Bukefalos 28 år!

Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kissing Spine

Trådstartare
Så fort man får se bilder på andra som rider dreessyr, så kan man ge sig 17 på att några utbrister "aargh! Herregud mänska, vad gör du! Sluta dra ihop hästen, avknäppt i nacken går den etc. etc." Trots att hästen går i en låg, rund form max ett par cm bakom lodplan. Speciellt de som har fina, lovande hästar brukar få höra det här.

Avundsjuka eller okunskap/hjärntvättning? Tror inte att det finns någon som rider sin häst uteslutet bakom lod. Kanske att man måste göra det en period för att få hästen att gå i en rund, låg form och sedan öka trycket bakifrån när den orkar mer, och sätta mer vikt på bakbenen. Personligen tycker jag att det ser värre ut med en lååång häst som inte är bakom lodplan, än en häst som bär sig själv relativt bra och går i en rund form! :)
 
Sv: Rollkür hysteri!

Håller fullständigt med...hellre en häst som bär sig någerlunda bra ngt bakom lod än en som är framför lod, sänkt rygg osv...unghästen rids ju mkt i låg och rund form för att just komma upp med ryggen och ibland hamnar de bakom lod...det är inte djurmisshandel vi pratar om...förrutom när det blir i den grad som Anky rider i...men har aldrig sett "vanliga" dressyr ryttare rida så?!
 
Sv: Rollkür hysteri!

Jag har inte heller sett några! Undrar vart alla håller hus, för det verkar ju som att halva sverige rider så :angel: :D
 
Sv: Rollkür hysteri!

Håller med totalt. De som uttrycker sig så har dessutom ingen aning om var ekipaget befinner sig i sin utbildning heller. Folk har tagit till sig en halva av begreppet. De har tagit till sig "Hästen skall gå med nacken som högsta punkt". De har dock tappat bort en del av uttrycket, nämligen att detta är det vi alla strävar efter men att det kan se ut att vara långt ifrån detta på vägen dit. Sen verkar folk tro att bara för att hästen går en eller ett par cm. bakom lod så har den tappat hela ryggverksamheten och hela kroppen och allting, Folk vet inte vad de snackar om. Och det är så tråkigt för det är många på det här forumet som tar åt sig alla kommentarer med hull och hår. Det finns vissa kommentarer som stämmer, visst. Men de som rider för tränare har antagligen hört dessa mer än en gång redan.

Avundsjuka och/eller okunskap, helt klart.
 
Sv: Rollkür hysteri!

Tja det beror ju på vad man själv ser som en bra form. Många anser ju att en sådan form "fördärvar" hästar, och det må väl vara deras åsikt.
Själv tycker jag aldrig hästen ska vara ens några cm bakom lod, då är det något som inte stämmer, oftast är faktist hästen ihopdragen.

Folk säger ju bara vad dom ser. Sen vilkas åskiter man tar till sig är ju upp till var och en.
Nä, lägger man ut bilder får man räkna med kommentarer.

Jag gillar ryttare som rider sina hästar mkt långa och låga långt mer än sådana som drar ihop hästarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Rollkür hysteri!

Men, bara ett enda tillägg, vägen till en bra form (den som TR önskar att man använder) är lång och oftast svår!
I övrigt håller jag med dig, det är bara arbetet till den "perfekta" formen som skulle vart med.
 
Sv: Rollkür hysteri!

Håller med det har blivit hysteriskt, alla säger att det är så farligt med rollkur för att andra mindre kunnigt folk tar efter och sliter ut sina hästar ect. men, en direkt fråga: vem är så j-la dum?
Om rollkur va så skadligt...... how come:
Rembrant
Bonfire
Crack
Gigolo
Anthony
Relevant
Salinero
Lingh
Lancet
Satchmo
the list goes on forever...
.....dessa hästar är bevisligen, resultat mässigt så oerhört överlägsna, OCH har håll så länge? Tänk!
Meningen är inte att alla ska ta efter, lika lite som att jag går ut och slår ner folk så som de gör på film - och tror att det ej skadar.
Det är avundsjuka och okunskap. Tänk om sverige kunde få tex. Sjef Janssen som rikstränare, då skulle mystiken kring det lätta och ge rätt sorts ringar på vattnet.....bara en tanke.. tack för mig.
 
Sv: Rollkür hysteri!

Det handlar nog främst om okunnighet hos "bedömaren", men visst förekommer rollkur. Men jag kan inte tänka mig att den förekommer i lika riklig mängd om man ska lyssna på vad det sägs både här och där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rollkür hysteri!

Jag tycker rollen är helt förkastlig, och det beror inte på avundsjuka eller okunskap. Hästar är fantastiska hjältar, och man kan ta fram GP hästar utan att rolla... Så varför ska man utsätta dem för det? Stretcha gör man på ett helt annat sätt...
Listan på framgångsrika ekipage som inte rollar är betydligt längre...


/cj
 
Sv: Rollkür hysteri!

Kan vi en gång för alla fastställa att det heter rollkur och inte rollkür?

En kür är ett fritt dressyrprogram till musik.

En kur är något man använder för att kurera ett problem (t ex att rulla ihop hästen som en kanelbulle för att man inte vet hur man lösgör en häst).
 
Sv: Rollkür hysteri!

Hade hästen inte varit lösgjord så hade den inte kunnat gå rollkur..
du kan ju inte precis dra in hästen där och om du ser när anky rider så är hon väldigt lätt på handen.. Och när hästen är riktigt lösgjord så kan du lägga den i vilket läge du vill och när man rider hästen i rollkur form så är det lugnande i ryggen som lossnar och gör att hästen lugnar sig lite.. och hon rider i det några steg och sen upp igen.

Inget vanliga ryttare ska pröva på för då kommer det bara bli att de drar ihopa sina hästar... vilket är helt fel..

blir så arg när folk säger att hon rider dem så för att de inte är lösgjorda.. :mad:
 
Sv: Rollkur hysteri!

Har nu äntligen sett filmen "Anky, her winning formula" och förstår lite mer av hennes tankar. Det är mycket intressant, lite svårt att sammanfatta.
Hon rider verkligen hästarna överböjda - i strid med klassisk dressyr - och avlastar därmed baken och får enorm gång i sina hästar - som redan är utvalda för gång och hett temperament.
Den stora skillnaden - hon använder inte halvhalter - utan tar tankepauser för att få kontroll. Ibland kan hon stå länge stilla. Många övergångar dock - och de är gärna osynliga för betraktaren.
Sen böjs halsen hit och dit och hon och Sjef kallad det för "round" medan klassisk dressyr kallar det "round" om hästen är undersatt bak.
På bandet används inte hårda tygeltag för att rulla upp hästen, utan den "leds" mycket mjukt att inte lägga sig på. Dock måste hästen då och då tas upp i en "tävlingsform" och det är inte okomplicerat. Sjef pratar om hästen som en vulkan eller en atombomb. Kanske inte riktigt den känsla alla söker i en väl utbildad dressyrhäst?
Det är också oftast svårt att få hästarna att ärligt söka sig framåt nedåt och öppna halsvinkeln - Salinero klarar det dock efter en stunds arbete.
Efter att ha sett filmen förstår jag mer hur Sjef tänker. Han som började rida som 28-åring och inte har fått begreppen med modersmjölken....han har sas "gått utanför systemet" och skolar utan den klassiska halvhalten - och slipper då en massa problem med att få hästen att sätta under sig och bära bak. Den talangfulla och starka hästen klarar det.....men dressyr för att bygga upp hästen är det inte. Handlar om att göra en uppvisning med maximal "flash". Jag förstår också det de säger om att bara duktiga klarar deras system, och att mindre duktiga inte gör det. Det krävs mycket skicklighet för att våga rida på en atombomb och inte ta i tygeln utan bara smeka ihop den utan att bli hård i handen... MYCKET intressant film!!!/T_B
 
Sv: Rollkür hysteri!

Det jag kan tycka är smått märkligt är att det verkar vara få som sett filmen och försökt ta reda på så mkt som möjligt om rollkur själva? (Hur många det nu kan vara bland obegåvade hobbyryttare som verkligen tror att det är något att kopiera? Som om jag som springer 2 ggr i veckan skulle börja kopiera Malin Ewerlöws diet och träningsschema?!?!).
 
Sv: Rollkur hysteri!

Skulle också vilja se den!
Tror att atombomberna premieras idag, eller vaddå tror, det ser man ju. Hästar som rör sig mjukt och elastiskt får inte samma explosivitet som premieras idag och får därför inte höga poäng. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, mer ryttare och hästar som H. Schmidt visar upp, det är ridning på hög nivå.

Och självklart kan man placera hästens huvud som Anky gör uta att ta i, hästar ställer upp på mycket. Det jag sakanar i rollkursträningen av hästar är bakdel och fokusering på hela hästen. Vi rider oftast det vi ser, dvs framdelen. Vi rider även oftast det vi känner mest också och människan är väldigt handorienterad, varför vi även där fokuserar på vad vi känner i handen.

Det jag saknar bland de som inte tycker att rollkur är så farligt är deras kunskap om anatomi och biomekanik. De enda som verkar ha det är de som säger att det är skadligt. Hur kan det komma sig?

Och biomekaniskt sett så går hästen ska hästen alltid gå med nacken som högsta punkt, även om den hamnar bakom lod. Det är stor skillnad på att hamna bakom lod och hamna med 3e halskotan som högsta punkt.
 
Sv: Rollkur hysteri!

Zora skrev:
Det jag saknar bland de som inte tycker att rollkur är så farligt är deras kunskap om anatomi och biomekanik. De enda som verkar ha det är de som säger att det är skadligt. Hur kan det komma sig?

De kanske inte lägger så mycket energi på att vända och vrida på hästens anatomi och rörelsemekanik för att hitta argument mot rollkur, eftersom de inte anser att det är en så viktig fråga. Problemet med den "fakta" som dras upp gång på gång i sådana här trådar är att det inte finns någon forskning som visar att roll kur är farligt. Däremot finns det studier som visar att det inte är farligt,gjorda i samarbete med AVG, om jag fattat det rätt. De skador och argument som används är endast att betrakta som lösa antaganden, dvs man skulle kunna tänka sig att det kan bli på det viset. För om rollkur ger mer skador än annan ridning är det ingen som vet ännu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
61 345
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 257
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 626
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp