Samojed som snor grejer

Jag har försökt få henne att kampa lite men hon är inte så värst intresserad av det. Biter lite men släpper så fort det blir lite tryck eller vad man ska säga.
Hon går hellre omkring och bär på grejerna.
Det finns en övning som heter "sorkleken" som man kan prova för att få dem mer intresserade av att kampa. Se här t ex:
 
Aha. Efter att ha följt lite länkar så verkar det handla om Dogs of Pegasus, inget nytt på min nix-lista då. :meh:

Fasen, jag hade precis tänkt sätta en peng på Gyllenboda och hans Shadow-metoder. :)

Det där är ändå rätt kul, jag vill kalla mig själv för "problemhundsutredare", har en SBK-utbildning i grunden, är klickerinstr. genom Canis och sen Hundutbildningsgruppens tre steg HUND3, instruktör och problemutredning.
Men säger jag att jag är problemhundsutredare säger folk lite tveksamt "jasså, jaha..." Säger jag då, ja som hundspykolog då. Då skiner många upp med ett "Jaha, är du det, va kul!" "Då förstår jag". Och det är ju bra, för jag förstår knappt själv. Visst vore det kul om man kunde göra som inom häst, att man kan titulera sig Hippolog, det skulle jag vilja fanns inom hund mer vedertaget, nån sort certifiering.

Till TS så håller jag med @Monstermom , rigga en "hitta-nappen-situation" bli överväldigad över att hunden hittade nappen som du letat så efter och betala så att hunden vill upprepa beteendet.
 
Det där är ändå rätt kul, jag vill kalla mig själv för "problemhundsutredare", har en SBK-utbildning i grunden, är klickerinstr. genom Canis och sen Hundutbildningsgruppens tre steg HUND3, instruktör och problemutredning.
Men säger jag att jag är problemhundsutredare säger folk lite tveksamt "jasså, jaha..." Säger jag då, ja som hundspykolog då. Då skiner många upp med ett "Jaha, är du det, va kul!" "Då förstår jag". Och det är ju bra, för jag förstår knappt själv. Visst vore det kul om man kunde göra som inom häst, att man kan titulera sig Hippolog, det skulle jag vilja fanns inom hund mer vedertaget, nån sort certifiering.

Du får börja gå runt med ett frågeformulär åt alla som förstår när du säger hundpsykolog, så kanske vi som inte riktigt vet äntligen kan få klarhet! :D

Jag håller verkligen med om att det vore bra med något slags certifiering, men det blir väl samma svårigheter som med sk hundkörkort. Lycka till med att få folk att komma överens om vad som faktiskt ska gälla, liksom... :crazy:
(Det är ju därför det är väldigt bra om det inte är hemligt vilka utbildningar man gått, så kan man få ett hum om vad de kan tänkas ha handlat om i alla fall. :p)

Hur funkar det på hästsidan, inga problem att definiera "hippolog" lika för alla? Eller det fanns aldrig någon splittring från början?
 
Hur funkar det på hästsidan, inga problem att definiera "hippolog" lika för alla? Eller det fanns aldrig någon splittring från början?

OMG där är det nästan snäppet värre... ;) Skämt å sido, en hippolog får sin utbildning från svenska ridsportförbundet/svenska travsportförbundet/ svenska islandshästförbundet och de har en linje som gäller inom mycket av rid och travsporten. Men tack vare att de är så starka redan från början så får de sin vilja igenom och de mindre som har uppstått vart eftersom har lite svårare att hävda sig. Lite som om SKK hade ansvar för allt från avel till utbildning och de hade varit det enda ända fram till nu. ;) Men hundsidan har lite för stora variationer för att det ska skulle ha fungerat tidigare, det är svårt att jämka hur man tänker runt arbetshundar kontra sällskapshundar. Och även inom de olika arbetsgrenarna. I ridsporten var det den militära ridningen som gällde från början och det utvecklades till svenska ridsportförbundet för att förenkla ;) Brukshundsklubben har ju varit lite åt det hållet men idag har det istället blir ännu mer splittrat vilken "inriktning" man ska ha vilket gör det ännu svårare att få en gemensam linje.
 
Lite tjurigt, för Kynologiska Akademin finns ju inom SKK, (hundmodellens motsvarighet på Hippolog). Kunde det bara inte bestämma sig. :)
 
Min "lill-tjej" ar en 2 arig rottis som ater allt. Verkligen ater ... och verkligen allt. Hon snor inte bara grejor att bara pa, hon tuggar och svaljer. :eek: Hon har legat inne over natten for "compaction" i tarmsystemet tva ganger redan ... jag ar super forsiktig, men det ar inte latt att alltid ha ett oga pa henne.

Hennes inkallning ar absolut outstanding. Jag nastan viskar och hon ar 25 meter bort och hon kommer ... I sprang. Jag har lart henne att komma med grejor till mig. I princip blev det sa nar vi borjade trana pa apportbocken. En dag kastade jag boll till henne och tankte, "Oh, cool om hon kommer och lagger bollen i min hand" och da hon redan kunde den "leken" sa gick det jatte fort att overfora. Sedan blev det allt hon haller i munnen ... och det ar mycket.:angel:

Hon far nastan alltid en godis nar hon kommer med en "skatt" ... Vissa grejor, som strumpor, underbyxor, bhar och liknande har hon slutat att forsoka ata upp direkt, hon kommer forst till mig och ser om jag "vill ha" det sa hon far sin godis.:p

Just nu packar jag alla vara agodelar sa vi kan flytta om en manad. Min lilla Princess gar runt alla flyttkartonger och da och da tar hon ett horn eller en handtags oppning och river av en bit papper eller tape. Nar jag fragar vad hon gor, nar jag hor ljudet, kommer hon glatt slantrande medan hon tuggar stort ... ungefar som om hon hade ett tuggummi i munnen. Nar jag ber om det laggs det direkt i min hand.
Hon kan ibland ha ett problem med att hon ar valdigt possessive (vad heter det pa Svenska?) hon forsvarar sitt ben med morr och haller fast det om man gar forbi, men hon har inga problem att komma och lagga benet i min hand. LOL

Under sitt forsta levnadsar gick hon under namnet, "You Little Shit!" Det hander att det fortfarande appliceras pa henne.:love::angel:
 
Senast ändrad:
Det här med att lära in att hunden ska lämna över det hen hittar är verkligen superviktigt. Bara i våran lilla stad var det två hundar som somnade in i förra veckan av förgiftningar. Någon tycker att det är kul att förgifta mat och lägger sedan ut det lite varstans och när hundarna hittar det och slukar det är döden snart ett faktum :cry: Det finns så sjuka människor så när hunden hittar något kan det vara livsviktigt att hunden lämnar över istället för att äta upp direkt.
 
Ska absolut göra mitt bästa för att lära henne komma med sakerna till mig istället. Får hoppas vi får till det. :)

En kanske dum fråga från en som aldrig direkt tränat med hund utan har den mest som stall och soffkompis. Vill man få hunden att kampa och varför isåfall? :o
 
Det behover du formodligen inte jobba med. Hitta nagot som hunden RIKTIGT gillar. Godis, leksak, eller vad det kan vara och anvand det vid byteshandel. For en del hundar ar det att kampa, for vissa fungerar kamp jatte bra, for andra gar det lika bra att kasta en boll eller bjuda pa en godis. Bada mina gillar allting, men da godis ar enklast for mig anvander jag det mest.:p
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp