Bukefalos 28 år!

Samhällets förväntningar vs. ditt tycke?

Alltså jag dör av garv just nu, så om man svarar nej på alla frågor lider man av antisocial personlighetsstörning? Va fan, tillåt mig skratta. :rofl::rofl::rofl:

Seriöst, låter som ett troll, jag svarar nej på alla frågorna och jag är så långt ifrån antisocial du bara kan komma i princip. Så, ja vad ska man säga, att vissa inte vet vad de pratar om kanske? :rofl::rofl:

Tack för att jag fick mig ett gott skratt. :up:
 
Alltså jag dör av garv just nu, så om man svarar nej på alla frågor lider man av antisocial personlighetsstörning? Va fan, tillåt mig skratta. :rofl::rofl::rofl:

Seriöst, låter som ett troll, jag svarar nej på alla frågorna och jag är så långt ifrån antisocial du bara kan komma i princip. Så, ja vad ska man säga, att vissa inte vet vad de pratar om kanske? :rofl::rofl:

Tack för att jag fick mig ett gott skratt. :up:

Stor skillnad på att skriva nej och att vara nej i praktiken. Som jag skrev är det snarare norm att påstå att man inte följer normer, vilket den här tråden bekräftar.
 
Jag är nog alltid mig själv så gott det går, ibland vet jag inte riktigt vad som är jag bara ;) Sminka mig har jag aldrig gjort, jag började helt enkelt inte när alla andra gjorde och har aldrig gjort det i efterhand heller. Det är inte min grej liksom. Klär mig som jag vill också, vilket inte alls är moderiktigt. Det är inte heller min grej ;) Jag är väldigt principfast och har inget emot att ha en åsikt som ingen annan har, jag har som ensamt argumenterat emot ett helt rum av människor. Däremot har jag inga problem att inse när jag har fel. Jag har inte heller några problem med att vara töntig, eftersom töntigheten gör mig glad.

Sen är det det där med hår på kroppen. Av någon dum anledning tvekar jag rejält över att gå ut med bara, håriga ben. Jag hatar att jag ens funderar över saken. I år har jag faktiskt håriga ben men har inte heller gått barbent, hade jag gjort det hade jag förmodligen rakat mig.. tyvärr! Började raka benen vääääldigt sent dock.

Armhålor då, jag fattar inte varför tjejer ska raka men killar får vara håriga. Jag har hört personer säga att tjejer med hår är äckliga, och killar som rakar är omanliga och ingen vill vara tillsammans med en sån tönt. Liksom va? Själv tycker jag att hår under armarna är superläskigt, av den enkla anledningen att jag aldrig fått hår där själv. Aldrig rakad och inte ett hårstrå, skulle jag vakna med en buske helt plötsligt skulle det kännas så konstigt eftersom det inte är naturligt på mig :rofl: Däremot skulle jag aldrig tycka att det är onaturligt eller äckligt på någon annan såklart.
 
Det gör detsamma. Det du tycker och hur du ser ut är i hög utsträckning ett resultat av normer.

Jag svarade på exemplen (som många andra) och det var bl.a om hur man fixar sig själv efter normen och nej, jag klipper ingen frisyr, färgar inte håret, inget smink, inga krämer, ingen rakning heller, kläder köper jag på herr utom trosor då,- så jag förstår inte vad gäller den biten jag faller in i normen där.
 
- Sminkar du dig, för att man som kvinna "ska" göra det?
Sminkar mig (lite lagom) och vägrar låta håret bli grått utav ren fåfänga. Vem vet hur mkt av det är jag och hur mkt av det är samhällets normer? Jag tycker jag blir snyggare, o mår bra av att känna mig snygg(are).
- Är du helrakad överallt, för att man som kvinna "förväntas" vara det?
Rakar armhålorna o benen, tycker helt enkelt det är fräschare. Det där med att allt könshår ska bort har jag aldrig förstått mig på. Har alla män gått i blivit pedofiler o vill att vuxna kvinnor ska se ut som små flickor eller? Bläääää.
- Ska du vara alltid vara "den duktiga flickan" för att du förväntas vara det?
Jag vill vara duktig, men det kommer inifrån. Jag vill vara stolt o nöjd över det jag gör. Varför ägna sig åt något om man inte ska bry sig om att vara bra på det, typ.
- Klär du dig på ett visst sätt för att kanske ev. partner eller liknande "vill" det?
Nope
- Säger du det som folk förväntar sig att du ska säga, även om det egentligen inte riktigt är din åsikt?

ABSOLUT INTE
 
Stor skillnad på att skriva nej och att vara nej i praktiken. Som jag skrev är det snarare norm att påstå att man inte följer normer, vilket den här tråden bekräftar.

Alltså du påminner lite om den där artikeln dom hade på DN för ett tag sen där dom skulle beskriva 10 tecken på att man är narcissist så fick man kolla igenom o bedöma om man var eller inte. Det stod på slutet "har du inget av dessa tecken är du förmodligen narcissist, eftersom narcisisster inte klarar av att vara självkritiska". :banghead::banghead::banghead:

No way to win, liksom.
 
- Sminkar du dig, för att man som kvinna "ska" göra det?
Nej. Sminkar mig enstaka tillfällen för att jag vill och tycker det är kul, men går allra oftast osminkad
- Är du helrakad överallt, för att man som kvinna "förväntas" vara det?
Nej. Jag rakar mig om jag vill, när jag vill. Har inga problem med att ha shorts trots orakade ben t.ex. Men planerar jag att vara intim med någon annan än mig själv trivs jag bäst med att vara rakad.
- Ska du vara alltid vara "den duktiga flickan" för att du förväntas vara det?
Nej
- Klär du dig på ett visst sätt för att kanske ev. partner eller liknande "vill" det?
Har ingen partner men nej, det skulle jag aldrig göra.
- Säger du det som folk förväntar sig att du ska säga, även om det egentligen inte riktigt är din åsikt?
Kanske ibland men jag försöker att bara säga det jag kan stå för. Säger väl aldrig nåt som går helt emot min egentliga åsikt men det händer väl ibland att jag inte riktigt orkar vara obekväm.
 
Och jag har faktiskt fått förvånansvärt lite hat. Visst, jag har absolut fått hat för det, men jag har kunnat stå emot det och (allt som oftast) dumpat hatarna också.

Så, hur tänker ni kring samhällets och omgivningens normer? Skiter ni i det eller följer ni det? :)
Det jag inte riktigt fattar är vad för slags hat du syftar på? Har de du umgåtts med uttryckt att de hatar dig för att du har en grön tröja på dig fast du annars brukar ha en röd?! Eller hatat dig för att du haft orakade ben på stranden? Hänger inte riktigt med på det resonemanget...

Annars: Jag gör det jag känner för när jag har tid och lust, skiter rätt ordentligt i hur mina kompisar gör. Vill de vaxa benen varje vecka, eller spara ut håret under armarna tills det går att fläta så är det helt upp till dem. Lika dant med smink och diverse kläder, för vissa blir det ibland ett intresse, dvs att måla naglar och färga håret osv är lika mkt hobby och fritidsintresse för en person som det är för mig att spendera tid i stallet.
 
Jag är bipolär och då slipper man rätt många förväntningar: som att vara duktig flicka, alltid pigg och glad, vara kvar längst på jobbet osv.

Utseendemässigt gör jag det mesta efter eget tycke. Sminkar mig inte, rakar inte benen (kritvita ben och genomskinliga hårstrån), har håret i konstiga färger.

Men jag följer också en del normer, ibland för att de stämmer in på eget tycke, ibland för att det ska vara så. Jag rakar mig under armarna för att jag känner mig bättre då. Jag använder bh i sociala sammanhang för jag har stor byst och tycker själv det ser illa ut med "lösa" hängbröst. Om bara bekvämligheten skulle avgöra skulle jag aldrig ha bh.
Sen är jag fet och där anpassar jag helt klädseln efter gällande normer dvs: inte visa mage, inte visa "hänget" som magen bildar, inte korta shorts/klänningar. Gärna tunikor som är som tält. Hemma lever jag i linnen och trosor, men ute bland folk döljer jag kroppen. Önskar jag vore mer modig där.
 
Jag har "nyligen" börjat låta håret växa i armhålor och på benen, och det är faktiskt lite skönt! :o Skönt att slippa tänka på, skönt när håret vuxit ut så man slipper stubbet. Innerst inne bryr jag mig inte ett dugg om den där härliga "nyrakade ben i nybäddad säng"-känslan.
Jag sminkar mig inte, mer än ibland (någon gång/vecka) att jag har något som ljusar upp under ögonen. Jag tillhör de som har permanenta ringar under ögonen med dåligt pigment i. En vacker dag kanske jag skiter i det med. Mascara har jag inte haft på flera månader!

"Duktig flicka"-grejen har jag aldrig känts vid, jag har faktiskt aldrig någonsin känt den pressen. Lyckliga jag.

Jag säger det jag tycker om jag säger något. Det ledde till bråk på jobbet igår med en kvinnoförnedrande och extreeeeemt mansplainande man. Nu är jag upplyst om att jag har problem med att jag blir arg. Tur han berättade det för mig för det hade jag nog aldrig märkt själv, så snällt. :grin:
 
Jag sminkar mej när jag känner för det. Sminkar mej för att jag vill känna mej extra fin och för att det är kul.

Råkar mej för att jag inte gillar hår. Tycker det luktar om man har hår under armarna hur renlig man än är. Det finns alltid ett uns av svettlukt. Gillar inte hår i maten och det förutsätter jag att andra inte heller gör.

Duktig flicka har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli. Är nog i dom flesta fallen en stor besvikelse. Men har däremot aldrig varit till nått större besvär.

Brukar inte säga så mycket men frågar nån efter min åsikt eller om jag är riktigt förbannad. Då säger jag precis vad jag tycker och tänker. Skulle aldrig säga nått jag inte håller med om eller inte menar. Är ganska brutalt ärlig ibland. Kan linda in svaren så dom inte låter riktigt så brutala men jag håller fast vid min åsikt
 
[...]
- Är du helrakad överallt, för att man som kvinna "förväntas" vara det?

Rakar armhålorna o benen, tycker helt enkelt det är fräschare. Det där med att allt könshår ska bort har jag aldrig förstått mig på. Har alla män gått i blivit pedofiler o vill att vuxna kvinnor ska se ut som små flickor eller? Bläääää.
[...]

Fast varför döma de som väljer att raka sig? Det är väl helt och hållet upp till var och en hur mycket hår de vill ha någonstans på kroppen?
Oavsett hår eller inte så är det en jäkla skillnad på underlivet hos en vuxen kvinna och en liten flicka, detsamma gäller rakade män. Jag vet inte hur det är med dig, men jag (som hetero kvinna) har då aldrig sett en killes rakade skrev och tänkt "oj vilken fin liten pojke!".
 
Han skriver superprovocerande saker i tråd efter tråd och det slutar på samma sätt varenda gång: hela tråden kretsar till slut kring honom.
Asch, det är inte hans fel. Mäns behov av att vara i the center of attention är väl rätt sjukt normativt om något :D

Sen är jag fet och där anpassar jag helt klädseln efter gällande normer dvs: inte visa mage, inte visa "hänget" som magen bildar, inte korta shorts/klänningar. Gärna tunikor som är som tält. Hemma lever jag i linnen och trosor, men ute bland folk döljer jag kroppen. Önskar jag vore mer modig där.
Lite OT nu men som "medfet" måste jag bara få inflika att själv har jag haft jättemycket hjälp av att följa en massa kroppspositiva konton/grupper på insta, facebook, osv och helt enkelt knarka kroppspositivitet och normkritik specifikt kring tjocka kroppar. Det rekommenderas om du inte redan gör det du också :)
Själv har jag haft problem med att klä mig i färg bland annat, allt skulle vara svart för det slimmar, gud nåde om något var tvärrandigt dessutom, klänningar eller kjolar fick absolut inte vara över knäet och antydan till valkar fick absolut inte synas. Klär mig fortfarande för att slimma, just det känns svårare att komma ifrån iom att smal=snygg är en så jäkla stark norrm, men det får ta sin tid helt enkelt. Numera har jag mer färgglatt än svart och mitt favoritplagg i år är en döfin tvärrandig klänning som slutar en bit över knäet. Kan noja över enstaka smått synlig valk ibland men glömmer det ganska omgående och känner mest att daaaamn vilken snygg klänning jag har idag :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 833
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 845
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 306
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp