Bukefalos 28 år!

Rottweiler-Vill veta allt!

Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Rottweiler tex tillåter väldigt hög grad kommer inte ihåg exakt men ursäkta mig jag är inte hur okunning som helst bara för att jag inte Diesel är renrasig men jag har även en renrasig schäfer och hans stamtavla skryter jag j''ligt gärna om, var det nåt mer???
svaret är även menat till PIRU

Visa mig den stammen på schäfern då om den är så bra?
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

*Knapplån*

Alla som är emot blandrasaveln vill jag ge en :bow:
Va bra ni skriver! Snacka om att en lampa tänds för mig.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Att de skriver så fruktansvärt bra, jag själv har inte heller något emot blandrashundar men aveln däremot är ofta helt tokig!
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Jo men det var ju typ det jag sa oxå, att jag tycker ju inte att det ska bli typ kennel på blandisar, men jag har absolut inget emot hunden i sig och jag litar inte mer på en renrasig än vad jag gör på en blandning.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Jo men det var ju typ det jag sa oxå, att jag tycker ju inte att det ska bli typ kennel på blandisar, men jag har absolut inget emot hunden i sig och jag litar inte mer på en renrasig än vad jag gör på en blandning.

Varför tycker du inte det ska finns blandiskennlar när du inte tycker det är någon skillnad på renrasig och blandras?
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Då kan dom inget om avel heller!
Om de inte kan få fram skapra Rottweiler då vet ja inte. Men som alltid i USA så impoterar dom skiten dom inte vill ha i Tyskland.

Jag har verkligt svårt för människor som vill ha skarpa hundar till ingen nytta.
Varför i helvetet vill man ex äga en kamphund?
VARFÖR väljer man att skaffa en sådan ras som inte har en endaste uppgift?
Kom inte och säg att man får lov att aktivera hunden, för det gäller ALLA oavsett ras.

Förbjud skarpa hundar till vanligt folk ska ni se att inaveln sjunker och hundarna förbättras.
Många köpare= fler hundar.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

För att jag tycker inte att det ska avlas på vad som helst! Där jag köpte min blandning så fanns det tot 30 valpar efter denna hona och ahnne alla lika lunga,säkra och fina, men tyvärr så fick dom ta bort sin tik pga livmoderscancer och ska inte köpa nogån ny rottweiler tik för avel, då dom inte vet hur den kullen skulle bli, deras första kull var liksom inte planerad. men valpköpare och bekanta till dessa ville också ha en sån underbar hund då valdes det att ta en till kull. De fick 3 kullar ihop. Vi ville verkligen ha en till sån här hund men som sagt honnan hade fåt tagits bort. jag gillar inte alla som bara avlar på sin och komisens hund för att tjäna pengar.
De jag köpte hund utav var uppfödare på en helt annan renrasig ras.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

vet inte vilken ras du har men inavlingen är ju rätt hög enligt mig.

Menar du med detta att inavelsgraden är hög inom alla raser??

*Som har en kull hundvalpar med inavelsgrad 0,0% här hemma just nu...Finns ingen gemensam släkting alls hos hane och tik :cool:
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Jag har verkligt svårt för människor som vill ha skarpa hundar till ingen nytta.
Varför i helvetet vill man ex äga en kamphund?
VARFÖR väljer man att skaffa en sådan ras som inte har en endaste uppgift?
Kom inte och säg att man får lov att aktivera hunden, för det gäller ALLA oavsett ras.

Förbjud skarpa hundar till vanligt folk ska ni se att inaveln sjunker och hundarna förbättras.
Många köpare= fler hundar.

Vad har skarphet med inavel o göra?

Klart en Rottweiler ska vara skarp o vem som helst ska inte kunna ha en Rottweiler men likförbannat går det runt Nötter med Rottweiler o knappt kan hantera dom.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Jag skrev himla luddigt, min poäng är att om hon vill ha en följsam lättlärd hund så är denna korsningen den sista jag skulle fundera på.... Tror att det kommer bli en väldans självständig hund med en hel del vakt i, kanske inte min drömkombination...

Men jag håller med om kombination rottis/vallhund, det är ännu mer katastrof. Vet inte om du har följt mitt resonemang om en BC/rottis som jag lägger en hel del energi på... Hade jag träffat det uppfödaren hade denne fått höra ett och annat...

//E

Har du en BC/rottis?
Jag har tagit över en blandrashane på 8 mån (han kom till mej som 6mån). Han har 4 olika raser i sig, mamman är Rottis/labrador o pappan BC/stövare....Vad blir det för en hund, tror du?
"Bubban", som min vovve kallas, är en supertrevlig hund. Mycket, mycket livlig. Han är väldigt rastlös, kan inte sitta still eller ligga o slappna av, om inte han får arbeta trots att han "bara" är 8 månader gammal (snart).
Kan tänka mej att han passar bra i "allt" t ex agility, spår/sök, lydnad. Vakt? Njae. Han är för snäll o väldigt glad i människor även om det finns folk, som blivit rädda för honom.
Jag går med honom på stan om jag ska besöka en kompis på jobbet, några flyttar på sig när vi passerar förbi.
Som sagt, Bubban är en väldigt trevlig hund med mycket bus i sig (fortfarande ung snorunge) o jag lägger ner all min energi på honom även om jag blir helt slut men jag vill att han ska bli en riktigt trevlig hund vilket han faktiskt är.
Han kan några kommandon innan jag tog över honom, o dem kan han fortf idag med.

Endel blev stora i ögonen när jag nämnde att Bubban har BC i sig...Man ser några av dessa raser i honom dock.
Han har rottis-färgen, men har ett labrador-utseende (ser både snäll o ledsen ut) o BC-bakbenen. Frambenen har han efter rottis.
Han är inte så jättekraftig, men väldigt stark.

Egentligen hade jag aldrig tänkt mig äga en blandrashund, men det blev så. Tycker om labradorer o rottisar.
Växte upp med labradorer, dock.
Stövare vet jag inte så mycket om, endel säger att dom är inte o leka med. Jakthundar.
Bor ute osv...Och BC...Har faktiskt lite dålig erfarenhet av den rasen även om rasen kan va riktigt trevlig om den fostras på rätt sätt.
Vallhundar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Nej men hhos vissa hundar inget emot sånna som ställer ut men vissa hundar är ju så sönderavlade enligt mig så det är hemskt.
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Hej!

Nu är det dags för oss att skaffa ny hund. En Rottweiler korsning står på listan. och den lill* kommer hem runt jul.
Nu undrar jag bara lite. Många säger att de e aggresiva. Det tycker inte jag och alla i familjen älskar rottisar. Dock är vi överens om att det blir en korsning (ekonomiska skäl).

Är de lättlärda? Någon som har dem med sig när ni rider? Jag brukar ha med mig min kompis hund. En shablador. Världens gulligaste=)=)

Gärna bilder på olika korsningar oxå=)=)=)


Jag har haft en rottis, men hon gick tyärr bort av HD.
Om de är lättlärda beror mest på husse/matte. Man måste vara väldigt konsekvent och direkt visa vem som bestämmer och vart skåpet ska stå. En blandis tycker jag inte att du ska köpa , eftersom du inte riktigt vet vad du får. En rottweiler har ganksa mycket vaktinstinkt, men det går lätt att lära bort, inte allt men de mesta eftersom det sitter i rasen att vakta. En sak du också måste vara berdedd på är motionen, men det visste du säkert redan, men iaf det handlar om timmar varje dag när hunden blir större, men ta det väldigt lungt när h*n är ung eftersom det finns stor risk för HD hos rottweiler. Säger inte nu att HD bara förekommer av för mkt motion (så slipper nån kommentera det) :)

Lycka till !
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Jag tycker det är rätt billigt med 10 000 för något som man ändå ska leva med i tio år. Jag vill ha ett så enkelt och roligt hundägande som möjligt och det är jag beredd att betala extra för.


1000 kr året då!:angel:
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

Har inte läst hela tråden. men blev lite fundersam nu när du skrev att spec rottweiler har köns "problem". Jag har en rottis, han älskar andra hundar. mina föräldrar har haft 4 rottisar. och dom har det heller inte varit några problem med nadra han hundar. Även en kompis som har rottis. kan räkna upp hur många som helst som inte har problem med andra han hundar.. Vart har du fått det ifrån att rottisar skulle ogilla andra han hundar mer än andra raser?
 
Sv: Rottweiler-Vill veta allt!

rent generellt så är det ett relativt vanligt problem hos många brukshundar. Jag bygger mitt påståene på fler hundar än en handfull.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 401
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 434
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 460
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
20 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp