Bukefalos 28 år!

Ryttare avstängd från klass

Jag vet också vad som hänt och det finns flera olika versioner och en av dem är inte speciellt grov.

En dopad häst har ett prestationshöjande preparat i kroppen dvs man hjälper den på vägen, det går inte på långa vägar att jämföra med detta fallet.

Skall man dela ut straff till ryttare som har folk omkring sig och det kan vara vem som helst så är man ute på farlig mark.

Förr i tiden så uteslöts ekipage i terrängen om någon ropade tidsangivelse och det behövde inte vara någon som ryttaren kände vilket gjorde att det blev en hel del rabalder kring det. Vet flera som uteslöts även om man där bara ropat heja heja.

Antar att ni alla som tycker att man gjort rätt mot barnet tycker detta var rätt med?

Summa sumarum blev att denna regel togs bort eftersom man kom på att det lika bra kunde vara konkurrenter som skrek...

Nu tror jag vi hamnat bland äpplen och päron. Inom fälttävlan var det väl toppen att man ändrade en regel som inte fungerade. Jag misstänker att så länge regeln fanns efterlevdes den.

Nu snackar vi ju hoppning och återigen, att välja vilka regler man ska följa fungerar inte. Du kan heller inte använda fortkörning som ett argument för att undanta ryttaren från straff. Vet du varför? Jo, för att i både lagarna och reglerna står det hur man blir staffad om man bryter mot lagarna/reglerna. Kör man för fort får föraren böter, bryter ekipaget mot reglerna blir det uteslutet. Hjälper någon ekipaget bryta mot reglerna blir ekipaget uteslutet.

Simpelt, eller hur?!
 
Det jag menar är att barnet måste förstå och hantera konsekvensen av att ponnyn behandlas illa, oavsett av vem i sällskapet.

Att inte utdela konsekvenser för att det är ett barn som rider skickar helt uppåt väggarna galna signaler. Visserligen helt i linje med dagens "det är någon annans fel".

Jag menar inte att barnet ska ansvar för vad den vuxna gör men att det inser att det även drabbar en själv när ponnyn behandlas illa.

Hur vet du om barnet inte sagt till att tränaren inte skall göra så? Eller barnet kanske är rädd för sin tränare och vågar inte säga ifrån.

Vi vet inget...

Men i detta fallet så straffades barnet.. Och nä det är inte rätt
 
När man som ryttare eller som i det här fallet vh löst licens så har man förbundit sig att följa TR och i och med det även konsekvenserna av att inte följa detta.
I detta fall åberopar man mom 357 i TR: Ryttare och medhjälpare ska uppträda och behandla sin häst så att den inte på något sätt kan ta skada, inte heller så andra ryttare, funktionärer eller åskådare rimligen kan ta anstöt. Varje form av barrering är förbjuden såväl under träning som på tävling .

Om ryttare sitter på sin häst när detta sker. Kan man då vara helt oskyldig? Jag håller med om att det stora ansvaret ligger på den vuxne, men fortfarande kvarstår hur man ska hantera när vuxna fuskar med barnets ponny.
En sån här behandling KAN vara prestationshöjande, mao att jämföra med doping.
 
Du svarar fortfarande inte på hur du tycker tävlingsledning och förbund skulle ha gjort?
Bara lämnat det och bestraffat tränaren i efterhand?


Jag har skrivit det flera flera gånger men ok jag skriver det igen.

Den SKYLDIGE skall straffas och det direkt, avstängning och dryga böter.
 
Hur vet du om barnet inte sagt till att tränaren inte skall göra så? Eller barnet kanske är rädd för sin tränare och vågar inte säga ifrån.

Vi vet inget...

Men i detta fallet så straffades barnet.. Och nä det är inte rätt

Nej du har sagt det.

Hur löser man problemet så att alla barn rider klasserna utefter TR?
 
Lågt. Väldigt lågt.

Så du tycker alltså att det är okej att låta barn rida på ponnyer som inte hanteras enligt TR på tävlingsplatsen? För att det inte ska vara synd om barnen? Det är okej att vuxna fuskar till sig barnens placeringar?

Haha nej var har jag skrivit att beteendet är ok? Var?

Nä just det för det har jag inte! Jag skriver om och om igen straffa den som är skyldig och i detta fallet är barnet det inte!
 
Jag är förvånad över att vissa försvarar personen. Har man ett barn som har kommit så långt som till SM så VET man hur man ska uppföra sig på en tävling och vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Och har man inte lärt sig det så är det på tiden att man gör det :cautious::meh:
Mest förvånad är jag att ryttaren fick tävla vidare på nästa häst eftersom en avstängning gäller får hela metinget och alla hästar som ryttaren rider.

*Delvis kl* Viljan att förstå, kunskapen att läsa vad andra skriver och menar, verkar vara låg i tråden.
Och jag är CHOCKAD över hur många ni är som har så lite känsla om hur barn fungerar. Den svartvita värld vissa av er verkar tro existerar, jag lovar, den finns inte! Med lite sunt förnuft och efter att jobbat med barn i många år, så har jag en ganska bra hum. De flesta barn vet exakt vad som är rätt och fel, ibland medvetet, ibland omedvetet MEN när en närstående, den man är i beroendeställning av, gör något dumt, vh, tränare eller lärare, då undertrycks känslan. Ni borde kunna tänka in er i den situationen, oavsett om det är ngt med djuret/sprit/misshandel. Efter att diskuterat med andra som var där, så blir det intressant att se vad Disciplinnämnden kommer fram till.
Även på plats var man oense om hur det gick till. Allt från lyckokicken till våldsamma sparkar och slag. OM det var det sistnämnda så undrar jag varför ingen ingrep. Uppenbarligen var det många som såg.

Jag säger dock inte att inget hänt, jag säger inte att det är rätt att göra fel. Att jämföra med doping är dumt då det inte alls fungerar på samma sätt, eftersom det alltid sker i efterhand.

Signalen att tjejen fick rida vidare säger en del.

Någon har höga tankar om ansvariga som tog beslutet. Tyvärr har jag som tävlingsledare/arrangör alldeles för många dåliga erfarenheter när något händer. Jag tror dock att de gjort vad de kunnat men hamnar man på fel spår. Jag anser att det är helt förkastligt om det nu är som sagts, att barnet straffas för detta på detta sätt.
Och nej jag tycker inte att man stänger av. Jag tycker däremot att man ska ge höga böter, ge varning till ryttaren. Berätta för de andra barnen varför osv. De andra barnen är ju minst lika kloka som detta barn och förstår att det inte är det barnet som gjorde något dumt. Underskatta inte att prata med barnen. :) Varför inte gå ut och berätta vad som hänt och säga att vi väljer att inte straffa ryttaren då det är tränaren som gjorde det förbjudna. Och allvar. Tror ni på att det hen gjorde, gjorde att det gick bra?

Lite vid sidan om: Sen att en 10-12 åring ska läsa och förstå TR. Antar att ni som säger det, inte själva läser TR och begriper vad där står. Jag är duktig på TR (ses som expert av en del :o) men där är massor med tvetydigheter, dessutom har de flesta TR ett språk som definitivt inte är skrivet för att barn och ungdomar ska förstå det. Nu ser jag dock inte att denna fråga är en TR-fråga egentligen eftersom det handlar om sunt förnuft och hur man behandlar djur.
 
När man som ryttare eller som i det här fallet vh löst licens så har man förbundit sig att följa TR och i och med det även konsekvenserna av att inte följa detta.
I detta fall åberopar man mom 357 i TR: Ryttare och medhjälpare ska uppträda och behandla sin häst så att den inte på något sätt kan ta skada, inte heller så andra ryttare, funktionärer eller åskådare rimligen kan ta anstöt. Varje form av barrering är förbjuden såväl under träning som på tävling .

Om ryttare sitter på sin häst när detta sker. Kan man då vara helt oskyldig? Jag håller med om att det stora ansvaret ligger på den vuxne, men fortfarande kvarstår hur man ska hantera när vuxna fuskar med barnets ponny.
En sån här behandling KAN vara prestationshöjande, mao att jämföra med doping.

Jag har skrivit det flera flera gånger men ok jag skriver det igen.

Den SKYLDIGE skall straffas och det direkt, avstängning och dryga böter.

Men enligt TR ÄR ju ekipaget skyldig om någon hjälper det att bryta mot reglerna! :banghead: :banghead: :banghead:
 
Min läsförståelse är alldeles utmärkt, tack som frågar.

Din läsförståelse verkar det vara skralare med, hur hade du tänkt att reglerna ska utformas och efterlevas om man inte får straffa ekipaget när det brutit mot reglerna? Jag har frågat det flera gånger och du har aldrig svarat. Hjälper en förälder ekipaget att bryta mot reglerna (barrering eller hjälpbommar) så har ekipaget brutit mot reglerna. Väldigt enkelt.

Du måste skilja på barn och vuxna? Vuxna skall veta barn gör det inte

Jag vet nu vad som hände och det gör min åsikt ännu hårdare att man straffar inte barnet för detta. Nej ett så litet barn behöver inte kunna TR själv utan därför har de en VH som har grönt kort. Således skall de självklart veta vad som är rätt eller fel

I detta fallet så har man gjort fel som straffat barnet.

Och det är stor skillnad på vuxna och tillämpningen av TR mot barnen alt vuxna.
 
Ja, det är patetiskt av de vuxna MEN om det får gå förbi ostraffat drabbar det en massa andra barn och deras föräldrar som faktiskt följt reglerna.

Är det rätt då?!

Du har svårt att förstå att barnet var oskyldig i detta fallet och således inte bör blandas ihop med alla andra fall eller kommande fall..
 
Du måste skilja på barn och vuxna? Vuxna skall veta barn gör det inte

Jag vet nu vad som hände och det gör min åsikt ännu hårdare att man straffar inte barnet för detta. Nej ett så litet barn behöver inte kunna TR själv utan därför har de en VH som har grönt kort. Således skall de självklart veta vad som är rätt eller fel

I detta fallet så har man gjort fel som straffat barnet.

Och det är stor skillnad på vuxna och tillämpningen av TR mot barnen alt vuxna.

Men herregud, du tycker alltså att det är ok att välja vilka regler man ska följa, skit samma om det drabbar de som följer reglerna (i det här fallet också barn)?! :banghead: :banghead: :banghead:
 
Nu tror jag vi hamnat bland äpplen och päron. Inom fälttävlan var det väl toppen att man ändrade en regel som inte fungerade. Jag misstänker att så länge regeln fanns efterlevdes den.

Nu snackar vi ju hoppning och återigen, att välja vilka regler man ska följa fungerar inte. Du kan heller inte använda fortkörning som ett argument för att undanta ryttaren från straff. Vet du varför? Jo, för att i både lagarna och reglerna står det hur man blir staffad om man bryter mot lagarna/reglerna. Kör man för fort får föraren böter, bryter ekipaget mot reglerna blir det uteslutet. Hjälper någon ekipaget bryta mot reglerna blir ekipaget uteslutet.

Simpelt, eller hur?!

Slår någon annan din häst på tävling skall du straffas för det?
 
Nu tror jag vi hamnat bland äpplen och päron. Inom fälttävlan var det väl toppen att man ändrade en regel som inte fungerade. Jag misstänker att så länge regeln fanns efterlevdes den.

Nu snackar vi ju hoppning och återigen, att välja vilka regler man ska följa fungerar inte. Du kan heller inte använda fortkörning som ett argument för att undanta ryttaren från straff. Vet du varför? Jo, för att i både lagarna och reglerna står det hur man blir staffad om man bryter mot lagarna/reglerna. Kör man för fort får föraren böter, bryter ekipaget mot reglerna blir det uteslutet. Hjälper någon ekipaget bryta mot reglerna blir ekipaget uteslutet.

Simpelt, eller hur?!

Nix, inte ett dugg simpelt.
För det första så fick man ta bort samma sak i hoppning, dvs att någon skriker hjälp från utsidan av banan.
Om ett barn slår sönder en fönsterruta, gör ett brott när den är 12 så straffas den inte. Vh får straffet och anser man att det inte räcker får soc gå in. Aldrig tvärtom att ett barn skulle straffas för något en vuxen gjort. Kan någon komma på någon annanstans där detta sker så är jag tacksam för hjälp!
 
När man som ryttare eller som i det här fallet vh löst licens så har man förbundit sig att följa TR och i och med det även konsekvenserna av att inte följa detta.
I detta fall åberopar man mom 357 i TR: Ryttare och medhjälpare ska uppträda och behandla sin häst så att den inte på något sätt kan ta skada, inte heller så andra ryttare, funktionärer eller åskådare rimligen kan ta anstöt. Varje form av barrering är förbjuden såväl under träning som på tävling .

Om ryttare sitter på sin häst när detta sker. Kan man då vara helt oskyldig? Jag håller med om att det stora ansvaret ligger på den vuxne, men fortfarande kvarstår hur man ska hantera när vuxna fuskar med barnets ponny.
En sån här behandling KAN vara prestationshöjande, mao att jämföra med doping.

Eftersom jag vet vad som hände så kan detta hända helt utan ryttarens inblandning och vetskap...

Sitter jag och tittar memorerar banan så är jag fokuserad och nej jag skulle förmodligen inte märka detta heller.

Nej jämföra doping med barrering går inte, hästar som barreras brukar inte vilja prestera, liksom hästar som river grovt blir osäkra. Finns inga belägg för att barrering påverkar hästen positivt. Däremot tävlar men en häst på smärtlindrande så kan de prestera.

Du kan lika bra riva ett hinder innan du går in och få snarlik effekt som i fallet.

Ser ingen likhet med doping alls

Och forfarande så i detta fall så är ryttaren oskyldig för hade man ansett att hon var skyldig så hade hon varit avstängd..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 049
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp