Sadellista BOMLÖS

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

FiaPiaLisa

Eftersom det finns en sadellista för bomsadlar så varför inte skapa en för bomlösa.
Vilka märken/modeller passar olika ryggtyper????
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Bra initiativ! Jag druknar i bomsadlar när jag tittar i den andra listan...

Sne är jag ju tyvärr inte så bevandrad i vilka sadlar som passar vilka ryggar, men ska beställa en Startrekk Dressyr eller Island inom det närmaste (beror på vilken som passar oss bäst).
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Hallå.
Ingen som sitter inne med bomlös kunnskap-som vill dela med sig!????
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

År det någon speciell sadel du är ute efter eller bara bomlös i största allmänhet? Hur ser hästen ut som du ska ha den på? Vad ska ni göra i sadeln? (Skogsmulla, tävla, western, dressyr, island....?)
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

kul tråd.
kan dela med mig lite.
har testat och tycker/vet/tror dessa passar till de ryggar jag kommer skriva:)

kari flex= passar länge rygg med mindre manke eftersom den har ganska liten mankfrihet och relativt liten sits med tanke på hur lång sadeln är, annars MKT bra stadga/kvalite och bra ryggradsfirhet för hästen.

Top reiter=kortare än kari flex men relativt lång, ganska hårt läder och sämre smalare ryggradsfrihet för hästen.
flat sits utan mkt stöd, ganska stora benstöd.
man blir placerad lite i stolsits.

Torsion Island=passar alla typer av ryggar förutom de allra mest högmankade kanske då behövs en högre pommel, används en padd till denna bomlösa, mkt mjuk men endå stadig väldigt bekväm för både ryttare och häst, man sitter dock ganska bredd och når ej om riktigt med skänkeln.

Torsion dressyr= samma som ovan fast pommeln är högre och finns i fler varianter, bra sadeln så den passar alla typer av ryggar nackdel, den liknar inte en vanlig sadel så mkt med det kan man ju leva med.
+ ganska dåligt stöd, gäller island med.

soft supreme Dressyr=stort possitvit, den ser precis ut som en vanlig sadel + är billig, dock var min snesydd ICKE bra. om man bortser från det, mkt bra tänk, bra mankfrihet som en vanlig sadel, bra ryggradsfrihet man sitter bra med bra benstöd.

chayenne barefot= liknar torsion, en billigare kopia dock mkt sämre kvalite och inte lika bekväm.

barefoth London Dressyr=gillar jag bäst hittils då den finns i 3 str den jag har är mkt kort och man sitter riktigt kanonbra, liknar torsions sadlar men MKT mer stöd, man sitter djupt som i en dressyrsadel med benstöd och det medföljer även 2 olika str av benstöd, mkt kort och bra för korta ryggar krävs padd för denna men personligen gillar jag padd bäst, då vet man att det bildas en kanal och att illäggen i anpassar sig efter hästens värme och kroppsform och aldrig behöver stoppas om.
passar även denna alla typer av hästar då man kan byta mellan ett antal olika pommlar(bomvidder) som medföljer. finns även en mjuk pommel för känsliga hästar.

ja de va nog allt tror jag;)
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Kan väl bara dela med mig av mina erfarenheter som inte är så många.
Har en Barefoot Cheyenne och jag trivs än så länge jättebra i den. Den är bekväm och följsam. Den är lite lång tycker jag och passar nog bäst på hästar med längre rygg. Min häst har en väldigt markerad manke och svankig rygg och vad jag märkt så ligger den bra :)! Både stabilt och ligger an överallt.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Har också en BF Cheyenne, ligger bra. Har en häst med väldigt rak rygg, men något överbyggd. Omusklad rygg. Ligger bra, har dubbla Skito-paddar.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har bara erfarenhet av Startrekk.

Startrekk Dressage ver2: Ser ut som en vanlig dressyrsadel. Snygg, mkt bra att sitta i, ger bra balans, lodrät sits och lagom mkt stöd. Att sätet är såpass uppbyggt att man sitter lagom brett är en stor fördel. Utbytbart koppjärn och flyttbara paneler som finns i olika tjocklekar gör att man kan passa in sadeln perfekt för häst och sig själv. Nackdelen är dock att dessa kan kräva en del justering innan man blir riktigt nöjd.

Startrekk Espaniola Deluxe: För det första så är det en otroligt snygg sadel! Uppbyggt säte gör att man sitter bra, ger bra balans, lodrät sits. Man kommer nära hästen men har fortfarande ett bra stöd av sadeln. Mjuk att sitta i. Signalerna till hästen hår igenom mkt bra. Samma sysntem med paneler och järn som dressagen ger samma för och nackdelar angående passform. Använder båda sadlarna så hästar med manke och utan manke, med kort rygg och med normallång rygg. Överbyggd och högrest. Och alla hästar älskar sadlarna...
Espaniolan är min absoluta favorit!
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag är också ute efter en bomlös sadel men vet inte vad jag ska välja, det finns ju så många alternativ.

Min häst har en hög manke vilket jag jag har förstått inte fungerar med alla bomlösa sadlar. Anledningent till att jag vill prova bomlöst ändå är att han har stora bogblad och trots att vi har varit och provat ut sadlare efter konstens alla regler blir det inte bra. När han tar första stegen när man satt upp, samt i nedförsbackar, reagerar han mycket kraftigt och försöker komma undan. Vi har röntgat ryggen så den är det inget fel på, men alla bomsadlar vi har provat går emot bogbladen. Nu har vi börjat lägga sadeln jättelångt bak och då fungerar det mycket bättre, men vi känner att vi behöver alternativ. Hästen är ett varmblod (fd. travare).

Vi rider mest i ut men även en del dressyr och lite hoppning. Helst vill vi ha en sadel som är så allround som möjligt.

Någon som kan komma med råd?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Barefoot cherokee

Har en Cherokee till vår ardenner och vi stortrivs med den båda två.
Hon har rätt rak rygg, låg manke och är väääldigt rund, (det var helt omöjligt att hitta en bomsadel som passade).
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

har en torison treeking
nöjd med den men inte mkt mer....känns så B...
(okej den är gammla o jag vet att de inte är billiga men ändå)
men den ligger bra o stadigt på hästen o han är så nöjd, så då är vi det oxå :)
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Har idag provridig en Shortback T (tölt) - och jag är kär...:love:

Den är underbart mjuk både mot ryttaren och hästen och sadeln jag provred var verkligen välgjord; jämn och fin överallt. Kanalen var minst 8,5 cm bred och panelerna var ca 3 cm tjocka. Och färgen var läckert brun!

Trots att sadlen har en rejält kort anläggningsyta (ca 42 cm fick jag mätt den till) så är sitsen verkligen rymlig.

Hela sadeln balancerar mycket bra och man får en naturlig lodrätt sits i den :)
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag har en Pfiff bomlös(alltså lite billigare).
Har inte ridit i den så mycket pågrund av halt häst.
men den har legat på min fjording och nu även på min connemara.
Den är ju väldigt bred och när man sitter i den är det väldigt svårt att komma åt hästen med skänklarna. Sen är det en annan sak jag stör mej på, under till i "pälsen" så är det en stor söm mitt under sadeln som går utåt.:eek:
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ngn som sitter inne med kunnskap om Trekker?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

kl*
hejsan!
jag rider i en sportsaddle, för mig är det den ultimata sadeln!!
den är stadig, bekväm, och passar alla hästar som jag har provat den på iaf!
den ena mkt rak och extremt bred ryggoch till det extremt kort, till det 15 cm hög manke, aj aj för att rida barbacka!

tunnare hög och bred manke, och nu även unghästen, även om jag bara har ridit 3 ggr på henne så har hon iaf inte fått ont.
SS är något lång, men anläggningsytan är stor så det gör inget om sadeln hamnar "där den inte ska va"
sen ser den inte ut om en vanlig sadel, men jag som rider distans tycker inte att det gör något... den sadeln kommer jag aldrig att sälja! även om jag säljer alla hästarna så kommer jag behålla sadeln! anledningen till det är att de bara finns i usa, dock så är de inte så dyra, men jag är inte så duktig på engelska...
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Har olika bomlösa och tinkrar av den breda modellen
* Torsion Light med dressyrsäte (extra tillval) och dressyrsits, westernfäste till gjorden. Har en tendens att glida i sidled om jag inte använder acavallo gelpad eller vanligt antiglid. Fick ta ut pommeln då den blev för smal för mina flodhästar. Underbar till långturer eller bara vanlig sitsträning på ridbana. Lägger i ett långhårigt svart fårskinn vid längre turer ute och sitter som en prinsessa. Kort anläggningsyta, klarar av att följa min överbyggda häst. Man sitter ganska brett, men kontakten med hästens sidor är underbar i och med avsaknaden av långa kåpor. Kräver avlastande pad. Ej till hästar med extremt hög manke.

* Torsion Standard (har ägt). Min första introduktion till Torsion då denna modell fanns att få i nubuck. Tyvärr något för tjocka kåpor för bra känsla på en bred häst. Kräver avlastande pad. Tvärtjocka stroppar. Ej till hästar med extremt hög manke.

* Freeform Classic. Underbart säte, djupt och formande. Sadeln inte lika följsam på en överbyggd häst som t ex torsion. Något längre också. Rider gärna dressyr med denna sadel men helst inte till uteritter. Kräver avlastande pad. Tjocka stroppar. Ger dålig mankfrihet.

* Trekker Endurance. Ultimata unghästsadeln i bomlöst. Bra knästöd (avtagbara på nya modellen - jag har den gamla), går att ändra sitsstorlek, ändra vidden på pommeln. Kräver INTE avlastande pad i och med flyttbara paneler på undersidan. Dessa är tjocka i förhållande till t ex StarTrekk och ger rejäl frihet för ryggraden. Tung och gedigen, väger nog mest av alla bomlösa jag ägt eller provat. Andas kvalitet. Blir klumpig på breda hästar och kräver oftast någon form av antiglid mellan shabrak och sadel. Normala stroppar. Ger bra mankfrihet.

* Softsaddle Supreme D. Helt ny och ännu inte inriden. Låg mycket bra på min överbyggda tjockis och ligger förmodligen sämre på smalare hästar. Går inte att trycka ihop som andra bomlösa sadlar, det är en klar stadga i själva konstruktionen. Fick något bakåtlut på min tjockis och ville gärna glida fram. Låg klockrent på en bred tinker med total avsaknad av manke. Ger normal mankfrihet. Inte högsta kvalitet på lädret men helt ok i förhållande till priset. Huvudsakligen utvecklad för islandshästar. Sätet ganska hårt och glatt.

Har också en likadan på ingång med ribbat säte, förhoppningsvis ska den passa bättre.

En väninna har provat Masterback (då tackonback) dressyr och reagerade över att krampan till stiglädret var placerad väldigt långt bak vilket gav en minst sagt märklig sits. Den modellen hon provade var dessutom klen i stoppningen.

/Sessiagh
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

*kl*

Ni som provat softsaddle supreme D, hur tyckte ni midjan var i den sadeln?

Jag funderar på en sånn till mitt sto med svängd rygg och något överbyggd, kan det funka?
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

Skulle tro det, själv har jag en Shortback T och den ligger på en "bakplåtsbred" häst med lagom svängd rygg utan problem.
 
Sv: Sadellista BOMLÖS

KL

Har en Soft Supreme Dressage som jag verkligen är jättenöjd med. :) Hade inte så jättestora förväntningar på den då den var lite billigare, men gillade utformningen på den så blev en chansning.

Passar perfekt på min skapligt grova, lite överbyggda herre som går jättebra i den. Fått mycket bättre rörelser, mera avslappnad. Väldigt positiv till den, och att den är väldigt snygg enligt mig :love:

Lädret lite sämre kvalitet, gillar inte riktigt stropparna på den. Funderar på att låta sadelmakaren byta ut dem mot ett par i bara läder lite längre fram i tiden. Kan tänka mig att de kommer slitas ner fort och bli fula.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 362
Senast: Buongusto
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
485
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: sweep
·
Kläder & Bli fin Att hitta jeans som passar en önskemål? Jag börjar bli i desperat behov av nya byxor, så åkte till närmaste shoppingcenter igår. Men det...
Svar
12
· Visningar
674
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp