Samhällets förväntningar vs. ditt tycke?

Det handlar inte om bättre och sämre utan att människan är en social varelse som kommer att anpassa sig efter kollektivet. Mycket av det du gör, vissa sociloger skulle t.o.m. säga allt det du gör, är ett resultat av normer. Sedan kan man till viss del välja att anpassa sig i olika utsträckning.

Visst är vi sociala varelser! Absolut de flesta mer eller mindre :). Men att malla in oss och se ner på de som inte följer mallen är ju mobbning och borde rimligtvis inte gynna någon. Normer kan även vara väldigt begränsande.
 
Han skriver superprovocerande saker i tråd efter tråd och det slutar på samma sätt varenda gång: hela tråden kretsar till slut kring honom.
Ajdå :crazy: tack för varningen :up:.

TS: skulle nog svara nej på alla frågorna (rakar förvisso mig men inte Överallt) utom möjligen "duktig flicka", denna vet jag uppriktigt inte. Tror den är svårast att jobba bort.
 
- Sminkar du dig, för att man som kvinna "ska" göra det?
Jag sminkar mig. Omöjligt att säga om det beror på normer eller på mig själv. Förmodligen en blandning.

- Är du helrakad överallt, för att man som kvinna "förväntas" vara det?
Finns inte en chans att jag svarar på det.

- Ska du vara alltid vara "den duktiga flickan" för att du förväntas vara det?
Omöjligt att säga om det beror på normer eller på mig själv. Förmodligen en blandning.

- Klär du dig på ett visst sätt för att kanske ev. partner eller liknande "vill" det?
Omöjligt att svara på. Jag klär mig i vad jag känner mig fin i. Det är alla gånger (omedvetet) påverkat av omgivningens reaktioner på mina kläder. Däremot tar jag ju givetvis inte direkta instruktioner angående kläder, men det är vi nog få som gör.

- Säger du det som folk förväntar sig att du ska säga, även om det egentligen inte riktigt är din åsikt?
Nej, det gör jag inte. Jag är en person som uttrycker min åsikt till hundra procent om jag uttrycker en åsikt. Ibland väljer jag att vara tyst men jag står aldrig och säger saker jag inte tycker.
 
Visst är vi sociala varelser! Absolut de flesta mer eller mindre :). Men att malla in oss och se ner på de som inte följer mallen är ju mobbning och borde rimligtvis inte gynna någon. Normer kan även vara väldigt begränsande.

Det finns många som kan gynnas av det.

" att malla in oss och se ner på de som inte följer mallen är ju mobbning"
Detta är förövrigt en träffsäker beskrivning av efterföljande inlägg.
 
Så om jag låter bli att sminka mig, klär mig som jag tycker är behagligt, inte är duktig flicka, har den dåliga smaken att låta bli att raka mig och dessutom låter bli att ljuga för folk så är jag personlighetstörd? Det var ett intressant sätt att resonera.
Citat från Wikipedia (som stämmer bra överens med andra källor på nätet).

Så om man inte sminkar sig eller rakar sig under armarna så är man i riskzonen för att bli kriminell. Det sambandet har jag tidigare missat helt.

Jag svarar för övrigt nej på alla frågor utom möjligtvis den där med att säga vad som förväntas av en. Jag försöker låta bli men ibland är det inte värt striden, ofta låter jag i de lägena bli att säga något alls.
Sander har du en puffra? Jag tror jag ska ta och råna en bank.
Dont feed the TROLL! ;)
 
Nej på trådstartens frågor men det finns ju oändligt med normer som styr ens dag mer eller mindre och jag är knappast immun.
 
Nej på nästan allt. Att jag rakar benen när jag bär shorts och liknande är förmodligen för att jag lärt mig att kvinnor ska göra det. Övriga delar av kroppen är för att jag själv vill.
 
Sminkar du dig, för att man som kvinna "ska" göra det?
Jag är kvinna och sminkar mig ibland, ibland inte. Nu har jag haft semester respektive jobbat hemifrån hela juli, och då tror jag bara mascaran varit framme en gång... :D Om jag jobbar på kontoret eller hos kund (jobbar som konsult, har dagliga kundkontakter) sminkar jag mig vanligtvis och klär mig enligt någon sorts norm. Bara smink och kläder som jag gillar, men absolut "representativt". I stallet och hemma blir det praktiska och sköna kläder, och skall jag på finare middagar/fester tycker jag det är jättekul att få bre på lite extra med både smink och kläder! Känner dock aldrig att jag "måste" det ena eller det andra, och i tidsnöd kan jag mycket väl hasta iväg till jobbet utan smink (utan att fördenskull må dåligt)!

- Är du helrakad överallt, för att man som kvinna "förväntas" vara det?
Rakar ben och armhålor, resten orakat.

- Ska du vara alltid vara "den duktiga flickan" för att du förväntas vara det?
Jag är rätt mycket tävlings- och prestationsmänniska, men också rätt mycket egoist... Vet inte riktigt var på duktig-flicka-skalan det placerar mig? Jag har i skola och jobb hela livet haft turen att vara rätt intelligent och talangfull, så har kunnat vara lat när det passat mig (:o) och presterat på topp när det varit viktigt!

Är väldigt långt ifrån den självuppoffrande, vårdande, omhändertagande typen av människa, utan lite "hårdare". Gillar snabba beslut, intressanta diskussioner, goda prestationer, är resultatinriktad både avseende mig själv och andra...

- Klär du dig på ett visst sätt för att kanske ev. partner eller liknande "vill" det?
Nej. Jag har aldrig haft en partner som bett mig klä mig eller inte klä mig på ett visst vis, men självklart har jag haft partners (och vänner, släktingar osv) som uppskattande sagt "du är fin i den klänningen" och det kan ju självklart ha påverkat min vilja att ha samma klänning (eller vad det nu är för klädesplagg...) igen.

- Säger du det som folk förväntar sig att du ska säga, även om det egentligen inte riktigt är din åsikt?
Nej. Jag säger aldrig något som jag inte kan stå för. Om jag bedömer att det inte "passar" att säga exakt vad jag tycker, så håller jag i så fall tyst... Men jag är rätt känd för att säga vad jag tycker - även i situationer då andra skulle hållit tyst...:D
 
Har funderat ganska mycket på just det senaste veckorna. Gör du någonting bara för att någon annan/samhället förväntar sig att du ska göra det, eller för att du själv faktiskt vill det?

Bara för att ta några övertydliga exempel:
- Sminkar du dig, för att man som kvinna "ska" göra det?
- Är du helrakad överallt, för att man som kvinna "förväntas" vara det?
- Ska du vara alltid vara "den duktiga flickan" för att du förväntas vara det?
- Klär du dig på ett visst sätt för att kanske ev. partner eller liknande "vill" det?
- Säger du det som folk förväntar sig att du ska säga, även om det egentligen inte riktigt är din åsikt?
Kort och gott, hur mycket tar du åt dig av samhällets/omgivningens normer?
[...] Klipp, klipp [...]
Så, hur tänker ni kring samhällets och omgivningens normer? Skiter ni i det eller följer ni det? :)

Jag började sminka mig för att man skulle det, men med tiden har det blivit roligare ju duktigare jag blivit på det. Idag tycker jag att det har blivit en trevlig rutin innan jag går ut. Jag brukar ta en kopp kaffe och lyssna på nyheter samtidigt.
Jag brukade klä mig och bete mig för att passa något slags mall om att vara en duktig flicka, men det är inte jag. Ju äldre jag blir ju mer ser jag ut som jag vill. Framför allt sen jag började umgås mer i HBTQ-kretsar så har det känts betydligt lättare att vara mig själv. Det är något när männen har smink och klänningar som gör att jag känner mig mer bekväm med att dyka upp i rutig skjorta och jeans till en nattklubb.
Jag tror nog fortfarande att jag faller för väldigt många normer, men jag upplever ändå att jag är betydligt mer medveten om det även om det bara är på nivån "jaha, där följde jag en viss norm utan att tänka".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 474
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 556
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 604
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp