.
Jag är dock envis som en röd gris så nog ska jag få ordningen på min kropp så snart som möjligt.Det ska gå.det är jag skylldig hästen.

Jag hoppas oxå att fler hittar hit.Tack för att du delade med dig av dina filmer :bow:

Ta en månad som du endast satsar på din egen sits och avslappning. Håller med om att er största broms för att utvecklas just nu är du. Glöm allt annat för ett tag och satsa på dig själv - då kommer du att märka att du får så mycket "gratis" av hästen också. Lycka till! ...och jo - andra filmen var mycket bättre.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ta inte detta som kritik, jag har ingen erfarenhet av att rida travare, vare sig varmblodiga eller kallblodiga - men varför väljer man att sitta ner på en häst som inte får upp ryggen?

Enligt mitt sätt att se det sätter man sig ner först när hästen bär upp en, inte en sekund tidigare.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Vet inte om jag kan kalla mig för "dressyrnisse" direkt men har tävlat upp till LA i allafall, på regional tävling. Jag har börjat nyligen rida på ett lite annat sätt sen jag bytte tränare.

Hästen i fråga har väldigt lätt för att böja på nacken och lurar en att han går i form. Han ärväldigt lätt i handen och vill inte gärna ta stöd i bettet. Han blir lätt spänd i både nacke och rygg och fomen blir oärlig. Under en tid har jag försökt få honom att börja slappna av, komma fram med nosen mer osv. Red för en tränare som bad mig lyfta upp honom hela tiden vilket resulterade i en ännu mer spänd häst.

Fick byta tränare, och hon menade att innan man ens kan kräva några högre skolor och utövningar måste hästen först vara avslappnad och röra sig med hela kroppen.
Så jag började med att försöka lägga honom så lågt som möjligt, och mycket i början med att inte vara ett sånt kontrollfreak (att hela tiden ha koll på yttersidan!) ... att man vågar släppa yttertygeln och förböja hästen inåt (mest i början av ridpasset i skritt). Efter typ två ridpass för henne gick det oerhört mycket bättre. Vi fick med oss bakbenen, ryggen och han liksom växte framför mig, och vågade börja ta tag i bettet. Skön känsla!
:banana:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag håller fullständigt med dig. för precis så är det.Det är jag som är måste få stabilitet i mig själv för att vi ska kunna komma vidare och det är oxå så vi jobbar. Min sist är A&O för att Knas ska komma till rätta med sin kropp. Han blir rätt när jag är rätt.
Och än så länge är jag fel ..Men vi jobbar på det..Ska nog få kläm på det.Jag har gjort stora framsteg sen i våras. Men det är fortfarande lång väg kvar. Nån mille sekund här och där blir det dock riktigt bra. Fast det hjälper ju inte på en icke så stark häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Hästen är mer spänd och ligger på mer i handen på första filmen. Den är mindre "på" i andra filmen men där tappar den bjudningen och hamnar ännu mer på bogarna. Den sitter liksom inte ihop alls.
På andra filmen är den så pass framtung/på bogarna att jag nog skulle oroa mig för frambensproblematik. Den lägger all sin vikt på framdelen och blir väldigt markbunden. Den tassar fram och skrittar nästan bak.

Största problemet är att du inte kan sitta stilla i sadeln utan åker omkring. Hela du blir instabil och även handen osv. Så länge som du sitter så kommer hästen aldrig att kunna arbeta i en korrekt form.
Du har en väldigt snäll och bussig häst som gör så gott den kan.
En känslig eller lite mindre tolerant häst hade inte accepterat en sån instabilitet.

Har du möjlighet att sitsträna lite mer på lina tex? Kanske ridlektioner på en bra ridskola? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rörelse genom kroppen

hahaha.
Intressant inlägg. antar att du inte läst några tidigare trådar om mig och min häst?Våran väg har varit allt annat än rak om man säger så.Hästen saknar för övrigt inte bjudning dock orkar han inte gå fortare än vad filmen visar.(läs tidigare inlägg i den här tråden)

Jag vet mycket väl att min sits inte är nå vidare.Och jag har heller inte påståt det. Och jag vet oxå vad som behöver göras för att det ska bli bättre.Både för hästens del och för min egen för att vi ska komma vidare.Jag har själv jobbat som ridinstruktör så helt tappad bakom en vagn är jag inte.Dock är jag sjuk vilket gör att min kropp inte funkar som den ska .därför far jag omkring.Och tro mig jag gör så gott jag kan.
Hästen är bussig ja.Dock är han precis det du säger att han inte är.Nämligen väldigt känslig.Det är bättre att jag skumpar än att jag försöker naggla mig fast med allt jag har för att sitta still tills jag fått ordning på kroppen om jag nu någonsin kommer få tillbaka den sitsen jag en gång i tiden jag hadde.

Jag rider för tränare 1 gång i veckan och vi lägger ner mycket tid på min sists eftersom den är så viktig.Sen är hästen faktiskt när jag räknar efter bara riden i 1½ år. kom från travet 06.Har under tiden varit konvaicent flera ggr.Och är fortfarande under omskolning.
Att jobba honom på lina är uteslutet eftersom han gärna attackerar linföraren.så det utsätter jag inte någon annan för än mig själv.
Har du själv ingen film?
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag filosoferar så här:

Man reglerar takten och balansen med sin rumpa o mage, det är skitjobbigt vissa dagar, men fungerar det på aktiv galopphäst borde det fungera på en kallblodstravare:confused:

Naturligtvis håller man inte emot skjutkraften i händerna, då lär man få jobb:o Men därför kan hästen ha en kontakt i handen, man måste inte låta tyglarna fladdra och flaxa fritt för att man inte vill ha hästen hängande i handen.:cool:


Sanna ord :bow:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Knapplånar.
Jag har tittat igenom filmerna i den här tråden och en sak som slog mig är just att sharks häst har lättare för sig än de andra travarna.Och jag tror oxå det beror på att hästen gått på travet så passa lite.Både Knas Jollan och Johan har gått mer och är äldre än vad Vivi är.Jag tror att dessa 3 hästar är mer präglade på travet .Man kan se ett mer karaktärisktiskt (stavas?) rörelsemönster och de har oxå mycket svårare för sig än Vivi har.Jag tror inte Travet satt sig i kroppen på henne på samma vis .Vad tror ni?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag fick en aha-upplevelse när jag tränade för en ny dressyrtränare. Hon satte oss på volt och sa: Sitt still, rör inte händerna oavsett vad han gör (inte plocka och pilla och sånt som jag har lätt för när han öppnar sig), lossa knäna och RID. Jisses vad jobbigt det var, men herregud vad bra han gick :banana: Hon sa att min häst var en klassisk; mkt rörelse och steg men slingrig och krävande för ryttaren att sitta på och endast då ryttaren är i total balans så kommer hästen i balans och följer med. Men han är inte så stark så han faller iväg åt olika håll lite nu och då och då får man anstränga sig ännu mer för att bara i balans så han kommer tillbaka.

Våra hästar verkar vara lite lika? :)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Knapplånar.
Jag har tittat igenom filmerna i den här tråden och en sak som slog mig är just att sharks häst har lättare för sig än de andra travarna.Och jag tror oxå det beror på att hästen gått på travet så passa lite.Både Knas Jollan och Johan har gått mer och är äldre än vad Vivi är.Jag tror att dessa 3 hästar är mer präglade på travet .Man kan se ett mer karaktärisktiskt (stavas?) rörelsemönster och de har oxå mycket svårare för sig än Vivi har.Jag tror inte Travet satt sig i kroppen på henne på samma vis .Vad tror ni?

Jag vet inte, men de jag har sett som varit bättre som ridhästar har INTE haft vad som krävts för att bli bra travare och har inte startats alls eller inte mer än ett par gånger. Så jag tror det ofta (självklart inte alltid) kan vara så att de har sämre travaregenskaper från start vilekt är bra om man vill rida:D
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Knapplånar.
Jag har tittat igenom filmerna i den här tråden och en sak som slog mig är just att sharks häst har lättare för sig än de andra travarna.Och jag tror oxå det beror på att hästen gått på travet så passa lite.Både Knas Jollan och Johan har gått mer och är äldre än vad Vivi är.Jag tror att dessa 3 hästar är mer präglade på travet .Man kan se ett mer karaktärisktiskt (stavas?) rörelsemönster och de har oxå mycket svårare för sig än Vivi har.Jag tror inte Travet satt sig i kroppen på henne på samma vis .Vad tror ni?

Plocka bort Jollan, hon har bara gått ett kval och har bara tränat lite när hon var yngre. Har haft samma ägare sedan hon var 5 år och gått som ridhäst där men förmodligen såg hon ut som när jag köpte henne varje vinter har jag fått höra :crazy: tills betet kom och hon la på sig hull igen. Samt förmodligen bara härjad när hon är riden och har alltid varit väldigt stark i munnen - ångvältsstuket
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Det är så som du beskriver som vi försöker jobba.Jag är iof inte den ryttaren som plockar och pillar så mycket .därimot kommer spänningarna som ett brev på posten när hästen faller ur ramen tex.Och detta sätter ju givetvis problem för både mig och min häst.Min tränare tycker dock att det blivit bättre.Tidigare spände jag till och satte mig i försvar så fort han flaxade minsta lilla.Ju mer jag slappnar av dessto bättre blir ju han.
Det är skillnad på att sitta still och still. Jag kan sitta still men då hamnar jag inte "i" hästen om man säger så utan hamnar utanpå.Vilket sätter ett icke gynsamt rörelsemönster i hästen. Han blir passartad och trippig och utan rörelse över ryggen.
Vi har kommit fram till att hellre att jag studsar lite för det kan han ta.Mitt balans problem är det dock värre med. Det låter som om din och min är rätt lika..Inverka lite men ändå mycket på rätt sätt.Kan man säga så och nån förstår?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ja just ja så var det. Då kan jag i stället tro att eftersom hon halkade fel förut och inte fick den omskolningen som hon behövde efter travet så kan man nog säga att du får börja precis som om hon kom direkt från banan.Visst det har gått lång tid sen hon var i travträning men hon har som jag förstått det inte fått den omskolningen hon behövde innan hon kom till dig?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Hästanna
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 672
Senast: Icfafn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 742
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp