Bukefalos 28 år!

Schäfer med öppen mun

D

Drakvinga

Hej allihopa
Jag har ett problem med min ettårs tik. Det är så att hon är väldigt duktig på alla sätt och vis och jag har inga som hellst problem med henne förutom detta. När hon blir för uppspelt, dvs när man busar med henne eller när jag, min sambo eller någon som hon tycker väldigt mycket om kommer på besök så har hon en tendens att vilja "ta i" personens armar och händer med sina tänder. Hon biter inte, eller naffsar inte på ett elakt sätt.. det verkar mer som om hon bara vill ta tag i personen för att känna att den är där... det här beteendet kan komma upp även när hon blir frustrerad.. då händer det att hon kommer fram till en och börjar dra i handen eller i armen med tänderna.
För mig och min sambo är detta inget direkt problem, men det känns inte trevligt när hon gör det med andra människor samt att tänderna kan skrapa eller riva en i huden..
Hur gör man för att ta bort det här problemet...? Jag vill ju heller inte dämpa hennes glädje?!
Är detta vanligt just för schäfer rasen?
Vi tränar dressyr och lydnad cirka tre dagar i veckan och jag är hemme med henne hela dagarna så hon är inte understimulerad på något sätt..
Tacksam för hjälp
/Drakvinga med sambo
 
Sv: Schäfer med öppen mun

Är ingen hundpsykolog, men för mig känns det som en kontaktvariant.
Inget jag skulle bry mig om att försöka ta bort, men däremot kontrollera. Berätta för henne när det känns lagom, och när hon klämmer för hårt.

Tillhör dom som uppskattar idéer och initiativ från djurens sida.

LIA
 
Sv: Schäfer med öppen mun

Jag vet inte om det är speciellt för schäfer direkt, min riesen gjorde på samma sätt. På honom fungerade det att helt enkelt vända sig bort från honom så fort han började. Började han gapa över en arm så avbröt jag all lek eller kel. När han sedan tog kontakt utan att gapa fortsatte vi. det tog faktiskt inte lång tid för honom att förstå att det roliga "försvann" när han "bet" oss.

Det var Lars Fält, en välkänd etolog, som för många år sedan gav detta råd. Han tyckte också att man kunde tillämpa valpens skyddsmekanism, skriket. Så fort hunden tar i för hårdhänt skriker/piper man till. De flesta hundar har en inbyggd reflex, som gör att de direkt släpper då.

För egen del tyckte inte jag heller att det gjorde något, men det är ju inte kul när kompisar blir livrädda för ens egentligen ursnälla hund.
Man är ju också lite rädd att den ska skada eller skrämma ett barn.
 
Sv: Schäfer med öppen mun

Inget jag skulle träna bort. Det är väl inte så vanligt att schäfern gör detta, däremot labbar och golden brukar pyssla med detta. De vill gärna ha något i munnen när de blir glada.

Visst kan du träna bort det, rådet ovan är bra!

Men fundera på om du verkligen vill det. Det är en vänlig gest bara från din hunds sida. Självklart måste hållandet vara löst och inte så att det gör ont.
 
Sv: Schäfer med öppen mun

Min staff (och många andra staffar) gör också så. Jag brukar skynda mig och varna folk för att hon gör så, och tala om att hon inte BITS utan bara måste "känna" lite vem det är. Det är helt enkelt hennes sätt att ta kontakt med folk.

Vi provade förut att ge henne en leksak när det kom folk, då höll hon den i munnen istället och "tryckte" den mot folks ben. Funkade rätt bra :)
 
Sv: Schäfer med öppen mun

en bekant till mig har en hund som gör likadant, personligen tycker ja det är väldigt irriterande , det bästa är att ignorera det hela vända sig bort som någon annan sa och inte ta kontakt med hunden när den gör så här.
 
Sv: Schäfer med öppen mun

Tack för råden
det här med att "pipa till" som vovvar gör har jag redan prövat... men då tycker hon att "mamma" är så rolig och skrattretande att det blir ännu mer tjo och tjimm på henne.. dvs.. hon drar ändå mer i mina händer..
Leksak prövade jag på idag, och det var faktiskt en bra ide eftersom hon sprang runt och hälsade men hade munnen "upptagen"
Men jag blir då lite smått fundersam om hon kanske tror att jag "belönar" hennes beteende?
dvs att så fort någon kommer så sticker jag till henne någonting i munnen? ( kommer att gå åt många leksaker)
Ett måste sägas att hon har _inte_ detta beteende mot barn???
och heller inte mot främlingar, utan bara mot dom hon blir väldigt lycklig av att se ??!! dvs min egen mor, som har väldigt skört skinn pga av kortison *suckar*
Men som sagt, leksaksideen var väldigt bra.
Tack igen för era råd
 
Sv: Schäfer med öppen mun

Hejsan
Var glad över att du har en glad hund med tydlig arbetsglädje :)
Med reservation för att det kan vara svårt att bedöma en reaktion hos en hund man inte sett själv så låter det som om hon är väldigt arbetsvillig och positiv.
Har du planer på att träna henne i bruks/lydnad så banna aldrig ett beteende som i grunden beror på samarbetsvilja och ett aktivitetsbehov.
Styr istället om beteendet som du gjort genom att ge henne att alternativ att bära på. :banana: :banana:
I grunden handlar allt om beteende och även om en egenskap är negativ i en situation så kan man ofta hitta situationer där den kan komma till nytta och då rikta om hundens intresse till något som den får göra.
Du behöver inte vara orolig att belöna ett dåligt beteende. Tvärtom, hon utför ju det du önskar, så belöna/beröm det rätta beteendet och på köpet stärker du din rol som ledargestalt som ger henne möjligheten till ett alternativt beteende så att hon kan få utlopp för sina medfödda positiva och från början önskvärda egenskaper.

hälsar Piretto :p :p
 
Sv: Schäfer med öppen mun

Vår schäferkille gör likadant fast kanske en aning hårdare. Han gör det när han bli upphetsad som när jag kommer hem eller när det kommer besök. Han har dock börjar på egen hand ta sin nalle i munnen när det kommer någon och så springer han runt med den istället och morrar och viftar på svansen som en galning.

Så när man kommer hem blir han överglad springer och tar närmsta leksak som e mjuk sen sätter han tänderna i den.

Många tycker det är obehagligt t.ex ute när Jason hälsar med att ta deras hand i munnen. Men jag ser ingen anledning att träna bort det. Det är en glädjehandling som jag tycker är ok.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 050
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 631
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 208
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 743
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp