Bukefalos 28 år!

Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

Sv: Ryggskott!!!

Min vän som jobbar mycket med sånt här tror jag (ortoped) sade till mig att gör allt du blir bättre av men inte sånt du blir sämre av.

Annars så sägs rörelsen som uppkommer i kroppen när man sitter på hästen när den skrittar rakt fram vara mycket nyttig. Åka häst, inte rida :)
 
Sv: Ryggskott!!!

När jag hade ryggskott fick jag ridförbud av sjukgymnasten. Du bör undvika att sitta och det gör du ju när du rider. Hör med en sjukgymnast, han kan dessutom hjälpa dig så att du blir bättre. Du ska inte behöva gå med ryggskott. Jag blev bra på ca 1 vecka (två behandlingar)
 
Sv: Ryggskott!!!

Hej,

jag har haft ryggskott några gånger. I det mest akuta skedet kan man nog inte rida, det är ju knappt man kan gå överhuvudtaget. Men när det lagt sig en aning tror jag att det rentav kan vara bra, i alla fall har det känts så för mig. Undvik bara trav i nersittning: det belastar kotpelaren och speciellt ländryggen.
 
Sv: Ryggskott!!!

tgd skrev:
Min vän som jobbar mycket med sånt här tror jag (ortoped) sade till mig att gör allt du blir bättre av men inte sånt du blir sämre av.

Annars så sägs rörelsen som uppkommer i kroppen när man sitter på hästen när den skrittar rakt fram vara mycket nyttig. Åka häst, inte rida :)
Låter smart och bra:bow:
Jag har stpr problem med min rygg som lätt låser sig i korsryggen.Komerm jag bara upp på hästen så kan jag åka häst ett tag och det känns bättre sen är det ju en anna femma att ta sig av igen.....ingen vacker syn...Tur att pållen är van vid en halv invalid matte ibland
 
Sv: Ryggskott!!!

Det som känns bra är ok. Men har du ryggskott lär du inte komma upp på hästen, så det är det ju inte ens något att fundera över...

Problemet kan vara om man börjar bli bättre så man vågar röra sig mer och kommer upp på hästen, att man inte har förmågan att parera så som man gör när man är spänningsfri. Risken att åka av, eller göra illa sig rejält ökar.
 
Ryggvärk mm pga ridning!!?

Ja, det är vad min läkare konstaterade idag!! Att min ryggvärk & annan värk kommer av att jag rider för mycket!! :eek: Jag trodde jag skulle svimma när jag hörde det!! Jag rider ca 5-6 gånger per vecka á 1-1,5 h & det anser han är på tok för mycket!! :eek: :confused:

Ryggvärken kom för några år sedan efter en ridolycka, men eftersom den inte blev långvarig så kollade jag aldrig upp det, utan den har kommit & gått under dessa år till & från, även huvudvärken. Men nu i januari fick jag 'vandrande' värk, som började i fingrar, handleder, axlar, knän & så nu ryggen, det strålar från ländryggen upp till huvudet, som gör att jag även har konstant huvudvärk. Vilket är skit jobbigt att leva med!! :( Jag har ätit en kur med diklofenak innan för ledvärken, sedan nån antibiotika för inflammationen. Nu vill läkaren att jag slutar rida(!) först nu i 2 veckors tid & om det hjälper så att jag slipper värken så måste jag sluta rida helt!! :eek: Sedan fick jag ju med mej en kur diklofenak igen!! Men jag undrar jag om värken verkligen kommer från ridningen?? :confused: Usch jag tänker inte sluta, det vill jag absolut inte!! :( Jag ska till en reumatolog för vidare undersökning i juli & så ska jag röntgas också. Jag ville även få remiss till sjukgymnast eller kiropraktor, men det tyckte läkaren inte va nödvändigt!! :eek: Men jag kanske kan ringa till någon själv & boka tid!? För jag måste verkligen få bukt med det här om jag ska orka med hästen & arbetet & livet för övrigt!!

Någon med tips på hur jag kan 'lindra' värken? Tips på bra övningar? mm. Allt.

Sedan har jag en fråga till, men den kanske ska ligga under utrustning, men jag provar här iallafall. Finns det någon speciellt sadel man kan ha när man rider för att 'dämpa' trycket i ryggen på mej? Just nu har jag bara en hoppsadel. Jag kanske ska byta till en dressyr eller bomlös? Eller vad tror ni är det 'skonsammare' för min rygg? Finns det något speciellt märke som är bättre för mej? Sedan hur är det med dom här paddarna man kan ha i sätet osv, är dom bra?

Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Innan du ger upp hoppet, prova att gå till osteopat. Jag gick till en sån (var lite sned osv) och är symptomfri. Har släktingar och vännr som var lika illa däran som du och som fick höra stt dom i princip skulle bli sängliggande resten av livet. Dom är inte smärtfria men klarar att rida och leva ett normalt liv. Det är klart inte säkert att en osteopat kan hjälpa dig men det är värt ett försök, det är inget som kan skada!
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

För 15 år sen bröt jag bäckenet och fick en spricka i en ryggkota. Det tog ett tag innan jag kom tillbaka och kunde börja rida. Jag har sen till och från ont i ryggen, ibland lite ibland mer. Vad jag kan säga är att vissa hästar är svårare att rida, och vissa sadlar kan också vara problem (min höft låser sig + smärtor i ryggen). Jag har pga skadan fått andra problem (infllammationer till och från) i ryggen och låret, men det har blivit bättre med åren.

Jag går till en naprapat när det är riktigt illa och får bra hjälp. Jag strechar och stärker musklerna "inne" i bäckenet, samt rygg och mage. Vad jag kan säga är att om jag INTE rider blir mina problem mycket värre och om jag har haft en period när hästarna tex. vilat så måste jag ta det väldigt försiktigt annars får jag låsningar i rygg och bäcken direkt. Bästa är att hålla igång med ridningen regelbundet.

Sen rider jag mest i skogen och tränar dressyr nu för tiden. Lite hoppning för husbehov på mindre hinder bara. Jag har en gelpad till sadeln som jag tycker är bra och lite stötdämpande.

Jag tror att du kan få hjälp med din rygg och jag tror absolut inte att du måste sluta rida. Ta det lite lugnare i perioder kanske du behöver, men det klarar du nog! Lycka till!!
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Osteopat? Vad gör dom? Samma som kiropraktor? Vart hittar man en sådan? Gula sidorna kanske.
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Vad är en naprapat då? ;)

Jag har en gelpad till sadeln som jag tycker är bra och lite stötdämpande.
Det är en sådan jag funderar på att man skulle skaffa, men tänkte att det kanske inte är nått. Men du kan rekommendera det då?
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

anbefaler gelpad på det sterkeste hvis du har rygg eller hofteplager ved ridning.
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Min naprapat behandlar mina låsningar i bäckenet/höften och ger mig massage, samt tips på hur jag kan träna/strecha för att förebygga nya problem. Naprapater kan också behandla ledbesvär. En naprapat behandlar alltså både muskler och leder.

Gelpadden är jätteskönt att sitta på och verkar stötdämpande. Jag tycker den har hjälpt mig. Kanske kan den lindra även dina besvär! Kostar runt 500:- på tex. Hööks.
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Aha ok, ska leta runt lite & se vad det finns för 'behandlarer' här. Det låter ju som en bra idé iallafall att ta kontakt med en sådan. Sedan en sådan padd får jag nog allt införskaffa mej, hört många nu som säger att dom är bra!
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Jag har tidigare blivit behandlad av sjukgymnast, gympat i varmvatten på sjukhuset, varit hos kiropraktor osv. så det finns många sätt att åtminstone blir något bättre!

Lycka till!!
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Jag lyssnade me på läkaren och blev inte helt bra, så jag vände mig till en naprapat och VIPS är det fixad med mitt snea bäcken, låsta kotor osv.
det du beskriver beror på att några kotor flyttat sig och klämmer nerverna, därav den strålande smärtan...och kan man alla nerverna så vet man sen vart igrån ryggen smärtan kommer.

Men gå absolut till en naprapat, kostar ca 300:-, behövs max 3 behandlingar.
Det är ju värt det:)
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Jag vet en reumatiker som alltid rider barbacka, pga att hon får ont av att rida i sadel, som ju "tvingar" (mer eller mindre, förstås) ryttaren att sitta på ett visst sätt. Men barbacka går det bra!
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Har oxå värk och ryggproblem. Det jag varmt kan rekomendera är att om du måste sluta rida och absolut inte vill det så rid islandshäst. Enda gången jag inte har ont är efter att ha ridit islandshäst. Jag sålde alla mina vilket jag ångrar djupt, har en unghäst kvar som jag ska rida in till hösten. När det blir för jäkligt så brukar jag låna en bekants islänning och rida den, det är bara så långt borta, önskar jag hittade en nära mig så jag kunde rida OFTA.
Luftstoppad sadel är GULD, liksom barbackapadd av fårskinn.
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Här är en till med ryggproblem. Ska försöka rida i westernsadel få se om det blir någon skillnad (det enda negativa då är väl att min gelpad inte passar..), annars får jag väl fundera på att minska ner ridningen eller testa en annan medryttarhäst. :-(
 
Sv: Ryggvärk mm pga ridning!!?

Kl

Är det någon av er som har ryggproblem om testat ledade stigbyglar? Dom sägs ju spara ryggen och knäna på ryttaren.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 806
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej, hur ska man få seg häst att bli lite mer på G? Jag jobbar på med min medryttarhäst varje vecka för tränare men det känns sådär just...
Svar
12
· Visningar
13 161
Senast: Snowball
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 873
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp