Säkerhetsvästens vara eller ickevara...

Jag rider och kör i väst. Ibland tar den i, men det brukar rätta till sig när jag drar i "gummisnodden "i toppen av huvudet ;-) Den slår alltså i lite om jag inte rätar ut ryggen. Visst är det lite otympligt, men va sjutton, hur allvarligt måste man ta sin ridning? Är det perfekta ridpasset viktigare än hälsan? Det är varken bra för en själv eller hästen om man som dess ryttare, ägare blir skadad.
Väst är som flytväst. På när båten/hästen är i rörelse
 
Jag red med väst i många år, först en av äldre och inte så avancerad modell och sedan en Racesafe i flera år. Hade den allra mest som mental trygghet eftersom jag var ridrädd och jag tycker som flera här att man vänjer sig vid att ha väst. Racesafen var jobbig när det var varmt och ibland på vintern beroende på hur mkt kläder vädret krävde. Annars satt den bra och var inte i vägen på något sätt.

Numer hänger den på en galge och jag tar fram den när jag ska göra något jag känner mig osäker på. När jag köpte ny häst hade jag den en period när jag red den hästen. Jag har även haft västen när jag varit på kosseträning eftersom jag är rädd för kor och hästen också var det till en början.

Jag slutade med västen när jag kände mig säkrare med ridningen och det var en varm sommar. Numer händer det att jag rider utan hjälm också. Jag är dock medveten om riskerna.
 
Jag rider aldrig med väst längre, lånade en väst i somras när jag skulle på terrängträning i somras för det kändes säkrare :) trivs inte med väst annars och har inte för vana att åka i backen och de gånger jag gör det så landar jag alltid på samma dumma axel och där gör inte västen mycket nytta ;)
 
Jag har aldrig använt väst därför att:

Jag inte är uppvuxen med det så jag är inte van.
De ser obekväma ut och för mig är full rörlighet viktigt.
Jag tycker västarna är dyra.
Jag är inte övertygad om hur mycket de skyddar egentligen.

Men jag har övervägt väst. Många gånger. Men inte kommit till skott så klart. Jag är egentligen en lite harig ryttare som inte tar några risker.

I våras åkte jag av på en hoppträning och slog mig rätt rejält, men en väst hade inte skyddat mig då eftersom jag slog i så långt ner på ländryggen. Nästa gång kanske jag slår mig högre upp? Och nya medishästen är jag fortfarande lite osäker på. :crazy:

Jag tycker frågan väst eller inte väst är lite knepig. Jag vet inte ens vart jag ska vända mig för att köpa/prova ut en väst och jag skulle ju vilja prova den praktiskt i ridningen innan jag lägger en massa pengar på den.
 
Rider aldrig med väst. Har en dock men jag får klaustrofobi när jag tar på mig den så den fick min syster istället.
När jag har råd skulle jag vilja prova ut en för dom gånger jag ska hoppa. Men föredrar utan som sagt då jag får panik och känner mig instängd när jag har en på mig.
Så det är svårt det där:/
 
Har en Racesafe som åker på varje gång jag rider ut och tycker den inte påverkar mig mer än en vanlig jacka/väst. Å andra sidan har jag alltid haft väst så får kalla mig invand.
 
Väst = Absolut men inte alltid :)

Jag har en outlyne och till skillnad från de gamla hårda varianterna man hade först så är den nästan bara som en tjock jacka att ha på sig. Dvs gör att man känner sig lite varmare och lite mer påbyltad. Men hindrar mig verkligen inte i ridningen, faktiskt främjar den ju lite rakheten i ryggen ;)

Jag har ramlat av ett par gånger genom åren och speciellt om man landar på rygg så är säkerhetsvästen ovärderlig. Istället för att tappa luft och få ont i hela kroppen så reser man sig ofta upp och borstar av sig direkt.

Ett tag när jag red min unghäst hade jag på mig västen hela tiden, nu har jag den bara när jag hoppar.
 
I våras åkte jag av på en hoppträning och slog mig rätt rejält, men en väst hade inte skyddat mig då eftersom jag slog i så långt ner på ländryggen. Nästa gång kanske jag slår mig högre upp? Och nya medishästen är jag fortfarande lite osäker på. :crazy:

Jag tycker frågan väst eller inte väst är lite knepig. Jag vet inte ens vart jag ska vända mig för att köpa/prova ut en väst och jag skulle ju vilja prova den praktiskt i ridningen innan jag lägger en massa pengar på den.
Man kan låna av en kompis, vissa ridskolor hyr ut västar, åka till hästsportsbutiker och fråga. tror västen hade skyddat, min väst räcker nästan hela vägen ner till buttcracken. slår jag mig "för långt ner" för väästen blir det svanskotebrott/musklerna och fettet tar emot smällen. :)
 
Jag vet att oväntade saker kan hända och händer och att ingen häst är 100% säker.

Men jag har aldrig ridit med säkerhetsvärs. Grundorsaken är antagligen att säkerhetsväst inte fanns när jag började rida.
Numera har jag så pass stor riderfarenhet att jag inte känner behov av väst.
Mina hästar har hittills inte känt något behov att bocka (jo, i och för sig träningshästen Bus men han gjorde det så gulligt att balansen hade behövt vara usel för att ramla av) eller stegra sig pga min inverkan.

Hjälm är en självklarhet däremot.

Och än en gång: jag vet att oväntade saker kan hända och händer och att ingen häst är 100% säker.
 
Jag vet att oväntade saker kan hända och händer och att ingen häst är 100% säker.

Men jag har aldrig ridit med säkerhetsvärs. Grundorsaken är antagligen att säkerhetsväst inte fanns när jag började rida.
Numera har jag så pass stor riderfarenhet att jag inte känner behov av väst.
Mina hästar har hittills inte känt något behov att bocka (jo, i och för sig träningshästen Bus men han gjorde det så gulligt att balansen hade behövt vara usel för att ramla av) eller stegra sig pga min inverkan.

Hjälm är en självklarhet däremot.

Och än en gång: jag vet att oväntade saker kan hända och händer och att ingen häst är 100% säker.
Om du känner så stor riderfarenhet att du inte behöver väst...Varför behöver du då hjälm?

Västen skyddar kroppen och hjälmen skyddar huvudet om du faller av,
båda är lika viktiga för ett hälsosamt liv.

När jag va liten behövde vi inte säkerhetsbälte i baksätet, all tyckte det va onödigt och obekvämt att behöva vara bältad bak.
Bebisar brukade ligga och sova under färden på "hatthyllan" bak....
Idag tänker nog dom flesta på annat sätt.
 
För en del år sedan så trillade jag av på en hopplektion. Hästen laddade för fullt mot en oxer och körde tvärstopp och slängde sig åt sidan, jag ramlade av in i hindret, krossade en bom och åkte in i spetsen på en hållare med ryggen före. Hade jag inte haft säkerhetsvästen så hade det blivit ett rejält hål i ryggen, kände spetsen genom västen.
Jag har t o m på den när jag hanterar häst från marken, men det är kanske för jag har haft mycket unghästar.
 
Jag rider i princip alltid i hjälm men aldrig med säkerhetsväst.
I riskanalysen ligger att jag varken hoppar eller rider fälttävlan, jag rider bara en enda häst som jag känner väl, och som dessutom är påtagligt lugn och stabil. I de sammanhang där jag rider eller hanterar häst förekommer ganska sällan hästar som inte är just lugna och stabila. Naturligtvis finns ändå en olycks-/skaderisk, särskilt vid uteritt, men i beaktande av ovanstående har jag valt att lägga ribban där den ligger.
 
Man kan låna av en kompis, vissa ridskolor hyr ut västar, åka till hästsportsbutiker och fråga. tror västen hade skyddat, min väst räcker nästan hela vägen ner till buttcracken. slår jag mig "för långt ner" för väästen blir det svanskotebrott/musklerna och fettet tar emot smällen. :)

Jag känner ingen jag kan låna av, ridskolan har nog bara barnstorlekar (men jag är inte 100% säker) och det är snålt med ridsportbutiker här. 1-2 finns väl men jag är faktiskt tveksam till om de lånar ut men fråga kan man ju.

Den smällen jag fick tog så långt ner på ländryggen att det är där svanskotan börjar. En väst som går så långt ner är garanterat i vägen.
 
Om du känner så stor riderfarenhet att du inte behöver väst...Varför behöver du då hjälm?

Västen skyddar kroppen och hjälmen skyddar huvudet om du faller av,
båda är lika viktiga för ett hälsosamt liv.

När jag va liten behövde vi inte säkerhetsbälte i baksätet, all tyckte det va onödigt och obekvämt att behöva vara bältad bak.
Bebisar brukade ligga och sova under färden på "hatthyllan" bak....
Idag tänker nog dom flesta på annat sätt.

Jaså, är det så anatomin hänger ihop... menar du att hjälm och väst skyddar olika delar?! Det hade jag ingen aning om.
När jag var liten var det inte lag om bälte bak men det använde vi i min familj.

Hjälm - för att det i mitt fall med en koagulationssjukdom är farligare med skallskada än mjukdelsskada.
Nej, antagligen skulle jag strängt taget inte behöva hjälm heller på mina hästar, men riktigt så korkad är jag inte att jag låter bli, och dessutom har jag vanan att använda hjälm.
Jag rider i snitt över veckan fem hästar om dagen (något färre på vardagar och fler på helgerna) och har gjort det i ganska många års tid. Min sammanlagda riderfarenhet är mer än 35 år vid det här laget.
De senaste femton åren har jag ramlat av sammanlagt två gånger, tror jag.

Och reflexer har jag hur mycket som helst.

Jag förstår faktiskt inte varför du, @AliceZeta , ska angripa mig när jag svarar på en fråga.
Jag anser att valet är fritt och i det här fallet mitt.
 
Jag har aldrig använt väst därför att:

Jag är inte övertygad om hur mycket de skyddar egentligen.

Några exempel från mitt liv (Obs! de flesta är inte medlemmar av min familj):
  • Flicka utan väst ramlar av på mjuk ridbana: Fick mjukdelsskador och fick ligga på sjukhus c:a en vecka med bl a skador på mjälten och konvalecens efter det. Hade kunnat gå mycket illa
  • Flicka utan väst ramlar av på ridlektion på ridbanan med mjukt underlag. Brutna revben
  • Flicka med väst ramlar av och släpas efter hästen på hårt underlag (jockeyutrustning, därför löste inte stigbygeln ut). Tack vare västen endast mindre sprickor i revbenen. Utan väst hade det kunnat sluta hur illa som helst.
  • Fälttävlansryttare som har västen (uppblåsbar) att tacka för sitt liv.
 
Använder inte, hade en varenda gång där kring 6-7:an sen men den är rätt stel och otymplig (ingen nyare modell precis) och satt nog inte alls bra, har ramlat av en gång sen jag var 14-15 är 24 nu och landade då sittande.

Använde vid hoppning, markarbete och monté under gymnasiet, och nu på nån enstaka ridskoletävling men har faktiskt övervägt att prova ut en som sitter riktigt bra och börja använda iallafall vid hoppning, uteritter och okända hästar
 
Jaså, är det så anatomin hänger ihop... menar du att hjälm och väst skyddar olika delar?! Det hade jag ingen aning om.
När jag var liten var det inte lag om bälte bak men det använde vi i min familj.

Hjälm - för att det i mitt fall med en koagulationssjukdom är farligare med skallskada än mjukdelsskada.
Nej, antagligen skulle jag strängt taget inte behöva hjälm heller på mina hästar, men riktigt så korkad är jag inte att jag låter bli, och dessutom har jag vanan att använda hjälm.
Jag rider i snitt över veckan fem hästar om dagen (något färre på vardagar och fler på helgerna) och har gjort det i ganska många års tid. Min sammanlagda riderfarenhet är mer än 35 år vid det här laget.
De senaste femton åren har jag ramlat av sammanlagt två gånger, tror jag.

Och reflexer har jag hur mycket som helst.

Jag förstår faktiskt inte varför du, @AliceZeta , ska angripa mig när jag svarar på en fråga.
Jag anser att valet är fritt och i det här fallet mitt.
Angripa?
På vilket sätt har jag angripit dig?

Jag funderade bara lite på logiken i ditt inlägg, fortfarande blir jag inte riktigt klok på vad du menar....

Om du anser att du inte behöver väst, för att du inte ramlar av, då borde du inte behöva hjälm heller....?

Hursomhelst, du gör det du tycker funka för dig, har du inte skadat ryggraden på 35 år, så gör du det säkert inte i framtiden heller :)
 
Jag använder väst vid hoppning och uteritter, eller om jag rider en häst jag inte känner. Har en Outlyne som sitter väldigt bra och kan inte säga att jag direkt störs av den mer än att det är varmt på sommaren och knöligt med vinterkläder. Men mest bekvämt är det ändå att vara utan och därför har jag den inte på när jag rider dressyr på min egen häst som jag känner mig säker på.
 
Tur att jag är vuxen och faktikskt får bestämma själv hurvida jag vill eller inte vill ha väst:D

Och jag anser mig inte ha ett behov av väst på min häst, hon är en lugn och trygg häst och har under de 8 år jag haft henne aldrig gjort nått i närheten av nått som fått mig att tappa balansen och trillat av.

När jag tävlar körning ärde regel att ha väst i Maraton så då har jag givetvis de=)
Och jag märker inte av västen då eftersom jag är så inne i själva tävlingen=)

Men skulle jag ha en häst där jag vet är harig, flyger till höger och vänster och bockar och stegrar så skulle jag köpa en väst helt klart och alltid ha den på.

Visst kan min häst bli rädd och slänga sig och jag trilla av.. men den risken är lika stor att hon skulle få panik i hagen och springa över mig. med andra ord... extremt liten.

Så.. om man ska va så.. ska man ju alltid ha hjälm och säkerhetsväst vid all hantering av hästen för hästen KAN bli rädd.
Handen på hjärtat.......hur många har hjälm/väst när ni leder hästen till å från hagen? samt borstar hästen på gången??

Jag kan ärligt säga att jag har det inte.. trots att jag vet att min häst kan bli rädd för ett löv på vägen till hagen och slänga sig över mig i vild panik.
Inte troligt men risken finns alltid i bakhuvudet..
Men när min häst var unghäst hade jag alltid hjälm när jag longerade eller var ut och gick med henne.. för jag ansåg risken för att hon skulle bli rädd var högre då på den tiden hon var mer ovan med livet=)

När jag har väst när jag rider dressyr tycker jag västen är ivägen, den skaver och ger sår och kanten slår i mot bakvalvet och DET är så otroligt irriterande..:crazy:
Så ingen väst när jag rider inne på dressyrbanan,
 
Angripa?
På vilket sätt har jag angripit dig?

Jag funderade bara lite på logiken i ditt inlägg, fortfarande blir jag inte riktigt klok på vad du menar....

Om du anser att du inte behöver väst, för att du inte ramlar av, då borde du inte behöva hjälm heller....?

Hursomhelst, du gör det du tycker funka för dig, har du inte skadat ryggraden på 35 år, så gör du det säkert inte i framtiden heller :)

Jag uppfattade ditt tonfall som sarkastiskt. Men det är ju bra att jag tog fel.
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
4
· Visningar
121
Senast: EmmaN
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: Andromedae
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp