Bukefalos 28 år!

Ryttare avstängd från klass

Även spöslag och annat olämpligt beteende kan leda till avstängning. Du skrev att det bara ledde till gult kort och böter.
Uppenbarligen har ÖD och tävlingsledning tyckt att det var tillräckligt grovt i det här fallet. Annars hade de nog inte dömt som de gjort.

Det är väldigt sällan som det blir avstängning pga det, det finns få avstängningar men då har det varit väldigt grovt tex att slå med spöt över huvudet på hästen.

Summan är ändå att här har inte ryttaren gjort något och förstår inte varför det är svårt att inse det..
 
Det finns visst de som blir avstängda el uteslutna för överdriven spöanvändning eller på annat sätt straffar hästen otillåtet, driver otillåtet etc.

Det finns likaså många fall när beslut om påföljd, tyvärr kan man säga lite..sker i efterhand. Men det är bättre än att man inget gör också i många fall. Eller ska dopingresultat som visar sig efter starter inte räknas? Ibland är det helt enkelt så att beslut fattas efter genomförd tävlingsklass.

Jag säger ju att alla inblandade drabbas, men det är så regelverket ser ut.

Inget av det du ovan dundrar på är i närheten av vad tråden handlar om. Du skriver om saker som ryttaren medvetet väljer att göra och så är det inte i detta fallet..
 
Inget av det du ovan dundrar på är i närheten av vad tråden handlar om. Du skriver om saker som ryttaren medvetet väljer att göra och så är det inte i detta fallet..

Det är jag mycket väl medveten om, men jag svarar på det du skriver och du kommer med felaktig fakta faktiskt.

Du är insnöad på hurvida barn ska straffas eller inte medans man kanske bör diskutera hela situationen i sig och varför den ser ut som den gör.
Jag ser somsagt ingen här som tycker att barnet/ryttaren ensamt är skyldig till detta men naturligtvis drabbas ryttaren också

I mina ögon så kan såna här händelser också spegla sig i att tävlingsplatser/arrangörer faktiskt många gånger är väldigt inkonsekvent till sitt regelverk. När man då väl följer det, el att någon fattar beslut enligt gällande regler så kanske det blir såhär chockartat
 
Senast ändrad:
Det är väldigt sällan som det blir avstängning pga det, det finns få avstängningar men då har det varit väldigt grovt tex att slå med spöt över huvudet på hästen.

Summan är ändå att här har inte ryttaren gjort något och förstår inte varför det är svårt att inse det..
Jag vet att det är få avstängningar. Men det kan bli så.

Jag förstår att ryttaren troligtvis inte gjort något.

Vi har fortfarande olika sätt att se på det och vi kan argumentera oss blodiga och kommer aldrig att tycka lika i den här frågan.
 
Det är jag mycket väl medveten om, men jag svarar på det du skriver och du kommer med felaktig fakta faktiskt.

Du är insnöad på hurvida barn ska straffas eller inte medans man kanske bör diskutera hela situationen i sig och varför den ser ut som den gör.

I mina ögon så kan såna här händelser också spegla sig i att tävlingsplatser/arrangörer faktiskt många gånger är väldigt inkonsekvent till sitt regelverk. När man då väl följer det så kanske det blir chockartat och till viss del något felplacerat vissa gånger också

Nej jag kommer inte med felaktiga uppgifter, det är väldigt ytterst sällan att ryttare blir avstängda för sådana saker. Böter och gula kort ja men avstängda nej.

Vi vänder på det INGEN skall bli straffad för något som någon ANNAN gjort, är det lite tydligare vad jag menar nu?

Och när det gäller detta fallet anser jag det vara värre eftersom det är frågan om barn i beroendeställning.

Och jo barn skall straffas för saker de råder över, det är det ingen som motsatt sig emot
 
Nej jag kommer inte med felaktiga uppgifter, det är väldigt ytterst sällan att ryttare blir avstängda för sådana saker. Böter och gula kort ja men avstängda nej.

Vi vänder på det INGEN skall bli straffad för något som någon ANNAN gjort, är det lite tydligare vad jag menar nu?

Och när det gäller detta fallet anser jag det vara värre eftersom det är frågan om barn i beroendeställning.

Och jo barn skall straffas för saker de råder över, det är det ingen som motsatt sig emot

För att problemet är som jag ser det - många följer inte regelverket, är inte konsekventa nog utan ser hellre att tävlingen kan fortgå före man utesluter typ 10 ekipage på samma tävling. Det förekommer men man väljer att blunda och därför är det ovanligt att ekipage blir uteslutna av sådana anledningar, i kombination med att många tycks ha ganska hög tröskel för tex på vad som borde vara otillåten bestraffning el uppförande enligt tolkning av TR.

Jag håller med om det du säger om att en egentligen oskyldig part blir straffad - Men återigen, regeln talar om att det kan ske även om det är en medhjälpare som uppfört sig illa och ev utsatt hästen för skada. Jag skrev tidigare att isf ska möjligen TR omformas men det är såhär det ser ut och man har agerat efter det - påföljden blir därefter.
 
För att problemet är som jag ser det - många följer inte regelverket, är inte konsekventa nog utan ser hellre att tävlingen kan fortgå före man utesluter typ 10 ekipage på samma tävling. Det förekommer men man väljer att blunda och därför är det ovanligt att ekipage blir uteslutna av sådana anledningar.

Jag håller med om det du säger om att en egentligen oskyldig part blir straffad - Men återigen, regeln talar om att det kan ske även om det är en medhjälpare som uppfört sig illa och ev utsatt hästen för skada. Jag skrev tidigare att isf ska möjligen TR omformas men det är såhär det ser ut och man har agerat efter det - påföljden blir därefter.

Jag är ute på många tävlingar och jag ser inte alla dessa många regelbrott som du hävdar, där det inte är bra sägs ofta till direkt idag och med två domare på tävlingarna så är det alltid en som är ute och tittar på framridningar tex.

TR är väldig fritt för tolkningar och straffpåföljden är godtycklig och bedömningsbar.

Jag tycker i detta fallet att man gjort fel mot barnet.
 
Rubytoo - du verkar helt oförmögen att ta in andras åsikter. Helt uppenbart har du känslomässiga band till den drabbade familjen.

I mom 357 står följande:
Brott mot detta moment medför avstängning enligt TR I Otillåten behandling av häst.

Att du sen inte gillar att reglerna är utformade på detta viset är en sak, men inse fakta. Detta är vad domarna har att förhålla sig till. Gillar du inte det så jobba för en förändring, men sluta nu tjata.
 
TR är väldig fritt för tolkningar och straffpåföljden är godtycklig och bedömningsbar.

Kan så vara..och det kanske visar sig även här så som i många andra sammanhang.
Dock håller jag inte med om att det är fritt för tolkning precis hur som helst.

Fortfarande tycks du ha problem med hur reglerna ser ut just nu. Det är inte sagt att de alltid är optimala men man måste förstå hur ev beslut grundat sig också.
 
Jag tycker det verkar som att det är rätt agerat, utifrån vad jag kunnat utläsa här.

Visst är det synd om barnet som indirekt blir straffat för något en vuxen gjort, men SvRF måste döma enligt det regelverk som finns och om det stämmer att det skulle kunna vara så att ponnyns ben "preparerats" för att få den mer försiktig kan jag inte se hur ett sådant resultat kan räknas. Men tycker också det är rätt att ryttaren fått fortsätta tävla med annan ponny eftersom det inte är ryttaren som har gjort fel.

Ett mer liknande hypotetiskt exempel: Ett dressyr-SM. Någon, t.ex. en tävlande D-ponnyryttare, ser att en B-ponnyryttares tränare sitter på en undanskymd gräsplätt och rider fram B-ponnyn ( vill man ha in olämpligt uppträdande mot hästen kan man lägga till: på ett ganska grovt sätt med drag och slit och piskrapp). Vittnet tar fram telefonen och filmar men har strax därefter själv starttid så hinner inte göra formell anmälan eller visa filmen för någon före start. B-ponnyryttaren tar över sin ponny, går bort till framridningsbanan och rider fram en kort stund, går in och gör sin start. Efter att klasserna är avslutade står B-ponnyryttaren som medljör, men innan prisutdelningen hålls kommer D-ponnyryttaren fram och visar filmen för ÖD. Skall denna B-ponnyryttare få medalj?
(TR: "På tävlingsplatsen får hästen/ponnyn arbetas endast av den/de som skall starta den på meetinget.")

Och ang avstängning för olämpligt uppträdande är det bara att gå in och läsa DINs beslut. Senaste för "Otillåten behandling av häst samt olämpligt uppträdande" blev påföljden 1 månads avstängning samt 1500kr böter. Det var inte "slå med spö i huvudet" heller för den delen.
 
Visst var det någon som hade filmat händelsen? Tyckte jag läste det någonstans.

Jag tycker det är väldigt tråkigt för barnet ifrågan att bli diskad pga nått som tränaren har gjort. Om det var något som gjorde prestationen bättre så kan jag förstå att ekipaget blev diskat men annars är jag tveksam.
 
Jag har följt tråden med stort intresse och även försökt följa kommentarerna på t.ex Tidningen Ridsport.
Mig veterligen är det inte en enda person som har skrivit att det har varit ryttarens fel, eller att ryttaren
borde ha sagt ifrån eller ens antytt att det skulle vara något annat än väldigt tråkigt för denne.

Det tycker jag är fantastiskt bra, för i denna situation så har ju både arrangör och media varit tydliga med att avstängningen inte skedde pga dåligt uppförande från ryttarens sida. För att förtydliga detta fick ryttaren
starta med sin andra ponny. Det skulle inte ha skett om syftet med avstängningen var att straffa, förnedra
eller på annat sätt skada ryttarens anseende och mående. Arrangör och domare hade i så fall haft lätt för att
hitta stöd i TR för att stänga av ryttaren från samtliga starter.

Självklart får man anta att ryttaren blev ledsen.
Men hen gick vidare till att a) starta sin andra ponny och dessutom, b) placera sig riktigt, riktigt bra med den.
Hen hade nog inte lyckats med det om hen hade känt sig "straffad", "dömd" eller på annat vis ogillad eller ovälkommen.

Det som verkar vara fakta är att anmälan inkommit och att denna kompletterats med ett filmklipp. Innan
något annat är bevisat så tycker jag att man får anta att det krävs mycket starka skäl för att frånta en ryttare
en medalj, särskilt när det i detta fallet inte var ryttaren som agerat illa. Räkna in ryttarens ålder och det låter
helt sjukt att det bara skulle röra sig om en lätt spark på hästens hov.

1: Ni som tycker att det var helt galet att frånta ryttaren medaljen, hur skulle ÖD m fl ha agerat istället?
2: Var går gränsen för vad en medhjälpare får göra mot hästen, särskilt när det rör sig om ponnysport?
 
Senast ändrad:
Jag har följt tråden med stort intresse och även försökt följa kommentarerna på t.ex Tidningen Ridsport.
Mig veterligen är det inte en enda person som har skrivit att det har varit ryttarens fel, eller att ryttaren
borde ha sagt ifrån eller ens antytt att det skulle vara något annat än väldigt tråkigt för denne.

Det tycker jag är fantastiskt bra, för i denna situation så har ju både arrangör och media varit tydliga med att avstängningen inte skedde pga dåligt uppförande från ryttarens sida. För att förtydliga detta fick ryttaren
starta med sin andra ponny. Det skulle inte ha skett om syftet med avstängningen var att straffa, förnedra
eller på annat sätt skada ryttarens anseende och mående. Arrangör och domare hade i så fall haft lätt för att
hitta stöd i TR för att stänga av ryttaren från samtliga starter.

Självklart får man anta att ryttaren blev ledsen.
Men hen gick vidare till att a) starta sin andra ponny och dessutom, b) placera sig riktigt, riktigt bra med den.
Hen hade nog inte lyckats med det om hen hade känt sig "straffad", "dömd" eller på annat vis ogillad eller ovälkommen.

Det som verkar vara fakta är att anmälan inkommit och att denna kompletterats med ett filmklipp. Innan
något annat är bevisat så tycker jag att man får anta att det krävs mycket starka skäl för att frånta en ryttare
en medalj, särskilt när det i detta fallet inte var ryttaren som agerat illa. Räkna in ryttarens ålder och det låter
helt sjukt att det bara skulle röra sig om en lätt spark på hästens hov.

1: Ni som tycker att det var helt galet att frånta ryttaren medaljen, hur skulle ÖD m fl ha agerat istället?
2: Var går gränsen för vad en medhjälpare får göra mot hästen, särskilt när det rör sig om ponnysport?

Har egentligen ingen större lust att spekulera, men det är konstigt i sig att en enda liten lätt spark skulle ha åstadkommit det faktum att någon tar sig tiden att filma och hinner filma det som hänt..Personligen tror jag att det krävs ganska mycket civilkurage för att ens göra det.

Något mer i händelsen måste ha utspelats för att någon ens ska 1, tänka att detta inte är/känns inte rätt, kanske även tom sagt ifrån utan reaktion 2, bestämma sig för att filma händelsen 3, filmar och sedan anmäler/visar filmen för tävlingsledning

Och som du säger, så tar ledningen sedan ställning och tycker att det är så pass grovt att de väljer att vidta åtgärder mot det inträffade.
 
Vi vänder på det INGEN skall bli straffad för något som någon ANNAN gjort, är det lite tydligare vad jag menar nu?

Och när det gäller detta fallet anser jag det vara värre eftersom det är frågan om barn i beroendeställning.

Och jo barn skall straffas för saker de råder över, det är det ingen som motsatt sig emot

Med det sättet att tänka är du helt emot att en ryttare ska straffas för att någon har ex dopat hästen. OBS ryttaren har inte gjort det. Men hästen är lik förbenat dopad och blir struken. Då blir ju någon straffad för vad någon annan har gjort....

Vi har ett TR som SKA följas och då är det så att ryttaren är ansvarig oavsett vem som har gjort vad.

Det pratas om "lyckosparkar" på hovarna, men hur vet vi att ponnyn inte är lärd att när de sparkas på hovarna gör det svinont att slå i en bom och drar därför upp benen extra högt. Finns många sätt att "lära" in att om jag gör så här så gör det ont om du gör så där. Ser oskyldigt ut på borta plan men på hemmaplan är det "andra bullar"
 
Jag tycker att man dumförklarar barnet lite här. Som exempel kan jag ta när jag själv spelade innebandy i den åldern. Vi hade en tränare som kunde bli lite hetlevrad. Dåligt uppförande av tränaren har lett till att vi, som lag, fick straff. En spelare sattes i utvisarbåset helt enkelt. Ingen i laget hade gjort något fel, ändå straffades vi. Vår reaktion? Vi skällde ut vår tränare. Vi skällde inte ut domarna, vi blev besviken på följden såklart, men nog fattade vi varför och vi visste var skulden kunde hamna. Efter några matcher tog vi tag i vår tränare när han började varva upp och sa åt honom att dämpa sig för att vi inte ville få straffet.
Visst vi var flera och det var lättare att stå emot vår tränare då, men samtidigt borde väl ryttaren i det här fallet ha föräldrarna på sin sida som kan hjälpa till att säga till.

Jag tror alltså absolut att barnet vet att barnet själv inte gjorde felet utan att tränaren gjorde fel. Jag tror att barnet har vett nog att lägga skulden på tränaren, där den hör hemma. Antagligen (förhoppningsvis) har barnet kloka föräldrar som också stöttar barnet. Klart det är trist för barnet, men samtidigt måste man ju ha en konsekvens Annars är det ju fritt fram för vem som helst att sparka hästen på benen, så länge som barnet inte gör det själv. Då kanske man kan ta med massa släktingar som får turas om att ge varsin spark. Det olyckliga är väl att barnet hann starta innan det uppdagades.
 
Jag tycker att man dumförklarar barnet lite här. Som exempel kan jag ta när jag själv spelade innebandy i den åldern. Vi hade en tränare som kunde bli lite hetlevrad. Dåligt uppförande av tränaren har lett till att vi, som lag, fick straff. En spelare sattes i utvisarbåset helt enkelt. Ingen i laget hade gjort något fel, ändå straffades vi. Vår reaktion? Vi skällde ut vår tränare. Vi skällde inte ut domarna, vi blev besviken på följden såklart, men nog fattade vi varför och vi visste var skulden kunde hamna. Efter några matcher tog vi tag i vår tränare när han började varva upp och sa åt honom att dämpa sig för att vi inte ville få straffet.
Visst vi var flera och det var lättare att stå emot vår tränare då, men samtidigt borde väl ryttaren i det här fallet ha föräldrarna på sin sida som kan hjälpa till att säga till.

Jag tror alltså absolut att barnet vet att barnet själv inte gjorde felet utan att tränaren gjorde fel. Jag tror att barnet har vett nog att lägga skulden på tränaren, där den hör hemma. Antagligen (förhoppningsvis) har barnet kloka föräldrar som också stöttar barnet. Klart det är trist för barnet, men samtidigt måste man ju ha en konsekvens Annars är det ju fritt fram för vem som helst att sparka hästen på benen, så länge som barnet inte gör det själv. Då kanske man kan ta med massa släktingar som får turas om att ge varsin spark. Det olyckliga är väl att barnet hann starta innan det uppdagades.

Tror jag också och jag blir uppriktigt rädd över vad som skrivits tidigare i tråden, att barn skulle sakna förmåga att förstå..
Man ska verkligen inte underskatta barn på det sättet eller särbehandla deras sätt/förmåga att tänka/hantera situationer bara för att de råkar vara barn
 
Rubytoo - du verkar helt oförmögen att ta in andras åsikter. Helt uppenbart har du känslomässiga band till den drabbade familjen.

I mom 357 står följande:
Brott mot detta moment medför avstängning enligt TR I Otillåten behandling av häst.

Att du sen inte gillar att reglerna är utformade på detta viset är en sak, men inse fakta. Detta är vad domarna har att förhålla sig till. Gillar du inte det så jobba för en förändring, men sluta nu tjata.

Du jag känner inte familjen vet faktiskt inte vilka de är, jag är bara realist och ser i te allt svart eller vitt
Och nej jag kommer inte sluta att "tjata" om något som är grymt fel!
 
Jag tycker det verkar som att det är rätt agerat, utifrån vad jag kunnat utläsa här.

Visst är det synd om barnet som indirekt blir straffat för något en vuxen gjort, men SvRF måste döma enligt det regelverk som finns och om det stämmer att det skulle kunna vara så att ponnyns ben "preparerats" för att få den mer försiktig kan jag inte se hur ett sådant resultat kan räknas. Men tycker också det är rätt att ryttaren fått fortsätta tävla med annan ponny eftersom det inte är ryttaren som har gjort fel.

Ett mer liknande hypotetiskt exempel: Ett dressyr-SM. Någon, t.ex. en tävlande D-ponnyryttare, ser att en B-ponnyryttares tränare sitter på en undanskymd gräsplätt och rider fram B-ponnyn ( vill man ha in olämpligt uppträdande mot hästen kan man lägga till: på ett ganska grovt sätt med drag och slit och piskrapp). Vittnet tar fram telefonen och filmar men har strax därefter själv starttid så hinner inte göra formell anmälan eller visa filmen för någon före start. B-ponnyryttaren tar över sin ponny, går bort till framridningsbanan och rider fram en kort stund, går in och gör sin start. Efter att klasserna är avslutade står B-ponnyryttaren som medljör, men innan prisutdelningen hålls kommer D-ponnyryttaren fram och visar filmen för ÖD. Skall denna B-ponnyryttare få medalj?
(TR: "På tävlingsplatsen får hästen/ponnyn arbetas endast av den/de som skall starta den på meetinget.")

Och ang avstängning för olämpligt uppträdande är det bara att gå in och läsa DINs beslut. Senaste för "Otillåten behandling av häst samt olämpligt uppträdande" blev påföljden 1 månads avstängning samt 1500kr böter. Det var inte "slå med spö i huvudet" heller för den delen.

Kusken som blev avstängd gjorde ett eget val, det var han som blev avstängd eftersom han misshandlade sin häst själv genom hårda spörapp och okvädesord, fortfarande långt ifrån denna händelse där ryttaren inge gjort något. Har tittat igenom alla fall och ingen gång har ett barn blivit avstängt pga medhjälpares handlande
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 047
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp