Säkerhetsvästens vara eller ickevara...

Jag har inte väst. Jag har provat en del. Men jag tycker inte om känslan i dem. Jag tycker jag blir långsammare och dessutom får jag ont av dem(har diverse skador och en muskelsjukdom).
Så trots att jag jobbar en hel del med problemhästar, rider unghästar/gör inridningar etc och själv har en reaktionssnabb och rörlig sak så kör jag utan väst.
Jag är dock väldigt säkerhetsmedveten trots det. Jag sitter inte upp på en häst jag inte anser redo för det eller i en situation där den är i fel energi om den är oskolad.
Givetvis kan saker gå snett iaf. Man kan aldrig vara helt säker med hästar!
Men för mig handlar det om att väga risker mot varann.
För mig är största risken att bryta nacken om jag åker av iom att jag redan är så trasig där. Det kan ske hyfsat lätt. Alltså ser jag till att safe:a avsuttet så mycket det går(lära in visst signalsystem för att se till att hästen dels är lydig nog, dels går att formge korrekt och dels att det går att bryta rörelser som stegringar/bockserier/att kuta iväg och även göra vissa test med de yngre hästarna som inte är så pass skolade än), trots rätt bra balans och förmåga att läsa hästarna.
Jag är beroende av att vara snabb i mitt jobb. Annars kan jag åka av och slå ihjäl mig trots väst, hjälm etc. Utöver att hästen då inte lär sig det jag ska lära den. Så jag är försiktig med kläder som hindrar mig.
Hjälm har jag dock för det mesta.

Jag har vuxit upp med att inte använda väst. Jag vet inte om det format mig.
Kommer det västar som inte stör rörelser och inte ger mig ont kan jag absolut tänka om.
Att jag svettas mer eller så är lite mer skitsamma.

Du har inte funderat på en sån där luftväst? När dom löser ut blåser det upp en krage som skyddar just nacken, tänkte på att du skrev att det är din svaga punkt.
 
Jag tycker nog att den allra viktigaste punkten är att lära sig säkert beteende och att fostra sin häst. Jag har själv varit mycket ridrädd och skulle aldrig sätta mig på en häst som jag tror kommer att hitta på något som gör att jag kan ramla av. Om jag ändå sitter upp på en sådan (i sådana fall en för mig ny häst) så rider jag alltid på ett sådant sätt att jag har möjlighet att stoppa eventuellt beteende som kan leda till avramling.

Jag gör inte så som jag rätt ofta ser på ridskolor och liknande, jag ordnar inte miljön runt omkring utan jag ordnar hästen. Miljön kan jag inte påverka men jag kan påverka hästen så därför börjar jag där. Jag vill inte vara beroende av en viss miljö för att kunna rida säkert, det är jätteobehagligt och jag blir rädd av bara tanken. Det går inte att kontrollera miljön på ett sådant sätt, en dag ramlar det snö från ett tak, någon som rider samtidigt med mig ramlar av sin häst, någon blir akut sjuk och måste lämna ridhuset på ett icke reglementsenligt sätt och så vidare. För mig är det säkrare att lära hästen hur den ska bete sig så att risken att ramla av är väldigt liten.
 
Samma här, född 87 och har också gått på "västlös" ridskola.

Jag rider inte med väst, jag har aldrig ens funderat på det. Jag är nog osmidig som det är och vill inte låsa min bål på det viset, men det börjar ju komma lite intressanta modeller nu som jag kan tänka mig att prova. När jag faller av så är min instinkt att köra "köttbullen" vilket har fungerat bra, har "bara" fått muskelskador och hjärnskakningar (trots hjälm). Den del jag skulle vilja skydda är ryggraden (utan att låsa den) och där är det snarare en motorcross/alpin-väst-liknande sak jag hade velat ha. Men som sagt, liknande är ju på gång.

Har dock alltid hjälm vid ridning, ibland även vid longering/lösarbete om min häst har en sprättig dag. Jag tänker mycket på risker och hur man kan förebygga olyckor, och är ärligt talat mest orolig för att fastna i en stigbygel.

Edit:
Var tvungen att googla lite skyddsgrejer nu och har hittat något att önska mig i julklapp, för det är höfterna som tar mina smällar när jag åker av:
http://www.skistore.se/sv/ryggskydd/13043-poc-hip-shorts-vpd-20-ski-shorts-29776.html
http://www.skistore.se/sv/dainese/13408-dainese-waistcoat-soft-flex-30058.html
Finns rid rygg skydd också ju, blir nog bättre längder sadeln också :). MC ryggskydd tycker jag är för långa, och sen så har de ju en puckel vid nacken som jag tycker kommer I vägen för hjälmen när man hoppar, den knuffas fram då dvs.
 
Du har inte funderat på en sån där luftväst? När dom löser ut blåser det upp en krage som skyddar just nacken, tänkte på att du skrev att det är din svaga punkt.

Nej, jag är dåligt insatt i dagens västar kan jag erkänna. Jag har inte åkt av på runt 10 år trots att jag oftast rider flera hästar per dag(och inte alltid de som är lugnast, lättast etc). Jag kanske har fått någon slags stålmannen-känsla av det, falsk trygghet. Jag vet inte.. Men jag har faktiskt inte känt ett jättebehov av väst/skyddskläder.
Jag försöker som sagt safe:a genom inskolning och att läsa hästarna.
Det är ju dock inte helsäkert. Så visst borde jag åka av igen någon gång framöver.
Jag hoppas dock det dröjer!
 
Själv kör jag samma variant som många andra, väst i skog och vid hoppning, ingen väst vid dressyrridning i ridhus... Västen har jag främst som ett skydd mot att hamna på något (typ sten i skogen, bom vid hoppning), Tycker egentligen inte att den känns ivägen (och att den håller brösten på plats är ju stor bonus:D), men västen och dressyrsadeln är inte helt överens och där kan jag känna att den blir i vägen. Men det är bara i ridhuset som jag skippar den, det händer lite för mycket när vi är utomhus.
 
Alltid med väst, har ridit galopphästar i många år och där är det ett krav på väst för att tränarens försäkring ska gälla (dock krav om jockeyväst- alltså BETA klass 1 nivå så de minsta och tunnaste västarna). Har en racesafe som jag haft i 9 år nu så visst var den dyr i inköp men med tanke på hållbarheten tycker jag inte det är så farligt, har investerat i en ny dragkedja, annars har den hållt sig "fin". Man kan spara en del pengar på racesafe genom att beställa dem från england.

Fick min första väst när jag var 12 är 26 nu och det är få gånger jag ridit utan sedan dess, när det sker så känns det väldigt naket…. Märker inte alls av västen, när jag jobbade i galoppstall togs den på när man kom om morgonen och av efter att ha ridit 4-5 hästar. Knäpptes möjligen upp om sommaren när det var varmt men annars förblir den på tills jag är klar.
 
Förstår att du tycker MC skydden är för långa, man sitter ju på ett annat vis på hojen, men vilken "puckel" menar du??
2582.jpg
WAVE_RT_81.jpg


Jag antar att du tänker på "puckeln" som syns på detta stället? (nedan)
attachment.php

Det sitter i stället och inte i något löst ryggskydd! ;)
Mitt ryggskydd är i alla fall tjockare/har en liten puckel högst upp. Och då man sitter med mer svank när man rider och har ett bakvalv i sadeln så blir i alla fall mitt ryggskydd för långt. Och jag har ändå en ft sadel med flat sits.
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
1
· Visningar
2
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: Andromedae
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 933
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp