Sadelgjord till skavkänslig

Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Svängd eller anatomisk gjord + ngn fet salva i armhålan vid längre ritter. Hade försökt hitta en sadelgjord som lämnar maximalt med utrymme för frambenen.

Har du en bild på hästen från sidan? Med utrustning på då. Så man får en uppfattning om hur sadelgjords läget är.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Har du en länk till testerna om hur hårt man spänner gjorden kan påverka loppet? Vore intressant att läsa och känns lättare att sprida orginalet till vänner och bekanta :)

Tack för intresset! *ler uppskattat*

Tidningen Galoppmagasinet brukar ha en sida vikt för "galoppforskning" där man refererar olika forskarrön inom galoppvärlden. Allt från blodlinjer och urmödrar för fullbloden (connemara och irish draught samt avlägset exmoorponny, alltså inte några araber direkt :) till fysproblem hos pensionerade jockey's.

Det var en artikel eller ett utdrag från ett forskningsrön från Australien som jag läste på denna sida i Galoppmagasinet nr. 2/2012. De brukar ha rätt intressant läsning på den sidan.

När det gäller gjordarna får jag nog korrigera eller komplettera informationen lite lite. Minnet är ju som det är. Sadelgjordarna spändes mellan 3 och 22 kg beroende på tränare/häst. Hästarna blev klart märkbart tröttare om sadelgjorden spändes med 18 kg istället. För varje kilo över 5 kg minskade sträckan hästen orkade galoppera med ca 80 meter. Män spände i allmänhet sadegjorden mer än kvinnor (inte alltid fördelar med att vara stark) och det varierade stort över vad som ansågs vara en lagom spänd sadelgjord. Medelvärdet för alla stall som deltog i undersökningen var 13 kg vilket enligt forskarna betydde att hästen blev trött 650 meter tidigare än om sadelgjorden varit spänd med 5 kg. 650 meter är ett upplopp på Täby...

Studierna visade även att en hårt spänd icke elastisk gord var sämre ur prestationssynpukt än de bredare elastiska gjordarna (som de jag beskrivit). Smala gjordar var alltid sämre än breda.

Som eget "inlägg" kan jag nämna att en häst jag hjälpte till att träna, Strictly Confident vann sitt löp på Jägersro 2011. Vi hade nog den lösaste gjorden av alla då man på målfotot ser hur sadeln glidit bak med över decimetern! Jockey'n kände hur hon fick sträcka sig längre och längre fram på hästen under upploppet. Men det kunde slutat rätt illa då vi inte hade någon brösta. Efter det så har jag inte startat en enda häst utan brösta för någon tränare. Och som tidigare nämnt så rider jag som arbetsryttare ofta med lösare gjord än de flesta men alltid med brösta.

Med tanke på "distans" så läste jag i Galoppmagasinet nr 2/2011 en artikel om tryckfördelning beroende på sadeltyp. Man kom fram till att trycket från en sadel med flexibel bom (typ Gibson, nog den vanligaste galoppsträningssadeln i Sverige) fördelade sig över en större yta vilket gav ett lägre tryck från sadeln i helhet. Sadeln med helbom (anar att det kan röra sig om Zilco som jag upplevt som mycket hårdare) visade sig vara för rak jämfört med hästarnas ryggar och tenderade att ha högst tryck framtill. Samma gällde för den bomlösa sadeln i galoppen medan trycket i travet fördelades mer i mitten. Med ökad hastighet minskade anläggningsytan på alla sadlarna och därmed ökade trycket.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Min erfarenhet är att de inte behöver tvättas bara borstas regelbundet med en ren ryktborste eller liknande. Skulle men behöva tvätta så kan man ju köpa fårskinnstvätt. Det går även att köpa nytt fårskinn till gjorden.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Min erfarenhet är att de inte behöver tvättas bara borstas regelbundet med en ren ryktborste eller liknande. Skulle men behöva tvätta så kan man ju köpa fårskinnstvätt. Det går även att köpa nytt fårskinn till gjorden.

Inte behöver tvättas? Och vad gör du med den bakerieodling du får med tiden? *undrar försiktigt*

Har det en gång uppstått skavsår på ett ställe så uppkommer de ofta lätt igen på samma stäle. Att då använda utrustning som inte är garanterat ren leder lätt till fler komplikationer...
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Rörande spänningen av sadelgjordarna. En halv mening försvann av någon anledning där. Det skulle stå att de hästar där sadelgjorden spändes med 18 kg var märkbart tröttare än de hästar där sadelgjorden spändes med 12 kg...
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Frys den ;) och mattes har special tvättmedel till den som vill tvätta och inte använda vanlig ulltvätt eller ngt annat
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Jag kanske ska tillägga att själva fårskinnet går att plocka av från gjordens "stomme". Så den är inte svårare att sköta än en fårskinnspad.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Bakterier dör inte av frysning, de upphör bara tillfälligt att föröka sig

Men att fårskinnet är avtagbart gjorde ju det hela mer intressant
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Jag lindar spännena på min westerngjord (nylon och "lurv") och kör in i tvättmaskinen bara. Funkar med silvertejp eller annat lämpligt, i mitt fall oftast fleecelindor.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Jag har en kallblodstravare som alltid varit skavkänslig i armhålorna, kan tänka mig att det delvis beror på den lite runda magen som gärna puttar fram gjorden lite.

Har testat de flesta varianter men tycker fårskinn funkar klart bäst! Till hoppsadeln som används mest har jag en lädergjord från santa Cruz med resår i båda ändar och löstagbart fårskinn, jättesmidig och fårskinnet sitter alltid på rätt plats.

På dressyrsadeln har jag en vanlig lädergjord och sadelgjordstunnel i fårskinn, funkar det med men lite bökigare att få den att sitta bra och så.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Uppdatering av läget...

Skavet i armhålan läkte med hjälp av silonsalva - mkt enkelt! Tack för tipset!

MEN nu har han definitivt skav av sadelgjorden, än så länge bara pälsen som är borta, men det är 2 "kala" fläckar /sida, suck.
Om det är just huden under sadelgjorden som skavs, då borde sadelgjordstunnlar hjälpa mer än "bara" byte till annan typ av gjord va?? Å andra sidan är gjorden som används just nu, sydd som en gjord med neoprene-överdrag (dock ej avtagbart, men sitter som bara fast i mittsömmen på utsidan).

De långa skritturerna får väl bli barbacka framöver -kan bli spännande ;)
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Bowman: Jätteintressant läsning. Tack för att du delar med dig. Jag måste helt klart börja läsa galoppmagasinet lite mer regelbundet. :)
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Tack! *ler*

Galoppmagasinet är en rätt trevlig tidning att läsa. Och är man intresserad av fullblod så är det nog "den tidningen" man skall läsa. Den kommer dock inte ut så ofta, tror det är fyra nummer om året...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 231
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 166
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är helt ny på engelska sadlar då jag tidigare använt western sadlar! Med min nu första unghäst så ska jag vänja vid sadel och har...
Svar
8
· Visningar
765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp