Bukefalos 28 år!

Ryttare avstängd från klass

Jag är förvånad över att vissa försvarar personen. Har man ett barn som har kommit så långt som till SM så VET man hur man ska uppföra sig på en tävling och vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Och har man inte lärt sig det så är det på tiden att man gör det :cautious::meh:
Mest förvånad är jag att ryttaren fick tävla vidare på nästa häst eftersom en avstängning gäller får hela metinget och alla hästar som ryttaren rider.
 
Men då är det ju fritt fram att dopa och behandla ponnyer illa för alla runtomkring. Så länge ingen ser barnet göra det...

Jag förstår fortfarande inte hur du tänker dig att man inte skulle strukit resultatet i klassen när regelverket brutits. En dopad ponny hade tappat resultatet oavsett vem som utfört handlingen. Sen kan en längre påföljd drabbat den som dopat den.


Det var ungefär så min tankegång var.
Och man kan likna händelsen mot att det isf skulle vara okej att någon annan förutom ryttaren dopar hästen också..För det skulle ju vara lika lite ryttarens fel egentligen, men så fungerar det inte eftersom = hästen har utsatts för otillåtna träningsmetoder som kan skada den! Självklart ska startad häst som det kommer fram otillåten träningsmetod eller annat som strider mot regler strykas och hästen hoppar ju inte banan för egen maskin så..

Alla närstående till häst eller ekipage blir drabbade oavsett vem som gör något med hästen, det behöver inte vara just ryttaren men hästen i första hand är inte tävlingsduglig om den utsätts för det som strider mot tävlingsreglementet. Det går ju inte att bestraffa hästen precis, därför faller det på ryttaren, helt i sin ordning för det är den tävlande som har huvudansvaret (här kan man egentligen tänka över hur barns tävlande bör se ut också iom ett så stort ansvar).
 
Har man ett barn som har kommit så långt som till SM så VET man hur man ska uppföra sig på en tävling och vad som är tillåtet och vad som är förbjudet.

Jag tycker också det är märkligt..ligger man på den nivån ska man verkligen veta vad som gäller och därmed
har jag lite svårt att se det hemska i detta, även fast det är ett barn.
Jag tänker snarare att barn som håller på med hästar och hänger i stallet ofta är fruktansvärt mogna för sin ålder eftersom att de umgås väldigt ofta med vuxna och har ofta mycket mer erfarenheter i det sociala livet i alla fall än många andra, just eftersom att vi har inga åldersrelaterade grupperingar

Ibland undrar jag vart vårt samhälle är påväg..barn ska skyddas från det mesta numera, är det inte könsidentiteter och roller och gud vet vad..och nu till att inte få ta emot kritik på nåt sätt utan att de kan skadas för livet..Hur ska man lära sig utan att få ta del av hur saker fungerar, varför försköna allt hela tiden, mot vad vill man skydda ?
 
Fast detta ligger ju knappast på barnet, utan den vuxna som gjort såhär och visat att det är ett OK beteende. Just därför tycker jag att det låter som ett bra beslut, för då visar man för ungarna att det faktiskt inte får gå till så.

Helt utan att veta vem detta handlar om så tycker jag inte att man kan förvänta sig att en tolvåring ska kunna sätta gränser och hantera att en vuxen i dennes närhet agerar på ett felaktigt sätt mot ponnyn. Därför är det bra att andra kan sätta dessa gränser, exempelvis genom att stänga av ekipaget.

Det jag menar är att barnet måste förstå och hantera konsekvensen av att ponnyn behandlas illa, oavsett av vem i sällskapet.

Att inte utdela konsekvenser för att det är ett barn som rider skickar helt uppåt väggarna galna signaler. Visserligen helt i linje med dagens "det är någon annans fel".

Jag menar inte att barnet ska ansvar för vad den vuxna gör men att det inser att det även drabbar en själv när ponnyn behandlas illa.
 
Efter att ha pratat med en till som var på plats så blir det inte bättre direkt. Tydligen har liknade händelse sett tidigare, men utan filmat bevis. Det hade då anmälts till SVRF som hade ekipaget under luppen på SM.
Min bekant stod bredvid mamman när hon fick samtalet att tävlingsledning och förbund ville ha möte. De satt i möte i mer än en timme. Så barnet var väl informerat om vad som skulle hända innan prisutdelning. Sen att den stora massan inte blev informerad förrän vid prisutdelning spelar väl mindre roll.
 
Ryttaren är född 02, nog borde man kunna läsa TR och veta vad som är rätt och fel när man är 12?!

Eller har barn inget som helst ansvar numer?

Du har inga barn och således hade du inte fällt den kommentaren om du hade haft! Nej barn behöver INTE kunna TR vid den åldern utan de behöver bara deras VH kunna.

Barn är inte mogna i den åldern och att straffa barn för vad tränaren eller VH gör är fortfarande inte ok

Barnet har inte gjort något!
 
Du har inga barn och således hade du inte fällt den kommentaren om du hade haft! Nej barn behöver INTE kunna TR vid den åldern utan de behöver bara deras VH kunna.

Barn är inte mogna i den åldern och att straffa barn för vad tränaren eller VH gör är fortfarande inte ok

Barnet har inte gjort något!
Du svarar fortfarande inte på hur du tycker tävlingsledning och förbund skulle ha gjort?
Bara lämnat det och bestraffat tränaren i efterhand?
 
För mig är svaret ganska enkelt: Regler ska följas av alla, oavsett ålder på deltagande och det gäller de startande och det hästen utsätts för..därför blir alla runt hästen inblandade. Det är hästen som ska skyddas.
Regelbrott ska innebära straff och ev avstängning.
Personligen tycker jag att ridsporten i överlag är ganska dåliga på att följa sitt regelverk och det är ytterst få konsekvenser som tilldelas ekipage som inte sköter sig.
Det finns inte en tävling jag besökt som inte innehar ryttare som inte bryter mot regler (främst bestraffning och uppförande) men INGEN i tävlingsledning reagerar..de är tysta och ser mellan fingrarna för tävlingens skull..
Jag är inte glad åt händelsen i sig, men jag blir glad när jag ser att någon faktiskt reagerat mot regelbrott! Jag vill se mer sånt för en renare sport.

Om det är så att man tycker att barn far illa så ska kanske inte barn tävla alls är min åsikt men i denna ålder ska man faktiskt kunna ta sådant också samt kunna skilja på rätt och fel. Man kan inte skyddas mot allt och man kan inte ta så pass illa vid sig av exakt allt heller..någonstans måste man få lära sig var gränser går och vad som händer när de överträds..och framförallt förstå att i många fall är det en materialsport där man dock måste förstå att hästen i sig, är ingen maskin - missbrukas "materialet" så blir hela teamet drabbat oavsett vem i teamet som gjorde det felaktiga, men återigen så ska hästen skyddas och därför blir man avstängd i vissa fall för händelsen.
Barn eller övriga deltagare som inte kan ta motgångar eller kritik, är inte mogna för tävlan heller.

Så intressant att läsa och som funktionär på väldigt många tävlingar likaså hinderdomare på många terränger så ser jag det inte alls som dig. Idag är man betydligt snabbare med att säga till ryttare och medhjälpare.

Och man accepterar inte alls elakheter mot hästen.

Hur du kommer in på att hästar skulle ses som maskiner vet jag inte men bland de som jag känner som tävlar med sina hästar så ses de def som individer och familjemedlemmar som man sörjer om de skadar sig

Nej jag har inte sagt att barn skall skyddas från allt ont men att vuxna beter sig på ett sätt där barnet faktiskt hamnar i kläm är patetiskt av de vuxna.

I detta fallet har fortfarande barnet inte gjort något fel och jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå det...
 
Återigen, eftersom ryttaren nått en medaljplats genom att bryta mot reglerna, vad ska påföljden bli om inte den fråntas medaljen?! Det står i reglerna att görs det här så händer det här, i detta fallet att man fråntas medaljen. Vad är det som är så svårt att förstå med det?!

Annars kan vi ju skita i att ha regler för det är bara för en tränare/förälder att bryta mot dem och ryttaren kan säga "Ojdå, det visste jag inte" och så är det bara att fortsätta!

Jag inbillar mig också att på denna nivån så är även de unga ryttarna tämligen medvetna om vad man får och inte får göra.

Kan du läsa? För det verkar inte så eftersom du envist hävdar att barnet brutit mot regler

Nej barnet är inte skyldig i detta fallet! Och det är skrämmande att du anser att man skall bli fälld för ett brott som man inte begått

Nej straffet skall ges till den som gjort brottet och det visar precis lika mkt att det är fel..
 
Tydligen inte, barnet kan ju få trauma om det inte får som det vill jämt :meh:

Det har väl inte med att barnet skall få sin vilka igenom, detta handlar ju inte om det

Här har en ANNAN person än ryttaren gjort fel och därför skall denne straffas. Men du tycker även att det är ok att straffa passageraren

Så nästa gång någon fastnar i fartkontroll så får alla i bilen böter...
 
Fast detta ligger ju knappast på barnet, utan den vuxna som gjort såhär och visat att det är ett OK beteende. Just därför tycker jag att det låter som ett bra beslut, för då visar man för ungarna att det faktiskt inte får gå till så.

Helt utan att veta vem detta handlar om så tycker jag inte att man kan förvänta sig att en tolvåring ska kunna sätta gränser och hantera att en vuxen i dennes närhet agerar på ett felaktigt sätt mot ponnyn. Därför är det bra att andra kan sätta dessa gränser, exempelvis genom att stänga av ekipaget.

Det är väl fortfarande så att ryttaren är oskyldig till brottet, så varför straffa?

Hade inte tränaren varit där så hade det inte hänt

Vi har ett samhälle där vi straffar förbrytare och inte offer, och jo jag tycker att barnet i detta fallet är ett offer.
 
Du har inga barn och således hade du inte fällt den kommentaren om du hade haft! Nej barn behöver INTE kunna TR vid den åldern utan de behöver bara deras VH kunna.

Barn är inte mogna i den åldern och att straffa barn för vad tränaren eller VH gör är fortfarande inte ok

Barnet har inte gjort något!

Lågt. Väldigt lågt.

Så du tycker alltså att det är okej att låta barn rida på ponnyer som inte hanteras enligt TR på tävlingsplatsen? För att det inte ska vara synd om barnen? Det är okej att vuxna fuskar till sig barnens placeringar?
 
Kan du läsa? För det verkar inte så eftersom du envist hävdar att barnet brutit mot regler

Nej barnet är inte skyldig i detta fallet! Och det är skrämmande att du anser att man skall bli fälld för ett brott som man inte begått

Nej straffet skall ges till den som gjort brottet och det visar precis lika mkt att det är fel..

Min läsförståelse är alldeles utmärkt, tack som frågar.

Din läsförståelse verkar det vara skralare med, hur hade du tänkt att reglerna ska utformas och efterlevas om man inte får straffa ekipaget när det brutit mot reglerna? Jag har frågat det flera gånger och du har aldrig svarat. Hjälper en förälder ekipaget att bryta mot reglerna (barrering eller hjälpbommar) så har ekipaget brutit mot reglerna. Väldigt enkelt.
 
Nej jag har inte sagt att barn skall skyddas från allt ont men att vuxna beter sig på ett sätt där barnet faktiskt hamnar i kläm är patetiskt av de vuxna.

Ja, det är patetiskt av de vuxna MEN om det får gå förbi ostraffat drabbar det en massa andra barn och deras föräldrar som faktiskt följt reglerna.

Är det rätt då?!
 
Om den som jag pratat med och som var på plats har rätt så vet jag vad gjordes mot ponnyn.
Stämmer det så är det något som jag reagerat kraftigt emot oavsett var och när det händer. Då har jag ändå sett en hel del.

Jag förstår fortfarande inte hur du tänker dig att man inte skulle strukit resultatet i klassen när regelverket brutits. En dopad ponny hade tappat resultatet oavsett vem som utfört handlingen. Sen kan en längre påföljd drabbat den som dopat den.

Jag vet också vad som hänt och det finns flera olika versioner och en av dem är inte speciellt grov.

En dopad häst har ett prestationshöjande preparat i kroppen dvs man hjälper den på vägen, det går inte på långa vägar att jämföra med detta fallet.

Skall man dela ut straff till ryttare som har folk omkring sig och det kan vara vem som helst så är man ute på farlig mark.

Förr i tiden så uteslöts ekipage i terrängen om någon ropade tidsangivelse och det behövde inte vara någon som ryttaren kände vilket gjorde att det blev en hel del rabalder kring det. Vet flera som uteslöts även om man där bara ropat heja heja.

Antar att ni alla som tycker att man gjort rätt mot barnet tycker detta var rätt med?

Summa sumarum blev att denna regel togs bort eftersom man kom på att det lika bra kunde vara konkurrenter som skrek...
 
Jag är förvånad över att vissa försvarar personen. Har man ett barn som har kommit så långt som till SM så VET man hur man ska uppföra sig på en tävling och vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Och har man inte lärt sig det så är det på tiden att man gör det :cautious::meh:
Mest förvånad är jag att ryttaren fick tävla vidare på nästa häst eftersom en avstängning gäller får hela metinget och alla hästar som ryttaren rider.

Kan ju bero på att ryttaren var OSKYLDIG...
 
Jag tycker också det är märkligt..ligger man på den nivån ska man verkligen veta vad som gäller och därmed
har jag lite svårt att se det hemska i detta, även fast det är ett barn.
Jag tänker snarare att barn som håller på med hästar och hänger i stallet ofta är fruktansvärt mogna för sin ålder eftersom att de umgås väldigt ofta med vuxna och har ofta mycket mer erfarenheter i det sociala livet i alla fall än många andra, just eftersom att vi har inga åldersrelaterade grupperingar

Ibland undrar jag vart vårt samhälle är påväg..barn ska skyddas från det mesta numera, är det inte könsidentiteter och roller och gud vet vad..och nu till att inte få ta emot kritik på nåt sätt utan att de kan skadas för livet..Hur ska man lära sig utan att få ta del av hur saker fungerar, varför försköna allt hela tiden, mot vad vill man skydda ?

Nej fortfarande så är inte barn i den åldern mogna....

Därför har de VH med sig som ansvarar för dem, svårare än så är det inte.

Det är väl självklart att alla ska skydda barn! Allt annat är otänkbart!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 049
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp