Bukefalos 28 år!

Roliga ord från dom lite "okunniga".

Åh vilken rolig tråd :)

Min sambo tycker att hästar är så korkade. Tex här om dagen sa jag att min häst blev rädd för ett par stockar han lagt utanför hagen. Min sambo svarar med en suck; hon tittade ju på mig igår när jag la dom där :meh: Jag förklarade att hästar inte funkar riktigt så ;)

En annan sak som var lite rolig, jag skulle köpa sadel till min häst då den jag hade inte passade. Berättade detta för min sambo och han kunde inte förstå att jag var tvungen att köpa en till sadel när jag redan hade en. (Jag gav upp att försöka förklara till slut) ;) Jag köper iaf en sadel, säger inget till sambon (orkar lixom inte) ;). Han är ute en dag när jag ska ut och rida (i den nya sadeln) och konstaterar att; den där sadeln är väl fin, inte behöver väl du köpa nån ny inte. Jag; nä... Den duger allt :angel:
 
min pappa gick förbi hästen och mig när jag gjorde i ordning hästen i stallgången igår,
jag; pappa vad tycker du om schabraket :D , (nytt)
pappa; kallar du hästen schabrak?..
jag; ehh, nej detta är ett schabrak( pekar på schabraket på hästen).
pappa; aha jag trodde du menade hästen.

har haft häst hemma på gården i 14 år, och han har följt med på ridskola sen jag var 4år, men vissa uttryck har visst inte fastnat :/.
 
Var och kollade på häst förra helgen som fallit ur lite på betet och när ja kom hem o visade bilder så berättade jag att hon va i lite dålig form och då säger pappa "ja man ser att den inte är tvättad ordentligt o skött för svansen är så sliten"

:D han är van vid en tjock svans på mitt haflinger som jag alltid hade välklippt till en fullblodssvans :D
 
Mina kollegor (diverse universitetsmänniskor) undrade varför i allsin da'r man hade bundit för ögonen på alla hästar de såg efter vägen mot jobbet?!? :rofl:
Föreställ er deras miner när jag talade om att det var flughuvor och lika genomskinliga som myggnät för fönstren!
 
Hade problem med att unghästen rymde från hagen ett par gånger och det kom upp när jag pratade med sambon. Vi började spekulera i varför, och sambons bidrag var "Hmm... hur är det, löper hästar?".

Ingen dålig tanke dock, eftersom ett av stona faktiskt brunstade och unghästen var relativt nykastrerad.
 
(Är ny här så ursäkta om jag "svarar" på fel ställe men....)

- hästfolket står och diskuterar löshoppning och att en av deras hästar i ivern hoppat oxern baklänges.....

Ni kan tänka er bilderna som kom upp i de icke hästkunnigas huvuden som hörde det..... ;)
 
Jag har ju ett arabiskt fullblod, och säga vad man vill om rasen men han är ju gjord för att förflytta sig långa sträckor i högt tempo, alltså ganska energisnål och ekonomisk förflyttning. Han är inte designad att vifta onödigt med benen och det förekommer inga som helst knälyft. Så jag skulle vilja kalla samtliga gångarter för "markbundna". När jag red på ridbanan tillsammans med en fantastiskt knälyftande Frieserhäst så sa min mamma:
"Din häst har ju ett bättre flow."
Och det är vad jag kallar markbundna rörelser hädanefter. Flow. :D

.
 
Hade några riktigt frågvisa barn på ridläger, och jag kommer tyvärr bara ihåg två saker dom sa.
För det första badade vi av hästarna efter första passet, och drog av med svettskrapa. Ett av barnen såg skräckslaget ut och utropade "SKA vi verkligen SÅGA hästen? O.O", när han såg att det var piggar på svettskrapan.

En annan funderade över det där med betfor, eftersom en av hästarna hade haft "ont i magen" och fick lite mer, mest vatten, än dom andra.
Hon drog slutsatsen att vi borde ge betfor till hon som äger gården. För hon låg på sjukhus då hon hade ont i magen. Väldigt omtänksamt! ^^
 
När jag gick ridlärarutbildningen kom det ett gäng från TV4 för att göra ett inslag om att fler och fler väljer att utbilda sig inom hästbranschen. Inslaget skulle inledas med att reportern stod och borstade en häst och berättade lite: "Här står jag och sopar av hästen C." (Varpå vi som stod runt om plötsligt fick väldigt svårt att hålla masken, och inte heller visste om vi skulle säga ifrån- det skulle ju ändå sändas i TV... Näste fråga avgjorde dock saken.) Sedan tittade hon på oss runtomkring. "Ska jag säga att hästarna ska skos nu?"

Det blev jag som sa att det var bättre att säga att de skulle ut i hagen, och att det dessutom skulle vara mycket bättre att säga "borstar" än "sopar av". TV-inslaget blev iaf helt ok. :-)
 
Jag fyller år imorgon och länkade lite skämtsamt några hästannonser till sambon, så att han har några presenter att välja mellan.;)
Han läser igenom en utav annonserna tyst och utbrister glatt: "lätt för samling, det är när dom är lätta att köra på bakbenen va??"
Helt ute och cyklar är han ju faktiskt inte.:laugh:
 
Jag fyller år imorgon och länkade lite skämtsamt några hästannonser till sambon, så att han har några presenter att välja mellan.;)
Han läser igenom en utav annonserna tyst och utbrister glatt: "lätt för samling, det är när dom är lätta att köra på bakbenen va??"
Helt ute och cyklar är han ju faktiskt inte.:laugh:

Det var ju genialt! :rofl:
 
Innan min pojkvän blev någotsånär hästkunnig pratade han någon gång om en skrittmaskin i, men visste inte vad det hette så det fick bli hästmixer.

Numera är både han och jag löjligt larviga när vi ser en hästmixer, och måste genast påtala att "där är en hästmixer!!" :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 255
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp