Samojed som snor grejer

Men beteendekonsult och hundpsykolog är inte skyddade titlar, de betyder exakt det som den som använder det själv lägger i det. Jag vill veta vem/vad som tillhandahållit just din utbildning, eftersom det du tar upp som självklara sanningar i den här tråden verkligen inte stämmer med vad som är sanning för mig och jag undrar verkligen var du fått det ifrån. (Bland annat för att jag vill kunna undvika den personen/det företaget i framtiden, vilket borde gynna både mig och hen/dem...)

Jag har inte dragit upp någon utbildning för att legitimera mina tips, råd eller åsikter, i den här tråden eller någon annan. Det har däremot du gjort - till och med erbjudit dina tjänster - så då bör du stå för det också.

Då var det tur att jag inte erbjöd dig den hjälpen isåfall! Det var inte heller du som frågade om hjälp. Jag står för allt jag skrivit, men tänker inte hänga ut människor för det? Som du kanske sen smutskastar. Synd att du inte tycker man skall arbeta utifrån ett hundpsykologiskt perspektiv, men det gör jag och vet att det fungerar. Men jag förespråkar att använda just det som fungerar för dig och är öppensinnad. Eftersom den som, startade tråden inte längre verkar vara här kan jag också gå för jag har bara erbjudit min hjälp och det var allt jag ville. Inte sitta och förklara till ingen nytta.
 
Då var det tur att jag inte erbjöd dig den hjälpen isåfall! Det var inte heller du som frågade om hjälp. Jag står för allt jag skrivit, men tänker inte hänga ut människor för det? Som du kanske sen smutskastar. Synd att du inte tycker man skall arbeta utifrån ett hundpsykologiskt perspektiv, men det gör jag och vet att det fungerar. Men jag förespråkar att använda just det som fungerar för dig och är öppensinnad. Eftersom den som, startade tråden inte längre verkar vara här kan jag också gå för jag har bara erbjudit min hjälp och det var allt jag ville. Inte sitta och förklara till ingen nytta.

Återigen, "hundpsykolog" betyder inget som helst. Bara det man själv menar när man säger det. Jag gillar hundpsykologi - det som det ordet betyder för mig.

Och jag förstår inte hur det är att hänga ut någon, att förklara var man fått sin utbildning, tankar och träning ifrån. De tränare man följer är ju de man själv tror på, står man för att deras träning är bra och något man vill sprida så är det ju snarast att göra reklam för dem att berätta om dem, inte att hänga ut dem?

Min avsikt är inte alls att jaga dig härifrån. Du får ha dina åsikter, precis som jag får ha mina. Och vi får båda anse att den andra har fel. ;)
Däremot finns det inget som säger att man ska låta råd man anser är dåliga stå obemötta, bara för att vi båda får vara här. Det man skriver kan få mothugg, det betyder inte att man inte får skriva.
 
Då var det tur att jag inte erbjöd dig den hjälpen isåfall! Det var inte heller du som frågade om hjälp. Jag står för allt jag skrivit, men tänker inte hänga ut människor för det? Som du kanske sen smutskastar. Synd att du inte tycker man skall arbeta utifrån ett hundpsykologiskt perspektiv, men det gör jag och vet att det fungerar. Men jag förespråkar att använda just det som fungerar för dig och är öppensinnad. Eftersom den som, startade tråden inte längre verkar vara här kan jag också gå för jag har bara erbjudit min hjälp och det var allt jag ville. Inte sitta och förklara till ingen nytta.

Kvar är jag allt men hinner inte skriva så mkt på dagtid med en vild liten att jaga efter. ;)
Tack för tipsen men passar nog inte oss riktigt. Hon vet allt skillnad på vad som är hennes och inte om man tittar på när hon tar nåt. Hon liksom smyger fram, nappar åt sig och springer iväg.
 
Vilket då leder till nästa fråga. Hur sjutton får jag henne att komma istället för att springa iväg? Ropar jag på henne släpper hon ju grejen direkt.

Kan ju erkänna att jag aldrig direkt tränat lydnad mer än vardagslydnad hemma innan med den tidigare hunden.
Han var 17 år nu när vi fick ta bort honom för ett par månader sedan så sista åren var ju naturligt ganska lugna.
Är lite ovant men himla roligt att ha en så energisk och pigg hund i huset igen. :D
 
Senast ändrad:
@sandra87_
Tycker hon om att kampa eller leka med leksaker? :)
Jag kör mycket "kom till mig för allt är mycket roligare när jag är med", med min valp för att få honom att komma till mig med saker.
Jag har gjort så att jag har två likvärdiga leksaker, använder kampgrejer eftersom han har ett stort kampintresse, och sedan leker jag igång honom med den ena medan jag har den andra bakom ryggen. Efter ett tag blir jag passiv med den vi leker med, medan jag börjar reta med den andra. När jag kört några gånger så att han byter leksak så fort jag blir passiv med en och tar fram den andra testar jag att släppa den han leker med. Hittills har han tagit ett litet varv med den innan han inser att det är roligare att leka med leksaken när matte håller i andra änden, och så kommer han tillbaka med den och vi kan byta till den andra eller fortsätta leka med den han redan har :)
Detta har resulterat i att han tänker att det mesta är roligare tillsammans med mig, även rådjursklövar och annat supersmarrigt och intressant.
 
Vilket då leder till nästa fråga. Hur sjutton får jag henne att komma istället för att springa iväg? Ropar jag på henne släpper hon ju grejen direkt.

Jag hade lagt ut lite lockande "beten" när jag var beredd att träna (och hålla extra koll på att inte något ligger tillgängligt när jag inte kan/vill vara beredd - så gott det går - i början under just omlärningen), och när hunden plockar upp det gjort världens grej av det, mer eller mindre kastat mig över henne (så länge det inte skrämmer livet ur henne såklart!) och berömt järnet, klappat och belönat som en tok. Mycket möjligt släpper hon då saken i ren förvirring (hon vet ju som du säger att hon inte ska sno, så första reaktionen blir nog "ajdå, jag åkte dit"), då hade jag uppmärksammat saken och försökt få henne att fokusera på den igen, och belönat om igen. Sen plockat undan den - och visat vad jag gör och engagerat henne i det hela, typ "titta, nu lägger vi den på sin plats" - och så berömt igen för att hon var såååå duktig som både hittade den och gav den till matte.

I början lär hon se ut ungefär såhär: O_o... Men när hon börjar uppskatta resultatet och koppla det till att hon plockat upp en sak så borde det bli mer samarbete och mindre stöld väldigt snabbt. :p
 
Just när det gäller nappar så för att undvika att hunden sväljer en napp sätt fast den på barnets kläder. En tryckknapp på tröjan + ett litet kort band (får inte vara så långt att det går runt barnets hals) som knyts fast i nappen så att den hänger på barnets tröja när den spottas ut istället för att hamna på golvet. Då har du löst napproblemet på ett enkelt sätt utan att det händer något.
 
@sandra87_
Tycker hon om att kampa eller leka med leksaker? :)
Jag kör mycket "kom till mig för allt är mycket roligare när jag är med", med min valp för att få honom att komma till mig med saker.
Jag har gjort så att jag har två likvärdiga leksaker, använder kampgrejer eftersom han har ett stort kampintresse, och sedan leker jag igång honom med den ena medan jag har den andra bakom ryggen. Efter ett tag blir jag passiv med den vi leker med, medan jag börjar reta med den andra. När jag kört några gånger så att han byter leksak så fort jag blir passiv med en och tar fram den andra testar jag att släppa den han leker med. Hittills har han tagit ett litet varv med den innan han inser att det är roligare att leka med leksaken när matte håller i andra änden, och så kommer han tillbaka med den och vi kan byta till den andra eller fortsätta leka med den han redan har :)
Detta har resulterat i att han tänker att det mesta är roligare tillsammans med mig, även rådjursklövar och annat supersmarrigt och intressant.


Jag har försökt få henne att kampa lite men hon är inte så värst intresserad av det. Biter lite men släpper så fort det blir lite tryck eller vad man ska säga.
Hon går hellre omkring och bär på grejerna.
 
Jag hade lagt ut lite lockande "beten" när jag var beredd att träna (och hålla extra koll på att inte något ligger tillgängligt när jag inte kan/vill vara beredd - så gott det går - i början under just omlärningen), och när hunden plockar upp det gjort världens grej av det, mer eller mindre kastat mig över henne (så länge det inte skrämmer livet ur henne såklart!) och berömt järnet, klappat och belönat som en tok. Mycket möjligt släpper hon då saken i ren förvirring (hon vet ju som du säger att hon inte ska sno, så första reaktionen blir nog "ajdå, jag åkte dit"), då hade jag uppmärksammat saken och försökt få henne att fokusera på den igen, och belönat om igen. Sen plockat undan den - och visat vad jag gör och engagerat henne i det hela, typ "titta, nu lägger vi den på sin plats" - och så berömt igen för att hon var såååå duktig som både hittade den och gav den till matte.

I början lär hon se ut ungefär såhär: O_o... Men när hon börjar uppskatta resultatet och koppla det till att hon plockat upp en sak så borde det bli mer samarbete och mindre stöld väldigt snabbt. :p

Haha. Hon fick nog en smärre chock när jag testade förut. :rofl:
 
Just när det gäller nappar så för att undvika att hunden sväljer en napp sätt fast den på barnets kläder. En tryckknapp på tröjan + ett litet kort band (får inte vara så långt att det går runt barnets hals) som knyts fast i nappen så att den hänger på barnets tröja när den spottas ut istället för att hamna på golvet. Då har du löst napproblemet på ett enkelt sätt utan att det händer något.

Jo nappband kör vi redan med. Dock är lilla damen väldigt pillig så hon tar gärna isär napp och band innan hon piper iväg igen och lämnar nappen kvar. :meh:
Såklart lämnar man dem ju aldrig ensamma så har ju koll, men man är ju mänsklig och kan missa att den åkt av. Målet är ju att hon ska sluta men det kommer nog med mkt tålamod.
Upplever att hon redan är bättre ändå. Tror hon trivs bättre ensam än med så många andra hundar i hemmet som hon hade innan.


Annars passar hon verkligen oss perfekt! Snäll mot allt och alla, följsam så kan ha henne med lös vid stallet och på promenaderna i skogen utan problem och så är hon glad och positiv hela tiden. :love:
Katterna är lite skeptiska dock men det släpper nog snart. Hon bryr sig inte om dom ens när dom springer förbi i full spruta och fräser så de inser nog snart att hon är snäll. :D
 
Men nej, vart var jag under hela den här hundpsykolog diskussionen :nailbiting::confused::rofl: äh jag kanske poppar popcorn så här i efterhand och läser om tråden, synd den inte var längre :p

Men bara tanke på det ämnet, vist är det väl så att alla får kalla sig hundpsykolog eftersom det egentligen inte finns nått som faktiskt heter hundpsykolog och således ingen godkänd utbildning för det?
Tråkigt bara att det handlar om så mycket pengar kring en titel som inte existerar (påhittade utbildningar och underliga kurser för de som inte har annan kunskap)

Till TS, hade bara en fundering kring de du skrev att hon släpper saker när du kallar in. Hur gör hon om ni leker med bollar mm ute? Kommer hon in med dem då? Eller kan man börja redan där med att träna avlämning?
 
Men bara tanke på det ämnet, vist är det väl så att alla får kalla sig hundpsykolog eftersom det egentligen inte finns nått som faktiskt heter hundpsykolog och således ingen godkänd utbildning för det?

Mnja, det är väl kanske lite väl hårt dragen gräns... Det är ungefär som att säga att det inte finns något som heter försäljare, eftersom det inte finns några utbildningskrav - man kan vara mäklare, eller inget alls. Typ. ;)
(Med reservation för att det mycket väl kan finnas andra yrken som säljer saker som faktiskt har krav på en viss utbildning.)

Men helt klart är det så att "hundpsykolog" inte har någon särskilt tydlig definition. En person kan betala 30 000 för en hundpsykologutbildning och en annan kan bestämma sig en torsdagkväll att från och med nu är jag minsann en hundpsykolog. Lika sant i båda fallen. :up:
(Och mycket möjligt att den utan utbildning faktiskt är bättre på det. :p)

Det finns jätteduktiga tränare som kallar sig hundpsykologer/har gått någon hundpsykologutbildning, och det finns lallande tomtar med samma "titel" (med eller utan utbildning). Vilket det handlar om kan man nog inte avgöra bara från ordet "hundpsykolog".
 
Men nej, vart var jag under hela den här hundpsykolog diskussionen :nailbiting::confused::rofl: äh jag kanske poppar popcorn så här i efterhand och läser om tråden, synd den inte var längre :p

Men bara tanke på det ämnet, vist är det väl så att alla får kalla sig hundpsykolog eftersom det egentligen inte finns nått som faktiskt heter hundpsykolog och således ingen godkänd utbildning för det?
Tråkigt bara att det handlar om så mycket pengar kring en titel som inte existerar (påhittade utbildningar och underliga kurser för de som inte har annan kunskap)

Till TS, hade bara en fundering kring de du skrev att hon släpper saker när du kallar in. Hur gör hon om ni leker med bollar mm ute? Kommer hon in med dem då? Eller kan man börja redan där med att träna avlämning?

Om vi leker ute så tar hon bollen eller vad det nu är, går lite planlöst åt något håll och släpper sen. Hon verkar på det stora hela inte superintresserad direkt av att leka med grejer.
Hon har ju bara bott hos oss sedan i söndags dock så kan ju vara så att det kommer fram mer sen.
 
Om vi leker ute så tar hon bollen eller vad det nu är, går lite planlöst åt något håll och släpper sen. Hon verkar på det stora hela inte superintresserad direkt av att leka med grejer.
Hon har ju bara bott hos oss sedan i söndags dock så kan ju vara så att det kommer fram mer sen.

Ja just ja har hon vart där så kort tid kan ju mycket ändras, men ett tips är ju att prova få igång ett Lekintresse, du kan till och med välja ut en leksak som du drar henne mer på. Exempelvis en bra boll (läs av sådan storlek att den ej är sväljbar), det kommer löna sig i längden, dels för att ha en bra belöning utöver godis men speciellt för att få hunden att se det som positivt att leka med matte/husse -att det är där det roliga händer -"Alla saker är roligare tillsammans med husse/matte". Så precis som @Monstermom skev fast att du backar ytterligare ett steg och jobbar riktig med de basgrejer som man normalt jobbar med den lilla valpen just kring att samarbete med matte/husse för att det då blir roligare för alla inblandade. Jag tänker att de ena är grunden för det andra och det andra är i sin tur är grunden för att lösa problemet dvs att hund tar saker som inte är okej

Förlåt för snurrigt inlägg. Är nog lite trött, hoppas du förstod va jag mena.
 
Tack för alla tips! :)


Känns dock som jag blir aningens motarbetad här hemma. :cool:
Iaf av lilla fröken. Hon sitter och leker på golvet med sina grejer. Hunden ligger ett par meter bort och bara är med oss typ när ungen blixtsnabbt vänder sig om och tar två krypsteg fram till henne och försöker stoppa in nappen i munnen på hunden. :banghead: :arghh:
Hunden såg mest förvånad ut dock och gjorde inte en min att försöka ta den. :up::bow:
Jäkla skitunge. :p:rofl:
 
Tack för alla tips! :)


Känns dock som jag blir aningens motarbetad här hemma. :cool:
Iaf av lilla fröken. Hon sitter och leker på golvet med sina grejer. Hunden ligger ett par meter bort och bara är med oss typ när ungen blixtsnabbt vänder sig om och tar två krypsteg fram till henne och försöker stoppa in nappen i munnen på hunden. :banghead: :arghh:
Hunden såg mest förvånad ut dock och gjorde inte en min att försöka ta den. :up::bow:
Jäkla skitunge. :p:rofl:

Man kan ju lära in det som ett kul trick också. :D
a.daa-small-cute-dog-with-a-pacifier-in-.jpg
 
Tack för alla tips! :)
Känns dock som jag blir aningens motarbetad här hemma. :cool:
Iaf av lilla fröken. Hon sitter och leker på golvet med sina grejer. Hunden ligger ett par meter bort och bara är med oss typ när ungen blixtsnabbt vänder sig om och tar två krypsteg fram till henne och försöker stoppa in nappen i munnen på hunden. :banghead: :arghh:
Hunden såg mest förvånad ut dock och gjorde inte en min att försöka ta den. :up::bow:
Jäkla skitunge. :p:rofl:
:rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
718
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 796
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp