Bukefalos 28 år!

Sadellista BOMLÖS

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Tänker inte skriva ut vilken sadel det är.

Det hela slutade med att sadeln från gång till annan låg mot ryggraden på hästen, han fick panik och det tog ungefär 6 månader att bota hans sadeltvångstendenser.

Det är otroligt viktigt att kolla kvalitén på bossorna, ett eftergivet material som sätter sig är verkligen ingen höjdare. Noga koll varje gång man lägger på sadeln är en bra början,
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ja, än så länge har jag inte hört talas om en sadeltillverkare som har tagit på sig skulden för en förstörd hästrygg och chansen är ju inte stor att det kommer att ske i framtiden heller, oavsett sadeltyp... Man ser ju skräckexempel på vilka sadlar som ligger på hästryggarna ibland, så det hade nog blivit många konkurser då!:p

Ja fast med bomlösa känns det farligare av någon anledning. Eftersom själva principen med bomlösa är att de passar på nästan alla hästar - ska de vara såpass flexibla och ändå ha stadga nog att klara av mycket vikt i stiglädren och dunsar i sadeln, ja då har man ett projekt. Men framförallt - för att kunna marknadsföra den typen av sadel måste man kunna säga "den är MINST lika bra till hoppning som en hoppsadel" för att locka köpare.
Bomlösa sadlar är ju redan folk så skeptiska mot rent allmänt (lite svart - eller vitt, vissa hatar dom andra älskar dom, och så en skara som bara är skeptisk för att man inte satt sig in i det) och då måste tillverkare och distributörer göra ännu bättre ifrån sig för att inte falla på den biten.

Jag får nog jaga vidare efter den ulitmata bomhoppsadeln, men det är inte lätt att hitta en som är ca 40 cm lång och har ca 115 graders vinkel...:cry:

Om du bara ska hoppa små hinder så finns det säkert sadlar som klarar det ändå. Det är ju också en del av poängen - många vågar nog inte gå ut med att man "kan" hoppa i sadlarna. De sadlar som HAR bra tryckfördelning och ryggradsfrihet - varför skulle de vara sämre till att hoppa på lägre nivå med en ryttare som inte dunsar i ryggen jämfört med att galoppera i fältsits t ex.

Jag själv hoppade ju i min Fitform (max 50-60cm och inte särskilt ofta) och hästen verkade inte ta någon skada av det -det skulle den troligen sagt till om eftersom det är en häst som är väldigt kinkig med sin rygg. Däremot dunsade jag i backen med jämna mellanrum pga kass balans och inget stöd från sadeln :rofl:
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag själv hoppade ju i min Fitform (max 50-60cm och inte särskilt ofta) och hästen verkade inte ta någon skada av det -det skulle den troligen sagt till om eftersom det är en häst som är väldigt kinkig med sin rygg. Däremot dunsade jag i backen med jämna mellanrum pga kass balans och inget stöd från sadeln :rofl:

Haha, känner igen det där!:D Jag har en bomlös typ Hööks, Börjes som jag köpt från Tyskland och jag har faktiskt tagit några småskutt i den också. Det känns dock som om det sker med livet som insats när pållan är pigg...! Jag tror inte heller att det är någon större fara om man bara hoppar småhinder då och då, men jag skulle verkligen vilja hoppträna lite mer regelbundet och då känns det inte riktigt bra att chansa på en bomlös sadel. Men kanske är det bara jag som är lite pjoskig med min häst... Svårt det där!!:crazy:
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag tror inte heller att något enstaka skutt emellanåt skadar en häst så länge man har en bra padd. Men jag hade ju inte gått in på hoppträning med en Barefoot t ex... ;)
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

knapplån


jag funderar på o köpa en startrekk island
men har aldrig sett ngn i verkligheten.
min frieser är svår med sadlar och jag vill inte ha så djup sits och det verkar ju dressyrmodellen ha...dessutom har jag mest hört negativt om dressyrmodellen.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Av moderatorn blev jag hänvisad till denna tråd. Jag hittade en "bomlös hoppsadel" hemsidan får jag väl pm:a till de som undrar hur den ser ut. Den ska tydligen har fasta paneler och den ska funka som hoppsadel?:confused:

Vad tror ni om detta, den var dessutom billig (4000-5000:-)

Är det något som kan funka...:cool:

Fanns även en dressyr modell som såg trevlig ut..:d Med både fast och flyttbara paneler.. men det står in vilket material som dom är "stoppade" av. :(

Men tror ni verkligen man kan göra en bomlös hoppsadel?

Frågar moderatorn om jag får lov att visa bilden?:o
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Men tror ni verkligen man kan göra en bomlös hoppsadel?

Frågar moderatorn om jag får lov att visa bilden?:o

Om du tittar högre upp i tråden finns dels länk till vad jag tror är den sadel du tittat på, dels till Ansür då vi diskuterar just detta med bomlösa hoppsadlar. Jag är övertygade om att Ansürs sadel är seriös och fungerande, med tanke på att det finns folk som tävlar svår hoppning i den.

Om bilden inte strider mot reglerna får du självklart lägga in den. Om det inte är din egen bild är den skyddad av copyrightlagen och du får INTE lägga in den.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag tror inte heller att något enstaka skutt emellanåt skadar en häst så länge man har en bra padd. Men jag hade ju inte gått in på hoppträning med en Barefoot t ex... ;)

Nej precis. Men de fastare bomlösa varianterna som tillverkarna går ut med ska klara lättridning m.m. utan specialpad - i dom skulle jag tycka det var konstigt om man inte kan hoppträna på lägre nivå. De "ska" ju redan vara stötdämpande och tryckfördelande.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Nej det är inte samma sadel.. Detta är nog en annan. SG heter märket. Antagligen en förkortning...

Får jag skirva vad butiken/hemsidan heter?:D

Lika bra att fråga.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Om du tittar igenom reglerna står där klart utskrivet vad som är och inte är tillåtet. Jag tycker inte vi ska ta upp tråden med att dra alla regler en för en efterhand.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

okej.. men ibland gör man fel iaf ju... vill inte förstöra hela tråden så nu ska jag vara tyst och diskutera detta med folk "runt omrking" istället..:rofl:

Ha det bra :bump:
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Knapplån + inte läst hela tråden


Hittade en bomlös sadel som det står går att hoppa i. Tror ni på det?
Sadel
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

det finns väl dyrare varianter som går att hoppa i men frågan är om de är helt bomlösa:confused: jag vet inte så mycket men kan tänka mig att det är svårt att få en bomlös sadel att passa i hoppning till det priset som sadeln du visade har. vad tyckte du om SG Treeless Two Tone?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

det finns väl dyrare varianter som går att hoppa i men frågan är om de är helt bomlösa:confused: jag vet inte så mycket men kan tänka mig att det är svårt att få en bomlös sadel att passa i hoppning till det priset som sadeln du visade har. vad tyckte du om SG Treeless Two Tone?


Tittade knappt på den då den är modell "soffa", är mer intresserad av dem som ser normala ut...
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

jag kände likadant innan men jag ahr nog vant mig vid utseendet. eller så är det för att jag inte har ridit på ett par månader nu för att jag inte har ngn sadel som passar foderhästen, och börjar bli smått desperat:D
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Knapplån + inte läst hela tråden


Hittade en bomlös sadel som det står går att hoppa i. Tror ni på det?
Sadel

De skriver väldigt lite om hur sadeln är uppbyggd. Så det är svårt att säga.
Den skulle behöva en väldigt fast (och genomtänkt) struktur och i princip en flexibel bom för att konceptet ska fungera. Bossorna såg lite klena ut, men även det är svårt att säga utan att ens veta vad det är för material.?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

*lite kl*

Jag vill gärna börja rida i bomlös igen, men mina höfter säger ifrån:(

Är det någon som vet någon sadel med smal midja? De bomfria sadlarna som ser ut som vanliga sadlar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 365
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
602
Senast: Takire
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 461
Senast: Buongusto
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp