Bukefalos 28 år!

Ryttare avstängd från klass

mer filosofiska funderingar och inte bara emot just det här fallet:
vart går gränsen för vad på ekipaget barnet är ansvarigt? När måste barnet följa reglerna? Eller är ansvarig för vad som sker kring ponnyn som påverkar ponnyn?
Ska man verkligen låta regelbrytande ekipage i ponnyklasser tävla på samma vilkor som de som följer reglerna? Vart är rättvisan för de som jobbar hårt på att följa reglerna?
Vart kommer god djurvård in och spelar roll? När prioriteras att inte skada djuret? Borde djur som utsätts för grymma metoder verkligen tävla?
 
Du skriver det själ, de anser inte ryttaren skyldig men ändå straffar man denne..
Men hur ska man göra? Ponnyn är gjord känsligare för att den inte ska riva. Enligt TR är det tom så att alla starter under hela meetinget med alla hästar ska strykas. I det här fallet har man mildrat på det i och med att ryttaren fick starta med sin andra ponny och hon har fått behålla placeringarna i de andra starterna med den aktuella ponnyn.
Som flera andra redan har sagt, hur ska man forklara for de andra barnen att xx fuskade, men far anda behalla sin medalj

Ber om ursakt for avsaknad av prickar, men nat hande med tangentbordet, det skriver bara konstiga krumelurer istallet
 
Straffet skall ju den som utövar det ha, eller du anser också att en ryttare skall bli utesluten pga någon denna inte känner skriker tidsangivelser i terrängen tex som det var förut.

Straffet skall tränaren ha och det kännbart efter vad som gjort

Personligen anser jag inte att någon av oss här kan döma innan någon vet vad som faktiskt hände

Tja, förutom den rena djurskyddsaspekten så kommer även den rent sportsliga aspekten in. En dopad häst får resultatet struket även om det inte var vare sig ägare eller ryttare som var ansvarig för att den fick i sig det förbjudna medlet.
 
Närvaro?! Menar du på fullaste allvar att du släpper en 6-åring i närheten av djur och inte förklarat att man får inte göra illa djuren?!

Men skit samma, det är ju bara djur. Det gör ju inget om man inte följer reglerna eller om djuret blir skadat, så länge barnen får som de vill så de inte blir traumatiserade av motgångar :meh:

Regler är till för att följas, man kan inte välja vilka som är acceptabla eller inte.

Du vill verkligen inte förstå!

Det är väl ingen som säger att barn skall skada djur men i detta fallet var inte barnet skyldig, det är den stora skillnaden.

Och nej jag släpper ingen 6åring nära en häst utan full uppsikt, skulle aldrig hända men det är långt ifrån det du hävdar ang regler och sätta gränser.

Jag anser att ingen oavsett ålder skall straffas för något någon annan gjort! Barnet i denna historia är inte skyldig till det inträffade och borde således inte straffas.

Och om du har VH som gör på ett sätt så är det väldigt svårt för barn i den åldern att förstå att det är fel
 
mer filosofiska funderingar och inte bara emot just det här fallet:
vart går gränsen för vad på ekipaget barnet är ansvarigt? När måste barnet följa reglerna? Eller är ansvarig för vad som sker kring ponnyn som påverkar ponnyn?
Ska man verkligen låta regelbrytande ekipage i ponnyklasser tävla på samma vilkor som de som följer reglerna? Vart är rättvisan för de som jobbar hårt på att följa reglerna?
Vart kommer god djurvård in och spelar roll? När prioriteras att inte skada djuret? Borde djur som utsätts för grymma metoder verkligen tävla?

Med tanke på att barn måste kunna TR på egen hand efter en viss ålder så är det då de skall anses vara tvungna att ta ansvar för sina handlingar, men att ta ansvar för någon annan och i många fall VH som har makt över sina barn känns väldigt avlägset
 
Men hur ska man göra? Ponnyn är gjord känsligare för att den inte ska riva. Enligt TR är det tom så att alla starter under hela meetinget med alla hästar ska strykas. I det här fallet har man mildrat på det i och med att ryttaren fick starta med sin andra ponny och hon har fått behålla placeringarna i de andra starterna med den aktuella ponnyn.
Som flera andra redan har sagt, hur ska man forklara for de andra barnen att xx fuskade, men far anda behalla sin medalj

Ber om ursakt for avsaknad av prickar, men nat hande med tangentbordet, det skriver bara konstiga krumelurer istallet

Vet du vad som gjordes mot ponnyn? Jag vet inte men jag vet att det nödvändigtvis inte behöver betyda att man slagit den på benen, det finns oerhört många saker som man inte får göra på framhoppningen som är helt ok på träning tex att lägga bommar för att få dem raka tex

Nu ansågs ju inte barnet i detta fall vara skyldig för då hade hon varit avstängd helt och hållet. Tränaren har gjort fel och skall straffas för det, tom avstängd i mitt tycke. Men barnet i det hela anses ju oskyldig men straffas ändå
 
Så man ska släppa förbi fusk och ev djurplågeri för annars är det synd om barnet?

Fast här har ju inte barnet gjort fel utan en anhörig till barnet, det tycker jag är stor skillnad.

Eller du tycker att du skall straffas för att den som kör den bilen du åker kör för fort även om du säger till att den skall sänka farten?
 
Du vill verkligen inte förstå!

Det är väl ingen som säger att barn skall skada djur men i detta fallet var inte barnet skyldig, det är den stora skillnaden.

Och nej jag släpper ingen 6åring nära en häst utan full uppsikt, skulle aldrig hända men det är långt ifrån det du hävdar ang regler och sätta gränser.

Jag anser att ingen oavsett ålder skall straffas för något någon annan gjort! Barnet i denna historia är inte skyldig till det inträffade och borde således inte straffas.

Och om du har VH som gör på ett sätt så är det väldigt svårt för barn i den åldern att förstå att det är fel

Jo, jag förstår alldeles utmärkt. Du tycker att det är ok att inte dela ut något straff trots att reglerna säger det för att ett barn kan bli besviket. När blir det inte längre ok att bryta mot reglerna (enligt din måttstock) då? När det 10:e hårda piskrappet kommer eller när sporrarna åker in i sidan på hästen för 3:e gången?

När man är på en tävling som ansvarig vuxen är det faktiskt ens förbannde skyldighet att veta reglerna. Bryter man sedan mot dem blir det ekipaget som får ta konsekvenserna ja. Hur ska vi annars se till att reglerna efterlevs? Regler och brott mot dem har ingen betydelse om de inte följs och ger konsekvenser.

Vi kan inte, inte på tävlingar eller i vårt övriga liv, välja vilka regler och lagar vi ska följa. Tycker vi regler och lagar är idiotiska så får vi engagera oss för att förändra dem. Det kallas för demokrati.
 
Tja, förutom den rena djurskyddsaspekten så kommer även den rent sportsliga aspekten in. En dopad häst får resultatet struket även om det inte var vare sig ägare eller ryttare som var ansvarig för att den fick i sig det förbjudna medlet.

Ryttaren blir inte avstängd om det blir bevisat..
 
Jo, jag förstår alldeles utmärkt. Du tycker att det är ok att inte dela ut något straff trots att reglerna säger det för att ett barn kan bli besviket. När blir det inte längre ok att bryta mot reglerna (enligt din måttstock) då? När det 10:e hårda piskrappet kommer eller när sporrarna åker in i sidan på hästen för 3:e gången?

När man är på en tävling som ansvarig vuxen är det faktiskt ens förbannde skyldighet att veta reglerna. Bryter man sedan mot dem blir det ekipaget som får ta konsekvenserna ja. Hur ska vi annars se till att reglerna efterlevs? Regler och brott mot dem har ingen betydelse om de inte följs och ger konsekvenser.

Vi kan inte, inte på tävlingar eller i vårt övriga liv, välja vilka regler och lagar vi ska följa. Tycker vi regler och lagar är idiotiska så får vi engagera oss för att förändra dem. Det kallas för demokrati.

Du förstår inte, tydligen..

Men vi tar det igen, NEJ jag anser inte att man skall bryta mot några regler men att straffa någon som inte gjort brottet är inte ok

Hade man ansett att ryttaren i detta fallet varit skyldig så hade hon blivit avstängd hela meetinget men nej det gör man inte, hon får rida vidare på bästa ponny enligt mig är hon oskyldig och skall därför inte straffas

Den skyldige skall straffas men id etta fallet var det inte ryttaren, vad är det som är så svårt att förstå?
 
mer filosofiska funderingar och inte bara emot just det här fallet:
vart går gränsen för vad på ekipaget barnet är ansvarigt? När måste barnet följa reglerna? Eller är ansvarig för vad som sker kring ponnyn som påverkar ponnyn?
Ska man verkligen låta regelbrytande ekipage i ponnyklasser tävla på samma vilkor som de som följer reglerna? Vart är rättvisan för de som jobbar hårt på att följa reglerna?
Vart kommer god djurvård in och spelar roll? När prioriteras att inte skada djuret? Borde djur som utsätts för grymma metoder verkligen tävla?

För mig är svaret ganska enkelt: Regler ska följas av alla, oavsett ålder på deltagande och det gäller de startande och det hästen utsätts för..därför blir alla runt hästen inblandade. Det är hästen som ska skyddas.
Regelbrott ska innebära straff och ev avstängning.
Personligen tycker jag att ridsporten i överlag är ganska dåliga på att följa sitt regelverk och det är ytterst få konsekvenser som tilldelas ekipage som inte sköter sig.
Det finns inte en tävling jag besökt som inte innehar ryttare som inte bryter mot regler (främst bestraffning och uppförande) men INGEN i tävlingsledning reagerar..de är tysta och ser mellan fingrarna för tävlingens skull..
Jag är inte glad åt händelsen i sig, men jag blir glad när jag ser att någon faktiskt reagerat mot regelbrott! Jag vill se mer sånt för en renare sport.

Om det är så att man tycker att barn far illa så ska kanske inte barn tävla alls är min åsikt men i denna ålder ska man faktiskt kunna ta sådant också samt kunna skilja på rätt och fel. Man kan inte skyddas mot allt och man kan inte ta så pass illa vid sig av exakt allt heller..någonstans måste man få lära sig var gränser går och vad som händer när de överträds..och framförallt förstå att i många fall är det en materialsport där man dock måste förstå att hästen i sig, är ingen maskin - missbrukas "materialet" så blir hela teamet drabbat oavsett vem i teamet som gjorde det felaktiga, men återigen så ska hästen skyddas och därför blir man avstängd i vissa fall för händelsen.
Barn eller övriga deltagare som inte kan ta motgångar eller kritik, är inte mogna för tävlan heller.
 
Senast ändrad:
Du förstår inte, tydligen..

Men vi tar det igen, NEJ jag anser inte att man skall bryta mot några regler men att straffa någon som inte gjort brottet är inte ok

Hade man ansett att ryttaren i detta fallet varit skyldig så hade hon blivit avstängd hela meetinget men nej det gör man inte, hon får rida vidare på bästa ponny enligt mig är hon oskyldig och skall därför inte straffas

Den skyldige skall straffas men id etta fallet var det inte ryttaren, vad är det som är så svårt att förstå?

Återigen, eftersom ryttaren nått en medaljplats genom att bryta mot reglerna, vad ska påföljden bli om inte den fråntas medaljen?! Det står i reglerna att görs det här så händer det här, i detta fallet att man fråntas medaljen. Vad är det som är så svårt att förstå med det?!

Annars kan vi ju skita i att ha regler för det är bara för en tränare/förälder att bryta mot dem och ryttaren kan säga "Ojdå, det visste jag inte" och så är det bara att fortsätta!

Jag inbillar mig också att på denna nivån så är även de unga ryttarna tämligen medvetna om vad man får och inte får göra.
 
Fast här har ju inte barnet gjort fel utan en anhörig till barnet, det tycker jag är stor skillnad.

Eller du tycker att du skall straffas för att den som kör den bilen du åker kör för fort även om du säger till att den skall sänka farten?

Men då är det ju fritt fram att dopa och behandla ponnyer illa för alla runtomkring. Så länge ingen ser barnet göra det...
 
Eller har barn inget som helst ansvar numer?
Fast detta ligger ju knappast på barnet, utan den vuxna som gjort såhär och visat att det är ett OK beteende. Just därför tycker jag att det låter som ett bra beslut, för då visar man för ungarna att det faktiskt inte får gå till så.

Helt utan att veta vem detta handlar om så tycker jag inte att man kan förvänta sig att en tolvåring ska kunna sätta gränser och hantera att en vuxen i dennes närhet agerar på ett felaktigt sätt mot ponnyn. Därför är det bra att andra kan sätta dessa gränser, exempelvis genom att stänga av ekipaget.
 
Vet du vad som gjordes mot ponnyn?
Om den som jag pratat med och som var på plats har rätt så vet jag vad gjordes mot ponnyn.
Stämmer det så är det något som jag reagerat kraftigt emot oavsett var och när det händer. Då har jag ändå sett en hel del.

Jag förstår fortfarande inte hur du tänker dig att man inte skulle strukit resultatet i klassen när regelverket brutits. En dopad ponny hade tappat resultatet oavsett vem som utfört handlingen. Sen kan en längre påföljd drabbat den som dopat den.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 553
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 040
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp