Bukefalos 28 år!

Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nu ska jag inte måla fan på väggen, men tänk på att du/ni från och med nu måste betala ur egen ficka, om det krävs mer veterinärvård för denna skada (komplikationer, återbesök etc), tills ditt nya försäkringsår börjar om. Denna skada täcks ju tyvärr inte av höjningen du nyligen gjort.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det är jag fullt medveten om, men hade det varit som jag trodde så hade vi fått betala ca 13.000 nu. Och sen allting över det, nu betelar vi ca 7000 nu och får betala allt som följer.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Har du tur och är i slutet på försäkringsperioden så har du ju snart 25000 igen att ta ut på denna skada.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Därför att veterinärvårdsförsäkringen är lägre än vad kan anses som normalt och ffa att det inte specificerats i kontraktet. Ts kan ju bli tvungen att bekosta en buköppning om man ska följa kontraktet.


så det finns ett antagande och oskriven regel att hästar måste vara minst försäkrade med 50 000 i veterinärvård, för att underskrift på fodervärdskontrakt ska gälla? Och var håller det argumentet? "hästen är dåligt försäkrad, så därför ska inte fv betala veterinärvård trots att den gått med på det enligt fodervärdskontrakt"? Man måste väl få ha vilken försäkring som helst på sin häst, och ändå få lämna ut den på foder med tillit till att fv tar hand om hästen och veterinärkostnader från akut skada som den lovat genom kontrakt?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Så enkelt är det inte, men skulle det bli en tvist så kan man bedöma att kontraktet är orimligt. Situationen kunde varit att det krävdes en buköppning med komplikationer till en kostnad av 120.000 och att då ha ett kontrakt utan närmre reglering vad veterinärvården får kosta kommer troligen att anses för oskäligt och då i synnerhet om man har en låg veterinärdel.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

så det finns ett antagande och oskriven regel att hästar måste vara minst försäkrade med 50 000 i veterinärvård, för att underskrift på fodervärdskontrakt ska gälla? Och var håller det argumentet? "hästen är dåligt försäkrad, så därför ska inte fv betala veterinärvård trots att den gått med på det enligt fodervärdskontrakt"? Man måste väl få ha vilken försäkring som helst på sin häst, och ändå få lämna ut den på foder med tillit till att fv tar hand om hästen och veterinärkostnader från akut skada som den lovat genom kontrakt?

Se Lobelias svar.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det har förmodligen ingen betydelse juridiskt, men jag kan inte låta bli att fundera på om det "moralisk" är så att fodervärden i de fall hästen är lågt försäkrad, skulle ha ett mindre ekonomiskt ansvar än oom den haft ett väldigt högt tak.

Det ju rätt stor skillnad på x% av 25.000 resp 100.000, och jag förstår inte riktigt varför det skulle vara mer "fel" att fodervärden är skyldig att betala en viss summa för att självrisk + % + det som är över taket blev så mycket än för att självrisk + % blev den summan.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Håller med. Mest schyst är att man reglerar i avtalet en maxsumma man kan behöva betala vid sjukdom, då är det helt klart vad som gäller.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Håller med. Mest schyst är att man reglerar i avtalet en maxsumma man kan behöva betala vid sjukdom, då är det helt klart vad som gäller.
Generellt ska man nog diskutera alla varianter innan man skriver på ett avtal.
Jag har ingen veterinärvårdsförsäkring alls på mina hästar sedan några år, det har jag hittills sparat minst 75000 på... Nu är de pengarna inte undanlagda, öronmärkta för veterinärvård, men om någon häst skadar sig så det kostar stora summor att laga den så avgör jag från fall till fall om jag tycker det är värt att lappa ihop den.
Buköppning kommer jag aldrig göra på någon av mina hästar. Dels pga de astronomiska summor det handlar om och dels pga att jag måste transportera en sjuk häst i fyra timmar för att ta mig till ett djursjukhus som kan operera och ordna med eftervård - det är inte försvarbart i min värld.

För några år sedan lånade jag en shettishingst till avel, som inte var försäkrad. Ägaren sa då att "upp till ca 15.000" kan jag tänka mig att betala om något händer. Och jag skulle väl lägga till lite till kanske.
Öppenhet, som sagt...
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja precis, allt ( åtminstone nästan) är okej bara paterna är överens och förstår vad de ger sig in på.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Exakt .
Det som gjort debatten i denna tråd är ju faktumet att både hästägare och fodervärd bägge varit otroligt okunniga / oinsatta ang att öht behandla en så viktig punkt som det i stort sett obefintliga försäkringsbeloppet , där ägaren öht inte haft koll/insikt i försäkringen och samtidigt utformat ett kontrakt som säger att fv står för alla kostnader, parat med att FV öht inte reagerat på avsaknaden av detalj info ang försäkringen .
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Vilken tur att allt löste sig nu då så debatten kan läggas ner! ;)

Ts har höjt försäkringen,hästen är hemma och på bättringevägen,Fv ska betala och har lånat summan av Ts tills vidare,och slutnotan vart "bara" cirkus 7000:-,och med tanke på vilka summor det pratades om först (30-40.000:-) så är det nog en lättnad för alla parter. Både Ts och Fv lärde sig nog en läxa av detta,liksom vi som följt denna tråd!

Nu får vi bara hoppas att hästen fortsätter tillfriskna! :up:
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Vilken tur att allt löste sig nu då så debatten kan läggas ner! ;)

Ts har höjt försäkringen,hästen är hemma och på bättringevägen,Fv ska betala och har lånat summan av Ts tills vidare,och slutnotan vart "bara" cirkus 7000:-,och med tanke på vilka summor det pratades om först (30-40.000:-) så är det nog en lättnad för alla parter. Både Ts och Fv lärde sig nog en läxa av detta,liksom vi som följt denna tråd!

Nu får vi bara hoppas att hästen fortsätter tillfriskna! :up:


:bow::bow:

Med tanke på att samma saker nu börjar om att ältas för sjuhundrafemtioelfte gången så lär diskussionen aldrig ta slut ;)
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja och inte direkt är det ngn tidigare i tråden som valt att ta upp den från vilande läge sen många dagar tillbaka öht eftersom alla som tagit del av tråden läst utvecklingen noga . Men sen puttar några upp den och har uppenbarligen inte läst hela så de börjar rundgång med frågor /synpunkter igen . Klart att tråden då väcks till liv och flera som varit med i den kontrar och försöker summera upp den .
Det är "nackdelen " med diskussionsforum - och lika ofta fördelen . Trådarna finns där och folk löser och de lever kvar .
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Har följt tråden sedan start i tystnad. Undrar hur det nu är med din fina Prins? Mår han något bättre och har han lugnat ned sej något? Så himla olyckligt, hoppas han blir helt återställd utan komplikationer!
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Tack för omtanken! :)

Jodå det fortsätter att bli bättre och bättre. Och han har lugnat sig och accepterat sitt öde, han skulle få byta box imorgon så han har ett fönster att titta ut i. För han hade stått i den boxen ett par timmar idag och trivdes bättre :)

Så om allt går som det ska så ska jag åka dit i slutet av veckan igen och då ska han få komma ut på sin första 10 minuters promenad + få stå ute i hagen ett par timmar om han är lugn.. :D
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja det är verkligen jätte skönt! :D


Har även fått tag på sedalin nu från annan veterinär, så vi har ett lugnande som fungerar då jag inte vill riskera att han blir fullständigt tokig första gångerna han får gå ut i hagen/på promenad. För plegecil som vi fick utskrivet i gelform gav ingen som helst verkan.


Så just nu känner jag mig ganska lugn! :)
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Ja det är verkligen jätte skönt! :D


Har även fått tag på sedalin nu från annan veterinär, så vi har ett lugnande som fungerar då jag inte vill riskera att han blir fullständigt tokig första gångerna han får gå ut i hagen/på promenad. För plegecil som vi fick utskrivet i gelform gav ingen som helst verkan.


Så just nu känner jag mig ganska lugn! :)

Sedalin och plegg är samma sak bara olika tillverkare och namn.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 779
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 554
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 843
Senast: Lobelia
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
971
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp