Sadelgjord till skavkänslig

panzy

Trådstartare
Har visst köpt på mig en riktigt skavkänslig häst, efter ca 20h ridning totalt under 3-4veckor har han redan skav i ena "armhålan". Vad gör man :(
Han går för tillfället med en stubben gjord helt i neoprene som enligt försäljaren (duktig sadelutprovare) skulle va perfekt för skavkänsliga...

Har ni några tips?
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Mmm...

Varför inte sy upp några sadelgjordsskydd/sadelgjordstunnlar i fleece? Dessa kan du sen byta ut och tvätta efter varje ridpass. Ja, även kanske ha med dig ett par ihopvikta i "fickan" under ett distanspass att byta med vid behov?

Inom galoppen är det rätt vanligt att man har sadelgjordstunnlar i fleece eller liknande material som man byter efter vaje ridpass för att skydda hästen mot skav. Oftast i kombination med en flexibel gjord. Just det faktum att tunnlarna är konsamma mot hästen och enkla att tvätta förebygger ofta skav och minskar risken för hudirritation och infektioner.

Just det faktum att sadelgjorden ofta är en "mögel och bakterieodling", speciellt efter längre ridpass när hästen blivit varm och svettig tänker man av någon anledning inte på inom ridhästvärlden. Man torkar på sin höjd av sadelgjorden och nöjer sig med det. Men vad som finns i sömmar mm tänker man inte på. Och en sadelgjord i läder elller neoprene kan man ju inte kasta in i tvättmaskinen och tvätta i 60-90 grader bara sådär. Det gör att sadelgjorden lätt kan bli en orsak till skav, eksem mm.

Men med ett antal sadelgjordsskydd i fleece är det som sagt enkelt att byta ut och tvätta dem efter varje ridpass. Och är man lite händig syr man själv upp dem för en låg kostnad i lämplig storlek och i den färg (stallfärger?) man önskar.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

En häst i stallet som fick skav av precis alla gjordar, har nu provat Elt (Erik le tixerant) gjorden (visserliggen ca 1800 men värd sitt pris). Som funkar, peppar peppar!

Värd att testa?
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Är du säker på att det är gjorden som skaver? En del får skav där ändå.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Om du inte redan gör det så sträck ut huden efter att du spänt gjorden genom att lyfta frambenen så högt det går.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Lädergjord, välskött
Fårskinnstunnel, som tvättas ofta
Lädergjord med fårskinnsfoder, dock svårare att hålla ren. =)

Skulle jag testa, sen gäller det ju att borsta mycket, se till att allt är rent. fast det tvivlar jag inte på att du inte gör=)
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Inte alls säker på att det är gjorden, men vad gör jag åt det om det inte är den?? Känns isf som ett ännu större problem.

*kl*
Tack alla för tips!
Tunnlar är ju inte svårt att sy.
Försöker tvätta gjorden efter varje pass idag, men 60grader blir det ju inte
Nuvarande gjorden är jämn"tjock", är det generellt bättre med en anatomisk?
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Om det är någon skillnad mellan en jämntjock eller anatomisk gjord har jag inte mycket uppfattning om. Det låter ju bättre med en anatomisk. Men sen är ju frågan hur anatomisk en sadelgjord i läder är när den förövrigt är mer eller mindre stenhård. Sen tror jag det har större betydelse hur hårt man spänner sadelgjorden än hur "ergonomisk" den är.

Jag föredrar elastiska gjordar och spänner i allmänhet rätt löst. Förmodligen sällan över 5 kg och nog aldrig över 8 kg. Men jag rider å andra sidan aldrig utan brösta. De gjorde tester i Australien på galopphästar för att se hur mycket sadelgjorden påverkade hästen under löpen. Om jag inte minns helt fel så konstaterade man att sadelgjordarna på de hästar man testade drogs mellan 3 och 18 kg. Men de hästar som placerade sig hade gjordar dragna på mellan 5 och 8 kg. När man sen drog sadeljorden hårdare kunde man konstatera att hästen tappade i stora drag en längd per kilo. Det betydde över tio hästlängder på upplopet för den hästen vars sadelgjord drogs med 18 kg. Tio tappade längder på ett 1600 meters lopp på lite drygt en och en halv minut. Vad kan sadelgjorden betyda för ett distanslopp över flera mil?

Jag har ingen direkt erfarenhet av distans. Jag har några bekanta som håller på med det och följer vad som händer i distanstråden då och då eftersom jag tycker det verkar vara en trevlig och sund sysselsättning och hade gärna provat om jag hade en egen häst. När det handlar om sadelgjordar för distans så känner jag lite instinktivt att en flexibel sadelgjord som de som används inom galoppen borde vara mer ergonomisk än en hård i läder eller neoprene. Men känner kanske fel avseende det...
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Hur då flexibel? Vart kan man titta på sånna? Inte insatt alls i galoppen. Intressant det du skrev ang hur hårt gjorden är dragen!
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

En elastisk sadelgjord är i princip ett "resårband" av kraftigare modell. Man använder normalt alltid två ihop med en sadelgjordstunnel. Sadelgjordarna är tvättbara med men det är ju bättre och lättare att tvättasadelgjordstunneln.

http://tabystallofoder.mamutweb.com/Shop/List/Gjord/337/1

Träningssadlar inom galoppen har normalt två stroppar att fästa sadelgjorden, eller rättare sagt gjordarna i för man har oftast två som nämnt. I den främre stroppen har man den sadelgjord som är närmast hästen och nästa sadelgjord fäster man i den bakre stroppen. Den hamnar då "ovanpå" eller kanske skall man säga "under" (?) den första sadelgjorden. Sen låter man bägge två vara i sadelgjordstunneln. När man spänner åt sadelgjordarna (oavsett om man är på marken eller är i sadeln) börjar man alltid med den främre, inre gjorden och sen den bakre, yttre gjorden. När man släpper gör man tvärtom. Gjordarna ligger ju på varandra men man låter alltid den främre vara närmast hästen för att undvika att man klämmer in päls mellan gjordarna. Gjordtunneln skyddar med för detta.

På löpsadlarna har man bara stropp för en sadelgjord men då använder man även en övergjord som går runt sadeln. Man har även ett sadelgjordsskydd som änvänds speciellt för löpen...
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Min gamling får "skav" i armhålorna när han går längre sträckor. Efter att ha provat div material på gjordarna fick jag tips om silonsalva.
Igentligen är det en barnsalva för exemrumpor men den är ok att använda på djur också.
På honom är det inte gjorden som skaver så det hjälper inte med div olika material.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

tack för tipset!
Är nog värt att testa först innan jag börjar köpa på mig massa olika gjordar, om inte annat så behövs det väl för att såret ska läka oavsett vad grundorsaken är.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Min ena häst fick skav i armhålorna förra året. Köpte en gjorde som hamnade lite längre bak liksom.
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Har du en länk till testerna om hur hårt man spänner gjorden kan påverka loppet? Vore intressant att läsa och känns lättare att sprida orginalet till vänner och bekanta :)
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

är ju lite skeptisk till gjordar med fårskinn etc på - hur tvättar man dem så de blir rena? (gäller väl iofs alla gjordar)
 
Sv: Sadelgjord till skavkänslig

Har visst köpt på mig en riktigt skavkänslig häst, efter ca 20h ridning totalt under 3-4veckor har han redan skav i ena "armhålan". Vad gör man :(
Han går för tillfället med en stubben gjord helt i neoprene som enligt försäljaren (duktig sadelutprovare) skulle va perfekt för skavkänsliga...

Har ni några tips?

Du har redan fått många bra tips på åtgärder om det är sadelgjorden som orsakar skav.
Som komplement rekommenderar jag talk i armhålan och vid /under sadelgjorden. Bättre än salvor! Talken gör att friktionen minskar => mindre risk för nya skav.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 208
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 047
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är helt ny på engelska sadlar då jag tidigare använt western sadlar! Med min nu första unghäst så ska jag vänja vid sadel och har...
Svar
8
· Visningar
765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp