Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

Sv: Ryggskott

Det låter bra! Tack för att det finns naprapater som kan sin sak. :D
 
Sv: Ryggskott

Oh ja!:D Fick en akuttid, åkte dit, naprapaten klämde och kände, så tog hand tag och "knäckte till" så det knaka i hela kroppen.. *uuuh, gåshud..:crazy: * Sen var de klart:p . Trodde faktiskt inte att jag hade en kota som var sne eftersom det mest kändes som en sträckning men tji fick jag!
 
Sv: Ryggskott

Silverkatten skrev:
Trodde faktiskt inte att jag hade en kota som var sne eftersom det mest kändes som en sträckning men tji fick jag!

Kotor kan inte hamna på sned, eftersom de sitter rejält fast. Det krävs stora krafter för att de ska hamna "på sned", till exempel trafikolyckor i hög hastighet eller att man faller från sådär fem meter eller att man blir överkörd av en ångvält.

Dessutom skulle du få kraftiga neurologiska symtom (svaghet, smärta, tappad känsel) om det var så.

Det är en enkel och lättköpt förklaring som många alternativbehandlare använder sig av, att "kotan skulle hamnat snett".
 
Ont i ryggen vid ridning

På sistone har jag börjat få jätteont i ryggen när jag rider. Men bara på en av hästarna (jag rider tre olika) och det känns liksom inte om jag tex sitter i traven, bara om jag ändrar position på nåt sätt. Och framförallt när jag hoppat av. AJ:cry: Normalt sett har jag ytterst sällan ont i ryggen trots att min hållning är rätt kass:angel: Hästen i fråga är ett halvblod på dryga 160 cm med rätt stor gång mot vad jag är van vid. Vad kan det bero på? Jag sitter inte ner mer på den här hästen än på de andra, mer än på travaren men mindre än på araben. Rider inte heller längre pass, samma proportion som på förra. Vad kan man göra? Förutom att köpa dyr seatsaver:angel:
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

Tror inte att du behöver köpa en seatsaver i första taget :d
Men du sa att hästen hade större steg än vad du var van vid? Fattade det så i alla fall...Du kanske spänner dig i ryggen omedvetet när du rider just den hästen. Har också varit med om detta "fenomen" ibland, vissa hästar kan konstigt nog göra så att du spänner dig lite lite grann. Och rider man så tillräckligt länge börjar det till slut att göra ont...

Hoppas att det blir bättre :bow:
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

Jag hoppas att det beror på spänningar, för isf borde det försvinna med tiden. Det konstiga är att problemet har blivit värre och värre. Trots att hästen går bättre och bättre = jag slappnar av mer och mer. Kan det vara nånting med lättridningen och att sadeln känns stum?
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

jag ha ungefär samma problem, efter att jag ridit så känner jag att jag har ont i ryggen. Jag har ridit min häst i 6år, men det är nu på sistone som jag börjat få ont i ryggen. jag undrar om jag fått typ sämre hållning eller nått? att jag inte rider med rak rygg, att jag kanske är så trygg att jag är helt avslappnad så ryggen "sjunker ihop" eller nåt sånt, kan det vara så?
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

Åh en till, jag är inte ensam! Jag har också funderat på om det är nånting med hållningen, ska snacka med min tränare imorn på lektionen och se ifall hon har nån idé om det hela. Blir det nån skillnad för din del om du sitter ner eller rider lätt/fältsits? Igår red jag tre timmar på arabhästen, skritt trav och galopp. Inte en tillstymmelse till ryggont trots att rumpan var halvt blå av den hårda sadeln:crazy: Men bara 20 minuter på halvblodet så är det kört... :confused:
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

ja det är konstigt det där. Jag får inte ont varje gång, men väldigt ofta, och det spelar ingen roll om jag tränat dressyr eller lufsat runt i skogen och så..
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

Jag har det likadant. Det är inte alltid det gör ont i ryggen. men varje gång jag rider på min häst så beror det på vad jag gör. om jag står offta upp i lätsits så får jag ont hela dagen efterråt. men om det bara är messt skritt så kan det tjännas som en knut i ryggen. På ridskolan så brukar jag få ont av hästar som är lite mer "bekväma" i traven. Detta hände mig efter att jag ramlade av en gång och fick en sten rakt upp i ryggen.. En gång när jag red så fick jag en rej som gör så att jag måste "arbeta" mer med ryggen. Den fästs fasst vid bringan på något sätt, och så får man hålla i gummiaktiga stroppar tillsammans med tyglarna. Det brukar hjälpa ibland om man stretjar innan och på hästryggen och efteråt.. ett litet tipps
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

Hejsan!Har haft samma problem själv, då jag red mycket. Du skulle kunna prova att värma upp och gärna stretcha innan du rider samt att strecha efteråt."Häng" gärna ut ryggen om det går.I en gren eller nåt. Om möjligt ha benen framför dig på en pall el dylikt för att få ut svanken. Pilates är även grymt för oss ryttare, stärker upp bålmuskulaturen.
Det har hjälpt mig och nu kan jag rida utan smärta.
Lycka till! Fråga gärna om det är något som verkar oklart.
Linnis / Personlig Tränare
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

vad är pilates för sorts träning? är okunnig haha
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

"nu ska jag verkligen känna efter vad jag gör" tänkte jag i måndags när det var dags för lektion på halvblodet igen. Glömde helt bort att stretcha men jag hade inte alls ont i ryggen efter ändå. Kännde mig aldeles lösgjord i hela ryggen:rofl: Så typiskt när man ska känna efter:crazy: Får se om det håller i sig i fortsättningen också...
 
Sv: Ont i ryggen vid ridning

vad är pilates för sorts träning? är okunnig haha

Pilates är en gammal träningsform som utförs på matta ( eller i speciella maskiner, bollar m.m)Grundarens tanke bakom det hela var att få kontroll över musklerna och bygga en stark och smidig kropp.( Tänk kattdjur)Rörelserna är långsamma och kräver koncentration.Andningen spelar stor roll i övningarnas utförande.
Hoppas du blev lite klokare:)
 
Sv: Ryttare och ryggproblematik.

Påminner om min gamla valack. Jag fick Bara ont i ryggen när jag red honom. Det visade sig sen att han var väldigt sned i bäckenet.
Inte för att det behöver vara det men det kanske kan vara värt att kolla upp?
 
Sv: Ryttare och ryggproblematik.

jag tävlingssimmade förut. då hade jag aldrig några problem! nu har jag ont i ryggen, är stel, ont i höfter och mår allmänt dåligt psykiskt (jobbar på det). ångrar verkligen att jag slutade simma. men jag vågar inte börja igen eftersom de jag simmade med har nu blivit skit bra, tävlar i SM ibland. och jag får väl börja simma med 9 åringar... men men, ska gå till sjukgymnast och kollla min rygg den 2/11...ska bli skönt :)
 
Sv: Ryttare och ryggproblematik.

Påminner om min gamla valack. Jag fick Bara ont i ryggen när jag red honom. Det visade sig sen att han var väldigt sned i bäckenet.
Inte för att det behöver vara det men det kanske kan vara värt att kolla upp?

Hästen är precis kollad och behandlad med ET. Ägarna fixade. Så hästen är aldeles rak, är nån sned så är det snarare jag:angel:
 
Sv: Ryttare och ryggproblematik.

Hästen är precis kollad och behandlad med ET. Ägarna fixade. Så hästen är aldeles rak, är nån sned så är det snarare jag:angel:

samma här! nu ska jag som sagt till sjukgymnast den 2/11 så att jag också kan bli rak så jag inte musklar honom fel eller så nu när hans bäcken (som var snett) är rakt :)
 
Sv: Ryttare och ryggproblematik.

har idag varit hos sjukgymnasten för första ggn. jag fick ett recept på fysisk aktivitet! har tävlingsimmat och då tränade jag ganska hårt nästan varje dag. slutade, och därför har alla besvär uppkommit eftersom jag arbetar på som vanligt trots att jag inte har muskler för det..:D så nu ska jag få träna minst 45 min, 3 dagar i veckan på friskis! hade muskulära spänningar, som jag trodde. behövde dessutom fotinlägg eftersom jag har för låga fotvalv.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 798
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej, hur ska man få seg häst att bli lite mer på G? Jag jobbar på med min medryttarhäst varje vecka för tränare men det känns sådär just...
Svar
12
· Visningar
13 122
Senast: Snowball
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 863
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp