Bukefalos 28 år!

" scalping"- hovslagare, se hit..

Arabis

Trådstartare
Hallojs!

Vill ställa denna fråga till ngn som vet vad man kan göra åt det. Har ett arabsto, som slår ihop samma sidas fram & bak hovar. På framsidan/ nederdelen av bakhoven, & på tåkappan ger det stora märken. Nu med broddar i så känns " djupare" skåror i hovväggen, & tåkappan/ skon ser ut som om man har stått & slagit på den med en hammare. Hur skall man sko för att försöka korrigera problemet? Antingen påskynda framsteget, eller bromsa bak, eller både och? Skulle en ringsko bak hjälpa?
Hästen ifråga är 10 år, köptes & reds in för ett år sedan & skoddes för första gången i sitt liv i höstas. Har innan dess bara gått i en hage, tyvärr. Bra stark hovkvalité. Rör sig väl inte riktigt 100% korrekt, biljaderar lite båda fram. Har annars ett bra övertramp, & är mjuk & fin i steget.
Ngn som har tips & ideér?
Vår ordinarie hovslagare har varit sjuk, & har därför haft två andra ute de senaste två omgångarna. Har därför inte kunnat disskuterat det med honom. Han hann med & sko henne två omgånger innan han blev sjuk. Nu kommer han ut efter påsk, & vill då innan ha berättat hur hon är/ har blivit.
 
Sv: " scalping"- hovslagare, se hit..

Jag blev tipsad att sätta högre brodd bak för att korta steget. Det fungerade bra. Före var bakhovarna så avhackade att de var fyrkantiga. Skit fult.
 
Sv: " scalping"- hovslagare, se hit..

man får prova sig fram.Skulle nog börjat med att sko med tvärtå bak
alt.tårikta.Är hästen låg i trakterna?En häst skodd i balans är ao.
dvs att den landar och belastar plant.Har du en duktig utbildad hovis så hjälper han/hon dej.Lycka till!
 
Sv: " scalping"- hovslagare, se hit..

Vid sk scalping brukar man vidta balanseringsåtgärder som påskyndar framsteget. Dessa åtgärder kan bestå i: Kort tå/tvärrikta eller tårikta. Eller ev halvrund sko med kubb eller spång...eller helt enkelt lättare skor fram. Men en fråga: Innan hovslagarna skodde hästen, bedömdes den inte i rörelse först ?? Menar, man kan ju knappats veta hur en häst skall skos om man inte får se den i rörelse först.
 
Sv: " scalping"- hovslagare, se hit..

Hon är kollad i rörelse av sista hovisen ( & ordinarie), & men hans försök att rätta till problemen har inte hjälpt. Dock var inte problemen så påtagliga de första två skoomgångarna, varav " gamle" hovis inte direkt vet om det. Skall därför disskutera förslag med honom nu. Nu har det ju varit x- tra tungt ute oxå, med ridning i djupsnö, & då har det märkts mer.
 
Sv: " scalping"- hovslagare, se hit..

Min valack började med det där när vi tåriktade honom. Om det berodde på det eller något annat är en bra fråga, men problemet kom i samband med tåriktning, och kvarstod två skoperioder efter han slutat tåriktas. I år har problemet inte återkommit dock.

Så, vad som hjälper är nog väldigt individuellt.
 
Sv: " scalping"- hovslagare, se hit..

Arabis skrev:
Tåriktades han fram, eller bak?

Nu ska vi se om jag minns här.. *tänker* Han hade varit tåriktad innan utan problem. Hans problem började under en period när det var tungt ute och han hade brodd förresten.

Första omgången tåriktades han bara bak. Då kom de där islagsproblemen (exakt det du beskiver). Så då tåriktades han fram med för att se om det berodde på att han kom 'kvickare iväg' med bak men då blev för 'långsam' fram. Men problemet kvarstod så då tog vi bort tåriktningen bak men lät fram vara kvar men det hjälpte inte, då tog vi bort tåriktningen helt och sen tog det två perioder utan tåriktning innan det försvann.

Om det berodde på tåriktningen eller ej vet vi ju inte, det tog ju en rätt lång period att bli av med det så det KAN ju haft med något annat att göra (ingen brodd, annat underlag etc). Han har inte varit tåriktad sen dess och problemet har inte kommit tillbaka dock.
 
Senast ändrad:
Sv: " scalping"- hovslagare, se hit..

Hej!
Mina erfarenheter är att det är svårt att fördröja baksteget genom att tex lägga en längre sko bak, det är betydligt enklare att snabba på fram, dvs att sko med kort tå, lättare sko, eller tåriktat för att påskynda överrullningen fram. Scalping beror ju på att hästen inte hinner undan fram, kan vara vanligt på unghästar som inte är så starka, och rids i en lång och alltför låg form. Slår hästen på sig pga den inte hinner undan måste man kanske låta den komma upp lite i formen, brukar då få lättare att hinna undan och inte slå på sig. Detta problem kan försvinna när hästen blir starkare, det är också viktigt att försöka hitta en takt och ett tempo där den klarar att arbeta i balans utan att slå sig. Beror det på svaghet brukar man märka att det "klirrar" i skorna mer i övergångar och om man rider på fortare än hästen klarar, men som sagt snabba på överrullningen fram är det lättaste.
 
Sv: " scalping"- hovslagare, se hit..

Nu är jag inte hovslagare. Men kort tå fram så att hästen får snabbare överrullning och lång sko bak för att bromsa upp bakhovens steg.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

L
Hästvård Suck. Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men vi tar det från början.. Ordinarie hovslagaren (som vi är jättenöjda med) hade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: Lord Owen
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 084
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Hej på er! Har idag varit på fjärde åetrbesöket på ATG. Bakgrundfakta: För ca 10 veckor sedan åkte vi in första gången till ATG, min...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Pade
·
S
Hästvård Nu börjar jag tröttna på min hovslagare som jag haft i två år! Hästen har ALLTID tappskor, bak,fram, kors och tvärs. Jag anser delvis...
Svar
7
· Visningar
1 401
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp