Bukefalos 28 år!

Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Och min hästs 3 dagar (tror det bara var 2 nätter) gick på 25.000 kr, komplikationer pga medicineringen. :grin:

Så det beror helt och hållet på vad de gör med honom! Tänk på att allt kostar, inte bara "uppstallningen" utan också allt de gör med honom. 14 dagar på klinik äter nog upp ditt försäkringsskydd ganska så snabbt är jag rädd, och oavsett kommer självrisken bli hög.
Mitt försäkringsskydd?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Och min hästs 3 dagar (tror det bara var 2 nätter) gick på 25.000 kr, komplikationer pga medicineringen. :grin:

Så det beror helt och hållet på vad de gör med honom! Tänk på att allt kostar, inte bara "uppstallningen" utan också allt de gör med honom. 14 dagar på klinik äter nog upp ditt försäkringsskydd ganska så snabbt är jag rädd, och oavsett kommer självrisken bli hög.

:nailbiting: Åh vad glad jag vart nu att jag höjt försäkringen till 100.000:- nu i veterinärvård....
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Oj, 10-14 dagar på klinik. Det kommer nog att bli svindyrt. Om jag var du skulle jag genast ta ett snack med fodervärden för att helt förvissa mig om att ni är överens om vem som står för kalaset. Annars kan det lätt bli en chock för en av parterna, kan jag tänka mig. Jag VET att ni har inskrivet i kontraktet hur det ska fungera, men beroende på fodervärdens erfarenhet är det inte säkert att hon riktigt har förstått vad hennes ekonomiska ansvar kommer att bli.

Om man ska spinna vidare lite så hamnar ju faktiskt en fodervärd i en knepig situation. Det är hästägaren som bestämmer behandlingen, men fodervärden som betalar. Om fodervärden hade varit hästägaren hade kanske denne valt att avliva i stället för att ta en (kanske) väldigt stor veterinärkostnad. Nu säger jag inte detta för att vara hemsk/grym/elak utan det är bara en högst realistisk tanke som slog mig. Hur resonerar man där egentligen?


Ja efter att ha pratat med kliniken idag för att få ett hum om vad det kommer att kosta och kollat min försäkring så inser jag att det lär kunna bli protester. Så vi får nog ta ett snack om detta.



För som ni redan spånat på här kommer detta inte bli något billigt kalas, jag pratade med dom i eftermiddags och bara fram tills idag har han kostat 15.000kr :eek: Deras uppstallning kostar ca 900kr/dygn, hans mediciner kostar ca 700kr/dygn och sen tillkommer eventuella behandlingar och omläggning av benet.

Så säg att han står där i 10 dagar till så kommer kostnaden komma upp i ca 30.000kr och då är inget omläggningsmaterial, behandlingskostnader eller eventuella komplikationer inräknade.. och 10 dagar är ju då som det lät på veterinären lågt räknat och det är i bästa fall.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Jo, det är ju aldrig billigt. Min stod på djursjukhus (kolik) i 2 dygn för lite mer än 1 år sedan och kostnaden hamnade på nästan 20000 kr. Jag fick själv betala ca 5000 kr, har jag för mig.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja nej billigt blir det ju inte i vilket fall.. men det är ju ändå en jädra skillnad på att betala 10-15000 eller det dubbla.


Vi får väl se vad dom säger efter omläggningen imorgon, då har dom ju förhoppningsvis lite mer svar på hur prognosen ser ut. Och sen får väl jag helt enkelt åka ner dit i veckan för att prata med både veterinär och fodervärden på plats. För hon har ju inte sagt något än som sagt, men det kan ju vara så att hon inte riktigt insett hur dyrt detta kommer att bli även om allt går smärtfritt och utan komplikationer.

Måste ju även veta hur hon tänker gentemot att ha kvar hästen, vill hon ha kvar honom även om det kommer bli en lång nkonvalecens?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja,då ligger han på (kanske lågt räknat endå) 2000:-/dygnet. 10 dagar så är du uppe i 20.000:- där (Och han behövde kanske stanna i 14 dagar...),plus dom 15 han redan kostat. Lägg till iallafall 5-10 till för omläggning/matreal/mediciner osv. Så 45-50.000:- om allt går bra.

Har du 20% självrisk så är det 10.000:- där,plus den fasta delen,vet inte vad du har,men min är nog 2600:- tror jag,alltså runt 13.000:- får ni nog räkna med minst som ska ut. Då utan komplikationer. Om du har han veterinärvårdsförsäkrad för 50.000:- bara så är det bara att hoppas att det inte blir några fler dagar/komplikationer,då får allt utöver det betalas ur egen ficka. Sen är den potten slut tills nästa försäkringsår (Vet du när det blir nytt år för er?) så det som blir efter det får också betalas ur egen ficka. Frågan är om fodervärden är bredd och villig att stå för det,om hon ens har möjlighet att lösa detta nu.

Känns säkert surt för henne också att betala närmare 15.000:- för en häst hon haft ett par veckor,som hon inte äger,och som kanske inte kan rida på väldigt lång tid. Därför är jag orolig att det kommer bli en massa krångel för dig nu... :( Vissa fodervärdar anser ju att det är bara att lämna tillbaka och ta en annan för att slippa dessa jobbiga bitar... Jag hoppas av hela mitt hjärta att så inte är fallet med henne,du behöver inget mer skit nu känner jag.

Vet inte vad som händer om hon vägrar betala,men antagligen så får du stå för hela kalaset,sen kräva pengar av henne i efterhand,i värsta fall så blir det advokater och hela köret.

Har du möjlighet ekonomiskt att lösa ut hästen om det nu skulle visa sig att fodervärden skiter i det? Om du inte har det alls just nu så skulle jag vara väldigt orolig!

Tycker du gör helt rätt i att ta ett snack med både veterinärer och fodervärd i morgon,önskar dig all lycka till och att du återkommer med ett bra besked!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Är det helt tvunget att han måste stå kvar då? Min skulle stått kvar längre men han mådde så dåligt av att vara på kliniken (slutade äta och dricka) så fick komma hem inkl permanentkanyl, drän, stygn osv och så fick jag ta hand om honom själv. Det gick jättebra. Hade distriksvet informerad i fall jag skulle behövt hjälp

Men det beror ju på hur kunnig fodervärden är, om hon är kapabel att sköta en permanentkanyl, ge mediciner, lägga om sår osv.

Du kan inte ta hem hästen eller?

Kan också var möjligt att han kan få IM penicillin efter några dagar? Ring och få ett ordentligt samtal med ansvarig veterinär. Hoppas det går att lösa på något sätt!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja det är väl ungefär den uträkningen jag gjort också och då är det ju som sagt va i bästa fall och utan komplikationer.. :/

Tyvärr så kommer det bli betydligt mycket dyrare än den uträkningen. För han står bara i 25.000kr(jävligt jävligt korkat av mig att inte ha höjt den, jag VET.. men jag försäkrade honom när jag bara ägde halva hästen och när han inte var värd alls mycket varken känslomässigt eller om man skulle sälja och då tog jag lägsta på allt. :( ) Så detta kommer bli helt sinnessjukt dyrt.. Och även om hon inte protesterar så känner jag väl att jag inte kan begära att hon ska betala allt som överstiger 25.000 själv. Även om det står så i kontraktet och hon har aldrig frågat hur mycket han är försäkrad i och jag har inte sgat något heller. Nu tror jag ju att hon kommer protestera, men det känns inge bra även om hon mot förmodan inte gör det.

Och ja det känns garanterat surt, har själv stått i denna situationen med min första foderhäst, men då var jag 15 år och det var mina föräldrar som fick ta den smällen och det är inte kul att lägga ner en förmögenhet och en massa tid på en häst som inte är ens egen.. Så jag förstår om hon inte kommer vilja ha kvar honom.
Så ja detta kommer med säkerhet att bli en jävligt dyr historia för mig, både ekonomiskt och känslomässigt..story of my life!

Och med tanke på att det kommer bli sjukt dyrt eftersom försäkringen inte kommer täcka allt, utan kanske hälften om vi har tur.. och jag är sjukskriven så har jag ingen möjlighet att lösa ut honom. Jag kommer få kontaka banken imorgon och se om jag kan få ett lån. Känns verkligen jätte kul..

Jag älskar mitt liv, not.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Är det helt tvunget att han måste stå kvar då? Min skulle stått kvar längre men han mådde så dåligt av att vara på kliniken (slutade äta och dricka) så fick komma hem inkl permanentkanyl, drän, stygn osv och så fick jag ta hand om honom själv. Det gick jättebra. Hade distriksvet informerad i fall jag skulle behövt hjälp

Men det beror ju på hur kunnig fodervärden är, om hon är kapabel att sköta en permanentkanyl, ge mediciner, lägga om sår osv.

Du kan inte ta hem hästen eller?

Kan också var möjligt att han kan få IM penicillin efter några dagar? Ring och få ett ordentligt samtal med ansvarig veterinär. Hoppas det går att lösa på något sätt!


Som det lät på henne jag pratade med idag så var han tvungen att stå kvar på klinik så länge han får det antibiotika han får nu. Och jag tror inte att fodervärden har erfarenhet och kunskap nog att sköta en permanentkanyl, vilket gör att jag antagligen inte skulle varken vilja eller kunna släppa det ansvaret på henne. Så isåfall skulle möjligheten vara att ta hem honom och sköta det själv.

Men som sagt, mer definitivt svar om prognosen kommer förhoppningsvis imorgon när dom lagt om benet igen.. för som det är nu har dom ju inte tittat på det sen i fredags kväll.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Men kära nån. Ja, då förstår jag att du behöver ta ett snack med alla parter... :( Hoppas att allt löser sig till det bästa!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det kan vara värt att förklara det ekonomiska läget för veterinären, kanske kan de komma på ett alternativ som kan bli mindre dyrt när de fattar att inte försäkringen tar allt.
Ibland kan jag känna att veterinärer gärna brassar på när de vet att det bara är försäkringsbolaget som får betala, när det är en stackars utblottad hästägare brukar de kunna vara lite mer flexibla.

Håller tummarna för er!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Min häst skadade sig på samma sätt när hon var ett år. Hon opererades, fick infektion och opererades igen. Minns inte hur länge hon var på klinik, men det var ett bra tag. Hon hade boxvila i nästan tre månader, därefter visade röntgen pålagringar och prognosen var inte god. Vet ville döma ut, men vi tog hem henne. Vi har inte röntgat henne igen efter det, men hon rör sig bra idag. Hon är dock ännu inte inriden, men veterinären har sagt att hon tycker vi kan försöka och att det kan vara så att pålagringarna sitter så att hon inte påverkas när hon rör sig. Inget idealiskt läge, men vi hade möjlighet att ha henne kvar och låta henne få lång vila. Jag inser nu vilken tur jag hade som hade henne försäkrad i dubbel veterinärvård, med bara självrisken att betala...

Håller tummarna för dig och din häst.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Men du, är du säker på att de 25 000 inte är livdelen? Det låter lågt, för att vara veterinärdelen, tycker jag, de brukar ha åtminstone 50 som lägsta tak.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Man kan ha 25000 i vet vård, det har jag på vår ponny. Tror det är Folksam som har den valmöjligheten.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Som det lät på henne jag pratade med idag så var han tvungen att stå kvar på klinik så länge han får det antibiotika han får nu.
Jo, djurklinikerna brukar ju hävda att det är så - nåt ska de ju tjäna sina pengar på! :banghead:

Jag hade gett det några dagar, bett dem ta prov på ledvätskan för att se hur den ser ut - ser det okej ut hade jag tagit hem hästen och sett till att få hem en distriktsveterinär som kan ge samma antibiotika på hemmaplan. Det ska f*n stå och betala tiotusentals kronor för att ha hästen på djursjukhus bara för att de måste ge den en viss sorts medicin en gång om dagen. Är förmodligen billigare att transportera den till veterinär dagligen som ger samma injektion.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Men du, är du säker på att de 25 000 inte är livdelen? Det låter lågt, för att vara veterinärdelen, tycker jag, de brukar ha åtminstone 50 som lägsta tak.

Precis som Sassiball skrev så är det folksam som har 25, 50 eller 100 tusen att välja på..tyvärr
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 449
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 831
Senast: Lobelia
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp