Bukefalos 28 år!

Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jisses vad fin han är! :d Vad är det för något? :)

Nyfiken även på om ni skrivit in i kontraktet vem som betalar veterinär och sånt? Och om det ska vara fodervärden,har hon protesterat något,eller är ni helt överens? Och är han fullt försäkrad så den täcker allt? Hur är framtidsplanerna,vill fodervärden behålla han även fast han blir konvalescent?

Det är ju mardrömmen att det ska bli något bråk om vem som betalar när det blir så här hos fodervärden,även om det står inskrivet i kontraktet att fodervärden ska betala så (av vad man sett på buke) så verkar det som om många försöker slippa undan endå...
 
Senast ändrad:
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

485569_10151639624455479_645468897_n.jpg



Ja han är allt bra fin min prins :) Han är ett 4 årigt fullblod :)


I kontraktet står att jag står för försäkringen, men händer det något så står hon för självrisk/veterinärkostnader och än så länge har hon inte protesterat.. Har iofs inte pratat om det heller, så jag tar för givet att hon inte protesterar emot kontraktet..
 
Senast ändrad:
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jisses vad fin han är! :d Vad är det för något? :)

Nyfiken även på om ni skrivit in i kontraktet vem som betalar veterinär och sånt? Och om det ska vara fodervärden,har hon protesterat något,eller är ni helt överens? Och är han fullt försäkrad så den täcker allt? Hur är framtidsplanerna,vill fodervärden behålla han även fast han blir konvalescent?

Det är ju mardrömmen att det ska bli något bråk om vem som betalar när det blir så här hos fodervärden,även om det står inskrivet i kontraktet att fodervärden ska betala så (av vad man sett på buke) så verkar det som om många försöker slippa undan endå...


Var snabb så hann inte se dina tillägg :)

Han är fullförsäkrad som tur är :) Och än så länge har hon inte sagt at hon inte vill ha kvar honom, men vi får väl se hon kanske ändrar sig om det blir komplikationer :/
Och ja det är ju tyvärr inte alls omöjligt att det blir bråk trots kontrakt, men som sagt än så länge är det inga protester och jag hoppas att det fortsätter så..
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Då håller jag tummarna både för att hästen ska blir frisk,och att det inte blir några problem med fodervärden. Du förtjänar lite flyt nu. Faktist!

Och han är kanonfin verkligen! :d
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Tack, det vi behöver alla tummar vi kan få :) Ja det är till och med så jag känner att jag faktiskt förtjänar lite flyt nu..

Tack igen :D
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Den veterinär som rådfrågades bör bli lite tilltryckt efter detta! Mycket oaktsamt av denne att inte be att få titta innan utlåtandet! :mad:
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jo jag känner väl lite så också.. Men jag frågade klinikveterinären om det idag, om det hade gjort någon skillnad för hästen om dom kommit in några timmar tidigare och det hade det inte gjort sa hon. Däremot om dom hade väntat till idag eller imorgn att köra in honom så hade läget antagligen inte bara vart akut utan riktigt katastrofläge.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jag håller tummarna för din häst! Det lär bli dyrt...
Tur att den åkte in! Antibiotikan är nog i förebyggande syfte för det hinner ju inte bli en infektion i leden på ett par timmar.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Tack för tummarna!
Ja fast som det lät på veterinären när jag pratade med henne så var ledvätskan redan ful när han kom dit igår kväll, så det är inte bara i förebyggande.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Stackars dig ... Tänker på din andra tråd .

Verkligen tråkigt :( men otroligt bra att hästen kom in snabbt .
Fin häst !!!!

Mackan/fullblodsägare
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Tack för omtanken och dom fina orden! Nu är det bara hålla tummarna..
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Kan försöka "lätta upp" med att min 5-åring kom in från hagen en vinterdag förra året med en rostig spik stående ut ur hasleden. Leden var punkterad. Han stod på klinik en vecka med spolning av leden osv och sedan en månads vila till.
Men han blev helt återställd :)
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Åh vad skönt att höra ett fall som gått bra! :)


kl

Jag blir galen. Jag vill ringa kliniken för att bara höra hur han mår och kolla läget, men jag vet inte om dom blir griniga då :( Dom ska ju höra av sig om det blir sämre liksom..
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Alla större djursjukhus jag vet, ringer en gång om dagen med rapport .
Du är betalande kund, självklart har du rätt att kräva status och info om din häst .
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det gör dom tydligen inte här, dom hör av sig vid försämring. Men jag ringde och det var inga konstigheter, hon berättade så glatt hur det var med honom. :)


Dock kändes det ju mindre bra när hon sa att i dom bra fallen så behöver han stå på detta antiobiotikat i 10-14 dagar och då också på kliniken.. för det kan man inte ge själv.
Men han har bandagebyte imorgon och då ser dom ju mer hur läget är..
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Oj, 10-14 dagar på klinik. Det kommer nog att bli svindyrt. Om jag var du skulle jag genast ta ett snack med fodervärden för att helt förvissa mig om att ni är överens om vem som står för kalaset. Annars kan det lätt bli en chock för en av parterna, kan jag tänka mig. Jag VET att ni har inskrivet i kontraktet hur det ska fungera, men beroende på fodervärdens erfarenhet är det inte säkert att hon riktigt har förstått vad hennes ekonomiska ansvar kommer att bli.

Om man ska spinna vidare lite så hamnar ju faktiskt en fodervärd i en knepig situation. Det är hästägaren som bestämmer behandlingen, men fodervärden som betalar. Om fodervärden hade varit hästägaren hade kanske denne valt att avliva i stället för att ta en (kanske) väldigt stor veterinärkostnad. Nu säger jag inte detta för att vara hemsk/grym/elak utan det är bara en högst realistisk tanke som slog mig. Hur resonerar man där egentligen?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Om inte hästen ska ha nån speciell övervakning så får man väll räkna på ungefär 1000:- per dygn,om den ska kollas och grejar med,upp till 2500:- per dygn. HAR JAG HÖRT! Vet inte hur det stämmer då jag aldrig *peppar peppar* har behövt stora djursjukhus. Vet att förra stallägaren åkte in akut då dom misstänkte ledvätska ur ett sår,kom fram mitt i natten och var där tills tidig morgon,slutade på 16.000:- om jag inte minns fel. Då var det jouravgift och massa koller för att säkerhetsställa att det inte var ledvätska (röntgen,ultraljud?) sen sydde dom ihop såret,och sen lite medicin och bandage och allt.. Dom var där i 4-5 timmar.

Man får väll vara mer än nöjd om det stannar på runt 10.000:- för självrisken och det rörliga delen om hästen ska stå där i ett par veckor. :meh:

Hoppas som sagt fodervärden är klar på det hela men att det är sånna summor det handlar om,och inte bara självrisken.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Min häst fick stå på klinik i 13 dygn (inte av samma skada som TS's häst) han opererades och hade eftervård.

Hela summan slutade på 43'500kr Försäkringsbolaget betalade 31'400... Så det jag betalade var strax över 12'000kr...
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Och min hästs 3 dagar (tror det bara var 2 nätter) gick på 25.000 kr, komplikationer pga medicineringen. :grin:

Så det beror helt och hållet på vad de gör med honom! Tänk på att allt kostar, inte bara "uppstallningen" utan också allt de gör med honom. 14 dagar på klinik äter nog upp ditt försäkringsskydd ganska så snabbt är jag rädd, och oavsett kommer självrisken bli hög.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det går inte att ha honom under uppsikt hemma och att en distriktare kör förbi varje dag och ger honom medicinen?
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 452
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 831
Senast: Lobelia
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
966
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp