Säkerhetsvästens vara eller ickevara...

Jag uppfattade ditt tonfall som sarkastiskt. Men det är ju bra att jag tog fel.
Nja, lite rätt hade du nog...jag tyckte bara det lät lite förmätet av dig att skriva att pga 35 års riderfarenhet så behöver du inte tillgänglig säkerhetsutrustning.
Detta är ett forum, det betyder att man ibland ifrågasätter vad andra skriver, jag ifrågasatte logiken i ditt inlägg.

Visst är risken liten att man skadar sig allvarligt om man har en lugn häst man känner väl.
Ändå vill jag inte en dag ångra att jag lät bli västen, när jag hade behövt den.
Äldre ryttare är också förebilder för barn och unga som rider.
 
Några exempel från mitt liv (Obs! de flesta är inte medlemmar av min familj):
  • Flicka utan väst ramlar av på mjuk ridbana: Fick mjukdelsskador och fick ligga på sjukhus c:a en vecka med bl a skador på mjälten och konvalecens efter det. Hade kunnat gå mycket illa
  • Flicka utan väst ramlar av på ridlektion på ridbanan med mjukt underlag. Brutna revben
  • Flicka med väst ramlar av och släpas efter hästen på hårt underlag (jockeyutrustning, därför löste inte stigbygeln ut). Tack vare västen endast mindre sprickor i revbenen. Utan väst hade det kunnat sluta hur illa som helst.
  • Fälttävlansryttare som har västen (uppblåsbar) att tacka för sitt liv.

Jag har också sett några olyckor där väst hade kunnat lindra skadorna. En person knäckte några revben vi en omkullridning och en annan person knäckte några tornutskott och slet av ett muskelfäste när hon åkte av. Jag har också träffat folk som skadat sig mer med en väst på än de troligen skulle gjort utan, kanske för att västen inte passat riktigt, vad vet jag? Jag känner också ett par som fått riktigt långvariga skador trots skyddsutrustning. En red omkull (3 år sedan) och fick hästen över sig. Jag vet förvisso inte om hon hade väst men hjälmen sprack. Hon fick en whiplash men hjälmen räddade ändå livet på henne. En annan åkte av (2 år sedan) och hade både hjälm och väst, men fick en blödning mellan hjärnhinnorna och bröt sacrum (korsbenet) på två ställen. Båda är fortfarande skadade.

Som jag ser det är hjälmen den största livräddaren. Huvuden är ömtåliga och läker inte heller hur som helst om man nu överlever. Övriga skador läker vanligen och man kan skada sig både med och utan väst. Det är utifrån de erfarenheterna jag har funderat på om det är värt att ha en väst eller inte.

Men jag tänkte åka förbi en ridsportbutik idag för att åtminstone kolla på västar, men jag hittade inte dit och hade inte tid att leta. Jag har varit där en gång förut och den ligger lite avsides men nu hade jag helt tappat bort var den låg.
 
Nja, lite rätt hade du nog...jag tyckte bara det lät lite förmätet av dig att skriva att pga 35 års riderfarenhet så behöver du inte tillgänglig säkerhetsutrustning.
Detta är ett forum, det betyder att man ibland ifrågasätter vad andra skriver, jag ifrågasatte logiken i ditt inlägg.

Visst är risken liten att man skadar sig allvarligt om man har en lugn häst man känner väl.
Ändå vill jag inte en dag ångra att jag lät bli västen, när jag hade behövt den.
Äldre ryttare är också förebilder för barn och unga som rider.

Nej, jag är inte en "förebild för barn och unga som rider". Eftersom jag nämligen inte håller till på någon offentlig/öppen anläggning.
Och jag tänker inte falla in i den överdrivna svenska riskrädslan genom att ändra mitt beteende för att någon annan ska ändra sitt beteende, i den här frågan.
Visst, jag kan ramla av och bryta ryggen imorgon, det går. Men i just mitt fall är risken ganska liten.
Ja, jag använder säkerhetsbälte när jag kör bil.
Nej, jag använder inte ridhjälm när jag är ute och kör mina hästar med vagn.
Nej, jag använder inte kedjegrimskaft när jag hanterar mina vuxna hingstar - ibland leder jag dem förbi stohagen med grimskaft i en ögla kring halsen som enda redskap.

På min gård gäller olika regler för mig jämfört med de få ungdomar som får låna ponny av mig. För mig gäller regeln att jag bestämmer - praktiskt, inte sant?
För tjejerna gäller väst vid hoppning och barbackaritt.

Logik och logik. Man är inte alltid logisk i det man gör.

Visst händer det att jag glömmer hjälmen - men aldrig när jag rider in unghästar eller när jag rider en okänd häst.

Jag tycker att det är spännande att en del personer - i det här fallet du - dumförklarar människor som gör annorlunda än de gör själva, i stället för att bara acceptera att vi gör olika.
Och som sagt: argumentet att jag ska använda säkerhetsväst för att någon annans barn ska lära sig att göra det, biter inte alls på mig.

Det är också så att även om jag ser slarvig ut utifrån det som skrivs ovan, så har jag faktiskt ganska stort säkerhetstänkande men det grundas i stället i hästhanteringen hellre än utrustningen. Jag har blivit ganska bra på att läsa av hästar genom åren och anlitas i så stor skala som jag själv accepterar för att träna problematiska/svåra hästar vilket hittills gått utmärkt just för att jag faktiskt lyckas läsa hästarna och för att de hittills kunnat läsa mig och därför inte blivit rädda.

Den del av mitt hästliv som handlar om hantering och faktiskt kunskap och annan hantering av risker, syns inte i ett sådant här forum utan här syns bara det svar som ser riskabelt ut.
 
Nej, jag är inte en "förebild för barn och unga som rider". Eftersom jag nämligen inte håller till på någon offentlig/öppen anläggning.
Och jag tänker inte falla in i den överdrivna svenska riskrädslan genom att ändra mitt beteende för att någon annan ska ändra sitt beteende, i den här frågan.
Visst, jag kan ramla av och bryta ryggen imorgon, det går. Men i just mitt fall är risken ganska liten.
Ja, jag använder säkerhetsbälte när jag kör bil.
Nej, jag använder inte ridhjälm när jag är ute och kör mina hästar med vagn.
Nej, jag använder inte kedjegrimskaft när jag hanterar mina vuxna hingstar - ibland leder jag dem förbi stohagen med grimskaft i en ögla kring halsen som enda redskap.

På min gård gäller olika regler för mig jämfört med de få ungdomar som får låna ponny av mig. För mig gäller regeln att jag bestämmer - praktiskt, inte sant?
För tjejerna gäller väst vid hoppning och barbackaritt.

Logik och logik. Man är inte alltid logisk i det man gör.

Visst händer det att jag glömmer hjälmen - men aldrig när jag rider in unghästar eller när jag rider en okänd häst.

Jag tycker att det är spännande att en del personer - i det här fallet du - dumförklarar människor som gör annorlunda än de gör själva, i stället för att bara acceptera att vi gör olika.
Och som sagt: argumentet att jag ska använda säkerhetsväst för att någon annans barn ska lära sig att göra det, biter inte alls på mig.

Det är också så att även om jag ser slarvig ut utifrån det som skrivs ovan, så har jag faktiskt ganska stort säkerhetstänkande men det grundas i stället i hästhanteringen hellre än utrustningen. Jag har blivit ganska bra på att läsa av hästar genom åren och anlitas i så stor skala som jag själv accepterar för att träna problematiska/svåra hästar vilket hittills gått utmärkt just för att jag faktiskt lyckas läsa hästarna och för att de hittills kunnat läsa mig och därför inte blivit rädda.

Den del av mitt hästliv som handlar om hantering och faktiskt kunskap och annan hantering av risker, syns inte i ett sådant här forum utan här syns bara det svar som ser riskabelt ut.
Dumförklara?

Jag använder inte cykelhjälm ( dom få gångerna jag cyklar)

Om jag till dig säger..

-Jag använder inte cykelhjälm för jag har 35 års erfarenhet av att cykla.
Sista gången jag ramlad av va för 31 år sen, 7 års ålder och då slog jag inte huvudet utan skrapade bara upp knäna och en armbåge

Tycker du dom argumenten för att inte använda cykelhjälm låter vettiga?

Nä, jag dumförklara dig inte för att du inte använder väst
Jag dumförklarar dina argument för att inte göra det

Det finns inga vettiga argument för att inte använda väst ( eller cykelhjälm )

Sant, det är inte alltid man är så himla logisk ;)
 
Senast ändrad:
Jag har väst vid hoppning samt vid längre uteritter, aldrig vid dressyr/markarbete. Min väst är rätt bekväm och passar bra, men jag trivs bättre att rida utan den. Därför åker den bara på när jag bedömer att det finns risk att jag kan ramla av. Jag har en egen ridhäst som jag känner otroligt väl, och hur drygt det än må låta så finns det noll och ingen risk att jag skulle ofrivilligt hamna på marken under ett dressyrpass. I hoppningen däremot sitter jag lite löst ibland, och vid uteritt kan ju allt möjligt hända. Då känns västen som ett bra skydd. Jag har en race safe.
 
Jag har väst vid hoppning samt vid längre uteritter, aldrig vid dressyr/markarbete. Min väst är rätt bekväm och passar bra, men jag trivs bättre att rida utan den. Därför åker den bara på när jag bedömer att det finns risk att jag kan ramla av. Jag har en egen ridhäst som jag känner otroligt väl, och hur drygt det än må låta så finns det noll och ingen risk att jag skulle ofrivilligt hamna på marken under ett dressyrpass. I hoppningen däremot sitter jag lite löst ibland, och vid uteritt kan ju allt möjligt hända. Då känns västen som ett bra skydd. Jag har en race safe.
Vänta lite här nu...
Nu måste jag opponera mig :)

Om det kommer in en huggorm på ridbanan som du inte ser. Den biter din häst. Din häst får spel och börja bocka och sparka som värsta rodeo hästen, tills du ramlar av, för det gör du förr eller senare.

Eller om din häst blir biten av en fäbroms på känsligt ställe, trampa på en spik/söm annat vasst föremål, då kan du inte vara helt säker på hur din häst reagerar. Den kan få panik och börja skena, stegra sig och slå runt.
 
Om det kommer in en huggorm på ridbanan som du inte ser. Den biter din häst. Din häst får spel och börja bocka och sparka som värsta rodeo hästen, tills du ramlar av, för det gör du förr eller senare.

Eller om din häst blir biten av en fäbroms på känsligt ställe, trampa på en spik/söm annat vasst föremål, då kan du inte vara helt säker på hur din häst reagerar. Den kan få panik och börja skena, stegra sig och slå runt.

Men herregud, om vi skulle ha katastrofscenarion hela tiden i huvudet så hade ju ingen kunnat rida.

Jag gissar att du är en yngre generation, för jag är född 85 och hade inte väst som ridskoleelev, inte så många andra heller. Sen har liksom aldrig plockat upp det. Men jag förstår att många ridskolor numera har krav på väst.
 
...red alltid med väst på ridskolan tills dressyrtränaren lärde oss att dressyrryttare rider utan.

Det här tycker jag var riktigt upprörande faktiskt! :crazy:
En tränare borde ha bättre vett än att lära sina elever dylika dumheter, varför i hela fridens namn skulle en dressyrryttare vara tåligare mot skador än andra ryttare?
Illa nog att det inte påpekas när västen inte är på från början, men att dessutom påtala att eleven gör fel när västen är PÅ?! :banghead:
 
Men herregud, om vi skulle ha katastrofscenarion hela tiden i huvudet så hade ju ingen kunnat rida.

Jag gissar att du är en yngre generation, för jag är född 85 och hade inte väst som ridskoleelev, inte så många andra heller. Sen har liksom aldrig plockat upp det. Men jag förstår att många ridskolor numera har krav på väst.

Menar du att det är hör till ovanligheterna att en fäbroms biter hästar?
Där har du fel, när jag började rida så hade jag inte väst på mig.

Sannolikheten att du krockar med bilen är väldigt lite, ändå använder du väl bälte?

Ridsport är farligt, vi som håller på med det tar en risk varje gång vi sätter oss på hästryggen. Varför inte minimera skadorna man kan få, så långt det är möjligt?
Jag bara undrar....
 
Man måste inse att hästar ÄR farligt och man kan göra sig illa... man kan inte linda in sig från topp till tå utan man kan likförbannat kan göra sig illa.

Är man över 18 år så får man faktiskt bestämma helt själv om man ska eller inte ska ha hjälm eller väst.
Är man under 18 är de sina föräldrar som bestämmer

att ridskolor har krav på väst tycker jag är bra.. barn under 18 år ska ha väst i min mening i alla fall och hjälm och stigbyglar av högsta säkerhet.
SAMT de viktigaste.. säkra hästar!!

Som vuxen måste man få ha de ansvaret att själv avgöra när man behöver eller inte behöver en väst utan att andra ska peka pekfinger åt en.

Jag har varit med både för mig själv och sett andra blivit skadade med häst inblandade och ingen väst eller hjälm skulle ha hjälpt någon person i de olyckorna.

Jag krossade armen när en häst sparkade mig... ingen väst hade hjälpt mig där eftersom västen inte skyddar armarna.
Du kan falla av och bryta nacken i fallet och dö.. ingen väst eller hjälm hjälper dig där heller.
Folk som blivit sparkade i ansiktet inte heller där har hjälm eller väst varit till någon hjälp.


Så att tro att bara för man har hjälm och väst så är man okrossbar är farligt.. För det är en väldigt osanning om hästlivet.

Väst är superbra att ha om hästen är elak/ung där man faktiskt löper stor risk att falla av när hästen stegrar/bockar eller skenar.
Medans har man haft samma häst i 10 år och man känner den mkt väl och den har aldrig gjort nått dumt så är risken mkt liten att de händer nått när man rider.
Det är större risk att du snubblar på gatan och faller och slår i huvudet..
Ska man då alltid bära hjälm när man går på stan??

Jag menar.. hur långt ska man gå när det gäller OM de händer nått frågan?
Ja jag kan krocka och dö när jag kör bil men jag tänker inte sluta köra bil.. jag har bilbälte men där får de va stopp.
Jag sätter inte på mig nackkrake, hjälm och uppblåsbara kuddar runt omkring mig bara för OM jag krockar.

Jag sätter inte på mig en hjälm när jag ska gå ut och gå med hunden för OM jag snubblar och faller i marken och slår i huvudet.





Vissa risker får man helt enkelt ta för % mässigt är risken att de händer så extremt liten.

Bara att hålla på med hästar är i sig en stor fet risk för att skada sig.. men den risken är jag villig att ta......... och trots att jag har råkat ut för några olyckor och sett några hämska så tänker jag inte sluta med hästar...

Även om min omgivning många ggr tycker de... eftersom sporten är så farlig=)
Kom ihåg.. livet är farligt... ingen har överlevt de:D
 
Menar du att det är hör till ovanligheterna att en fäbroms biter hästar?
Där har du fel, när jag började rida så hade jag inte väst på mig.

Sannolikheten att du krockar med bilen är väldigt lite, ändå använder du väl bälte?

Ridsport är farligt, vi som håller på med det tar en risk varje gång vi sätter oss på hästryggen. Varför inte minimera skadorna man kan få, så långt det är möjligt?
Jag bara undrar....

Du missar att det är ett fritt val. Sen kan man argumentera sig blå om varför folk inte gör som de borde.
 
Vänta lite här nu...
Nu måste jag opponera mig :)

Om det kommer in en huggorm på ridbanan som du inte ser. Den biter din häst. Din häst får spel och börja bocka och sparka som värsta rodeo hästen, tills du ramlar av, för det gör du förr eller senare.

Eller om din häst blir biten av en fäbroms på känsligt ställe, trampa på en spik/söm annat vasst föremål, då kan du inte vara helt säker på hur din häst reagerar. Den kan få panik och börja skena, stegra sig och slå runt.
Större chans att jag dör i hjärnblödning när jag mockar skit än att de du rabblade upp skulel hända!! håll oss gärna till realistiska händelser.. för nä de kommer inte komma in varg i min paddock när jag just rider som vill äta upp min häst!
 
Menar du att det är hör till ovanligheterna att en fäbroms biter hästar?
Där har du fel, när jag började rida så hade jag inte väst på mig.

Sannolikheten att du krockar med bilen är väldigt lite, ändå använder du väl bälte?

Ridsport är farligt, vi som håller på med det tar en risk varje gång vi sätter oss på hästryggen. Varför inte minimera skadorna man kan få, så långt det är möjligt?
Jag bara undrar....

Visst kan man minimera skadorna men ibland blir det så otroligt överdrivet.

Det är ju en jäkla skillnad på att krocka med bilen och att ramla av en häst.

Igår var jag för övrigt till en annan ridsportbutik där de hade 5 västar på lager. Det var i två modeller. Ett ex provade jag och förutom att det var fel storlek så var den helt vansinnigt obekväm. Om det inte finns någon bättre i den andra butiken som jag inte hittade till i förrgår, då blir det nog ingen alls. Ridning ska vara kul, inte obekvämt, för då kan man lika gärna låta bli.
 
Det är ju en jäkla skillnad på att krocka med bilen och att ramla av en häst.
.

Jag har krockat med bil tre ggr och är fortfarande på benen...min vän trillade av sin häst (i ridhuset) och bröt ryggen.

Så..allt är relativt, jag har fortfarande bälte på mig i bilen men min vän har ridit för sista gången.

Självklart ska det vara bekvämt att rida, men måste det faktum betyda att man måste tumma på säkerheten?
 
Du missar att det är ett fritt val. Sen kan man argumentera sig blå om varför folk inte gör som de borde.
Det vet jag väl, att det är ett fritt val, jag har aldrig påstått något annat!

Vi diskutera för och nackdelar med säkerhetsväst.

Att en häst blir skrämd och reagerar med att skena, stegra eller bocka, hör inte till några ovanligheter, det är inte heller ovanligt att ryttare ramlar av och skada sig
 
Visst kan man minimera skadorna men ibland blir det så otroligt överdrivet.

Det är ju en jäkla skillnad på att krocka med bilen och att ramla av en häst.

Igår var jag för övrigt till en annan ridsportbutik där de hade 5 västar på lager. Det var i två modeller. Ett ex provade jag och förutom att det var fel storlek så var den helt vansinnigt obekväm. Om det inte finns någon bättre i den andra butiken som jag inte hittade till i förrgår, då blir det nog ingen alls. Ridning ska vara kul, inte obekvämt, för då kan man lika gärna låta bli.
Good for you!

Du letar efter en väst som kan passa dig.

Det är ett bra tecken på att du vill skydda dig.
Sunt och förnuftigt tänkt, hoppas att du hittar en som passar dig bra.
Det finns även västar som blåses upp med luft om man faller av, det kanske kan vara något. Vet inte om dom är dyra, oavsett så är säkerheten värt ett högt pris.
 
Jag använder inte säkerhetsväst. Gjorde det ibland när jag red på ridskola, beroende på aktivitet och häst. Men nu har jag dels ingen lust att lägga så mycket pengar på någonting och dels rider jag en väldigt snäll och lugn häst som inte hetsar upp sig i onödan. Visst kan det hända någonting, men jag anser att risken är otroligt liten.

Jag lägger det mesta krutet på säkerheten när jag väljer vilken häst jag rider. Hetsiga nerviga hästar går bort för mig, där tycker jag själv att skaderisken är för stor oavsett väst eller inte. Samtidigt förstår jag ju att vissa vill rida sådana hästar, det är en riskbedömning de gör med, och jag lägger mig inte i andras val. Folk gör ju mindre bra val hela tiden, de cyklar utan hjälm, går på landsväg i mörker utan reflexväst, röker, har kvar mer eller mindre farliga djur osv osv.
 
Jag använder inte heller säkerhetsväst. Brukade göra det, både på ridskolan och med egen häst, men när jag köpte ny häst för sju-åtta år sedan blev det mindre och mindre. Den nya hästen är inte särskilt lugn och väldigt lättstressad, men hon är samtidigt inte så rädd för saker (och om hon blir rädd så har det ändå aldrig varit några problem att sitta kvar, även om jag ridit barbacka med långa tyglar) och har aldrig försökt kasta av mig. Dock så trivs hon bäst när jag rider barbacka. Problemet var att jag hade en fullt fungerande säkerhetsväst som passade storleksmässigt, men som var stenhård och oböjlig. Eftersom den fungerade var jag för snål för att köpa en ny väst bara för att jag tyckte att den jag hade var klumpig, och jag kände efter ett tag att det var säkrare att låta säkerhetsvästen ligga då det tydligt kändes att den rubbade min balans/smidighet. Har till idag aldrig trillat av hästen, men har aldrig varit så nära som när jag hade säkerhetsvästen på mig.

Jag vet att jag borde ha en säkerhetsväst, och jag har planer på att någon gång i framtiden köpa en. I dagens läge är det inköpet dock inte prioriterat, så när det faktiskt blir vet jag inte.
 
Nej jag använder inte väst, har funderat på sådan uppblåsbar till hoppning men har inte kommit till skott än.

Hjälm och stigbyglar med korg framför används alltid och sitter aldrig upp på idiot hästar
 
Men herregud, om vi skulle ha katastrofscenarion hela tiden i huvudet så hade ju ingen kunnat rida.

Jag gissar att du är en yngre generation, för jag är född 85 och hade inte väst som ridskoleelev, inte så många andra heller. Sen har liksom aldrig plockat upp det. Men jag förstår att många ridskolor numera har krav på väst.

Samma här, född 87 och har också gått på "västlös" ridskola.

Jag rider inte med väst, jag har aldrig ens funderat på det. Jag är nog osmidig som det är och vill inte låsa min bål på det viset, men det börjar ju komma lite intressanta modeller nu som jag kan tänka mig att prova. När jag faller av så är min instinkt att köra "köttbullen" vilket har fungerat bra, har "bara" fått muskelskador och hjärnskakningar (trots hjälm). Den del jag skulle vilja skydda är ryggraden (utan att låsa den) och där är det snarare en motorcross/alpin-väst-liknande sak jag hade velat ha. Men som sagt, liknande är ju på gång.

Har dock alltid hjälm vid ridning, ibland även vid longering/lösarbete om min häst har en sprättig dag. Jag tänker mycket på risker och hur man kan förebygga olyckor, och är ärligt talat mest orolig för att fastna i en stigbygel.

Edit:
Var tvungen att googla lite skyddsgrejer nu och har hittat något att önska mig i julklapp, för det är höfterna som tar mina smällar när jag åker av:
http://www.skistore.se/sv/ryggskydd/13043-poc-hip-shorts-vpd-20-ski-shorts-29776.html
http://www.skistore.se/sv/dainese/13408-dainese-waistcoat-soft-flex-30058.html
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
5
· Visningar
163
Senast: Takire
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: Andromedae
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 943
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp