Säkerhetsvästens vara eller ickevara...

Vänta lite här nu...
Nu måste jag opponera mig :)

Om det kommer in en huggorm på ridbanan som du inte ser. Den biter din häst. Din häst får spel och börja bocka och sparka som värsta rodeo hästen, tills du ramlar av, för det gör du förr eller senare.

Ja, det här är ju ett väldigt troligt scenario och risken för att hästen blir huggormsbiten i paddocken är verkligen ett starkt skäl för att använda säkerhetsväst...
 
Ja, det här är ju ett väldigt troligt scenario och risken för att hästen blir huggormsbiten i paddocken är verkligen ett starkt skäl för att använda säkerhetsväst...
Nja, kanske inte huggorm i paddocken, men i skogen.....! Du har ju inte väst där heller....:)

Du kan väl ändå inte förneka att risken är stor att hästar blir rädda, dom reagerar på bråkdelen av en sekund. Då hjälper det inte att kunna läsa av hästen. Det säger smack.

Du kan väl ändå inte förneka att risken är stor att ramla av och skada sig.

Titta på statistiken hur många ridolyckorna som sker på ett år.

Kan man förhindra att en, EN människa undviker skador på ryggraden och få men för livet genom att använd väst.
Då är det tillräckliga skäl att använda västen.

Som jag ser på saken så är det bättre att tänka efter....före.

Vi kommer nog inte längre än så här i denna diskussionen.
 
Det här tycker jag var riktigt upprörande faktiskt! :crazy:
En tränare borde ha bättre vett än att lära sina elever dylika dumheter, varför i hela fridens namn skulle en dressyrryttare vara tåligare mot skador än andra ryttare?
Illa nog att det inte påpekas när västen inte är på från början, men att dessutom påtala att eleven gör fel när västen är PÅ?! :banghead:
Jag tycker inte det var fel, hon rrkommenderade inte att prova förrän ALLA red hästarna i någorlunda balans, och ingen ramlade av i den gruppen, alls. Vid hoppning och uteritt, självklart var västen på då.
 
Större chans att jag dör i hjärnblödning när jag mockar skit än att de du rabblade upp skulel hända!! håll oss gärna till realistiska händelser.. för nä de kommer inte komma in varg i min paddock när jag just rider som vill äta upp min häst!
Är det inte realistiskt att det kan ligga vassa föremål i paddocken eller vägen?
Fäbromsar biter hästarna hela sommaren, inte särskilt ovanligt eller orealistiskt....
 
Aldrig använt väst och kommer aldrig göra det heller (undantag om jag får för mig att testa på terräng).
Har ridit in/hoppat in en hel hög unghästar. Har varit med om 2 rejäla olyckor men en väst hade inte hjälpt mig eller till och med gjort skadan värre - enligt läkarna som haft hand om mig!
 
Jag använder oftast väst när jag rider ut och alltid vid hoppning. Beroende på hur väl jag känner hästen har jag väst på unghästar. På vintern har jag ofta väst för värmens skull ;). Upplever ingen större skillnad i ridningen men kan ha lite svårare att slappna av i armbågarna med väst för att de petas ut från kroppen. Innan red jag dock alltid med väst och då fick jag problem med bålstabiliteten när jag slutade för att västen alltid hade skött det innan :angel:
 
Självklart ska det vara bekvämt att rida, men måste det faktum betyda att man måste tumma på säkerheten?

Det är en riskbedömning var och en får göra själv, åtminstone som vuxen. Om jag inte hittar en bekväm väst så rider jag utan eftersom den extra säkerheten inte är värd obehaget. Man kan ju trots allt ändå skada sig. Själv har jag erfarenhet av både benbrott och hjärnskakning och där hade väst ändå inte hjälpt.

Hela livet är ju för övrigt farligt. Alla dör på slutet.
 
Men hör du inte hur dumt det här låter? :confused:
Om en olycka inte skett på X antal tid, är det då en garanti för att det aldrig kommer att ske...någonsin?
Risk vs vinst. Uppenbarligen är risken för skada mycket liten. Vid all ridning med högre risk säger policyn bär väst.

Ibland vänder vinden och tuppen gal och klockanslår osv osv osv. Men den största säkerheten är ju att lära barn säker hantering/beteende. Att inte sätta sigi onödigt riskfylldasituationer skyddar bra mycket mer än en säkerhetsutrustning.
 
Hej!

Jag rider utan väst, har aldrig lyckats lära mig gilla den. Jag vet att jag borde ha en väst, men jag ramlar så sällan av och känner mig så låst i det västar jag testat (fast det ska erkännas att det var för rätt många år sen och då var det såna där betongklumpsvästar).

/Lavinia, som verkligen borde veta bättre...
 
Vänta lite här nu...
Nu måste jag opponera mig :)

Om det kommer in en huggorm på ridbanan som du inte ser. Den biter din häst. Din häst får spel och börja bocka och sparka som värsta rodeo hästen, tills du ramlar av, för det gör du förr eller senare.

Eller om din häst blir biten av en fäbroms på känsligt ställe, trampa på en spik/söm annat vasst föremål, då kan du inte vara helt säker på hur din häst reagerar. Den kan få panik och börja skena, stegra sig och slå runt.

Ja hujedamej, och tänk om det kommer en luftballong som störtar mitt på ridbanan, eller en berusad farbror vinglar in och drar min häst i svansen :nailbiting:

...förlåt, men ungefär så logisk är din opponering.
Huggormar är skygga djur, jag har mött såna massor av gånger och de slinker alltid undan lugnt och stilla. Varför skulle en sån ringla in på ridbanan, fram till min häst, och bita? Min häst blir inte sådär bananas oavsett var bromsarna biter, och SJÄLVKLART har vi inte vassa föremål liggandes på ridbanan.
Det skulle inte bli mycket till sken på en inhägnad ridbana. Min häst stegrar inte.
Som sagt, noll och ingen risk att jag skulle ramla av vid dressyr/markarbete på ridbana. Du behöver inte tro mig, men det är så. ;)
 
Jag har inte väst. Jag har provat en del. Men jag tycker inte om känslan i dem. Jag tycker jag blir långsammare och dessutom får jag ont av dem(har diverse skador och en muskelsjukdom).
Så trots att jag jobbar en hel del med problemhästar, rider unghästar/gör inridningar etc och själv har en reaktionssnabb och rörlig sak så kör jag utan väst.
Jag är dock väldigt säkerhetsmedveten trots det. Jag sitter inte upp på en häst jag inte anser redo för det eller i en situation där den är i fel energi om den är oskolad.
Givetvis kan saker gå snett iaf. Man kan aldrig vara helt säker med hästar!
Men för mig handlar det om att väga risker mot varann.
För mig är största risken att bryta nacken om jag åker av iom att jag redan är så trasig där. Det kan ske hyfsat lätt. Alltså ser jag till att safe:a avsuttet så mycket det går(lära in visst signalsystem för att se till att hästen dels är lydig nog, dels går att formge korrekt och dels att det går att bryta rörelser som stegringar/bockserier/att kuta iväg och även göra vissa test med de yngre hästarna som inte är så pass skolade än), trots rätt bra balans och förmåga att läsa hästarna.
Jag är beroende av att vara snabb i mitt jobb. Annars kan jag åka av och slå ihjäl mig trots väst, hjälm etc. Utöver att hästen då inte lär sig det jag ska lära den. Så jag är försiktig med kläder som hindrar mig.
Hjälm har jag dock för det mesta.

Jag har vuxit upp med att inte använda väst. Jag vet inte om det format mig.
Kommer det västar som inte stör rörelser och inte ger mig ont kan jag absolut tänka om.
Att jag svettas mer eller så är lite mer skitsamma.
 
Ja hujedamej, och tänk om det kommer en luftballong som störtar mitt på ridbanan, eller en berusad farbror vinglar in och drar min häst i svansen :nailbiting:

...förlåt, men ungefär så logisk är din opponering.
Huggormar är skygga djur, jag har mött såna massor av gånger och de slinker alltid undan lugnt och stilla. Varför skulle en sån ringla in på ridbanan, fram till min häst, och bita? Min häst blir inte sådär bananas oavsett var bromsarna biter, och SJÄLVKLART har vi inte vassa föremål liggandes på ridbanan.
Det skulle inte bli mycket till sken på en inhägnad ridbana. Min häst stegrar inte.
Som sagt, noll och ingen risk att jag skulle ramla av vid dressyr/markarbete på ridbana. Du behöver inte tro mig, men det är så. ;)
Huggormar är inte särskilt skygga, jag har varit nära att trampa på dom i skogen hört väset och hoppat åt sidan
Det händer också att hästar blir bitna av ormar. Min hovslagares häst blev biten i somras

Föralldel huggormar på ridbanan är kanske inte något man ser varje dag men har man en ridbana som jag med stengärdsgård längs en långsida så är det inte helt osannolikt. :)

Balonger och fyllegubbar har jag inte sett till några häromkring

Vilken cool häst du måste ha...
Reagerar han inte för något alls ? ;)
 
Ja hujedamej, och tänk om det kommer en luftballong som störtar mitt på ridbanan, eller en berusad farbror vinglar in och drar min häst i svansen :nailbiting:

...förlåt, men ungefär så logisk är din opponering.
Huggormar är skygga djur, jag har mött såna massor av gånger och de slinker alltid undan lugnt och stilla. Varför skulle en sån ringla in på ridbanan, fram till min häst, och bita? Min häst blir inte sådär bananas oavsett var bromsarna biter, och SJÄLVKLART har vi inte vassa föremål liggandes på ridbanan.
Det skulle inte bli mycket till sken på en inhägnad ridbana. Min häst stegrar inte.
Som sagt, noll och ingen risk att jag skulle ramla av vid dressyr/markarbete på ridbana. Du behöver inte tro mig, men det är så. ;)

Min ponny var efter 20 år ihop och de flesta barbacka inget jag ens funderade på att jag skulle åka av från.
Jag vet att jag just därför en gång då jag var svintrött och skulle rida lektion valde honom framför min andra med motiveringen: Jag slipper riskera åka av. Tror du inte hästen för första gången i sitt liv snubblade på ingenting i ridhuset och kravlade fram på knä ca 4-5 steg innan han på något mirakulöst sätt lyckades ta sig upp.
Jag satt rätt löst då. Och oavsett kunde vi ju ha gått omkull. Trots att Islandsgubben hade väghållning som jag vet inte vad.. ;)

Sen dess har jag aldrig sagt "jag ramlar aldrig av!" trots att det var mååånga ridtimmar och iaf runt 10 år sen. :P
 
@AliceZeta
Yes jag har en cool häst, visst reagerar den för saker och blir skrämd då och då, men inte så kraftiga reaktioner att jag inte kan sitta kvar. Min poäng var att du drog till med väldigt överdrivna exempel både avseende vad hästen skulle bli skrämd av och hur den skulle reagera. Jag känner min häst och oss som ekipage, det gör inte du. På en annan häst hade min bedömning kunnat vara annorlunda. Eller med en annan ryttare på min häst. :)

@tuaphua
Att en 20-årig häst snubblade en gång är knappast incitament till att jag ska rida dressyr med säkerhetsväst? ;)
Skämt åsido, jag är med på din poäng, men jag har ju gjort min riskbedömning utifrån min häst och oss som ekipage och även om risken alltid FINNS att något händer även under ett dressyrpass på inhägnat område, bedömer jag den som så liten att den nästan inte finns. :)
 
Nja, kanske inte huggorm i paddocken, men i skogen.....! Du har ju inte väst där heller....:)

Du kan väl ändå inte förneka att risken är stor att hästar blir rädda, dom reagerar på bråkdelen av en sekund. Då hjälper det inte att kunna läsa av hästen. Det säger smack.

Du kan väl ändå inte förneka att risken är stor att ramla av och skada sig.

Titta på statistiken hur många ridolyckorna som sker på ett år.

Kan man förhindra att en, EN människa undviker skador på ryggraden och få men för livet genom att använd väst.
Då är det tillräckliga skäl att använda västen.

Som jag ser på saken så är det bättre att tänka efter....före.

Vi kommer nog inte längre än så här i denna diskussionen.


Jag förnekar att risken att ramla av hästen och skada mig i mitt fall är stor (här blir det lite dubbla negationer och jag förtydligar: risken för mig att falla av är ganska liten. Om jag faller av har jag sannolikt samma risk som alla andra att skada mig).

Statistik i det här fallet är inte en bild av sanningen. Varifrån kommer statistiken? Antagligen från försäkringsbolag eller sjukvården. Alltså räknas statistiken i det här fallet utifrån de händelser där ryttaren de facto skadade sig.
De avramlingar som inte lett till skada, finns inte med i statistiken Du rekommenderar att jag ska titta på.

Nej, vi kommer inte längre i diskussionen.
Du propagerar för att jag ska ändra beteende och jag har inte tänkt ändra beteende.

Genom att använda väst kan jag inte hindra andra från att skada sig när de faller av.

Jag gör ett val i min värld, du behöver inte försöka få mig att ändra mig.
Ha en bra dag!
 
Är det inte realistiskt att det kan ligga vassa föremål i paddocken eller vägen?
Fäbromsar biter hästarna hela sommaren, inte särskilt ovanligt eller orealistiskt....

Nej, det är inte realistiskt att det ligger vassa föremål på ridbanan. Hur skulle de komma dit?

Ja, hästar kan bli rädda. Det är en del av ridsporten.
Peppar, peppar, blir mina hästar sällan rädda.

Det är bra att det finns säkerhetsväst för dem som vill ha.
Det är bra att man som vuxen får välja själv.
 
Jag förnekar att risken att ramla av hästen och skada mig i mitt fall är stor (här blir det lite dubbla negationer och jag förtydligar: risken för mig att falla av är ganska liten. Om jag faller av har jag sannolikt samma risk som alla andra att skada mig).

Statistik i det här fallet är inte en bild av sanningen. Varifrån kommer statistiken? Antagligen från försäkringsbolag eller sjukvården. Alltså räknas statistiken i det här fallet utifrån de händelser där ryttaren de facto skadade sig.
De avramlingar som inte lett till skada, finns inte med i statistiken Du rekommenderar att jag ska titta på.

Nej, vi kommer inte längre i diskussionen.
Du propagerar för att jag ska ändra beteende och jag har inte tänkt ändra beteende.

Genom att använda väst kan jag inte hindra andra från att skada sig när de faller av.

Jag gör ett val i min värld, du behöver inte försöka få mig att ändra mig.
Ha en bra dag!
Att du skulle ändra beteende beteende för att vi sitter här på buke och diskuterar säkerhetsväst....hans' t even crossed my mind....


Fast visst vore det bra OM du började med väst :)
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
7
· Visningar
199
Senast: Takire
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: Andromedae
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp