Bukefalos 28 år!

Säga till sin häst

Sv: Säga till sin häst

Mycket bra skrivet! :)

Jag kan hålla med om att man ser människor vars hästar är "ouppfostrade" och gör vad de vill i brist på tydliga gränser.
Men ofta kan det också vara samma människor som tappert försöker "säga till" sina hästar på mindre tydliga och mer aggressiva sätt. Då menar jag inte aggressivt som i misshandel, men nog kan det förekomma att man använder aggressiva signaler ex. kroppsspråket, rösten, daskar till med tygeln/pisken/grimskaftet eller viftar aggressivt.
Man säger till på ett otydligt (men inte särskit trevligt) sätt.
(Folk är olika, men det här tycker jag är ett vanligt scenario.. När man är otydlig och blir frustrerad för att hästen är "ouppfostrad" och börjar förstärka -fortfarande otydligt- men mer aggressivt.)
Det är ofta såna scenarion jag tänker på när jag menar att man präglar hästen. För det är i såna fall jag upplevt att hästarna ofta valt att försvara sig mot orättvisan och över att inte bli förstådd, eller pga att de inte förstår gränserna.
 
Sv: Säga till sin häst

som sagt har jag inte skrivit att nån gör så..

tyvärr har jag sett flera fall var nån försöker göra det, men har inte under denna diskussion påstått eller skrivit att nån här eller nån annanstans har gjort det.

och ja, hästar kan bitas p.g.a respektlöshet, vilket jag har skrivit tidigare, med min granne som exempel..

undrar lite varför du skrev detta inlägg åt mig?
var det bara sådär annars eller syftade du på nånting jag skrivit tidigare?
 
Sv: Säga till sin häst

Kanske bättre vi citerar de vi menar, för i bland hänger man inte riktigt med..

Själv klart så finns de de som säger till sin här på ett agrisivt sätt och jag tycker många missar berömm.
Men det är oftast man ser folk som inte säger till alls.

Självklart när man säger till en häst så är nej med lite mer betsämmd röst en signal att du gör fel och i bland kan jag säga nej en gång till. Sen så visar man tydligt att hästen gör fel... OCH sen det viktigaste berömm så fort man fått önskad effekt, annars fattar de ju inte vad som är rätt och fel.

Nästa gång man säger nej så vet de att de gör fel..

Men det är lite konstigt att beröm tycker folk att det fattar alla hästar, en vänlig gest.
Men varför skulle de inte fatta en bestämmd röst utan det måste man vänja de vid eller lära in enligt många.

På alla hästar ridskole hästar till allt annat, har jag aldrig träffat en häst som inte förstår beröm och nej.

Jag red avkastar kungen på ridskolan en mycket härlig ponny enligt mej som jag gillade väldigt mycket.
Jag fick alltid rida han då inte många ville. När folk red han så slog de honom med spö..
När han bockade med mej så satt jag utan spö och sa till med rösten nej och tog handen bakåt på rumpan.
Så fort han sluta berömde jag mycket. Han bockade 2 lektioner med mej och aldrig mer sen.
Sen berömde jag alla möjliga vardagliga saker som ingen som rider ridskole hästar gör, så han verkar väldigt posetiv när jag hade han sen.
(sen att jag trilla av när vi trava över bommar en gång, va inte hästens fel, men pinsamt, hahah)

Han blev självklart såld sen, då han inte passade in pga av bockandet..

Men rösten har mycket mer tydligare effekt på alla hästar jag träffat. Eller i alla lägen.
Rösten är a-o med hästar så förmedlar vi vad vi tycker och tänker.

Glad röst - posetivt
Bestämmd röst - du gör fel.
Sjunga för hästen - förnöjdsamhet
Prata med hästen - trevligt i hop.

Visst kan man säga att rösten är som hästens öron de visar precis vad vi tycker och tänker och ett språk som hästen mycket väl förstår. Med rösten förmedlar vi känslor och energier som hästarna gör mot varann..
 
Sv: Säga till sin häst

Rättelse på en mycket viktig detalj.

Det är oftast du ser folk som inte säger till alls.

Vilket jag personligen inte ser som något negativt, tvärtom (jag själv ser oftast folk som säger till, lite nu och då när de anser att det behövs- "som man ska" enligt ditt resonemang).

För att ett felaktigt beteende ska bli rätt krävs endast att hästen förstår vad som är rätt och att det är trevligare att göra rätt.
För att befästa ett fel kan det räcka med att man "gör en grej" av beteendet - så länge hästen inte vet vad den ska göra eller har en motivation till att göra det felaktiga snarare än en motivation till att göra rätt, då är det bra mycket lättare att befästa ett fel genom att "säga till" än genom att ignorera.

Ett exempel: en häst bockar vid ridning. Kanske för att den upplevde det jobbigt eller obehagligt, eller t o m smärtsamt att försöka göra det ryttaren bad om. Man "säger till" hästen -beteendet "blir en grej", hästen riskerar att koppla momentet man bad om med bestraffningen dvs ännu mer obehagligt, dessutom löper man stor risk i att komma av sig och sluta fokusera på det man från början bad om = hästen "kommer undan". Till skillnad från en ryttare som bara väntat ut och fortsätter fokusera på uppgiften = belönar när hästen gör rätt.
Det kan lyckas med båda metoder, men enligt mig är det senare bra mycket mer konstruktivt för relationen, och enligt mitt resonemang har det större chans att lyckas i längden.

Exempel två: Hästen skrapar med hoven i golvet när den står uppbunden.
Om man "säger till" hästen så ger man den uppmärksamhet. Vilket förmodligen var exakt det hästen ville ha. Varför skulle då hästen sluta med beteendet?
Att ignorera blir i princip inlärningen i sig i det fallet eftersom hästen till slut kommer förstå att den inte får uppmärksamhet när den skrapar med hoven.

Att man ignorerar det felaktiga är inte alls samma sak som att inte försöka lära hästen rätt beteende = uppfostra hästen.


Men sen finns det såklart de som inte har en tanke bakom för att man inte är medveten om det. Inom båda läger så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till sin häst

"Man "säger till" hästen -beteendet "blir en grej", hästen riskerar att koppla momentet man bad om med bestraffningen dvs ännu mer obehagligt, dessutom löper man stor risk i att komma av sig och sluta fokusera på det man från början bad om = hästen "kommer undan". Till skillnad från en ryttare som bara väntat ut och fortsätter fokusera på uppgiften = belönar när hästen gör rätt."

Håller med. Det viktiga är inte att få in en korrigering någonstans, det viktiga är att hästen gör "rätt" och kan belönas.
 
Sv: Säga till sin häst

Rättelse på en mycket viktig detalj.

Det är oftast du ser folk som inte säger till alls.

Vilket jag personligen inte ser som något negativt, tvärtom (jag själv ser oftast folk som säger till, lite nu och då när de anser att det behövs- "som man ska" enligt ditt resonemang).

För att ett felaktigt beteende ska bli rätt krävs endast att hästen förstår vad som är rätt och att det är trevligare att göra rätt.
För att befästa ett fel kan det räcka med att man "gör en grej" av beteendet - så länge hästen inte vet vad den ska göra eller har en motivation till att göra det felaktiga snarare än en motivation till att göra rätt, då är det bra mycket lättare att befästa ett fel genom att "säga till" än genom att ignorera.

Ett exempel: en häst bockar vid ridning. Kanske för att den upplevde det jobbigt eller obehagligt, eller t o m smärtsamt att försöka göra det ryttaren bad om. Man "säger till" hästen -beteendet "blir en grej", hästen riskerar att koppla momentet man bad om med bestraffningen dvs ännu mer obehagligt, dessutom löper man stor risk i att komma av sig och sluta fokusera på det man från början bad om = hästen "kommer undan". Till skillnad från en ryttare som bara väntat ut och fortsätter fokusera på uppgiften = belönar när hästen gör rätt.
Det kan lyckas med båda metoder, men enligt mig är det senare bra mycket mer konstruktivt för relationen, och enligt mitt resonemang har det större chans att lyckas i längden.

Exempel två: Hästen skrapar med hoven i golvet när den står uppbunden.
Om man "säger till" hästen så ger man den uppmärksamhet. Vilket förmodligen var exakt det hästen ville ha. Varför skulle då hästen sluta med beteendet?
Att ignorera blir i princip inlärningen i sig i det fallet eftersom hästen till slut kommer förstå att den inte får uppmärksamhet när den skrapar med hoven.

Att man ignorerar det felaktiga är inte alls samma sak som att inte försöka lära hästen rätt beteende = uppfostra hästen.


Men sen finns det såklart de som inte har en tanke bakom för att man inte är medveten om det. Inom båda läger så att säga.

Håller med dej en hel del här men inte på allt.

Vi hade en ponny i ett stall en gång som slog i box dörren och då gick folk dit och sa till den, det var precis så som du säger, den ville ha uppmärksamhet. Men min egna häst han gjorde så för att han var ivrig att komma ut. Han var tävlingshäst och ville inte vänta på sin ridning. Jag ignonera hästen ett tag som ponnyn, men det hjälpte inte. Där i mot när jag började med att säga till han så slutade han på någon vecka..

hästar är olika indevider och en sak som den gör betyder inte samma för en annan häst. Därför är jag van att ta situtonen för varje häst. Man får läsa de så gott det går. Man ska aldrig ta för givet att en sak betyder samma för en annan för då låser man sej och då kan man inte lära sej och man kan misstolka och missförstå om man binder sej till en betydelse. Men det menar jag inte att säga till alltid i rätt, det beror på vad det handlar om.

Jag har aldrig sagt till min häst liten nu och då. Vart säger jag det? Jag gör det om jag annser att situionen gör att jag måste.

i 90% av fallet så vet hästen mycket väll att den gör fel och det betyder att den testar dej. Det är det de hela handlar om.
De hästar jag fått hem som varit så kallade problem hästar där hästen tagit över och blivit farlig. De är jätte smarta och i bland räcker några få tillsägelse i bland bara en och det räcker. För den känner med en gång att det är ingen ide att bråka för jag vinner inte och då kan man koncentrera sej på att bara ha kul med sin häst vilket jag tycker är viktigt.
Gillar inte att bråka med min häst utan jag har de för att vi ska ha kul i hop..
Annars har jag ingen annledning att ha de..
Väldigt lätt och lite krav jag har med mina hästar. Att vi ska ha kul i hop.. Men varför ska vi annars vara med de?

Jag skulle aldrig orka ha en häst man dagligen måste säga till för då är det ju strid om ledarskapet och då har det blivit fel...
Vem hade orkat det. Nej ha kul för mej duger bra, sen har jag mina gränser som jag står för.
Men de gränserna har ändå hästen mot mej med. Inte ska jag slå och hålla på på den heller. Förtroendet är ju åt båda håll. Jag över stiger inte hästens gräns och den ska inte överträda min.
Handlar om att respektera varann. Mycket lätt.

Men låter man hästen få göra som den vill så går de ju in på ens gräns på ens bubbla, då går det åt fel håll. Säger jag då inte i från så mår varken jag eller hästen bra i våran reltion..
 
Sv: Säga till sin häst

Jag håller med om att hästar är individer, likaså vi människor. Och att man helst ska vara ödmjuk, öppen för att olika problem inte alltid går att lösa på samma sätt.

Där är vi överens.


Sen tycker jag däremot det blir ett förmänskligande när man säger att hästar vet till 90% vad som är rätt, resten är testande. (Och underförstått i det här resonemanget skulle vara att säger man till vid det felaktiga beteendet så gör den rätt sen? eller har jag förstått dig fel?) Det är ju vi människor som skapar detta beteende. Hästar skulle inte "testa" öht om de inte har en anledning till det. Ta bort anledningen och hästen kommer inte behöva "sägas till".
Man lär/avlär hästen hela tiden.
Alltså ser jag det som att den häst som gör fel, den har inte förutsättningarna för att göra rätt = inlärning behöver ske, eller något i omständigheterna behöver förbättras, eller så kanske en förändring behöver ske i människan.

Vill man se det som korrigeringar så ok.
Men korrigeringar måste alltid börja från människans sida, hästen gör aldrig fel. Bara utifrån de förutsättningar den har och utifrån sin natur. Det är väl den största skillnaden i inställningen mot det jag tänker på.

Och återigen - läs inte in att jag menar att DU gör så.
Jag svarar utifrån den bild jag har i huvudet generellt, inte från hur DU gör (om jag inte skrivit specifikt det, utifrån hur du faktiskt skrivit att du gör). Precis som jag utgår ifrån att inte du gör antaganden om hur jag gör om du inte skriver "du gör så här...".
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till sin häst

En gång när jag spände sadelgjorden så bet hon mig i armen och då jäklar vråla jag för full hals och slog tillbaka på halsen med handflatan..
Sen efter det har jag aldrig blivit biten av henne och jag kan lova, den gången gjorde det rikigt ont och jag hota allt med att slakta henne på plats inne på stallgången.. =P
Man säger mycket som förbannad. :)

Varför bet hon dig då?
 
Sv: Säga till sin häst

Du är klok som en bok och har alltid något tänkvärt att skriva. Har inte orkat läsa alla inlägg men dina har jag läst ordagrant och jag kan inte annat än att instämma. Tack för att du delar med dig av din klokskap till oss andra. :bow:
 
Sv: Säga till sin häst

Att handmatade hästar blir tiggiga hästar är en myt. Det som gör dom tiggiga är veliga människor som först ska använda godis som uppmuntran och sen till varje pris ska ha bort beteendet dom lärt in.

Jag har konstant handmatat alla hästar jag haft och INGEN har ens varit i närheten av att tigga. Andra människor har handmatat dom iom. att hagen gått bredvid en väg som leder till ett sommarstugeområde och jag har faktiskt uppmanat folk, och speciellt barnen, att dom gärna fick ge hästen en godbit om dom ville. Mina hästar har varit supersociala och gärna umgåtts med folk men för den skull inte påträngande eller naffsiga utan försiktiga och keliga.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag har alltid undrat desamma!!
Jag har två ardennerhästar och om jag inte sagt ifrån, hur hade det då blivit, jag kan ju inte ha ca2 ton häst springa runt och göra som dom vill.....
Av nån konstig anledning så är det inte lika viktigt att ridhästar uppför sig msom det är med körhästar, eller så är man mer noggrann med körhästar, eftersom det oftast är mer redskap med i bilden. En körhäst måste till varje pris stå stilla när man spänner för, men när en ridhäst snurrar runt när man ska hoppa upp, då är det lite häftig och man skrattar bort de, ja han/hon e ju så ivrig......
Folk fokuserar på att ridningen skall funka att hästen ska gå bra och hoppa fint, men att den beter sig som en idiot sär man rider ut eller när man pysslar med den, det är tydligten inte lika viktigt.


vi har highlanddjur, tjurarna väger runt 800-1000kg positiv förstärking funkar bäst på dem, iofs inte samma sak som med en häst, men jag upplever inte att man skulle vara tvungen att vara "hårdare" med dem för att de är stora, mera tvärtom.
att bygga relationen på vänlighet.
kan ge ett litet ex.
vi hade en fin avelstjur på 1 ton, hur gullig som helst.
i en annan hage gick 10 ungtjurar, ungtjurarna hade en jobbig ledare som tog flocken ur hagen för att i princip ha ihjäl den fina avelstjuren.
Jag såg detta och sprang dit för att försvara tjuren (40 kg mot 10 300-700kgs tjurar :cool:)
den fina tjuren och jag kämpade sida vid sida för att få bort dårarna. Han försvarade mig och jag honom. horn, tjurar och testosteron överallt..
han förstod att vi var på "samma sida"..
detta skulle knappast ha funkat om jag hunsat runt honom tidigare bara för att han var en stor tjur.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag säger till direkt när den gör något sånt. Häster säger ju till varandra, det måste vi också få göra.

Men sen tänker jag efter: Varför gjorde hästen så? Smärta, problem med ledarskapet, trivs inte med omgivningen, stress? Det kan ju ha många orsaker.

De försöker ju trots allt tala om något för oss. De tänker ju inte "Nu ska jag va elak och bitas".

Man kan slå dem tills de slutar och sedan glömma problemet, men det löser det ju inte. Det gör ju inte hästen lycklig. Det kan ju vara så att hästen helt enkelt inte accepterar en som ledare och vill visa det, men då kanske det är för att man inte är tillräckligt konsekvent eller att man är otrygg i sig själv?

Hästen trivs kanske inte att stå i spilta? Det kan ha så många orsaker och det är vårt ansvar att ta reda på vad.
 
Sv: Säga till sin häst

Med vänlighet och ödmjukhet kommer man hur långt som helst och jag har också fina minnen av en avelstjur, Charolais, som var så tuff så bonden fick slänga sig över staketet annars hade det gått illa. Denna tjur har jag suttit bakom ryggen på och fikat i hagen många-många gånger och han vallade gärna in mig i sitt harem av kossor och kalvar, och korna var även dom trygga i mitt sällskap.

Man blir behandlad som man behandlar andra, och det gäller både folk och fä.
 
Sv: Säga till sin häst

Jag håller med om att hästar är individer, likaså vi människor. Och att man helst ska vara ödmjuk, öppen för att olika problem inte alltid går att lösa på samma sätt.

Där är vi överens.


Sen tycker jag däremot det blir ett förmänskligande när man säger att hästar vet till 90% vad som är rätt, resten är testande. (Och underförstått i det här resonemanget skulle vara att säger man till vid det felaktiga beteendet så gör den rätt sen? eller har jag förstått dig fel?) Det är ju vi människor som skapar detta beteende. Hästar skulle inte "testa" öht om de inte har en anledning till det. Ta bort anledningen och hästen kommer inte behöva "sägas till".
Man lär/avlär hästen hela tiden.
Alltså ser jag det som att den häst som gör fel, den har inte förutsättningarna för att göra rätt = inlärning behöver ske, eller något i omständigheterna behöver förbättras, eller så kanske en förändring behöver ske i människan.

Vill man se det som korrigeringar så ok.
Men korrigeringar måste alltid börja från människans sida, hästen gör aldrig fel. Bara utifrån de förutsättningar den har och utifrån sin natur. Det är väl den största skillnaden i inställningen mot det jag tänker på.

Och återigen - läs inte in att jag menar att DU gör så.
Jag svarar utifrån den bild jag har i huvudet generellt, inte från hur DU gör (om jag inte skrivit specifikt det, utifrån hur du faktiskt skrivit att du gör). Precis som jag utgår ifrån att inte du gör antaganden om hur jag gör om du inte skriver "du gör så här...".

Jag anner att hästen mycket väl vet att den inte ska bitas, sparkas eller annat som jag tycker har med test biten.
Det får de lära sej som föl. Att man respekterar varnn.. De lär de sej av sin mor.
Men när de träffar nya hästar mm så testar de varann på ett eller annat sätt.
Oftast genom energier och den svagaste viker sej.
De känner en sån energi lika mycket som en rädsla mm.
Men de kan även någon gång efter bara prova vad som händer om jag bits eller inte lyssnar och då säger ledaren i från.
Det har emd att lära känna varann.
En flockledare i en flock skulle aldrig gå med på att en under skulle bitas mm.
När en häst träffar en männsika så kan inte männsikan energin på det viset, de flesta testar då genom att bitas eller annat.
Där i mot vet inte hästen om du ex ska lära den skänkelvikning hur den ska göra det rätt, utan här kommer inlärningen in för mej.
Här krävs tydliga signaler och beröm när hästen gör rätt för att den ska förstå.


Jag förstår hur du menar. Tror jag, men du glömmde en viktig sak som jag skrivit en hel del gånger.
Att man säger till, varnar med rösten och strider man till handling ex flytt eller annat om den inte lyssnar. Sen när man fått önskad effekt så BERÖMMER jag alltid hästen.
Det är väll igentligen mer ett sätt att få hästen att inte vilja göra det fel betendet.
JAg visar tydlig gräns att nej man bits inte och man får beröm om man sköter sej rätt.

Samma som jag alltid omvänder allt man gör med hästen till att allt ska bli kul.
Hur många hästar som man träffar på tycker det är kul på banan?
Inte många, men de gör de för att de ska, är snälla eller annat.
När jag börjar med en ny häst så känner jag verkligen efter på hästen och tycker inte den är kul en dag på rid banan så rider jag ut i stället. Nästa gång är banan mycket mer roligare. Och till slut har du en framåt bjudning som du slipper och sitta och skänkla fram, utan bjudningen finns där av sej själv.
Man gör det kul för hästen och får så mycket gratis den vägen..

Samma som med att säga till mm. Eftersom att i stort sätt alla hästar jag träffat vet mycket väl om de bits att de gör fel, om de då blir tillsagda och sen får berömm när den ex slutar slå efter dej när du kratzar hovorna. Så vet hästen mycket väl att rätt betende får posetivt bemötande.
Jag berömer min häst med gemna mellan rum på helt vardagliga självklara saker. Helt plötsligt får den en klapp för att den följde mej som den alltid gör mm. Man tar inte allt inlärt som självklart. Utan man uppmuntrar de inlärda också. På så vis får du en så posetiv häst som tycker allt ni gör i hop är kul.

Så testet händer oftast bara när man inte känner varann och aldrig efter någon/några månader. Då är det något som är fel. Då har man inte blivit flockledare..
Flockledare handlar också om att hästen känner sej säker vid fara. mm mm. Det är att jobba med förtroendet, vilket jag tycker bäst man gör genom att gå igenom saker med sin häst, då kan man visa att jag är trygg och säker.

Att testa genom att bitas är inte samma som att hästen aldrig tar och gör något eget. Mina hästar får släppa loss ofta när man galopperar och de älskar det. De visar tydligt att nu vill jag bli släppt genom att ladda och då ger jag tecken. I bland vill de inte och då slipper de. Men det är alltid jag som ger klartecken, för en häst ska aldrig sticka utan att man säger det. Men de ska visa vad de vill. Det får de jätte gärna.
På så vis lär man känna varann väldigt mycket.
Eftersom ajg känner att nej i dag vill hon inte vara på ridbanan så skiter vi i det och rider ut, jag gör bara en sak och berömer och sen slappar vi ute i naturen eller annat.
På så vis kan man få vilken häst som helst att gilla ridbanan.
Så vist visar min häst vad den vill och hur den är mm. Och självklart så gör jag som hästen vill också.

Men om hästen fysiskt vill skada mej är otroligt fel och inget jag accepterar.
Samma som att jag inte accepterar att jag eller någon annan slår sin häst.
Respekt är a-o, men det ska vara lika där..

Långt som gatan blev det... Men hoppas jag förklara något hur jag tänker. Eller gjort i många år.
Det enda jag vet är att det funkat med hur många hästar som helst och jag har hästar på ridbanan som älskar att jobba och även kommer springandes när jag kommer. De bara vill vara med mej och vi har kul ihop..
Vilket många glömmer.
Då kan amn inte bara göra saker som man själv tycker är kul utan man måste göra vad hästen också tycker är kul. Men det är alltid jag som ger tecken att självklart gör vi som du vill. Men den ska aldrig bara själv vända och gå ut ur ridbanan eller annat. Får då blir det fel.
På detta sätt kan man bara göra om man kan lära sej att lyssna till hästar och deras energier mm.

Mitt sto har jag kommit fram till att hon har ont i magen första dagarna vid brunst. Som vi har mensverk, vilket jag märker med en gång på henne. Många hade säkert sagt till en sån sak. För att de inte förstår.

Har avrit med om mycket sånna saker också, tagit över en häst som fick ont i munnen och stack, de satte på inspärningar mm. När de sen fatta att det var när han hade bett i munnen och en tand som spöka så stack han med alla, resultatet var hackamor med bett i.
När jag fick han så red jag emd en gång på vanligt tränsbett och aldrig stack han med mej.
Vi hade det kravlöst i 3 månader. Bara skritta i skogen trava och galoppera. Men jag krävde inget jobb eller annat. Sen började jag så smått och när en som sett han som unghäst fick se honom så blev hon chockad.

Är det den hästen? Ja sa jag. Oj du har fått han bättre än någon annan i formen. HAn gick avslappnat och tänkte ner framåt.

DÅ var det en häst som varit os reserv för svenska landslaget i terräng ritt.

Nu är jag as kass på skolor mm och kan inte specillt mycket. Utan kör på kännsla.. Skulle annatgligen inte göra en skola rätt i dressyr, inte många i alla fall.

Men sen har jag bara haft mina hästar och rehabliterat de sen har de gått vidare för de velat göra annat än jag. Tävlat mm! Men de jag har nu ska jag gå vidare med. Vilket ska bli kul.
 
Senast ändrad:
Sv: Säga till sin häst

Jag tycker aldrig att en häst gör fel. Biter den efter mig så är det inte ett dugg fel i mina ögon, och jag tror inte att den någonsin skulle kunna känna det som så-att den gör fel. Antingen ärver jag hans åsikter om tidigare människa/ägare, eller så har jag förtjänat hans beteende själv. Eller så är det inte relationen utan något annat, som fysiskt obehag till exempel eller att det är en trygg extrovert häst som uttrycker sig genom munnen eller vill ta reda på var ni står i förhållande till varandra. Huvudsaken är att jag inte blir arg eller frustrerad eller tar den snabba utvägen att 'visa vem som är ledare', utan att jag listar ut vad den egentliga orsaken är och hjälper oss med den! Vad var det Totola skrev, cool, tålmodig och positiv? Det låter kanon tycker jag!
Jag tror faktiskt heller inte på att 'säga till' och 'ge beröm'. Jag tror att rösten spelar väldigt liten roll, men energi och kroppsspråk däremot, hela rollen. Jag har vant mig av med att prata med hästen, allt för att tvingas använda kroppsspråket. Om du vill vara bestämd eller blir arg och 'säger till' hästen så är det nog snarare din energi och ditt kroppsspråk hästen reagerar på. Ju mindre 'oväsen' och 'stök' du håller på med desto mer pondus får du. Ett tyst tydligt kroppsspråk med snabb förändring i hög och låg energi tror jag ger en kommunikation och förståelse oss emellan. Eftergiften och att jag sänker min energi är 'beröm' för hästen, det är jag övertygad om. Verbalt beröm, göra rätt och inte fel för att nämna två här omdiskuterade exempel, är sådant som är viktigt för människan. För hästen är det trygghet, bekvämlighet, att hitta en social och lämplig plats i flocken, lek och mat - i den ordningen- som motiverar den.
Mina tankar, efter att ha följt lite av de sista inläggen här. //Annika
 
Sv: Säga till sin häst

:bow:
Det är precis den poängen jag är ute efter! :) Hästen gör aldrig fel.
Mer inställningen än vad man faktiskt gör i praktiken (även om det man gör såklart vittnar på inställningen).

Sen vill jag återigen påpeka att var och en gör som man själv tycker är bäst, samtidigt kan det ju vara intressant att diskutera just för att få perspektiv och återigen tänka "varför".

Är precis som du inne på att ordet ledarskap, och även ordet respekt, det är lite riskabelt att få inpräntat i huvudet särskilt i ett begynnande skede där det fortfarande finns så mycket kvar att lära, frustrationen ligger närmare till hands när man inte alltid har den praktiska lösningen. Det blir närmare till hands också med "maktmissbruk" för att man känner sig just maktlös i vissa situationer, och inte blir det bättre om man upplever stress av att man måste ha respekt och ledarskap. Eftersom det inte är något man tar utan något man får, så tycker jag det kanske vore bättre att helt släppa fokus på det till en början och fokusera på människans respekt och förmåga till kommunikation. :)
 
Sv: Säga till sin häst

Du är varmt välkommen att både skratta och undra, det får liksom stå för dig det.

Med tanke på att jag redan besvarat allt du skrivit om i detta inlägg ser jag ingen som helst relevans i att åter göra det. men återkom gärna när du tänkt efter lite :)
 
Sv: Säga till sin häst

Precis!

en gång rymde några tjurar och tog sig in i en mjölkkohage. Pappa åkte dit för att fånga in dem, bönderna samlades och skakade på huvudet. Han gjorde en liten midre hage med grindar runt trailern och sa "kom nu pojkar"
och ja, tjurarna gick in och fick sitt foder och var nöjda. den ena fick man muta mer, men annars gick det på några minuter. Han använde även lasson på den ena, men nån kamp var det aldrig frågan om.
De andra bönderna var tysta.

det måste finnas ömsesidig respekt

nu slank diskussionen iväg på lite andra spår men..
 
Sv: Säga till sin häst

Det är precis den poängen jag är ute efter! Hästen gör aldrig fel.
QUOTE] Det kan inte stämma med verkligheten. Jag håller med om att hästar som visar "felaktigt" beteende ofta gör det för att dom tidigare behandlats fel eller för att nuvarande ägaren gör fel. Men att det aldrig skulle hänga på hästen är lite överdrivet.

Dom flesta brukar vara överens om att hästar är individer och som sådana mentalt olika. Är det då inte märkligt om aggresiva eller mentalt störda hästar inte skulle existera? Varför skulle en häst inte bita för att den verkligen oprovocerat vill skada?

Jag tycker man ska vara försiktig med generaliseringar åt båda håll och vara öppen för att alla hästar är sins emellan olika, = individer.

LIA
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
541
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 553
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp