Säg att jag gör rätt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mammadutt

Trådstartare
Mozart, siamesen vi fått som omplacering kommer somna in idag. Jag har gråtit ögonen ur mig. Han har anpassat sig relativt bra men inte riktigt helt, han är go, men orolig mitt i natten, kanske vid 03-07 vandrar han mkt och pratar. Jag stör mej inte på det, min sambo kan inte sova alls däremot. Jag känner att han (Mozart) kommer misstrivas då vi ska på husvagnssemester nästa vecka och 2 veckor frammåt. Han är ju lugn av sig men det blir säkert mentalt jobbigt. Han är underbar katten men jag känner som att han ändå inte trivs fullt ut. Han har haft många hem och ska inte få åka vidare. Säg att jag gjort rätt? Min sambo ska åka med honom, jag klarar inte av det, sambon får vara med och berätta sen hur det var. Jag bara gråter och gråter, känner mig så elak. Men samtidigt känns det som en lättnad, Mozart har vart med om så mkt och jag vill inte utsätta han för 2 veckors semester och sen en flytt, det blir för rörigt...

Det är inte lätt, den här killen har tagit mitt hjärta med storm, älskade lilla Mozart! :cry:
 
Jag hade också känt mig elak. Och det är ju lägligt att ta bort honom innan semestern. Varför ta hand om en katt när man inte kan ta hand om den pga semester eller pga att den vandrar och skriker? Nä, då tar man den bekvämaste lösningen för att man är ego. :mad:
 
ooh.. vilka vänliga ord!

För det första.. katten lider inte av att få somna in!
För det andra.. är det ego att se till kattens bästa?
nej, inte alls! Katten trivs hyffsat men inte till 100%
är det då bättre att låta den bo kvar?
Nej.. jag skulle också ha gjort som Filiduttan!

Semestern var inte huvudproblemet så det kan du bortse ifrån.
En katt som vandrar och skriker (gjorde den verkligen det, jag trodde att den pratade??) är ju inte tillfreds med situationen,
och har den dessutom haft alltför många hem så vore det
väl inte så snällt att låta honom flytta igen...

Jag blir urless på sånna som skriker som en gnu att man är så himla hemsk som avlivar ett djur.
Exakt vad är det som är så jäkla fel????
 
Svårt att svara på, men jag tycker nog du gör rätt. Då har ni också tryggheten på att kisse inte hamnar på nåt dåligt ställe om ni skulle vara tvungna att lämna bort honom.
Hoppas det gick bra hos vet.!
 
Det var ju många veckor hon gav den en chans. Ska man ta en omplaceringskatt precis innan man ska flytta och åka på semester? Man bör nog räkna med att det tar mer än 2-3 veckor innan den finner trygghet.
Ingen lider av att somna in, men alla har en instinkt att vilja leva. Ska vi människor som föder upp djur för våran egen skull inte kunna ta ansvar för ett liv utan att för minsta lilla ta livet av djuret. Som sagt det var ju många veckor Mozart fick på sig att bli en "normal" katt. Siameser är ju kända för att vara speciella.
 
Men om hon redan nu inser att det inte kommer att fungera med just den här katten,
varför ska hon då vänta?
Det skulle ju bara leda till att det blir ännu jobbigare för båda parter.
Ansvar måste hon ju tydligen ta då hon har andra djur?!

Du har rätt, siameser är speciella.. men vad har det med saken att göra? Alla djur är speciella.

Hade inte katten redat flyttat så många ggr så hade säkert det varit ett alternativ istället för avlivning.
 
DU HAR GJORT ALLDELES RÄTT.

Speciellt som han har varit ute för en hel del innan.
Tycker det är jättebra att han slipper vandra runt.

Jag har själv gjort samma sak med en honkatt som flyttat runt i minst 8 olika hem innan hon kom till mej.

Tyvärr så är katter inte mottagliga för psykoterapi.
 
Min siameskille vandrar också omkring och pratar hela tiden, men det är mest en protest för att vi sover när han vill leka...
Hur gammal är katten? Ni har inte lust att låta honom bli kompis till min siameskille? Vi bor ju i samma stad tom :confused:
Nåja, var bara en idé...tyckte att det var lite synd att ni ska låta honom somna in när min kille ändå behöver en vän...
 
Nu vet ju inte jag hur länge hon har haft katten, men man får ju inse att det kan ta tid för ett djur att anpassa sig till en ny miljö.

Jag tycker inte heller det är fel att avliva djur för att de inte ska få det sämre, om det är enda alternativet, men här låter det misstänkt bekvämt i mina öron. :mad:
 
Nu vet inte jag hur länge hon har haft katten..
men hon känner ju själv att det inte fungerar, hon har ju iaf försökt!

Känner man att kemin inte stämmer osv så är det väl elakare att låta djuret känna sig oönskad, man går omkring och är småirreterad och allt det leder ju inte till något bra i slutändan..

Dessutom är hon ju uppenbart väldigt ledsen över det här..
det är ju inte så att hon skiter i vilket!
Därför tycker jag att det är lite ruttet att skriva att hon är bekväm mm.
 
Tittade i gamla inlägg, hon har haft den i 2 veckor så vitt jag kan se.... Och blivit förvarnad av den tidigare ägaren att den tagit lång tid på sig att anpassa sig hos dem.
 
Jag tycker det är fel.
Katten lider inte av att bli avlivad - betyder det att vi moraliskt och etiskt kan ta livet av djur som vi behagar?

Om ett djur är sjukt och lider, då är det en sak.
Här låter det mest som om det är människorna som lider och inte katten.
 
vill ni få det att låta som är att man avlivar ett djur för skojs skull :confused: Att man avlivar hellre än att försöka lösa problemet! Självklart försöker man och gör det bästa man kan.. men det räcker inte alltid.
Tror du inte att jag gråtit ögonen ur mig då vi avlivat ngn häst istället för att sälja den, då vi inte längre kan ha kvar den?? Men det är ett val jag gjort eftersom jag då med 100% säkerhet kan veta att inget kommer att hända hästen sedan. Den slipper bli vandringsplakat, den slipper ovänliga händer osv.. och visst, den hade kunnat få ett helt fantastiskt liv hos någon annan. Men jag chansar inte!

Hur vet du om katten lider eller inte?
Det kan bara ägaren avgöra i det här fallet..eftersom ingen av oss har träffat katten.
Jo, ägaren lider med allra största sannolikhet..
det är ju därför den här tråden startades :smirk:
 
Nej, jag tror inte att hon gör det för skojs skull. Hon är ju ledsen, men inte tillräckligt ledsen för att låta bli att avliva katten.


Jag har inte läst i hennes inlägg att katten lider - det är vad jag utgått från.

Däremot skriver hon om att sambon lider och hur hon själv känner att katten inte funnit sig tillrätta helt och hållet.
Samtidigt som hon skriver att han är ju lugn och så men att han pratar på natten - för mig sannerligen inget som automatiskt betyder att katten lider.

Har man provat i flera månader och katten inte funnit sig tillrätta så mycket att den kan ha ett drägligt liv, så kan man säkert se sig om efter mer desperata lösningar.
Jag tycker dock att det krävs en hel del innan man tar ett så drastiskt beslut som att avsluta ett liv.

Jag kan bara uttala mig efter den information jag kan läsa i inlägget och med den infon så tycker jag att det är fel att avliva katten.

Tar man sig an en siames, som dessutom åkt runt en del så borde man väl åtminstone vara förberedd på prat från katten mitt i natten. Är väl bättre att skaffa öronproppar åt sambon än att ge upp katten.
 
"Är väl bättre att skaffa öronproppar åt sambon än att ge upp katten" - skulle just skriva det själv.

Jag tycker inte att du gör rätt. 2 veckor är väl ingen tid alls att aklimatisera en katt. Hade jag skaffat mig en ny kisse skulle jag avstått husvagnssemestern så tätt inpå. Vilket också har hänt, gubben har fått åka till syden ensam 2 gånger då jag inte ville åka från en ny kisse ena gången och tyckte hundvalpen var för ung för hundpensionat en annan gång. Så är det bara när man tar ansvar för ett djur, i alla fall i min värld.

Blev kissen nu avlivad idag, finns ju inte något att göra. Annars var det väl en fin lösning om den kunde bli kompis med jojjans siames, som h*n erbjöd sig.
 
Hästen du inte kunde ha längre kunde du ha skänkt till Svenska hästars värn förresten.
(Om det nu inte var före 1993.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 599
Senast: Kraxa
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 150
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp