Sadeln åker fram, antiglidpadd?

Du kan testa med korsade stroppar:
Sätt den främsta stroppen i den bakersta hällan på gjorden. Drag åt lagom. Nu ligger gjorden alltså ungefär en handsbredd längre fram än normalt. Sen tar du den bakre stroppen och korsar den över och fäster den i den främre hällan. Då ligger gjorden lite längre fram utan att dra sadeln framåt.
 
Jag har haft antiglidpadd på min, han blev väldigt stressad och stel av det. Han gick betydligt bättre utan, när sadeln låg på manken mer eller mindre och det säger väl en del.
 
Jag har haft både tjocka och överbyggda hästar samtidigt, har sadeln åkt fram på dessa så har det visat sig att sadeln inte passar nej. Jag måste nog också instämma i kören att sadeln nog bör få sig en översyn, ev bytas till en mer passande. Glidpad maskerar bara problemet, löser det för stunden men i förlängningen kan hästen istället få mer vidgående problem.
 
Jag har fått en del att fundera på helt klart. Som vanligt är det alltså några som tycker att det fungerar bra, och några som "aldrig skulle!".

Men jag kan ju lugna alla med att hästen regelbundet gås igenom av veterinär och equiterapeut, att min tränare är hippolog, jag använder en frekvent rekomenderad och duktig sadelutprovare, och att jag absolut inte skulle rida i min sadel om den skadade hästen på något sätt. Jag gör verkligen allt jag kan för att det ska bli så bra som möjligt.
 
Jag har en häst som är lite tjock, lite överbyggd bak och dessutom lätt i arslet. Kickar och bockar både i glädje och protest när hon är på det humöret. Mitt problem är att sadeln (dressyrmodell) gärna åker fram lite på henne. Inte så konstigt, magen trycker fram sadelgjorden och sadeln följer med, en bakutspark på det så sitter jag plötsligt framme på manken. Jag fick låna en gjord med platta häromdagen, det hjälpte lite så jag ska köpa en sådan. Men funderar även på en antiglid-padd under sadeln för att verkligen hjälpa till att hålla allt på plats (tills magen är mindre). Känner ingen som har en sån som jag kan låna och testa, så jag undrar 1. om antiglidpadd verkligen funkar, och 2. vilken sort som funkar bäst isf? Vad jag sett verkar det vara antingen gel eller någon slags neopren som finns att välja på.
Jag har skummat tidigare trådar, men där står det oftast bara "köp en bra aniglid-padd", jaha, och vilken är bra då? :p
(Och för att besvara standardfraserna: Ja, sadeln passar, och Nej, hästen har inte ont)

Hade jättemycket problem med det innan, trots att sadeln passade! Köpte den där franska gjordes, men det blev bara värre. Hade anti slip pad o det funkade till viss del, MEN sen hittade jag en passier- gjord, som är anti slip, o den är helt suverän! Behöver inte ens pad under, sadeln ligger helt still! Kostar runt 1000 lappen, men det är sååå värt det!
http://www.passier.com/en/accessori...sage-saddles-with-a-tendency-to-slip-forward/
 
Bästa antiglid underlag jag någonsin använt är ett syntetiskt sämskinn som man fuktar innan man lägger det närmast hästen. Använde vi alltid på galopphästarna där sadlen hade en tendens till att glida tillbaka. De fyller inget, men fungerar verkligen bra!
 
@kryddelydd
Som jag skrev i ts så passar sadeln utmärkt, det är hästens för tillfället runda mage som ställer till det, samt att hon är byggd i nedförsbacke. Det är egentligen inte sadeln i sig som åker fram, utan sadelgjorden som pressas fram av magen. Enkel fysik. :)

Sadeln passar för närvarande inte - vilket ju kan bero på att hästen blivit tillfälligt rund om magen.
En sadel som passar, ligger still.
Ett exempel: jag var ute och red tillsammans med en kompis. Vi hade (tydligen) slarvat lite med att spänna sadelgjorden.
Turen avslutades med relativt brant klättring neråt.
Alla satt där de skulle, all utrustning utom ett schabrak satt där den skulle. Schabraket hade hästen genom sina rörelser petat loss (hade inte fäst det med flärparna; slarv igen). Ingen kände sig obalanserad eller vinglig på hästen.
Sadeln låg stilla och trevligt i läge.
Sadelgjorden hängde ett par centimeter nedanför magen med synlig luft mellan.

Den sadeln passar hästen... ligger still utan att egentligen vara fastspänd.

Om sadeln flyttar sig är det sadeln och inte gjorden som är orsaken.
 
Jag skulle också rekommendera en rejält framskuren gjord i stil med den någon länkade till ovan. Då kan gjorden ligga under magen framför kalaskulan utan att dra sadeln framåt.

Anti-glidpadd direkt på skinnet under saden är inte att rekommendera, hästen kan få sadelknutor, brännmärken och väldigt inflammerade muskler. Testa att rugga en sån där padd mot din egen hårbotten, gör rätt ont.
 
Jag har en riktigt bra antiglidpadd på min häst. En i gel material, den fungerar bra på varm svettig häst, för bästa funktion så behöver den dock göras ren ganska ofta och gärna förvaras i påse för att fortsätta vara klibbig. Jag lägger den mellan schabrak och häst för att få någon effekt av den. Använder mig även av en svängd gjord som inte drar fram sadeln lika mycket.

Hästen tycker att den är helt ok (känslig fröken som säger till när något inte är bra) förutom när jag lägger den på blöt päls. Då reagerar hon med blockningar direkt efter uppsittning.
 
Jag har en häst med knepigt sadelläge och bred som ett hus. Gjordläget betydligt längre fram än sadelläget även när hon inte är tjock. På henne fungerar Wintecs förra modell av Cair-gjord bäst och därefter en H-gjord (även om jag inte gillar den, tycker den bakre gjorden är i vägen för skänkeln.).
 
Ja glömde det har en anatomisk "svängd" gjord typ en sånhär
06180303.jpg

Var nästan inne på att köpa en le trixerant sadelgjord :p
 
Tyvärr är det så att en sadel som inte ligger still den passar inte. Det är den bistra sanningen. Även om det "bara" (vilket inte jag alls tycker är så bara) är magen som puttar fram gjorden så passar inte sadeln just för tillfället. Banta hästen, rid i en bomlös sadel så länge eller tömkör tills sadeln passar hästen igen. Valen är flera men att fortsätta rida med en sadel som inte ligger still skulle jag aldrig göra. Jag förstår inte alls att inte folk är mer rädda om sina hästar utan att de utsätter dem för opassande utrustning. Risken att hästen får brännskador och skav av en antislip pad är stor. Av en svanskappa kan hästen få problem med ryggen och hästen kan också få problem med bogbladen om sadeln ligger och skaver emot dem för att den kanar fram. Min sadel kostade nästan lika mycket som min häst men så ligger den också som en smäck och rör sig inte en mm. Jag är övertygad om att min häst är tacksam för att hon slipper sadlar som kanar hit och dit trots att hon har ett nästintill hopplöst sadelläge.

Fast de som har diff mellan sadelläge och gjordläge, där sadeln dras fram redan av gjorden - hur löser du det? Gör körhäst av kreaturet? ;)
 
Jag skulle idealiskt kombinera antiglidpad, rätt gjord för hästen och svanskappa.

Enbart gjord räcker sällan. Antiglidpadd har nackdelen som nämnts, om den fungerar så håller den emot och drar i huden. Bara svanskappa blir rejält drag det med. Kombinationen däremot minskar draget på båda ställena och maximerar att sadeln hålls på plats/ligger på plats och inte DRAS på plats.

Själv letar jag fortfarande en antiglidpad som fungerar.
 
Fast de som har diff mellan sadelläge och gjordläge, där sadeln dras fram redan av gjorden - hur löser du det? Gör körhäst av kreaturet? ;)

Haha självklart ;) Nä, men efter att ha letat mig halvt ihjäl och nästan gett upp tanken på att kunna rida med sadel mer så hittade jag en sadel som fungerar även till min häst och finns det sadlar till hennes knepiga sadelläge så finns det nog till alla. Hon har en "sittyta" på 22 cm och sadeln får vara ca 40 cm lång och jag behöver 17,5" i sadlar, hon är ca 130 grader vid, ryggen är bred som en bakplåt och jag behöver en smal midja, hon är överbyggd, har markerad om än liten manke, ryggen är spikrak och sadelgjordsläget är på ett ställe och normala sadelgjordsstroppar ligger på ett helt annat ställe. Till det är hon känslig och fungerar inte alls att rida om något inte känns bra. Hon fick inflammation i ryggen direkt om en sadel inte låg helt perfekt. Det tog 15-20 sadlar på 18 månader innan jag hittade en som verkligen ligger helt perfekt. Sadeln med tillbehör kostade nästan lika mycket som hästen men det var det helt klart värt.
 
Att sadlar kan vara så intressant :p rider med glidpadd på min häst och tycker det funkar super ihop med wintec- gjorden. Har aldrig känt eller hört om negativa effekter av glidpadd faktiskt, förutom här då :confused: Det där med sadelläge och gjordläge på olika ställen kan ställa till mycket. Om jag sadlar min häst så "man borde" sett till ryggen så är gjordläget framför ortspetsen på sadeln, så jag vet inte riktigt hur man utan att bryta fysikens lagar ska få sadeln att ligga still utan "fusk" som glidpadd, gjort, svanskappa mm. :idea:
 
Bara en tanke, kan inte det vara så att hästen protesterar och bockar eftersom sadeln klämmer? (tänkte om hon nu är tjock så måste hon ha blivit vidare också) Och sen åker sadeln fram och du ser problemet. Som sagt, bara en tanke..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 044
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 632
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej!! Min ponny är en maxad B ponny av den lite kraftiga typen. Hon har ingen manke alls, utan det är helt rakt och platt! Sadeln...
Svar
11
· Visningar
1 594
Senast: caballus
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
5 886
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp