Säg att jag gör rätt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
lilla du.... för det första så är det för att denna katten har fått åka runt runt runt, han har inte haft ett bra liv alls. Jag känner att han inte är (okej var, han är borta nu) lycklig och jag ville inte utsätta han för den psykiska stressen med 2 veckor husvagn och sen flytt..... och om jag hade tagit bort han av bekvämlighetsskäl, varför har jag då inte tagit bort mina 2 andra katter eller mina hundar? Dom ska med i husvagnen. Uttala dig för fan inte om sånt du inte är insatt i. Mina djur är mina barn ska du veta, och deras välbefinnande kommer alltid först. Du ska inte tro detta beslut var lätt men det är nog det bästa, för en katt som fått vara med om så mkt skit ska inte behöva må dåligt någet mer! :mad:
 
synd att jag inte såg ditt meddelande tidigare.

Mozart var helt underbar, pratade och gosade med mig hela dagarna. Men han var även väldigt skygg, orolig och det märktes att han inte var fullt frisk.

Insomningen gick lugnt till, killen vart dåsig och husse la honom i sin bädd där han fick sista sprutan och tog två djupa andetag.

Jag har mått dåligt non-stop sen hans sista andetag, jag är väl bara sån, jag avskyr att behöva ta sånna här beslut, jag hade lika gärna kunnat ha honom livet ut och ignorera hans tecken på olycka.... för det finns inget som är värre än att låta sin älskling somna in :cry:
 
hörrdududu, hade det vart bekvämt? Är det nånsin "bekvämt" att låta djur somna in? Vem fan vill uppleva smärtan när ens älskling dör? Och hade det som sagt vart av bekvämlighetsskäl, varför är inte mina 4 resterande djur avlivade? Dom ska minsann med på resa och flytt! Det som skiljer mina kvarvarande från Mozart är att hundarna är van att åka semester och de två andra kissarna är unga och anpassar sig fort. Mozart var 6 år gammal och haft ett skitliv, han fick 24 timmar om dygnet uppmärksamhet av mig, jag har fan bara andats för honom de veckor han var hos oss. Så det är fan inte bekvämt att ta bort något man älskar :cry:
 
Då hade du ju inte behövt chansa på att hästen inte skulle bli bra omhändertagen, utan pållen kunde ha levt vidare.
 
Till alla:

Förra ägaren hade för det första ingen koll när katten var född, inga papper fanns, inga vaccinationer, ingen avmaskning på år...


Förra ägaren uppgav att han tog 2 månader på sig att trivas hos dom men sen 1½ år levde han i TVÄTTSTUGAN pga rädsla för deras schäfer.

Mozart tog 3-4 dagar på sig hos oss innan han kunde gå omkring fritt och känna sig hemma. Han sov visserligen 20 timmar om dygnet. Och självklart vet jag att siameser pratar, jag älskar deras prat, så ingen ska tro det är pga hans prat han inte lever mer.

Men det är svårt att beskriva hur han hade det, man var tvungen att uppleva honom för att se att han inte var lycklig fullt ut.

Och jag skulle aldrig ta bort ett djur av bekvämlighetsskäl... varför skulle jag då ha försäkrat honom med bästa försäkringen, satsat massor med pengar på vacc, chip, hälsokontroll och betalat dyra pengar för att ge honom ett värdigt slut? Hade jag vart en idiot som ni tror hade jag väl kört katten till en jägare som fått skjuta skallen av han? Eller inte bemödat mig med honom öht?

Nä nu får ni fan ge er, jag är otroligt ledsen, ni som inte känner mig har ingen aning hur mkt djur betyder för mig... jag lever för mina djur... och jag upplever det som att jag gjort en bra handling, för kattens skull :cry: :cry: :cry: :cry:
 
tack :cry:

usch varför tror folk att jag inte mår dåligt, ska jag måsta fota mig och visa hur jävla söndergråten jag är? :cry: Det sista jag behöver är fler människor som prockar på mig dåligt samvete.

/filigråttan som nu tar paus från jä-la skitbuke idag och går och kramar om urnan med Mozart!
 
Flera?
De flesta av svh:s hästar stannar hos en fodervärd, speciellt om det är en okomplicerad (i vårdavseende) häst.

Så vilken utopi skulle du behöva hitta till din häst för att den inte skulle behöva bli avlivad när du inte kan ta hand om den längre?
 
Jag tror att folk mycket väl förstår att du mår dåligt och att det inte var ett lätt beslut.

Det betyder dock inte att man måste hålla med om att det var rätt beslut.
 
Behöver ingen utopi, bara någon som går med på dom krav jag ställer :)
Provade att sälja.. av 68 svar så var det 4 som var vettiga!
Ingen av dom 4 bodde närmare än 40 mil och ville inte åka så långt för att kika på häst.

Kommentarer som var "Kan man använda halsförlängare på henne?" "Hur högt kan hon hoppa?" (skrev i annonsen att hon inte var inriden, endast riden i skogen ett fåtal ggr)
"måste hon verkligen ha sällskap, det finns andra hästar i byn som hon träffar då vi rider"
"Jag vill tävla i höst och vill ha en egen häst då"
"Följer det bara med två sadlar? jag skulle viljat ha en extra också!"

Dom jag kunde skänka henne till hade inte tid med en extra häst, annars hade dom fått henne på studs!
 
Som du beskriver katten så tycker jag att du fattade rätt beslut.

Om du valde fel i nåt läge tycker jag att det var när du tog katten. Du har satt ihop ett helt nytt kattgäng på kort tid, den sista katten är en katt med trasslig bakgrund, dessutom ska ni snart åka på semester.

Men så som du beskriver Mozart så hade han kanske aldrig kommit till ro någonstans - han har det förmodligen bättre nu.

Gräv inte ner dig i det här, se framåt i stället och ta hand om de katter du har. Och tänk dig noga för varje gång du skaffar en ny katt. Det går inte alltid på räls, har du ju tyvärr fått lära dig nu.

mandalaki
 
Kan inte låta bli att småle lite när jag läser vad tokingarna som velat köpa sagt. :)

Och jag har full förståelse för att man vill se att djuren kommer vidare till ett bra ställe.
Jag har också förståelse för att man hamnar i en situation där möjligheterna tagit slut.

Men för mig innebär det ändå inte att det känns rätt att avliva ett djur på de grunderna.
 
tack för ditt svar. jo jag vet, men jag kunde inte låta bli rädda honom från hur han hade det. tyvärr går det ju åt skogen ibland. Mozart och småtjejerna sov ihop så det var inga problem så...
 
Jag tycker du har gjort fel. Det hycklar jag inte om.
Du skriver att du såg att Mozart aldrig var helt tillfreds?
Men hur f-n kunde han vara det om han bara bott 2 veckor hos dig?
Om du istället hade struntat i husvagnsresan(flyttningen är väl svårare att avstå) så hade du kunnat ge han några månader till att aklimatisera sig.
Trodde du på allvar att allt skulle ordna sig efter 2 veckor? Du har ju fått info av tidgare ägare hur han var, det bästa hade varit om du struntat i att ta hand om honom och nöjt dig med de 2 katter som du på kort tid har införskaffat.
Jag har läst att du är manodeprissiv, eller har liknande tendenser. Kanske var infallet att ta hand om Mozart och de andra katterna på mycket kort tid symptom på det?
Det vet du visserligen bäst själv så det ska jag inte uttala mig om.
Men om han sedan mår dåligt efter någon månad, så fine, men då har du gett han en ordentlig chans!
Tycker du ärligt att du har gett han en riktig chans?

Man tar inte hand om en omplaceringskatt hur som helst, om man inte har i tanken att det kommer att bli svårt ett tag framöver!

Nej, jag tycker du har gjort fel. Och jag tror på att du är ledsen, det tvivlar jag inte på.
Men jag kan tyvärr inte lida med dig. Jag lider med Mozart. :cry:
 
du!

För det första, vilken djurvän räddar inte en katt som bor i en tvättstuga?

Du får tycka precis hur du vill. Mozart har det betydligt bättra som död än i en tvättstuga. Han har fått byta ägare hela sitt liv och hade svårt att lita på folk. Mot mig visade han inte större agressivitet men mot förra ägarna och sambon har han varit arg. Han var jättego när det passade honom för att sen vara opålitlig.

Jag upplever det hela som om Mozze mådde bra av att få somna in, veterinären höll med då vi beskrev hans liv och hans beteende. Innan hon gav han första sprutan kollade hon igenom honom då han visat tecken på att må dåligt. Och mkt riktigt.... han hade bla fel i munnen och antagligen allvarligt maskangripen trots att jag avmaskat med flera olika medel.

Så kom inte här och tro att du är en större djurvän. Och dra fan inte in min sjukdom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 599
Senast: Kraxa
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 150
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp