Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja arbetsträna just nu utan det ska göras en arbetsförmågeutredning först. Det dröjer några månader innan det kan bli av.

Men det föreslogs också jobb på samhall. Jag känner mig inte alls positivt inställd till detta. Kan de verkligen erbjuda ett stimulerande och meningsfullt arbete? Tvivlar på det. Och så kollade jag upp vad lönen ligger på för arbete inom samhall. Den är skitlåg. Inte ens 24000 i månaden. Mer än så är man inte värd där tydligen. Men å andra sidan så betalar inte parkjobbet någon bra lön heller. I somras tjänade jag 24500 per månad. Jag känner mig inte riktigt uppskattad med en så låg lön.

Men jag är inte i läget att jag kan välja jobb. Jag får ta vilket skit som helst. Och det är ju ett kul tillskott till ett redan kasst liv.
 

Jag känner mig så jävla liten och hjälplös. Ångesten härjar med mig igen. Jag har tagit en lergigan men litar inte på medicinen. Känner mig så jävla ensam och utsatt.

Och det blir aldrig bättre.
Nu har du tagit en i alla fall, det är ju jättebra om du känner att det behövs.
Sätt dig ned ifall du är orolig för att bli ostadig. Kanske lämna den här tråden och skriv eller lyssna/läs på/om någonting annat en stund? :)
 
Jag känner mig så jävla liten och hjälplös. Ångesten härjar med mig igen. Jag har tagit en lergigan men litar inte på medicinen. Känner mig så jävla ensam och utsatt.

Och det blir aldrig bättre.
Åh, Wille, ångest är överjävligt. Jag hoppas verkligen att Lergiganen har effekt snart och att det hjälper mer än stjälper, så att du får en lugn kväll.
 
Nej och nu pratar jag utifrån mig själv. Men det kan bli rätt tröttsamt med alla som vill att man ska testa en det ena en det andra och "ligga på sjukvården mer" göra ditten eller göra datten, söka det ena och söka det andra. Det blir en stress i sig, förutom att man själv kan ha svårt att acceptera att man inte fungerar som önskvärt, verkar omvärlden ha ännu svårare att acceptera att vården inte kan läka allt. Som att man som "sjuk" inte gjort tillräckligt, inte sökt tillräckligt mycket vård etc, etc. Dessutom om man hela tiden tror att man ska kunna mer eller hoppas på att kunna mer än vad man kan, så överanstränger man sig hela tiden. Man anpassar inte sitt liv långsiktigt för man hoppas hela tiden på att det ska bli "bättre". Alla mål hamnar långt fram istället för nu. Det gör att man lever på gränsen hela tiden med ekonomi och allting och skjuter på saker till sedan, sen när man mår bättre då ska man göra x, y, z. Hopp är faktiskt skit! Sörj det som inte blev, gå vidare. Nu är livet så här som det är, anpassa dig, det kommer bli bra det också.
Jag tror egentligen att vi håller med varandra! Jag tycker också absolut att man ska kunna landa i hur man funkar, vilken eventuell hjälp man behöver och att man ska utgå ifrån sina egna förutsättningar. Nu kommer jag inte ihåg vilket inlägg det var som först fick mig att reagera, men det var någonting jag läste in i stil med att alla andra kan förändra sin situation, men som sjuk/funktionsnedsatt/annat alternativ kan man inte göra det.
Jag tycker att det är större än så.
Eventuellt tolkade jag fel. :)

Edit: Jag "sitter fast" i låginkomst själv och har gjort väldigt länge. Eventuellt hade jag kunnat förändra den situationen men då hade jag fått ge upp det som för mig gör livet värt, så här sitter jag. Jag kan inte låta bli att tycka att situationen är ganska likvärdig. Jag får strunta i att vara nöjd och tjäna mer, eller tjäna mindre och leva det liv jag behöver.
 
Jag känner mig så jävla liten och hjälplös. Ångesten härjar med mig igen. Jag har tagit en lergigan men litar inte på medicinen. Känner mig så jävla ensam och utsatt.

Och det blir aldrig bättre.
Vågar du ta en till? Eller är det rädsla som gör att du bara tar halv dos?

Nu ger jag råd igen som man ju inte skulle men hade jag varit i din situation så hade jag försökt få min gamla medicin tillbaka för en period. Tycker du verkar extra låg och har det så kämpigt nu så att toppa med ett medicinbyte känns inte snällt mot dig själv. Förstår att det är jobbigt att vara trött dagen efter men att gå med så mycket oro och ångest gör väl också att du blir trött misstänker jag.

Bortse från ovanstående om det ej är av intresse.
 
Det finns ju ekonomiskt värde och människovärde tänker jag. 🙂 Sedan ska folk givetvis få skälig lön för sitt arbete.
Och det är ju det Wille o jag på olika sätt försöker sätta en snigel ögat på folk att förstå. Vi sliter som djur med de arbetsuppgfter vi är tillsagda att göra utifrån våra hinder och förutsättningar, och har oftast gjort betydligt mer än vi borde göra och är ändå inte mer värda än ingångslön för en 18-årig nyutbildad gymnasiestudent - oberoende på hur unga (57 år för mig själv) vi är och hur få år vi har varit ute i arbetslivet... (39 år för mig själv)

Samt vilka utbildningar vi har... (distribution- och kontorslinje två år, Allmän linje på folkhögskola extra behörighet i svenska, engelska, samhällskunskap, naturkunskap, Fritidspedagogutbildning 3 år, Flertalet extra poäng i svenska, bild, musik och drama på universitetsnivå, samt Natur- och kulturvägledningsutbildning för yrkesverksamma på SLU. för min del)

Då är inte en lön motsvarande ingångslön för 18-årig nyutbildad gymnasiestudent (som inte vill ta vilken skitlön som helst) något som gör att man har något större värde, varen som människa eller anställd. :heart
 
Och det är ju det Wille o jag på olika sätt försöker sätta en snigel ögat på folk att förstå. Vi sliter som djur med de arbetsuppgfter vi är tillsagda att göra utifrån våra hinder och förutsättningar, och har oftast gjort betydligt mer än vi borde göra och är ändå inte mer värda än ingångslön för en 18-årig nyutbildad gymnasiestudent - oberoende på hur unga (57 år för mig själv) vi är och hur få år vi har varit ute i arbetslivet... (39 år för mig själv)

Samt vilka utbildningar vi har... (distribution- och kontorslinje två år, Allmän linje på folkhögskola extra behörighet i svenska, engelska, samhällskunskap, naturkunskap, Fritidspedagogutbildning 3 år, Flertalet extra poäng i svenska, bild, musik och drama på universitetsnivå, samt Natur- och kulturvägledningsutbildning för yrkesverksamma på SLU. för min del)

Då är inte en lön motsvarande ingångslön för 18-årig nyutbildad gymnasiestudent (som inte vill ta vilken skitlön som helst) något som gör att man har något större värde, varen som människa eller anställd. :heart
Fast om jag inte har en utbildning som spelar roll för yrket kan den utbildningen naturligtvis (oftast) inte påverka ingångslönen. Att jag gått sprängämnesutbildning gjorde inte att jag fick hoppa i lönestegen som maskinoperatör... och nu när jag jobbar som lokalvårdare får jag givetvis samma lön som alla andra som utför samma arbete, oavsett vad jag gjort innan.
 
Fast om jag inte har en utbildning som spelar roll för yrket kan den utbildningen naturligtvis inte påverka ingångslönen. Att jag gått sprängämnesutbildning gjorde inte att jag fick hoppa i lönestegen som maskinoperatör... och nu när jag jobbar som lokalvårdare får jag givetvis samma lön som alla andra som utför samma arbete, oavsett vad jag gjort innan.
Ingångslön för en 18-årig nyutbildad gymnasiestudent. Skulle du verkligen tycka att det vore skälig lön oavsett vilket yrke du skulle få ta?

Skulle du känna dig värdefull då, oavsett om du är utbildad som lokalvårdare, golfinstruktör eller hjärnkirurg?

Jag förstår att ni är många som har svårt att sätta er in i våran situation. :heart
 
Senast ändrad:
Ingångslön för en 18-årig nyutbildad gymnasiestudent. Skulle du verkligen tycka att det vore skälig lön oavsett vilket yrke du skulle få ta?

Skulle du känna dig värdefull då?
Om vi utförde samma arbete, självklart. Om jag inte tar på mig fler eller större arbetsområden och har större erfarenhet inom just det fältet, varför skulle jag vara värd mer pengar som arbetskraft bara för att jag är äldre?

Jag känner mig inte mer eller mindre värdefull, det ligger i andra saker än bara lönen.
 
Ingångslön för en 18-årig nyutbildad gymnasiestudent. Skulle du verkligen tycka att det vore skälig lön oavsett vilket yrke du skulle få ta?

Skulle du känna dig värdefull då, oavsett om du är utbildad som lokalvårdare, golfinstruktör eller hjärnkirurg?

Jag förstår att ni är många som har svårt att sätta er in i våran situation. :heart

Att en 18 åring får ett jobb som hjärnkirurg låter mindre troligt ;)
I många branscher idag så är det mer attraktivt att vara ung, driven och hungrig än nära pensionen, alt att man har varit långtidsarbetslös eller har sjukskrivningar bakom sig.
Jag säger inte att det alltid är rätt men jag kan förstå hur de som anställer tänker. En ung, ambitiös person som troligen är "up to date" inom mycket kan absolut vara attraktivt inom många branscher!

Utbildning är inte heller allt! Och den måste också vara adekvat för tjänsten, annars kollar man mer på personlig lämplighet. Tex allmän linje på folkhögskola som du ger exempel på kan nog snarare ligga en i fatet än tvärtom, inom vissa branscher.
Erfarenhet av servicearbete väger däremot, enligt min erfarenhet, ofta tungt - oavsett vilket jobb du söker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja arbetsträna just nu utan det ska göras en arbetsförmågeutredning först. Det dröjer några månader innan det kan bli av.

Men det föreslogs också jobb på samhall. Jag känner mig inte alls positivt inställd till detta. Kan de verkligen erbjuda ett stimulerande och meningsfullt arbete? Tvivlar på det. Och så kollade jag upp vad lönen ligger på för arbete inom samhall. Den är skitlåg. Inte ens 24000 i månaden. Mer än så är man inte värd där tydligen. Men å andra sidan så betalar inte parkjobbet någon bra lön heller. I somras tjänade jag 24500 per månad. Jag känner mig inte riktigt uppskattad med en så låg lön.

Men jag är inte i läget att jag kan välja jobb. Jag får ta vilket skit som helst. Och det är ju ett kul tillskott till ett redan kasst liv.
Jag har inte läst hela tråden, men vill bara svara ang stimulerande och meningsfullt arbete. Vi har avtal med Samhall gällande vår utemiljö där jag arbetar. De sköter allt utom häckklippning med lift. Vi har åtta personer på heltid vid högsäsong, de arbetar utefter förmåga. Idag hade vi julfika med hela gänget och de är suveräna på sitt jobb allihop, på sitt egna vis.
 
Ingångslön för en 18-årig nyutbildad gymnasiestudent. Skulle du verkligen tycka att det vore skälig lön oavsett vilket yrke du skulle få ta?

Min yngsta fick ca 1500 mer i ingångslön än jag har (har inte gräsligt låg lön, den är helt ok) och när provanställningen övergick i fast anställning höjdes lönen 1000 kr ytterligare, så ja absolut skulle jag tycka det vara skäligt.

Sen har -för mig personligen- inte min inkomst något öht med mitt värde och egenvärde att göra.
 
Min yngsta fick ca 1500 mer i ingångslön än jag har (har inte gräsligt låg lön, den är helt ok) och när provanställningen övergick i fast anställning höjdes lönen 1000 kr ytterligare, så ja absolut skulle jag tycka det vara skäligt.

Sen har -för mig personligen- inte min inkomst något öht med mitt värde och egenvärde att göra.
Det är ju bra för dig. :)
 
Egentligen är det många gånger bättre att anställa någon som antagligen har småbarnsåren bakom sig. Inget vabbande. Ingen bortvaro pga graviditet. Men företagen verkar hellre ta en yngre person. Gränsen tycks ligga kring 45 år.
 
Hur skulle du motivera en högre ingångslön än mig (eller någon av mina yngre kollegor) bara för att du råkar vara tio eller så år äldre och har helt irrelevanta utbildningar för arbetet ifråga? Jag blir bara lite flabbergasted och nyfiken över resonemanget. :)

AF och försäkringskassa har alla gånger, jag hamnat "mellan stolarna" satt mig på nya utbildningar, vilket jag nappat på, gått med på och utbildat mig vidare på. Vare sig det lett till jobb som jag då fått extra utbildning i.

Jag vet inte var jag skrivit att jag sagt att jag skulle ha rätt till högre lön pga ålder, eller inom jobb där jag inte har relevant utbildning. Men jag kanske har missat något i mina inlägg. Det brukar jag ju göra. För många läser in saker jag inte har skrivit.

Jag ber om ursäkt, men jag är i matkoma för första gången på 14 dagar, då jag idag har kunnat äta mig mätt. Så glöm att jag lade mig i diskussionen.

Godnatt
 
AF och försäkringskassa har alla gånger, jag hamnat "mellan stolarna" satt mig på nya utbildningar, vilket jag nappat på, gått med på och utbildat mig vidare på. Vare sig det lett till jobb som jag då fått extra utbildning i.

Jag vet inte var jag skrivit att jag sagt att jag skulle ha rätt till högre lön pga ålder, eller inom jobb där jag inte har relevant utbildning. Men jag kanske har missat något i mina inlägg. Det brukar jag ju göra. För många läser in saker jag inte har skrivit.

Jag ber om ursäkt, men jag är i matkoma för första gången på 14 dagar, då jag idag har kunnat äta mig mätt. Så glöm att jag lade mig i diskussionen.

Godnatt
Är det inte det du menar i det här inlägget:?
Och det är ju det Wille o jag på olika sätt försöker sätta en snigel ögat på folk att förstå. Vi sliter som djur med de arbetsuppgfter vi är tillsagda att göra utifrån våra hinder och förutsättningar, och har oftast gjort betydligt mer än vi borde göra och är ändå inte mer värda än ingångslön för en 18-årig nyutbildad gymnasiestudent - oberoende på hur unga (57 år för mig själv) vi är och hur få år vi har varit ute i arbetslivet... (39 år för mig själv)

Samt vilka utbildningar vi har... (distribution- och kontorslinje två år, Allmän linje på folkhögskola extra behörighet i svenska, engelska, samhällskunskap, naturkunskap, Fritidspedagogutbildning 3 år, Flertalet extra poäng i svenska, bild, musik och drama på universitetsnivå, samt Natur- och kulturvägledningsutbildning för yrkesverksamma på SLU. för min del)

Då är inte en lön motsvarande ingångslön för 18-årig nyutbildad gymnasiestudent (som inte vill ta vilken skitlön som helst) något som gör att man har något större värde, varen som människa eller anställd. :heart

Att du är värd en högre ingångslön än den där artonåringen enbart baserat på hårt slit, ålder och utbildning (oavsett hur relevant), och att ditt värde på något vis hänger på lönesättningen?
Jag kan visst förstå att man väljer att förhandla sig till en högre ingångslön när man har mer arbetslivserfarenhet och kanske är villig att snabbare ta på sig större ansvar och andra arbetsuppgifter, men det har ingenting med värde, uppskattning eller vad man "förtjänar" att tjäna att göra. Tycker jag.

Nattnatt.
 
Avslutningsvis vill jag förtydliga att jag personligen inte anser att man ska ha högre lön än någon som har relevant utbildning för det arbete man utför. Det har jag aldrig skrivit och aldrig menat.

Tack o hej leverpastej
 
Det här med att på grund av någon slags statiska attribut (ålder, år i arbetslivet, utbildning) förtjäna en viss lön... Jag är utbildad jurist. Jag skulle kunna t ex arbeta på advokatbyrå (eller för all del bli advokat, eller åklagare eller domare eller...) Och tjäna väldigt mycket mer pengar än jag gör nu. Jag tjänar rätt dåligt. Helt enkelt för jag dels jobbar åt staten och dels för att jag jobbar med något där min jurstutbildning är en fördel men inget krav.

Och om vi säger att jag vid strax 46 års ålder skulle tänka att jag ska bli åklagare. Så jag skulle då följa samma lönetrappa och få samma ingångslön som assistentåklagare som de helt nybakta under 30 år gamla juristerna. För det är initialt en fix lön som ökar med fastställda summor per år i början. Långt senare blir den individuell

Så som flera andra sagt. Det behöver inte vara minsta konstigt erbjudas lika mkt som en nybakt 19åring får i ingångslön
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 477
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 915
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 305
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp