Bukefalos 28 år!

Sadellägen, form, exteriör och sits!

Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Haha *asg*
Guud vad illa jag sitter.. kolla handväskan jag har i slutet på trav filmen.. haha
Och i galoppen galopperar jag ju nästan mer än Pexen.. haha och vad jag kniiiiper med knäna.. stackars pexen som måste stå ut med det..
 
Senast ändrad:
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

fin häst :)
det jag kom att tänka på var att hon skulle korta tyglarna, hon ser ut att sitta med händerna i magen.
och sen att hästen inte trampar under sig så bra, ser ut att ta korta steg med bakbenen,
men som sagt, fin häst! :)
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Trevlig häst, som du säger så behövs mer tryck, men först så måste den gå fram så varför ta i munnen på den och driva samtidigt?
Renodla hjälperna och bromsa och gasa inte samtidigt så ska det nog bli bra :)
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

*KL*

Skulle vara kul att höra vad ni tycker/anser om min pålle

De två exteriör bilderna är tagna samma dag :p
24350916.jpg

24350914.jpg

24749992.jpg


Länkar även till en film där syrran rider honom i galopp, att det behövs mer tryck i honom vet jag redan.
Han är väl inte direkt den mest självgående hästen..

http://www.youtube.com/watch?v=Z6rQcd6-mPc

Fin musklad överlinje. Ganska sluttande kors, på bild två ser han ut som en quarter som samlats. :D Härligt kraftig och stor. Inte så liggande bog, funderar över om han kan länga sig i traven och gripa framåt med frambenen? Tämligen korta och rättuppstående kotor. Annars inte så lätt att se benställning med lindorna. Tittar alltid själv nästan först på hästen rakt bakifrån och framifrån för att se benställning. Brett ansatt halt, tämligen högt ansatt. Jätte snygg häst.

Hälsning Maja
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Hon lägger ner händerna väldigt mkt när hon rider, ser ut lite som när man cyklar, behöver räta upp sig lite ibland.
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

hehe, det är jag medveten om, han har väldigt dålig böjlighet i haserna, och har därför svårare att jobba med benen under sig..
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Tackar :D
Du är inte den enda som tycker han ser ut som en quarter :p
Nån direkt längning i traven blir det inte om man inte själv driver som en blådåre. ;)
Detta kanske är en bättre bild för att kunna se benställningen. Kan ju själv påstå att han inte är någon skönhet när han bara står och "hänger" men blir vackrare när han rör sig :p
Skulle kunna se om jag kan hitta bilder framifrån och bakifrån också..

25565662.jpg
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

ja du, det är synd om min häst när du sitter på :angel:
Men du har väl sett filmerna tidigare?
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Haha joo men harr inte riktigt uppmärksammat tidigare hur illa det ser ut..
men får hitta på en dålig ursäkt att skylla på..
eller rida lite sitsträningar kanske inte hade vart helt fel, men tror lite av "hopskunket" beror på att jag inte är van att rida så mkt häst, Flixen är ju ganska så mkt lättare på så sätt..
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

haha tycker själv det ser ut som om jag rider med en handväska sådär som gamla pryda damer ibland håller dom..
Är medveten om att hur jag sitter och försöker rätta till det, men det är ju bara så jäkla svårt när man lagt till sig en ovana..
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Tackar :D
Du är inte den enda som tycker han ser ut som en quarter :p
Nån direkt längning i traven blir det inte om man inte själv driver som en blådåre. ;)
Detta kanske är en bättre bild för att kunna se benställningen. Kan ju själv påstå att han inte är någon skönhet när han bara står och "hänger" men blir vackrare när han rör sig :p
Skulle kunna se om jag kan hitta bilder framifrån och bakifrån också..

25565662.jpg

Det är nästan alltid omöjligt att se benställning kort om det inte är något märkligt och avvikande. Det här ser normalt ut. Problemet är ju att ofta vet man inte vilken profil av ben man ser när man ser de svarta konturerna av båda frambenen.

Live är alltid bäst för benställning. Vad säger din hovslagare?

Vad är det för ras och hur stor är han?

Hälsning Maja
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Det är nästan alltid omöjligt att se benställning kort om det inte är något märkligt och avvikande. Det här ser normalt ut. Problemet är ju att ofta vet man inte vilken profil av ben man ser när man ser de svarta konturerna av båda frambenen.

Live är alltid bäst för benställning. Vad säger din hovslagare?

Vad är det för ras och hur stor är han?

Hälsning Maja

Jag har än så länge bara skott min häst en gång (Har ägt honom i tre månader nu) och då sa inte hovslagaren så mycket alls, mest hummade och grymtade.

Han är ett danskt halvblod och är ca 167 i mankhöjd.
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

ett bra tips för en het häst - rid mer övergångar än att trava varv på varv. Skritta fem steg, trava fem steg, skritta 10 steg, trava 10 steg osv. Lägg gärna bommar på backen i volten, rid snäva serpentinbågar runt koner, rid runt/emellan hinderstöd mm - allt för att få hästen att börja koncentrera sig på ryttaren istället för att springa. Men framförallt övergångar och var superdupernoga med EFTERGIFT så fort hon bryter av.
Att trava femtielva varv på volten kommer inte ge mer än en häst som blir hård i munnen och ännu mer döv för hjälperna. Istället för att ryttaren ska sitta å bromsa hästen - se till att hästen måste bromsa sig själv genom att rida varierat och "tajt" som de exempel jag skrev ovan.
Strunta i galoppen - gas, broms och styrning ska funka BRA innan man rider snabbare! som när man kör bil - man kan inte ge sig ut på 90-väg innan man kan hantera bilen i 40 km/h.
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

nästan samma svar som till tuvisen - mer övergångar! för att få en häst med mer tryck och mer alert krävs mer aktion från ryttaren oxå. Att rida i samma tempo på en volt gör varken häst eller ryttare glada (fast nu fick man ju bara se små snuttar av ridpasset :) ) Rid fram mer i galoppen om han är "seg" - fräschare tempo, mkt tempoväxlingar. Han ser lång och lite framtung ut, får inte med sig bakdelen. Rid skritt - galopp-skritt för att få honom mer vaken och mer på bakdelen och mer fram för hjälperna. Var inte rädd att rida i fräschare tempo för att få honom att vakna till liv lite. En snygg häst!

(är ingen expert för fem öre men har ridit både stressade/heta/tunga/loja hästar och detta har funkat på dem :D)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

jaha:) speciellt på heta hästar kan det vara svårt när man typ inte "hinner" se om man sitter på rätt eller fel.;) men om jag var du skulle jag säga till min tränare att korrigera det när du sitter på fel:)
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

hehe, du slår verkligen huvudet på spiken :D
Det är precis så jag försöker aktivera honom, mkt övergångar och renodlade hjälper. Ber jag honom om något så ska det ske på en gång och inte 100 år senare som igentligen är mer hans stil :p
Men jag får kämpa vidare med honom, inte lätt alltid när han jar gått på ridskola i 10 år, blir nog lite olater från hans sida då ;)
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

jodå vet själv hur det är med ovanor :o har själv en förmåga att låta tyglarna glida och bara bli längre och längre... fast jag är väldigt medveten om det så är det svårt att göra nånting åt det...
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Neä, vi försöker jobba på övergångar, spec i traven, i skritten funkar det bättre och har även börjat flytta henne för skänklarna vilket hon nu har förstått inte betyder att man ska springa ;) jobbar på det i traven oxå, men hon har en tendens att hänga i handen och hon lyssnar inte så bra på sätet än. vet att det inte ger så mkt att rida runt runt på volt, men när jag väl rider på banan så har jag oftast lite svårt att komma på vad jag ska göra så blir att jag blir kvar på volten nått varv för mkt innan jag rider runt fyrkantsspåret igen...
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

tömkörde idag med en tjej i stallet i padocken.
första gången han blir tömkörd på volt sen jag köpte honom (feb. 08)..
ha lite överseende med att han inte blivit riden sen i början av november pga. "skada" och därför inte jobbar på så bra, och jag kan inte alls det där med tömkörning..

25623749.jpg

25623745.jpg

25623746.jpg

25623747.jpg


han håller på att sättas igång igen, och ska nu tömköras, masseras och stretchas i 3 veckor innan ET kommer ut igen.
vad tror ni? går han i någon form alls? ^^
han hade iaf en rejäl låsning i korset/länden som har gjort att han inte kunnat använda bogen ordenligt och jobba som han ska, så ET var här och "fixade" men han är som sagt öm och så än.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 945
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 699
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 421
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp