Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jo, fast var går gränsen? Uppfarten går ju både till min privata bostad och övriga byggnader....

Hur håller man isär det när det handlar om en gård, eller kan man inte göra det?

Som sagt, hypotetisk fråga...
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Den går vid det som anses vara din tomt.
Resten är jordbruket om fastigheten är taxerad som lantbruk.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Ja precis.
För om man kan betala räntorna med oskattade pengar så kan man öka på byggkostnaden.

7 200:- räcker till ränta på 180 000:- till att bygga för.
tussenuseliten...ett fastighetsbolag betalar ju redan idag räntorna med oskattade pengar har du inte förstått det:o
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Inget gnäll alls från min sida.
Det är Hyresgästföreningen som gnäller.
Har du läst länkarna som jag lade in?

Litet omodern information kan jag erkänna mig skyldig till.
Principerna är ju dock de samma även om vissa saker ändrar sig.
Kommer du ihåg om dubbelbeskattningen togs bort?
Och i så fall när?
om du hela tiden drar upp vad hf tänker o tycker så förutsätter nog de flesta att du stöder deras åsikter.

och vad hf för fram är extremt färgat av ekonomiska skygglappar...så även du verkar det som:D
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Skatteverket har jättebra sökfunktioner, och där har du kalla fakta.

---
Du kan inte heller få rotavdrag för arbete i en fastighet som du inte tänker använda som din privatbostad utan i stället hyra ut.
---
http://www.skatteverket.se/privat/s...trutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html
då avstår du från rot och deklarerar det hela som avdrag i deklarationen för jordbruksfastighet/näringsfastighet;)
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

om du hela tiden drar upp vad hf tänker o tycker så förutsätter nog de flesta att du stöder deras åsikter.

Den där broschyren som du tydligen inte har läst är ett gemensamt arbete för Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag), så det är något som alla i branschen är överens om.

D.v.s. alla som håller på med hyresrätter har samma åsikt i detta fallet.
Och jag litar på att deras samlade kompetens gör att de vet vad de håller på med.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Du fattar tydligen fortfarande inte.

Har du läst broschyren?
Innan du har gjort det så vill jag inte diskutera detta mera med dig.
Det är ju totalt dödfött.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Till vilket värde då?

:D de som har en kåk med mer än 400 kvadratmeter kan...

Är det bostaden, din egen, då använder du rot o rutavdragen, är det en näringsfastighet så har du ju 100% avdrag för underhåll o driftskostnader till skillnad från egnahemsägaren
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Du fattar tydligen fortfarande inte.

Har du läst broschyren?
Innan du har gjort det så vill jag inte diskutera detta mera med dig.
Det är ju totalt dödfött.
Jag vet inte hur många gånger jag påpekat att innehavare av en näringsfastighet betalar underhåll och driftskostnader + räntekostnader med oskattade pengar.
En klar fördel då en skattat krona kostar ca 3 oskattade.

Egnahemsägaren betalar underhåll o driftskostnader med skattade pengar och har en viss skatterabatt på räntan samt köpt arbete i samband med underhåll. en inte lika förmånlig situation.

Du hävdar motsatsen...

För hyresgästen måste ju jämföras genom att man jämför fastighetsägarens kostnader mot villaägarens.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Jag vet inte hur många gånger jag påpekat att innehavare av en näringsfastighet betalar underhåll och driftskostnader + räntekostnader med oskattade pengar.
En klar fördel då en skattat krona kostar ca 3 oskattade.

Egnahemsägaren betalar underhåll o driftskostnader med skattade pengar och har en viss skatterabatt på räntan samt köpt arbete i samband med underhåll. en inte lika förmånlig situation.

Du hävdar motsatsen...

För hyresgästen måste ju jämföras genom att man jämför fastighetsägarens kostnader mot villaägarens.

Verkligen?

Jag har då skattat på de pengar jag betalar underhåll, lån mm för.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Om du inte begriper den broschyren så finns det inget hopp för dig.
När Sveriges samlade expertis inte kan förklarar för dig hur skall då jag kunna det?

Jag ger upp.
Du får tro vad du vill om hur det hänger ihop.
Så får vi andra ägna oss åt hur det verkligen är.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Tag och läs den där broschyren nu.
Så kan vi fortsätta sedan.

För säkerhets skull

http://hyrskatten.se/onewebmedia/Balanserade ekonomiska villkor.pdf

Här är den igen

Ja och jämförelsen haltar lika illa nu.
hyresgästen betalar 24 000 för boende inklusive driftskostnader och underhåll.
Villaägaren betalar 16800 för ränta + x kr i driftskostnader+ y kr i underhåll.Ca 10 000 = 26800. Han är ju tvungen att läggen en buffert i fall panna, kylskåp, tvättmaskin går sönder. (ca 5 % av fastighetsvärdet i uh. en kåk på 2 mille = 50 000/år)Allt uh lejs bort för jämförelsens skull.
näringsfastighetsägaren betalar 8000 i ränta + x/3 i underhåll +y/3 i driftskostnader.

Så??
 
Senast ändrad:
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det räkneexemplet har bara tagit med de pengar som just går till ränta.
Det andra är inte med där.

Läs om och läs vad som står.
Gissa inte på en massa.
 
Sv: Rotavdrag, jordbruksfastighet??

Det räkneexemplet har bara tagit med de pengar som just går till ränta.
Det andra är inte med där.

Läs om och läs vad som står.
Gissa inte på en massa.

hur kan man då ta upp hela hyran som ränta?
i hyran ingår ju både nyttjanderätt till lokaler + driftskostnader+ underhåll?:crazy:
då måste man ju jämföra på samma sätt när det gäller egnahem och näringsfastighet
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 912
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp