Bukefalos 28 år!

Saker som stör mig orimligt mycket 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hursom stör jag mig jävligt mkt på att vi går på en restaurang, äter och dricker för 500 kr per person, och vid utgång tvingas betala 20 kr för att hämta jackan i garderoben.

Så himla irriterande. Värst är de (få) restauranger som tar garderobsavgift trots att man inte lämnar någonting i garderoben. Skriv för bövelen en skylt vid ingången och tydligt på nätet bredvid bokningstelefonnumret att inträdet kostar 20 kr och att summan adderas rakt på notan, så slipper man detta irritationsmoment efter en trevlig kväll.
 
Skicka ett anonymt mejl till restaurangen, förklara att så behandlar en inte sin kunder
(Undrar vem som kom på den idiotiska idén?)
Kanske tar dom bort avgiften :)
Jag som jobbat mängder med år på krogen stör mig enormt på människor som inte fattar att deras tjocka vinterjacka inte får plats inne i restaurangen. Jag stör mig enormt på människor som klagar på att de måste hänga in sin jacka oavsett om det kostar pengar eller inte. Det är sällan någon klagar så avgiften faktiskt, utan mer på att de inte får ta med sig jackan in.

Men om det finns 150 st sittplatser i matsalen och 75 st personer har med sig jackan in som de hänger på stolen bredvid eftersom det är så obekvämt att ha den på sin egen stol så behöver vi höja priserna till det dubbla för att få in lika mycket som ifall matsalen var fullsatt. För att inte snacka om hur jobbigt det är att arbeta i matsalen med en massa stora bylsiga jackor som hänger i vägen.

Och nej, bara för att du kan bete dig så innebär det inte att alla andra kan det och det är därför det finns en regel. Ungefär som att det är olagligt att sälja knark. Jag säljer inte knark, men jag förstår varför regeln finns. ;)
 
Jag som jobbat mängder med år på krogen stör mig enormt på människor som inte fattar att deras tjocka vinterjacka inte får plats inne i restaurangen. Jag stör mig enormt på människor som klagar på att de måste hänga in sin jacka oavsett om det kostar pengar eller inte. Det är sällan någon klagar så avgiften faktiskt, utan mer på att de inte får ta med sig jackan in.

Men om det finns 150 st sittplatser i matsalen och 75 st personer har med sig jackan in som de hänger på stolen bredvid eftersom det är så obekvämt att ha den på sin egen stol så behöver vi höja priserna till det dubbla för att få in lika mycket som ifall matsalen var fullsatt. För att inte snacka om hur jobbigt det är att arbeta i matsalen med en massa stora bylsiga jackor som hänger i vägen.

Och nej, bara för att du kan bete dig så innebär det inte att alla andra kan det och det är därför det finns en regel. Ungefär som att det är olagligt att sälja knark. Jag säljer inte knark, men jag förstår varför regeln finns. ;)
Jag håller med dig, det är hopplöst med stora jackor i matsalen och väldigt ohygieniskt. Regeln om art jackor måste hängas in den förstår jag
Att ta 20 kr i avgift är bara dum snålhet och respektlöst mot sina kunder
Då är det bättre att lägga på 20 kr på varje måltid
 
För att fortsätta på ämnet så stör jag mig inte egentligen så mycket på att betala garderobsavgift på restaurang, men desto mera när man betalar för garderobsservice och de ändå slarvar bort ens grejer. Jag har blivit av med både en dyr kappa och några sjalar genom åren.

En gång när vi skulle fira en väninna som fyllde jämt så hade vi samlat ihop till en designväska från ett dyrt märke. Väl på restaurangen tog vi ut presenten ur påsen med stor "lyxlogo" för att inte avslöja vad hon skulle få och sen hängde vi in påsen i garderoben. När vi skulle gå hem var påsen försvunnen och garderobskillen stod som ett frågetecken. "Stackars" tjuven som fick med sig en lyxpåse som innehöll några par (nyinköpta) trosor från Lindex under allt silkespapper. Påsen och trosorna återfanns i en park 50 meter från restaurangen. :banana::devil:
 
För att fortsätta på ämnet så stör jag mig inte egentligen så mycket på att betala garderobsavgift på restaurang, men desto mera när man betalar för garderobsservice och de ändå slarvar bort ens grejer. Jag har blivit av med både en dyr kappa och några sjalar genom åren.
De får inte ta betalt för en tjänst om de inte håller ordning på grejerna. På de ställen jag har jobbat har vi alltid fått ersätta de jackor eller väskor som slarvats bort. Är det stressigt kan det bli fel, men då får man ju stå för de felen. Sjalar är värre om folk inte säger till att de finns. Att tex lägga sjalen i en ärm är typ det dummaste som finns. Då är det bättre att hänga den runt galgen direkt.

Men tappar en garderob bort en kappa ska de ju få ersätta den. Dessutom hade jag klagat så enormt mycket till restaurangchefen att de inte hade haft ett annat val än att betala nu på studs. Aldrig i livet att jag hade godtagit att jag hängde in en väska och den försvann.
 
Folk som prompt ska bromsa i uppförsbacke när det blir sänkt hastighet på toppen av backen. Herregud, släpp bara gasen, hur svårt ska det vara? Fysikens lagar :banghead::banghead:

När jag släpper gasen på min bil bromsar den (med bromsljus). Så det kan vara så att de bara släpper gasen... ;)
 
Jag stör mig på folk som säger "jag bor hemma nu", när de menar "jag bor hemma hos mina föräldrar". Alltså. Även de som flyttat från sina föräldrar och har egen bostad bor ju hemma, eller hur? Gah!

Åh, jag stör mig också på det. Jag pluggar tillsammans med många som kommer från andra delar av Sverige, och när vi har lite längre ledighet eller undervisningsfritt ska de "åka hem". Dvs åka till sina föräldrar. Jag kan ju tycka att hem är där man bor, exempelvis där man bott i 5 år för att plugga... Ordmärkeri, kanske ;)
 
Men @zassoo och @Red_Chili det är ju ett rätt vedertaget uttryck :D. Precis som att man inte säger att man flyttar hemifrån varje gång man flyttar som vuxen.

Alltså helt okej att tycka att uttrycket är fult men inte att störa sig på dom som säger så, det heter ju lisor så :p :D.
 
Men @zassoo och @Red_Chili det är ju ett rätt vedertaget uttryck :D. Precis som att man inte säger att man flyttar hemifrån varje gång man flyttar som vuxen.

Alltså helt okej att tycka att uttrycket är fult men inte att störa sig på dom som säger så, det heter ju lisor så :p :D.
Nämen, när någon flyttar från egen bostad till annan egen bostad så är det ju bara "jag flyttar". Det går ju att säga även när det ska flyttas från föräldrar, eventuella frågor om vad någon flyttar till för ställe lär ju komma ändå :p
 
Nämen, när någon flyttar från egen bostad till annan egen bostad så är det ju bara "jag flyttar". Det går ju att säga även när det ska flyttas från föräldrar, eventuella frågor om vad någon flyttar till för ställe lär ju komma ändå :p
Ja fast mer er logik så kan man säga "jag flyttar hemifrån" varje gång man flyttar som vuxen för att bokstavligt talat så stämmer det?

Min poäng är: att bo hemma i Sverige betyder att man bor med päronen. Sen kan man tycka det är fult men det är ju liksom ett väldigt vanligt begrepp.
 
@niphredil Jag tycker ändå det låter knäppt ;) Kanske för att det känns så långt ifrån min egen världsbild att kalla mammas eller pappas bostad för hemma, oavsett om jag bott där tidigare. Å andra sidan är det säkert skillnad om ens föräldrar bor kvar där man växte upp :)
 
När jag släpper gasen på min bil bromsar den (med bromsljus). Så det kan vara så att de bara släpper gasen... ;)

Knappast. Hittills har jag under mina 26 år med körkort aldrig träffat på en bil med sååå extremt effektiv motorbroms att bilen vips! går från t.ex. 75 till 30 km/h snabbt som i fotbroms...
Och skulle det existera sådana bilar så skulle rent farliga situationer uppstå.
 
Jag stör mig på hösttröttheten, som väl inte är ett vedertaget uttryck men som har tagit mig med storm denna veckan. Åtta timmar är inte nog, jag är helt död när jag vaknar och jättetrött på kvällen. På dagarna håller jag mig någorlunda alert tack vare kaffe och mycket att göra, men...

Vi pratade om det på jobbet igår och alla verkar känna likadant, så det är väl mörkret och den relativa kylan som gör det. Märker även att jag blir mycket mer hungrig, igår kurrade det i magen typ en timme efter middagen så jag blev tvungen att äta en smörgås.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp