Bukefalos 28 år!

Ryttare avstängd från klass

Men om det är på så sätt att barn inte behöver följa tr och kan bli ledsna om de fråntas medalj, så kanske all tävling för folk under 18 års ålder borde förbjudas. Kanske de bara kunde hoppa runt lite på skoj istället.
 
Med det sättet att tänka är du helt emot att en ryttare ska straffas för att någon har ex dopat hästen. OBS ryttaren har inte gjort det. Men hästen är lik förbenat dopad och blir struken. Då blir ju någon straffad för vad någon annan har gjort....

Vi har ett TR som SKA följas och då är det så att ryttaren är ansvarig oavsett vem som har gjort vad.

Det pratas om "lyckosparkar" på hovarna, men hur vet vi att ponnyn inte är lärd att när de sparkas på hovarna gör det svinont att slå i en bom och drar därför upp benen extra högt. Finns många sätt att "lära" in att om jag gör så här så gör det ont om du gör så där. Ser oskyldigt ut på borta plan men på hemmaplan är det "andra bullar"

Förstår inte hur doping kommer in i bilden hela tiden? Det är en hel annan sak!

Doping förhöjer eller riskerar hästens hälsa genom att man döljer sjukdom. En dopad häst har högre prestationsförmågan och det är aldrig ok, där är det självklart att resultatet skall strykas däremot så skall inte ryttaren straffas med lång avstängning vilket doping ger om denne är oskyldig.

Som sagt så tror jag def inte att någon form av barrering ger de resultat som du vill tro, jag är helt övertygad om att det ger motsatt effekt och hästar är inte så smarta att de kan genom en spark på hovarna tänka att de skall hoppa högre inne på banan.

Nej ryttaren är inte ansvarig oavsett, det finns många olika fall där medhjälpare är dömda både till avstängning och böter för olämpligt uppträdande där ryttaren inte blivit straffad.
 
Jag tycker att man dumförklarar barnet lite här. Som exempel kan jag ta när jag själv spelade innebandy i den åldern. Vi hade en tränare som kunde bli lite hetlevrad. Dåligt uppförande av tränaren har lett till att vi, som lag, fick straff. En spelare sattes i utvisarbåset helt enkelt. Ingen i laget hade gjort något fel, ändå straffades vi. Vår reaktion? Vi skällde ut vår tränare. Vi skällde inte ut domarna, vi blev besviken på följden såklart, men nog fattade vi varför och vi visste var skulden kunde hamna. Efter några matcher tog vi tag i vår tränare när han började varva upp och sa åt honom att dämpa sig för att vi inte ville få straffet.
Visst vi var flera och det var lättare att stå emot vår tränare då, men samtidigt borde väl ryttaren i det här fallet ha föräldrarna på sin sida som kan hjälpa till att säga till.

Jag tror alltså absolut att barnet vet att barnet själv inte gjorde felet utan att tränaren gjorde fel. Jag tror att barnet har vett nog att lägga skulden på tränaren, där den hör hemma. Antagligen (förhoppningsvis) har barnet kloka föräldrar som också stöttar barnet. Klart det är trist för barnet, men samtidigt måste man ju ha en konsekvens Annars är det ju fritt fram för vem som helst att sparka hästen på benen, så länge som barnet inte gör det själv. Då kanske man kan ta med massa släktingar som får turas om att ge varsin spark. Det olyckliga är väl att barnet hann starta innan det uppdagades.

Det är väl klart att den som sparkade skall straffas och nej jag tror inte att man samlar ihop släkt och vänner för att sparka på hästars ben om det ger ett gångbart straff. Då kan man istället för de böterna köpa en ny höst som lyfter på benen.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/avstangningen-pa-sm-leder-till-konflikt.htm
 
Jag sa inte att fallet med kusken var ett jämförbart fall utan det var bara ett exempel på att otillåten behandling av häst kan leda till avstängning, eftersom det skrivits att det var ovanligt.

Vi får se vad DIN säger helt enkelt. Sedan om det hade varit bättre att vänta tills i efterhand att omfördela medaljerna och offentliggöra är svårt att säga när man inte vet exakt vad som hänt. Jag tror ju ändå att ÖD måste vara ganska säker på utfallet för att välja att stänga av direkt på plats, men det kan såklart också vara ett förhastat beslut.
 
Tror jag också och jag blir uppriktigt rädd över vad som skrivits tidigare i tråden, att barn skulle sakna förmåga att förstå..
Man ska verkligen inte underskatta barn på det sättet eller särbehandla deras sätt/förmåga att tänka/hantera situationer bara för att de råkar vara barn

Du kan inte ta till dig den forskning som faktiskt finns och är vedertagen? Om hur människors hjärna utvecklas och fungerar.

Nej barn har inte förmågan så som vuxna har och det är bara löjligt att tro det med.
 
Jag sa inte att fallet med kusken var ett jämförbart fall utan det var bara ett exempel på att otillåten behandling av häst kan leda till avstängning, eftersom det skrivits att det var ovanligt.

Vi får se vad Disciplinnämnden säger helt enkelt.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/avstangningen-pa-sm-leder-till-konflikt.htm

Olämpligt uppträdande av ryttaren skall ALLTID straffa ryttaren, däremot är jag enormt tveksam till att om någon annan gör något tex mot ryttarens vilja så skall ryttaren straffas

För mig är det klart att i ett samhälle skall brottslingarna straffas och ingen annan
 
Men om det är på så sätt att barn inte behöver följa tr och kan bli ledsna om de fråntas medalj, så kanske all tävling för folk under 18 års ålder borde förbjudas. Kanske de bara kunde hoppa runt lite på skoj istället.

Vad är problem? På vilket sätt har denna ryttare inte följt TR?

Du påstår att ryttaren gjort fel och det är ett grovt övertramp av dig!
 
Nej, ryttaren har inte gjort fel. Nåt sånt har jag ALDRIG påstått. Men en i teamet har gjort fel, och då kan inte ekipaget få medalj. Synd, men sant. Annars kan man ju hitta på vad som helst (barrera med bom på framhoppning, t.ex.) bara det är nån annan som gör det.

Jag tror att tjejen vet att hon inte är skyldig, men jag hoppas att de funderar på att byta tränare...
 
Vad sjutton har denna artikel med denna tråd att göra? Det är befängt att bar anse att den har det....

Saken är att ett barn blir felaktigt anklagad för olämpligt uppträdande mot sin ponny det kan knappast jämföras med det som står i artikeln.
BARNET har inte blivit fwelaktigt anklagat någonstans, håll dig till fakta! BARNET fick fortsätta rida sin andra ponny. :meh:
 
Rubytoo, det är otroligt behjärtansvärt av dig att måna om barnen. Missförstå mig rätt när jag ber dig sluta tjata :)
Alla här inne har förstått din ståndpunkt. Du vill inte att barnet ska straffas för något det inte har gjort. Men nu är reglerna som dom är, i TR mom 357 som jag citerade står att EKIPAGET blir avstängt vid överträdelser mot den punkten. Så är fakta. Jag förstår att du vill bilda opinion mot detta, men jag tror inte att det mest effektiva sättet är att göra det här.
 
Rubytoo, det är otroligt behjärtansvärt av dig att måna om barnen. Missförstå mig rätt när jag ber dig sluta tjata :)
Alla här inne har förstått din ståndpunkt. Du vill inte att barnet ska straffas för något det inte har gjort. Men nu är reglerna som dom är, i TR mom 357 som jag citerade står att EKIPAGET blir avstängt vid överträdelser mot den punkten. Så är fakta. Jag förstår att du vill bilda opinion mot detta, men jag tror inte att det mest effektiva sättet är att göra det här.

Du verkar ha svårt att förstå att det inte alltid är så att det straffat delas ut i alla fall.....

Vad jag vet så är detta ett diskussionsforum..
 
Du kan inte ta till dig den forskning som faktiskt finns och är vedertagen? Om hur människors hjärna utvecklas och fungerar.

Nej barn har inte förmågan så som vuxna har och det är bara löjligt att tro det med.

Forskning i all ära..men seriöst, man måste väl ändå tänka på hur verkliga livet ser ut.

Jag ser INTE att någon före 20 års ålder inte begriper sig på saker, inte kan ta sig till fakta, inte kan fatta beslut, inte kan avgöra vad som är rätt/fel..

Sen att ett par tar dåliga beslut pga inte tillräcklig erfarenhet, tankevurpa eller vad som...det är en annan femma, men tillsynes så är det inte åldersrelaterat!

Eller vill du mena att alla under 20 år saknar tankeverksamhet totalt?
 
Rubytoo, det är otroligt behjärtansvärt av dig att måna om barnen. Missförstå mig rätt när jag ber dig sluta tjata :)
Alla här inne har förstått din ståndpunkt. Du vill inte att barnet ska straffas för något det inte har gjort. Men nu är reglerna som dom är, i TR mom 357 som jag citerade står att EKIPAGET blir avstängt vid överträdelser mot den punkten. Så är fakta. Jag förstår att du vill bilda opinion mot detta, men jag tror inte att det mest effektiva sättet är att göra det här.

Instämmer och jag vill även tillägga: INGEN hittills anser att barnet är skyldig till händelsen. Men de allra flesta har förståelse för påföljden iom hur tr ser ut.
 
Men alltså, bara för att ryttaren blir utesluten betyder ju inte det att det är ett straff. Om t.ex. hästen trampar snett under ritten och blir halt blir man ju också utesluten men det är ju inget straff.
 
Forskning i all ära..men seriöst, man måste väl ändå tänka på hur verkliga livet ser ut.

Jag ser INTE att någon före 20 års ålder inte begriper sig på saker, inte kan ta sig till fakta, inte kan fatta beslut, inte kan avgöra vad som är rätt/fel..

Sen att ett par tar dåliga beslut pga inte tillräcklig erfarenhet, tankevurpa eller vad som...det är en annan femma, men tillsynes så är det inte åldersrelaterat!

Eller vill du mena att alla under 20 år saknar tankeverksamhet totalt?

Som sagt läs artikeln så får du lite insikt. Det står ingenstans att barn inte kan tänka eller är dumma i huvudet som du tror.

Det är inget nytt detta och inget konstigt.
 
Men alltså, bara för att ryttaren blir utesluten betyder ju inte det att det är ett straff. Om t.ex. hästen trampar snett under ritten och blir halt blir man ju också utesluten men det är ju inget straff.

Eh.. Om du blir diskvalificerad efter din felfria ritt ser inte du att det då är ett straff?

Märkligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 047
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp