Bukefalos 28 år!

Säga till sin häst

Sv: Säga till sin häst

"Jag har vant mig av med att prata med hästen, allt för att tvingas använda kroppsspråket. Om du vill vara bestämd eller blir arg och 'säger till' hästen så är det nog snarare din energi och ditt kroppsspråk hästen reagerar på."

Jag håller med om den sista meningen ;). Jag pratar en hel del med hästarna -inte så mycket för att jag tror att de förstår orden, men för att det ger mig ett mer naturligt kroppspråk. Om jag bara går runt tyst och försöker vara "tydlig" med kroppen så funkar det inte, det blir bara konstlat och överdrivet. Men om jag pratar samtidigt så kommer kroppen med naturligt och speglar det jag säger, vilket då vanligen framgår tydligt till hästen. Detta är säkert olika för olika personer.

Satt och sjöng en sång när jag var ute och red igår, kom till tredje versen innan vi skulle svänga av från ridvägen och in i skogen - då ser jag två hundägare som smugit upp bakom och antagligen lyssnat på min vackra röst ett tag...tja så kan det gå!
 
Sv: Säga till sin häst

"Jag har vant mig av med att prata med hästen, allt för att tvingas använda kroppsspråket. Om du vill vara bestämd eller blir arg och 'säger till' hästen så är det nog snarare din energi och ditt kroppsspråk hästen reagerar på."

Jag håller med om den sista meningen ;). Jag pratar en hel del med hästarna -inte så mycket för att jag tror att de förstår orden, men för att det ger mig ett mer naturligt kroppspråk. Om jag bara går runt tyst och försöker vara "tydlig" med kroppen så funkar det inte, det blir bara konstlat och överdrivet. Men om jag pratar samtidigt så kommer kroppen med naturligt och speglar det jag säger, vilket då vanligen framgår tydligt till hästen. Detta är säkert olika för olika personer.

Satt och sjöng en sång när jag var ute och red igår, kom till tredje versen innan vi skulle svänga av från ridvägen och in i skogen - då ser jag två hundägare som smugit upp bakom och antagligen lyssnat på min vackra röst ett tag...tja så kan det gå!
Jag har alltid pratat mycket med dom djur jag haft eller skött och visst förstår dom vad jag säger, och jag vad dom säger utan kroppsspråk, det har jag otaliga bevis på. Hästen sa jag tex. "vill du vara snäll och flytta lite på dig" om hon stod ivägen när jag skulle mocka och hon svarade alltid med ett tyst hummande som jag tolkade som "javisst".

Det går att ha muntlig konversation med djur, det är bara det att man blir idiotförklarad om nån ser det.
 
Sv: Säga till sin häst

Det stämmer säkert. Jag har bara själv svårt att veta exakt vad det är som hästen förstår - orden, kroppsspråket, eller kombinationen av dessa. Mina hundar förstår orden, även i olika böjningar och insatta i meningar, detta har jag (av ren nyfikenhet) testat. Kan stå med ryggen till och be om någonting, så reagerar båda två. Jag pratar med hästen på ungefär samma sätt som med hundarna, men umgås helt enkelt mindre med honom eftersom han bor i sitt stall och inte ligger i soffan på kvällarna.
 
Sv: Säga till sin häst

Det går att ha muntlig konversation med djur, det är bara det att man blir idiotförklarad om nån ser det.

Äsch, vi har ett så litet stall så en idiotförklaring kan jag överleva ;).
 
Sv: Säga till sin häst

Vissa hästar verkar ju vara riktiga hejare på tankeläsning, så då får man passa sig med vad man säger! Och tänker för den delen! ;)

Har testat med lite olika mantran för min egen skull, att kunna byta ut negativa tankar mot positiva. Och det är lite lustigt att även om jag TÄNKER ett mantra som är mer av en tillsägning till mig själv så svarar hästen precis som om jag hade sagt det högt till honom och han förstått det ordagrant! :eek: Haha funkar (lyckligtvis?) inte med alla mantran men vissa är riktigt klockrena! :)
 
Sv: Säga till sin häst

även om jag TÄNKER ett mantra som är mer av en tillsägning till mig själv så svarar hästen precis som om jag hade sagt det högt till honom och han förstått det ordagrant!

:D vi får börja med med mental träning helt enkelt! Inom de flesta andra sporter så talar man mycket om visualisering och hur mycket positiva tankar påverkar träningsresultatet. Har inte hört så mycket om det inom hästeriet (eller det kanske finns?).

Jag får i alla fall oftast både en trevligare ritt och lugnare häst i stallet om jag samtalar artigt med hästen, än om jag är tyst. Så jag pratar på :).
 
Sv: Säga till sin häst

Precis det jag har försökt förklara och få fram! Man måste hitta den ursprungliga orsaken som skapar hästens betéende att visa vem som bestämer ä'r bara en tillfällig och snabb löäsning som många människor använder sig av! håller med dig till 110 % ;)
 
Sv: Säga till sin häst

Tror hästar ser vad vi tänker därför använder jag mig framför allt av possitiva bilder där jag tänker precis hur dett "rätta" ser ut när hästen gör fel. Så när jag tillexempel vill trava med min häst så tänker jag trav och ser en bild på när vi travar fram lugnt och harmoniskt. Oftast är det faktiskt så att vi männsikor tänker på de sakerna som hästen inte ska göra t.ex. om man ska spänna sadel gjorden och har en häst som naffsas när man gör det i vanliga fal. Då är det inte ovanligt att det i våra huvuden kommer tankar som säger "oj,oj nu kommer han bita mig, se upp!" eller så ser vi bilder på just när hästen biter. Hästen uppfattar inte att vi inte vill att den ska göra så utan hästen gör som den tror att vi vill att den ska göra men då blir han minnsan tillsagd och då blir hästen såklart jätteförvirrad.
 
Sv: Säga till sin häst

Du behöver inte tro att hästen läser tankar, för det gör den. Dom läser oss som en öppen bok, även på lite distans. Jag har massor med erfarenhet sen snart 30 år tillsammans med hästar på att det verkligen är så.

Är du sen lite lyhörd så kan du uppfatta hästens tankar också, även på distans.
 
Sv: Säga till sin häst

Lager;13475792:D vi får börja med med mental träning helt enkelt! Inom de flesta andra sporter så talar man mycket om visualisering och hur mycket positiva tankar påverkar träningsresultatet. Har inte hört så mycket om det inom hästeriet (eller det kanske finns?). [QUOTE skrev:
Jo, visst finns det. Vi hade en föreläsning om detta i höstas på vår ridklubb och jag har haft mycket nytta av den.

Sen har jag ett mantra som jag brukar rabbla när jag är ute och rider och det dyker upp läskigheter. "Jag känner mig lugn och min kropp är mjuk och avslappnad"- är mitt mantra och det funkar. Sen jag började med det så hittar inte pålle så mycket farligheter längre. Numera kan vi rida förbi både motorsågar och traktorer utan problem. Snart kommer vi också kunna ta oss förbi studsmattor med en hög skrikande ungar på :D.
 
Sv: Säga till sin häst

Jo hästar förstår allt som man tänker mm. Därför idiot förklara de dej inte om du pratar med de. Det är olika sätt som dessa häst kommunicerar med sina hästar. En del säger bilder, när jag höll på med det mycket så svarade de genom tankar i ord. Fråga mej inte hur det blev så. Men jag fick svar från en ko som såg helt frisk ut, att hon va sjuk i den och den sjukdommen. Jag sa till ladugårdsförmannen, som inte trodde mej. Men jag gav mej inte och vet kom ut och sa att det var så..
Men jag kännde mej på något vis konstig sa jag la ner det pga av rädsla eller nåt..
När du pratar med en häst så tänker du sammtidigt och de förstår precis..
Ett nej är inte bara ett nej det är en energi som du förmedlar sammtidigt som nejet kommer och jag har inte än träffat någon häst som inte fattar.
Om jag nu kan förmedla mej, varför ens säga nej??
Som sagt händer det i början när man träffar en häst.
En häst som inte är van att människor lyssnar på de, de är inte öppna för det. Vi tänker hela tiden mm och en hel del stänger av som ex ridskole hästar mm. En röst väcker upp och säger här är jag. Inga hästar är elaka av naturen, vi har gjort de så.
Men där i mot så ska man inte respektare en häst som exempel bits eller sparakas. För som sagt jag slår inte eller biter mina hästar och då ska inte de göra det heller och det vet de.

Jag hoppas jag snart kan komma i väg på western kurs med min haflinger. Jag red henne i ca 6 månader innan jag blev för gravid. Det räckte jag tänkte, nu jobbar vi och så samla hon sej på långa tyglar och börja trampa under sej.
Så ingen häst är dum.. Även om de testar dej i början. Det är bara ett, vem är du fråga och vart står du??
 
Sv: Säga till sin häst

Precis det jag har försökt förklara och få fram! Man måste hitta den ursprungliga orsaken som skapar hästens betéende att visa vem som bestämer ä'r bara en tillfällig och snabb löäsning som många människor använder sig av! håller med dig till 110 % ;)


Jag förstår inte hur man kan kalla ett flockbetende som att visa vem som bestämmer som ett betende som man kan träna bort.
Sorry det funkar inte riktigt så, för då blir de nertryckta och inte en häst med normalt betende, en instinkt som de har.. Det är så flocken fungerar att den starka leder och bestämmer. Annars blir det farligt för flocken..
När det kommer nya medlemmar eller annat så testar de varann. En del bara med enrgier och andra sparkas mm.
Hur tycker du att det är ett betende som du ska träna bort?
Låter helt onaturligt i mina öron.



Alltså kanske det som NH gör... Vi pratade om det i en annan tråd att många NH hästar såg ut som nertryckta hundar.
Många som håller på med NH ska göra allt för att träna bort instinkter mm.
Självklat därför många ser nertryckat ut.

Jag tar mina hästar som de är, jag försöker inte träna bort ett flock betende.
Mitt enda krav med min häst är att vi ska ha kul och trivas i allt vi gör i hop.. Att hästen litar på mej så pass att de inte blir rädda mm. För sånt styr jag då jag är flockledaren. Men jag skulle aldrig träna bort ett betende.
Lättare att då prata hästens språk och låta de va som de är i stället.

EN maskin kan man köpa, men då behöver man inte hålla på med djur.
 
Sv: Säga till sin häst

Om någon är intresserad så har jag ett gäng filmer som visar NH vs gammalt häst sätt. Som jag kan ladda upp. I de har jag Patt Parelli Vs Tobbe larsson, där man ser en stor skilllnad på hästens energier.

De i Nh filmerna ser helt nertryckta ut, medanns de i Frihetsdressyr har en väldig glädje i det de gör.

Skillnad på att försöka träna bort instinkter och behålla de så de får vara sej själva..
 
Sv: Säga till sin häst

Om någon är intresserad så har jag ett gäng filmer som visar NH vs gammalt häst sätt. Som jag kan ladda upp. I de har jag Patt Parelli Vs Tobbe larsson, där man ser en stor skilllnad på hästens energier.

De i Nh filmerna ser helt nertryckta ut, medanns de i Frihetsdressyr har en väldig glädje i det de gör.

Skillnad på att försöka träna bort instinkter och behålla de så de får vara sej själva..


NH är inte riktigt min grej - men ladda gärna upp, alltid roligt att se på film :)
 
Sv: Säga till sin häst

Alltså kanske det som NH gör... Vi pratade om det i en annan tråd att många NH hästar såg ut som nertryckta hundar.
Många som håller på med NH ska göra allt för att träna bort instinkter mm.
Självklat därför många ser nertryckat ut.

Om någon är intresserad så har jag ett gäng filmer som visar NH vs gammalt häst sätt. Som jag kan ladda upp. I de har jag Patt Parelli Vs Tobbe larsson, där man ser en stor skilllnad på hästens energier.

De i Nh filmerna ser helt nertryckta ut, medanns de i Frihetsdressyr har en väldig glädje i det de gör.

Skillnad på att försöka träna bort instinkter och behålla de så de får vara sej själva..
Även jag vill gärna se dina filmer.
Som anhängare av Natural Horsemanship-filosofin så protesterar jag mot åsikten att den skulle göra "nedtryckta hundar" av hästarna. Ska därför bli intressant att se dels om hästarna är nedtryckta, dels om dom verkligen är s k NH-hästar.

Vill rätta dig på en punkt. Man tränar inte bort instinkter, däremot hjälper man hästarna att behärska dom, vilket är skillnad.

LIA
 
Sv: Säga till sin häst

Jag tränar redan mental träning till och från sen ca ett år tillbaka! :)
(För ryttare/hästmänniskor alltså, sen har jag pysslat lite med annan typ av mental träning i flera år.)
Det är ju inget som är gjort i en handvändning, men de skillnader man får till ger verkligen resultat. Rekommenderas! :bow:

Fast det är ju svårare att träna sig själv än hästen :angel:
Ett sånt mantra som lustigt nog fungerar bra för mig är "Det BLIR inte värre än såhär!" För om hästen börjar yra upp sig och gå upp i puls/energinivå som i flyktberedskap (var någon som kallade min häst för "högpulsare" eftersom han lätt och snabbt går upp högt i puls när han blir osäker eller stressad), då är det jättesvårt att inte börja fundera om/när ett utbrott kommer komma, även om man inte direkt är rädd.
Om jag säger just så - det BLIR inte värre än såhär, då är det ungefär som att jag tittar mig omkring, konstaterar att "jaha, det här kan jag ju hantera!" och antingen medvetet eller omedvetet släpper på spänningen och ger hästen eftergift, samtidigt som det är lika bra att fortsätta fokusera på jobbet eftersom det inte kommer hända något. Pållen reagerar precis som att han säger "jahapp, vad bra att det inte kommer hända något!" :rofl:
Men det tog en hel del frustration/jobb/testande av olika metoder och visualiseringar innan jag hittade just ett som fungerar så klockrent varje gång! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till sin häst

Håller med lia! Jag vill också se hur du anser att hästarna är nertryckta vid NH träning. Håller inte med dig om att NH är något negativt självklart finns det olika sorters NH filosofier som innehåller olika mycket dominans. Och vi försöker ALDRIG ändra hästen vi föröker hjälpa den att behärska sig precis som LIv nämnde. TYcker inte att du ska ha så väldigt förutsedda tankar om NH för som jag nämnde så kan NH användas på olika sätt!
 
Sv: Säga till sin häst

Vill rätta dig på en punkt. Man tränar inte bort instinkter, däremot hjälper man hästarna att behärska dom, vilket är skillnad.

LIA

Det där stämmer inte alls och jag ser ingen skillnad i det. NH "bestraffar"/vill ta bort/undanröja/förtränga naturligt beteende och berömmer "hund" beteendet, den blinda lydnad av en underlägsen individ. Som du själv skriver med ordet "behärska" vilket jag anser är samma mening som undanröja/förtränga. NH folk vill undanröja de beteendet som de (läs människor) inte tycker passar sig.

Tror någon NH människa på fullaste allvar att Brink tex skulle hålla på så här med sina hästar?
Skulle icke tro detta. Hade han eller någon annan topp tränare tryckt ner sina tävlingshästar på detta sättet finns det inte en chans att han skulle ha något på den nivån att göra alls.

Som jag tidigare sagt är grundläggande NH kanon men man ska allt akta sig noga för att låta det gå för långt.
Låt hästarna vara hästar!
 
Sv: Säga till sin häst

Det där stämmer inte alls och jag ser ingen skillnad i det. NH "bestraffar"/vill ta bort/undanröja/förtränga naturligt beteende och berömmer "hund" beteendet, den blinda lydnad av en underlägsen individ. Som du själv skriver med ordet "behärska" vilket jag anser är samma mening som undanröja/förtränga. NH folk vill undanröja de beteendet som de (läs människor) inte tycker passar sig.

Tror någon NH människa på fullaste allvar att Brink tex skulle hålla på så här med sina hästar?
Skulle icke tro detta. Hade han eller någon annan topp tränare tryckt ner sina tävlingshästar på detta sättet finns det inte en chans att han skulle ha något på den nivån att göra alls.

Som jag tidigare sagt är grundläggande NH kanon men man ska allt akta sig noga för att låta det gå för långt.
Låt hästarna vara hästar!
Jag har för länge sedan slutat att för NH-motståndare försöka klargöra vad NH är och innebär. Det är nämligen bortkastad möda. Det du skriver i första stycket visar att du inte vet vad du snackar om, eller möjligen att du medvetet ljuger. Vilketdera vet bara du.
Kan även konstatera att du inte vet vad ordet "behärska" betyder. Hur diskutera med någon som väljer sina egna definitioner??

Jag förstår inte vad Brink har med det här att göra, inte heller vad du menar med "hålla på så här med sina hästar".

Det hade varit intressant att få reda på om du menar att den vanliga hästhållningen inte kräver "blind lydnad", inte försöker undanröja oönskade beteenden och på vad sätt hästarna där får vara hästar, men som dom inte får vara inom NH. Om vi talat samma språk ...

LIA
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
542
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 584
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp