Bukefalos 28 år!

Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Nu har jag fått svart på vitt, prinsens räkning slutade på 31634kr, våran del att betala blev 4759kr+2600. Vilken lycka att jag trodde fel om hur försäkringen funka!

Tycker dock att det är lite skrämmande att själva uppstallningen är det som är dyrast..

För här ska ni nu få alla kostnader:
Grundavgift: 720kr
Undersökning/behandling: 4381kr
operation: 1390kr
Bedövning/narkos: 787kr
Medicin: 9066kr
Förbrukningsmaterial: 1599kr
Lab: 725kr
jouravgift: 2350kr
staionsvård: 10140kr
vaccination: 390kr
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Eller så har hästen varit lugn och fått stå i lugn och ro den gång den fick sedalin och varit stressad den gång den fick plegg.

Det är precis samma sak nämligen men skiljer ofta i hur de svarar beroende på vilken sinnesstämning de är i när de får det och hur lugna de är den närmsta halvtimmen innan det börjar verka. Det är nackdelen med de lugnande att de inte har bra effekt om de inte först får verka på lugn häst. Minsta bråk tex när det skall ges kan ha effekten att den lugnande effekten helt uteblir. Går aldrig att få effekt på redan stressad häst.

En annan nackdel är att vissa hästar har mkt snabb tillvänjning det kan räcka att de fått det en gång innan för att dosen behöver ökas markant redan gången efter för att få samma effekt.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Gjorde en snabbkoll och de två är dessutom i exakt samma styrka så finns ingenting alls som skiljer.

Plegecil gel = Acepromazin 35mg

Sedalin gel = Acepromazin 35mg
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Fast doseringen på gelen vi fick på recept från kliniken och doseringen på sedalinet vi nu ska få är inte samma, så det är visst skillnad.

Och ja det är klart att det beror på sinnesstämningen, det fattar jag också. Men eftersom kompisen har ett stall på 40 hästar och har gett lugnande ett antal ggr så tror jag nog dom vet när det är medlet som inte funkar eller om hästen har fel sinnesstämning.


Men vi behöver inte diskutera detta vidare, för jag frågade aldrig om sedalinet. Jag tänker testa det och min vän har haft bättre effekt av det än pleggelen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Då har hon väl gett annan dos av det ena då iom att de innehåller exakt samma så är där ingenting alls som skiljer mellan medlen, men naturligtvis ger du dubbelt så mkt av den ena så får du mer effekt det säger liksom sig själv när de har exakt samma innehåll.
Det är ungefär som att ta en tablett Panodil och sen prova 2 tabletter Alvedon och säga att Alvedon hjälpte men inte Panodil (om du inte viste det så är alvedon och panodil exakt samma).
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Eftersom du tydligen försöker idiotförklara mig så tänker jag inte diskutera med dig längre.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Läser du vad Gylle skriver?

Ämnet är exakt detsamma. Det gör exakt detsamma.
Detta verkar många ha svårt att förstå men det är sant.
All annan "effekt" är placebo.

Skönt att det inte blev dyrare. Att uppstallningen kostar är inte så konstigt, det är stallhyra ink mat och personal dygnet runt. Det kostar.
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Eftersom du tydligen försöker idiotförklara mig så tänker jag inte diskutera med dig längre.

Nej idiotförklaringen sköter du väldigt bra själv. Det enda jag gjort är att försöka förklara för dig att det är exakt samma innehåll i dina tuber med lugnande gele oavsett om den är märkt med Plegicil gel eller Sedalin gel. Eftersom du uppenbarligen inte själv var medveten om det eftersom du skrev att du nu fått ut Sedalin eftersom plegicil inte fungerade.

Skippa namnen eftersom det verkar förvirra dig till att tro att det är olika saker.

Röd tub innehåller en gele med lugnande acepromazin i styrkan 35 mg

Gul tub innehåller en gele med lugnande acepromazin i styrkan 35 mg

Tror du då på fullt allvar att det skiljer i effekt om du ger samma dos från den röda eller gula tuben när de har exakt samma innehåll. Skulle utseendet på tuben orsaka att det blir olika effekt ?
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Fast doseringen på gelen vi fick på recept från kliniken och doseringen på sedalinet vi nu ska få är inte samma, så det är visst skillnad.

Och ja det är klart att det beror på sinnesstämningen, det fattar jag också. Men eftersom kompisen har ett stall på 40 hästar och har gett lugnande ett antal ggr så tror jag nog dom vet när det är medlet som inte funkar eller om hästen har fel sinnesstämning.


Men vi behöver inte diskutera detta vidare, för jag frågade aldrig om sedalinet. Jag tänker testa det och min vän har haft bättre effekt av det än pleggelen.

Jag har både och hemma efter en hovskada. Det var exakt samma effekt av det men det var stor skillnad på hur och när man gav det. Fick nästan ta dubbel dos av sedalinet för att få effekt mot vad som var utskrivet. Det tog dessutom nästan en halvtimme innan det verkade.

Tycker att de är likvärdiga
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Kl

Halvtid på boxvilan, 3 veckor avklarade..bara 3 kvar!

Idag fick han även första promenaden och det var en lycklig häst som passade på att rulla sig ute för första gången på 3 veckor :heart :D
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Prinsen fick idag gå ut i hage en liten stund, så han fick lufta sig lite själv och rulla som han ville medans fv skulle mocka. Tji fick hon, det funkade i 3 minuter innan prinsen vart rodeohäst och sen tokstressad i boxen när hon tog in honom igen.. så ingen hage för prinsen förrän det är okej att han rör sig mer än det är nu :(
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

så ingen hage för prinsen förrän det är okej att han rör sig mer än det är nu :(

Nej, men självklart INTE! Det finns ju en anledning till att boxvilan ska vara "x" antal veckor! Det kan ju vara ett ögonblicks verk att han drar upp skadan igen...
 
Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Prinsen fick idag gå ut i hage en liten stund, så han fick lufta sig lite själv och rulla som han ville medans fv skulle mocka. Tji fick hon, det funkade i 3 minuter innan prinsen vart rodeohäst och sen tokstressad i boxen när hon tog in honom igen.. så ingen hage för prinsen förrän det är okej att han rör sig mer än det är nu :(

Oväntat....
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 342
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 818
Senast: Lobelia
·
V
Hästvård Min 2-åring kom in en dag för ungefär två veckor sedan med rejält svullet ben och ett litet sår på insidan av bakbenet, under hasen. Han...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: Shudde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp