Bukefalos 28 år!

Rottweiler-Vill veta allt!

MaRomer

Trådstartare
Hej!

Nu är det dags för oss att skaffa ny hund. En Rottweiler korsning står på listan. och den lill* kommer hem runt jul.
Nu undrar jag bara lite. Många säger att de e aggresiva. Det tycker inte jag och alla i familjen älskar rottisar. Dock är vi överens om att det blir en korsning (ekonomiska skäl).

Är de lättlärda? Någon som har dem med sig när ni rider? Jag brukar ha med mig min kompis hund. En shablador. Världens gulligaste=)=)

Gärna bilder på olika korsningar oxå=)=)=)
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Det är bättre att spara ihop pengar och köpa en riktig Rottis istället. Så vet man lite mer vad man får.

För mig känns det som om ni borde lära er mer, innan valet just faller på Rottis. Men den bedömningen är bara gjord av det du skrivit här, såklart.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

jo vi har haft hund i hela mitt liv. jag e 18 nu och yngsta medlemmen...jag har läst om dem men jag tycker det e bättre att höra från andra hund ägare. det finns ju inte så mycket fakta om dem...tycker inte jag iaf..

men hur e det med lärningsförmågan??

vi vill ha blandraser. vi har haft några blandisar och några renrasiga. vi tyckte bättre om blandisar. sen e det vel så att denna är en blandning mellan pyreene och rottis. jättesöta valpar. och så e de lite större än en renrasig.

inga tips ang uppfostring???
eller bilder?
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Tycker det verkar himla dumt att köpa en korsning mellan en mycket självständig hund och en rottis.

Jadzia är faktiskt mycket mer insatt i både rottis och gårdshundar, så vänd dig till henne.

Men du kan inte räkna med någon större följsamhet hos hunden, de pyreneér jag har träffat har varit högst märkliga och gått sin egen väg mest hela tiden. Har en viss aning om att den svenska aveln på denna rasen inte är direkt lysande.

För det andra hade jag inte skaffat en så pass tung hund och ha för ändamål att ta med på ridturer. Är föräldarna HD-röntgade?

//E
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Går inte att svara på någon av frågorna varesig vilket humör hunden kommer ha, följsamhet, inlärning... ingenting.
Helt enkelt för att jycken kan bli hur f*n som helst.
En sådan tung hund som det kommer bli får man vara väldigt aktsam med, som sagt -är föräldrarna röntgade för HD och Artros?
Lever med New Foundland själv och nog för att hon följer med utan knot vartän jag släpar henne och att hon är lugn och trevlig i både stall, hagar och överhuvudtaget men följer hon med så blir det på lugna korta skrittturer, och då rider inte jag utan går med när min kompis rider.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

ja föräldrarna är rönkade. pappan är 50% rottis å 50% pyrenee. mamman e 100:- rottis me stam. Valparna e rönkade,vacc,chippade mm mm allt som ska ske.

nja de blir inte så kraftiga. var å kollade på en annan kull pyrottisar. å föräldrarna e inte så stora.pappan e bara typ 5 cm större än mamman.

har ju inte tänkt ha me den på långturer precis..mera när jag kör min minishettis å i paddocken å på lite lugnare turer.

ingen som har bilder??
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

MaRomer skrev:
Hej!

Nu är det dags för oss att skaffa ny hund. En Rottweiler korsning står på listan. och den lill* kommer hem runt jul.
Nu undrar jag bara lite. Många säger att de e aggresiva. Det tycker inte jag och alla i familjen älskar rottisar. Dock är vi överens om att det blir en korsning (ekonomiska skäl).

Är de lättlärda? Någon som har dem med sig när ni rider? Jag brukar ha med mig min kompis hund. En shablador. Världens gulligaste=)=)

Gärna bilder på olika korsningar oxå=)=)=)


Om ni gillar rottisar så varför inte. Kan ni träffa båda föräldrarna så kan ni ju skaffa er en bra uppfattning om vad ni kan tänkas få; likaså om ni umgås lite med valparna.

Jag har en hane som är schäfer-rottis. Han är helt underbar, skärpt o smart, följer med lös på ridturer osv. Kunde inte önska mig en bättre hund. Lycka till!
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Trötter skrev:
Om ni gillar rottisar så varför inte. Kan ni träffa båda föräldrarna så kan ni ju skaffa er en bra uppfattning om vad ni kan tänkas få; likaså om ni umgås lite med valparna.

Jag har en hane som är schäfer-rottis. Han är helt underbar, skärpt o smart, följer med lös på ridturer osv. Kunde inte önska mig en bättre hund. Lycka till!

tackar. jo vi har redan varit och hälsat på dem vid en tidigare kull men vi kunde inte ta hunden då p.g.a ett dödsfall inom familjen=/..

men nu e det bestämt att vi ska ta en denna gång=) vi ska nog åka dit i veckan igen.

du har inge bilder på din vovve??
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Jag har en rottweilerkorsning (rottweiler och schäfer) och min hane är 5 år och världens underbaraste hund..han är lättlärd och har aldrig i sitt 5 åriga liv visat nån somhelst tendens till elakhet. Dock så ogillar han andra hanhundar men det finns många hanhundar som har det humöret.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

hehehe..jo våran förra hanhund(som avled i augusti) hade oxå en viss tendens till att inte gilla andra hanhundar...iaf inte unga sådana=)=)=) de busADE VEL FÖR MYCKET=)=)
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Ja det har väl mycket med dominans att göra också..kastrerade hundar går jättebra hehe där känner väl min hund att det inte finns nåt hot..dom luktar väl ingenting haha :D
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

kan tänka ,mig det. vi ska ha en tik eller en hane som vi kastrerar..alla andra har honom så vi vill inte orsaka nån befolkningsökning=)=)=)=)
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Passa dig väligt noga för rottis pyrenee korningen.
"Uppföadren" som verkar massproducera dessa har trots att han varit delaktig i flera internet diskussioner aldrig lyckats motivera varför han avlar på dem. Han verkar inte ha någon som helst koll på avels biten egenligen.
Lite intressent kuriåsa kan vara att han äger en rottis tik med HD D, jag kan inte bevis att det avlas på just henne - men 2hands inforamtionen från tex valpköpar osv tyder på detta.

Köp dig en riktigt rottis!
Och oavsett vad nån "uppföadre" försker smäcka i dig så HAR rottisar ofta problem med könsbunden agrissivitet. (med bra lydnad så ska det inte vara ett vardagsproblem - men tex att slåppa ihop ett gäng rotisahanar och tro att de ska leka kan du glömma)
Dessutom är det förbaskat mycket lättare att få problem med agrissivitet hos rottisar än tex cavalier.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Dessutom så bör du verkligen se till att föräldna till din rottis är korade.
Bara röntgen är int4e mycker värt om hundarna inte har en nuffra rätt i skallen.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

MaRomer skrev:
ja föräldrarna är rönkade. pappan är 50% rottis å 50% pyrenee. mamman e 100:- rottis me stam. Valparna e rönkade,vacc,chippade mm mm allt som ska ske.


Har du fått se stamtavlan på mamman??

Sen undrar jag vad valparna är rötgade för..?

//E
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Gå in på alltomhundar.com och sök på "pyrotter" och sen överväg om du verkligen vill ha en sådan korsning.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Åh en s.k. "pyrotter". *suck* :crazy: :crazy: :crazy:

Mina råd är:

*luska kring allt du kan om denna uppfödaren
*läs på om båda raserna
*läs på om hundar överhuvudtaget
*fråga 10 erkänt kunniga hundmänniskor om denna kombination och se vad du får för svar... Kan nästan garantera att du får 10 varningar då, samt en redogörelse för vad som gör den här korsningen mycket olämplig:(
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Är inte Pyrrar väldigt... Speciella? En herde-vakthund eller nått sånt? Vet att min kompis hade en sådan som förstahund. Det slutade med katastrof och en avlivad hund. Det var väl en 20 år sedan och idag så kan man ju sitta och skratta när hon berättar om honom. Men hon är än idag irriterad över att de sålde en Pyrre till henne när hon var 18 och fick sin första hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 402
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 435
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 462
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
20 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp