Bukefalos 28 år!

Roliga ord från dom lite "okunniga".

Min pappa hade köpt nya vita skydd till sitt sto och vi var ute och red en tur. Han red en bit före mig och min pålle och jag såg då att två äldre damer glodde surt på pappa. När jag skrittade förbi hörde jag dem säga:
-Vilken HEMSK karl som rider på en gipsad häst!
Ok att skydden var kritvita men ändå.... ;)
 
Min kompis vill inte köra transport själv efter en incident. En gång fick hon bara med sig sin sambo. Hon trodde förstås han skulle tycka det var urtråkigt att sitta och titta på en timmes dressyrträning så hon frågade honom efteråt. Han tyckte det var intressant för "det var ju inte dressyr, det var gångartsträning". Ja där ser man.
 
Jag skulle transportera min häst en längre i vintras,och har inte kört såååå mkt transport själv + att jag var med om en rejäl trafikolycka för 4 år sen (utan transport,tack och lov!!!) så jag ville ha en reservplan ifall det skulle vara dåligt väder,tex snöfall/snöslask. Jag frågade en kompis som är van att köra mkt släpvagn om han kunde ställa upp,och det kunde han självklart göra,resten av samtalet gick så här:

Jag: Gud vad snällt av dig! Jag hatar verkligen att köra i snöväder,och det betyder jättemycket för mig ska du veta! Men du måste lova att köra försiktigt... (Vet nämligen att han är lite tung i gasfoten....)

Han: Är hur lugnt som helst! Jag gillar att köra bil,och har inget problem att köra med släp.

Jag: Du är verkligen toppen!!!

Han: Äsch då.... ;) Men du,hur gör man igentligen? Lägger dom sig själva,eller säger man något kommando? Jag är ju lite hästrädd jag så jag vill helst inte behöva hjälpa till med det om det är lugnt...? (Han visste att pålle kunde vara lite svårlastad då jag har beklagat mig för honom tidigare när jag varit halvt galen pga hästen...)

Jag: Lägger? Kommando??? :confused:

Han: Ja,för att dom ska lägga sig där inne...

Jag: Du,dom står upp! :rofl:

Han: Jahaaa!!!! Men välter dom inte då i kurvorna och i rondellerna? O_o

:rofl::rofl::rofl:

Jag fixade en annan som körde! ;):p:D
 
Vi håller på att bygga stall här hemma för att jag ska skaffa egna hästar. När vi skulle börja planera Hur bygget skulle se ut så förklarade jag hur stora boxarna osv behövde vara, samt Hur stor stallgång jag ville ha.

Då undrade sambon varför jag måste ha en stallgång. Vad ska jag med det till, liksom?
Jag: Jag måste ju ha någonstans att binda upp hästarna när jag ska borsta dem och så.
Sambon: Va? Ska du hålla på och borsta hästarna också? Varför det? De tvättar väl varandra sådär som katterna gör?

:D
 
Min pappa pratade i telefon med en gammal kompis häromdagen.
Så hör man hur dom kommer in på mig och så hör man:
"Ja, nu har hon en sån där isponny.. Ja, en pälsboll med 4 tassar".

Isponny? Pälsboll? Tassar? Märks inte att jag har haft häst under hela min uppväxt öht. :rofl:
 
Sen kan jag tillägga en kommentar från min sambo:
Jag frågade om han ville följa med till stallet och så frågar han "Vad ska du göra då? Rida ut eller släppa honom i hästhagen?"
Då menade han paddock. ;)
 
min kompis (J) som har häst berättade att hon hade en vän på besök. De kom överens om att vännen skulle få provrida lite medan min J ledde henne. J frågade om de skulle göra en volt, varpå väninnan blundar. J leder hästen så att de gör en liten volt och säger sedan att de är färdiga, vännen öppnar ögonen och suckar lättat att de inte var farligare än så, hon trodde hästen skulle "hopp upp i lufter och snurra ett varv" :rofl:
 
Åkte precis bil tillsammans med bland annat min kusins kompis. Vi åker förbi ett ställe där de har sommarbete på båda sidor av vägen.
Min kusin: "Den där hästen, han ser ut som en riktig krigarhäst" (typ tanig skäck)
Kusins kompis: "Men du, kolla in den där! Han är ju ännu snyggare, han har parkas på sig! (Parkas = eksem-täcke)
 
Jag såg en ung pojke kanske i 6-7-årsåldern som var med sin farmor på ridskolan när hon red lektion. Han var lätt uttråkad där satt han på läktaren. Efter ungefär halva lektionen ropade han till sin famor: "Farmor kan du inte få hästen att trava fortare så att vi kan åka hem någon gång". Det är ju i och för sig en logisk tankegång kan man ju säga!:D
 
Min mamma brukar hyra ut sitt hus ett par veckor varje sommar, men jag har full tillgång till stall och garage. Denna vecka hyr tre barnfamiljer (statsbor) huset och då barn gillar både mig och djur fick de vara med och titta när hovslagaren kom på besök. Min häst är gudasnäll att sko, älskar uppmärksamhet och barnen är väluppfostrade så hovis samtyckte till en liten publik. Efter det vanliga: Gör det inte ont att bli klippt i fötterna? och kolla, han spikar i fötterna, så frågar ett utav barnen varför hästen står så konstigt med bakfoten som just blivit verkad.
En annan liten pojke säger då:
Han kanske tycker att det är kallt att stå på golvet utan sko på foten. :idea: :love:

Note: Hästen vilade bara benet. :D
 
Min man är så söt! Han använder gärna ord som man vanligtvis använder i hund-sammanhang.
Tex:

Vattenskålen (istället för vattenhinken)
Koppel (istället för grimskaft)

osv.. ganska sött! :)

Han trodde även att hästarna lapade vatten (som en hund), och blev förvånad över att dom suger in vattnet. hehe
 
Igår skulle jag schamponera min medryttarhäst, vilket han inte är så förtjust i, och efteråt sms:ar ägaren och frågar om det gick bra "att diska honom". :D

När jag var runt fjorton brukade jag och min kompis då och då hyra våra favorithästar på ridskolan. Min var en nordisvalack som var stor och snäll och så in i bomben seg. En gång gav jag mamma i uppdrag att filma medan jag red. Resultatet blev en liten filmsnutt där man ser mig rida runt och svettas medan jag medelst röst, skänklar och ridspö kämpar allt vad jag förmår för att få nämnda valack att galoppera ett helt varv på ridbanan. Mitt i denna uppvisning hör man min mammas oerhört bekymrade speakerröst som missnöjt kommenterar: "Hon driver henne hårt ..."

Ja, ojne vojne, stackars lille sto ... valack ... whatever. :angel:
 
Min häst får skav av välputsad lädergrimma i hagen, och eftersom hästen är till viss del rymningsbenägen och står nära en vältrafikerad väg så har jag valt att ha halsring på honom.

Halsringen har jag utrustat med vita fårskinnsludd (sådana tunnlar man har på nacken på grimmor tex, inget kardborre) för att undvika skav bakom öronen samt för att spara på manen. La upp en bild från hagen på instagram och får följande kommentar:

"Men varför bär hästen rattmuff?!??!?!?!??!"

(Jag var tvungen att spela vidare lite så svarade ungefär: "jaa alltså det är det enda han inte får sår av i hela ansiktet så han får bära tjusig rattmuff istället för grimma"
"Så det ÄR en riktigt rattmuff?? looooooooooooooooooooool!")
 
är nog så att min häst får ha en rattmuff på sig också snart, skav av flughuvan så fick ha grimma och flywiel istället, nu har hon fått skav av lädergrimman också... får testa att klä in en halsring och sätta på en flywiel och hoppas på det bästa :)
 
Jag är mycket nöjd med användandet av rattmuff! Över knäppningen har jag en bit av ett nosludd med kardborre, funkar finfint! Flyweil har jag ingen, det blåser bra på honom i hagen och han går med en nordsvensk som han står i rumpan hela tiden så den jättesvansen viftar bort en hel del. Om inte annat så har han även en jätterumpa att klia huvudet på :up:(vilket händer ungefär hela tiden)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 334
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp