Sambandet innerskänkel/ yttertagel...

@Blandrastik jag vet inte om jag förstår dig rätt men att hästen "sitter fast" , etc undrar jag lite över ?

Det där blev nog en tolkningsfråga. Jag menar inte att hästen hänger sig fast i framstupa, utan mer att den har olika sidor. Om jag däremot sätter mig på häst som inte har blivit lösgjord så kan jag uppfatta att den hänger, ofta i vänster och släpper höger.
 
@Blandrastik Jag förstår inte alls hur du får hästen "loss" på innertygeln när du bara håller i just innertygeln? Var får hästen då ett stöd av dig att bära sig (det tar ganska mycket utbildning och styrka innan hästen är så stark att den är helt självbärig menar jag), om du inte stöttar upp med en yttertygel och ytterskänkel? Jag får intrycket av att det du får "loss" är att hästen släpper kontakten.
 
@Blandrastik Jag förstår inte alls hur du får hästen "loss" på innertygeln när du bara håller i just innertygeln? Var får hästen då ett stöd av dig att bära sig (det tar ganska mycket utbildning och styrka innan hästen är så stark att den är helt självbärig menar jag), om du inte stöttar upp med en yttertygel och ytterskänkel? Jag får intrycket av att det du får "loss" är att hästen släpper kontakten.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara, annat än det jag redan gjort. Jag rider alltså med inner på den sida där hästen har sämre eller ingen kontakt. Alltså där den har släppt. Jag lossar med inner skänkel inner tygel för att hästen ska ta kontakt. Inte släppa.
Inte så särskilt hokus-pokus i min mening, jag har lärt mig att rida så av en A/Master-tränare. Det funkar för mig och för de flesta (antar jag) av hans elever.
 
Vet inte riktigt hur jag ska förklara, annat än det jag redan gjort. Jag rider alltså med inner på den sida där hästen har sämre eller ingen kontakt. Alltså där den har släppt. Jag lossar med inner skänkel inner tygel för att hästen ska ta kontakt. Inte släppa.
Inte så särskilt hokus-pokus i min mening, jag har lärt mig att rida så av en A/Master-tränare. Det funkar för mig och för de flesta (antar jag) av hans elever.
Men någongång kommer yttertygeln för dig oxå? Du rider väl inte alltid runt med ingen kontakt i yttertygeln på böjda spår?

Jag känner igen tänket- har oxå ridit för tränare som börjar så. Men målet har alltid varit att få hästen på ytter- det är den biten jag inte fattar:confused:
 
Men någongång kommer yttertygeln för dig oxå? Du rider väl inte alltid runt med ingen kontakt i yttertygeln på böjda spår?

Jag känner igen tänket- har oxå ridit för tränare som börjar så. Men målet har alltid varit att få hästen på ytter- det är den biten jag inte fattar:confused:

Ja, Markne tex börjar ju med att skapa en insida för att få en utsida.
Men det handlar ju då om att få en utsida så småning om. Inte skita i det permanent.

Jag håller med i det tänket IOM att jag anser att har man ingen insida finns ingen utsida. Du kan dra allt du vill i yttertygeln och klämma med ytterskänkeln. Hästen är inte där och kommer inte ta hjälperna. Det måste skapas en insida först för att få en fungerande yttersida.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ja, Markne tex börjar ju med att skapa en insida för att få en utsida.
Men det handlar ju då om att få en utsida så småning om. Inte skita i det permanent.

Jag håller med i det tänket IOM att jag anser att har man ingen insida finns ingen utsida. Du kan dra allt du vill i yttertygeln och klämma med ytterskänkeln. Hästen är inte där och kommer inte ta hjälperna. Det måste skapas en insida först för att få en fungerande yttersida.
Jo det är ju där det ibland blir missförstånd med vad hösten på ytter betyder. Man tror ju lätt att man ska blåhålla i ytter och då har man "kontakt på ytter" .
Det är där jag undrar över @Blandrastik . Om du menar att du inte vill kånka runt hästen hängande i ytter. För det vill inte jag heller.

Att jobba en sidan taget är heller inget konstigt- många hopptränare som gör så. Men målet är ju ändå hästen på ytter. Alltså att hästen är där och tar ytter hjälperna på rätt sätt .
 
Men någongång kommer yttertygeln för dig oxå? Du rider väl inte alltid runt med ingen kontakt i yttertygeln på böjda spår?

Som jag skriver i inlägg #12 och i inlägg #39. Mitt mål är att få hästen liksidig och ge mig lika mycket stöd i båda tyglarna. (för tredje gången) Så, nä jag rider inte runt med ingen kontakt på yttertygeln. Men jag rider inte heller på det kanske lite typiskt sättet, ytter hand mot inner skänkel.
Däremot skulle det vara ett mål att kunna ställa inåt och hästen bär sig lika mycket i båda tyglarna, det är nog det närmaste "kontakt på yttertygeln" jag kommer.
Ungefär som @tuaphua beskriver att skapa en sida i taget. Men målet är liksidighet.

Varför just den här tränaren har valt det här systemet vet inte jag, men det är många gånger lättare för ryttaren att ge sig på den sida hästen har släppt än dess starka sida.
 
@tuaphua Men just att då rida i det traditionella tänket "innerskänkel till yttertygel" så skapar du en insida med stöd av ytterhjälperna. Det är ju inte så att en innersida glöms bort och ryttaren bara sitter och drar i yttertygeln.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
@tuaphua Men just att då rida i det traditionella tänket "innerskänkel till yttertygel" så skapar du en insida med stöd av ytterhjälperna. Det är ju inte så att en innersida glöms bort och ryttaren bara sitter och drar i yttertygeln.

Precis!

En del gör dock inte det utan försöker forcera fram yttersida.
 
"Ïnside leg to outside hand"
jag bor i australien och min ena tränare och mina vänner här tjatar alltid om inside leg to outside hand. Det dom menar med det är att man ska rida med ytterstöd och inte låta hästens bog falla in.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 340
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 619
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 817
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 943
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp