Bukefalos 28 år!

Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

Sv: Ang. sneda ryggar

He, he jag vet att jag har olika långa ben... och jag gick till läkare och ortoped regelbundet när jag gick i högstadiet och min scolios beror inte på att benen är olika långa. Ryggen har växt snett.

Fick behandling för den men jag slarvade som sagt...
 
Sv: Ang. sneda ryggar

jag läste inte hela ditt inlägg men jag skulle gå till kiropraktorn, kotknackaren, har ett liknade problem men mitt bäckenben vrider sig så jag knappt kan böja mig, får fruktansvärt ont i korsryggen...
o det är oxå medfött... :crazy:
 
Sv: Ang. sneda ryggar

Enklaste sättet att mäta benlängd är fortfarande att använda måttband. Enklast om man har en kompis till hjälp, men det går uten.
 
Sv: Ang. sneda ryggar

Kratus skrev:
Ja, jo... Jag var väl lite slarvig med korsetten. :angel: *klastrofobi*
Har för mig att jag hade nån grad från att bli opererad eller så, då.

Men kan det bli "farligt" att som nån sa att gå hos kiropraktor eller massör?

Nej, det tror jag inte om det inte är en riktigt hårdhänt kiropraktor... du kanske t o m får hjälp med de muskler som kan vara spända och ömma i ryggen. Och då är det ju bara bra.
 
Sv: Ang. sneda ryggar

karuso_00 skrev:
jag läste inte hela ditt inlägg men jag skulle gå till kiropraktorn, kotknackaren, har ett liknade problem men mitt bäckenben vrider sig så jag knappt kan böja mig, får fruktansvärt ont i korsryggen...
o det är oxå medfött... :crazy:

Bäckenben kan inte vridas, det är en anatomisk omöjlighet.

Varför kallar så många kiropraktorer för "kotknackare"? De seriösa kiropraktorer jag träffat jobbar med muskler, de knackar inte på kotor.
 
Sv: Ang. sneda ryggar

enligt min kiropraktor så gör mitt det, han har haft klinik sedan -88. det kanske inte är riktigt så men det är så han har uttryckt det till mig, kanske för min ovetenskap om hur det fungerar....
 
Sv: Ang. sneda ryggar

JA, men vad bra, slipper jag oroa mig att det inte skulle vara bra eftersom det är så himla skönt. :)

Tack så mycket!
 
Sv: Ang. sneda ryggar

karuso_00 skrev:
enligt min kiropraktor så gör mitt det, han har haft klinik sedan -88. det kanske inte är riktigt så men det är så han har uttryckt det till mig, kanske för min ovetenskap om hur det fungerar....

Jag vet att det är en populär "diagnos", men din kiropraktor kan fortfarande inte ändra på anatomin.
Om bäckenben ska rotera krävs enorma krafter - trafikolyckor i 90+ km/h, våldsamma hästolyckor eller annat.
Däremot kan man pga stela och ömma muskler hålla hela sitt bäcken lite på sniskan, men det är en helt annan sak. Jag skulle tro att det är det som får många att tro att skelettet är en löst sammansatt sak som kan rotera lite som det vill.
 
Sv: Ont i axel/ryggpartiet...

Sparf skrev:
Orsaken , för mig, är att jag sitter lite som en hösäck när jag rider.

Okii, jag sitter alltid rakt, kanske jag spänner mig för det...:crazy:
 
Sv: Ont i axel/ryggpartiet...

Ont i nacke och axlar kan du få av att du blir kall, så t ex en polokrage kanske kan vara att föredra då? Sen kan det bero på att du spänner dig, vilket ofta beror på att man blir just kall, och du kan även ha en dålig bål stabilitet vilket de flesta har även jag :) antingen så sitter du kanske som en hösäck eller så sitter du upp med ryggen och blir då trött i ryggen och spänner i sin tur fel muskler pga det helt omedvetet ... eller så kanske du spänner magen men inte ryggen så blir det knas för det med. Så ett tips på med POLOtröjan även om de känns varmt och träna upp lite extra bålstabilitet som gör att du automatiskt får rätt hållning både på hästryggen å nätr du går å står osv.. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i axel/ryggpartiet...

hmm, det kanske vore något det:idea: Jag har ganska dålig rygg dock. Det fick jag förklarat för mig redan när jag var 7 år. Läkarna sa att om jag inte sträckte på mig jämt så kanske jag kommer bli kutryggig vid 20 års ålder. Jag va rätt dålig på att sträcka på mig förut men nu det senaste halvåret har det blivit bättre automatiskt:smirk: Jag har plötsligt börjat sträcka på mig lite mer.
Jag tror också att jag både spänner magen lite OCH sitter som en hösäck. Och när jag tänker på att sträcka på mig så spänner jag mig för det och så måste jag slappna av när jag börjar få ont i nacken och då sitter jag som en hösäck igen.
Men det där med polotröja ska jag testa! Gills en löskrage??
Hur tränar man upp bålstabiliteten föresten??
Tack för tipsen:D
 
Sv: Ont i axel/ryggpartiet...

jag tränar bålstabilitet ser t ex ut såhär 60 crunches 30 sneda crunches på varje sida sen liggr jag på rygg och lyfter upp raka ben upp mot taket framåt mot huvudet hela tiden med spänd mage för att koncentrera sig på det nedre muskelfästet å så gör jag c.a 40ggr sen lägger jag mig på sidan helt rak och skjuter in armen under mig lyfter upp mig med den undre armen och lyfter upp höften från golvet mot taket med hjälp av magmusklerna framförallt dem som sitter i sidan men även dem i fram och ryggmusklerna så gör jag c:a 30 ggr på varje sida sen lägger jag mig på mage och gör rygglyft 60 ggr när jag blir sttarkare brukar jag lägga vikter uppe vid skulderbladen/ axlarna för bättre resultat och även göra 60 push ups och 30 tricepsarmhävningar det är ett ex på ganska bra effektiv träning som ger reslutat på bara 2-3 veckor så märker man att man blir starkare... så brukar jag träna inte varje dag men 3-4 ggr/vecka iaf... musklerna måste f å vila och återhämta sig också...
 
Sv: Ont i axel/ryggpartiet...

och det tror du en latmask som jag ska orka göra varje dag? :eek: :D
jaa... man kan ju alltid testa lite:angel:
 
Sv: Ont i axel/ryggpartiet...

hehe nej men nu har ju jag tränat så i flera år och pressar mig själv att göra lite mer lite längre hålla musklerna spända osv... men du kanske ska börja med att göra set om 20 på de stora musklerna som ryggen och framsida mage och bara 8 eller 10 på de mindre musklerna? Du måste anpassa efter hur du orkar själv, hur tränad osv... och sen när du gjort 20 och 10 reps i 2-3 veckor kanske du ökar och gör 22 och 12 osv... sakta men säkert .. var mest tips på hur man kan lägga upp det och lite övningar som ger väldigt bra bålstabilitet... om du går till en PT på gymmet så kommer dem säga i stort sätt samma sak så :) Det bästa tipset jag har till en nybörjare är gör så många du orkar å när du inte orkar en enda till så gör du 5 till :) Funkar alltid och kommer man in i det tänket så går det rätt fort... sen ska du INTE TRÄNA SÅ VARJE DAG utan bara 2-3 max 4 ggr/vecka för att annars hinner inte musklerna vila och bygga upp sig så att du blir starkare då har det motsatt effekt :) Så tänk att du ska göra så t ex varje mån, ons och fre, det går fort å lätt tar 15-30 min beroende på hur mkt du orkar hålla på :) Tänk bara på att inte glömma att strecha ut musklerna för om man inte strechar dem så drar dem ihop sig mer å mer när du tränar och till slut så blir dem jätte jätte jätte korta och då finns det en väldigt stor risk att muskelfästena tar stryk och ett muskelfäste består av massor med små grejjer ungefär som att man sätter upp ett papper med 100 st häftstift och blir musklerna för korta så kan det börja släppa sånna där små "häftstift" och det gör SKITONT (vet jag) och har man riktig otur så släpper HELA muskelfästet och det gör ÄNNU MERA SKITONT (vet jag också) när muskelfästet uppe i ryggen/rumpmuskeln lossnade på mig lät det som ett pistolskott och hela muskeln rullade ihop sig till en stor klum ner på baksidan av låret jag svimmade av den smärtan och låg medvetslös ganska länge behövde 2 operationer för att fixa det enbart pga slarvig med streching så GLÖM INTE DET!
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i axel/ryggpartiet...

okej. Jag ska inte glömma det. Lovar
Jag ska testa att träna sådär. får se hur länge jag tvingar mig själv bara:D
 
Sv: Ont i axel/ryggpartiet...

det är inte så jobbigt bara man kommer in i det... men det är alltid svårt ibörjan .. tills det faller in som en vanlig rutin...
 
Sv: Ont i axel/ryggpartiet...

det kan jag tänka mig. Jag får testa helt enkelt:p
 
Ryggskott!!!

Ngn som vet om det är bra eller dåligt att rida när man fått ryggskott??Vet ju att man ska röra på sig alla fall,inte bra att bara vila då blir man ju bara stelare.Men hur är ridning egentligen främjar det eller försämrar det ??Var ute och red en timme idag känns helt ok under ridningen men ca 1 timme efter kunde jag knappt gå aj,aj,aj!:(
 
Sv: Ryggskott!!!

Man ska förvisso röra på sig. Men man ska samtidigt lyssna på sin kropp. Gör det alltför ont att röra på sig och det känns som det blir sämre så ska man def. vänta lite tills medicin/behandling har hunnit lösa mer av inflammationen.

Jag fick ett j-kla ryggskott i vintras och blev beodrad att röra mig. Jag blev bara sämre och snedare. När jag sedan la mig och vilade helt i ca 2 dygn så blev jag markant mkt bättre. Efter det kunde jag börja röra mig lite försiktigt (gick även på ultraljusbehandling).

Kan du komma upp på hästryggen igen? Isf skulle jag hoppat upp igen. Blir du ännu sämre efter det så får du låta bli. Men jag tror att det bara är en tillfällig "försämring" som du känner. Så var det iaf ofta för mig (tex direkt efter behandling så var jag nästan helt rak och smärtfri. 1h senare var jag "sämre" än innnan. Det löste sig genom att jag vilade direkt efter behandlingen ist. Då fick jag ingen försämring utan blev bara bättre för var gång)
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 474
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 801
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej, hur ska man få seg häst att bli lite mer på G? Jag jobbar på med min medryttarhäst varje vecka för tränare men det känns sådär just...
Svar
12
· Visningar
13 144
Senast: Snowball
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 867
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp