Bukefalos 28 år!

"SD går till attack mot FI"

Jag förstår vad du menar, men håller inte alls med. Jag tycker att det är SD som är ovilliga att diskutera invandringspolitik, eftersom de redan bestämt enda möjliga lösningen - att minska volymen med 90%. All annan debatt handlar om att svartmåla och stigmatisera utrikes födda, för att bereda väg för den enda möjliga lösningen. För mig är det så långt från debatt och diskussion man kan komma.

Ja jag påstår inte att deras åsikter är vettiga, bara att de tar ställning i frågan de flesta inte vågar vidröra.

För mig är det självklart att invandrings och integrationspolitiken inte fungerar. Det känns inte ansvarsfullt att ta in folk till Sverige och sedan sätta dem i ett ghetto och skita i dem. Vilket tyvärr rent krasst är vad som händer nu. Det ökar ju bara segregationen. Socialt utanförskap och kriminalitet gör knappast att folk blir mer vänligt inställda. Plus då att det rent krasst blir skattebetalarna som genom bidrag försörjer alla vilket säkert provocerar många. Det måste ju till nån vettig plan liksom annars kammar ju SD hem röster på att föreslå att man skickar hem folk/alt inte tar in fler.

Samma med tiggeri-frågan. Hela stan är översvämmad av tiggare (främst romer från Rumänien). De sitter i varje gathörn, skriker efter folk, tigger aktivt vid bord på restauranger etc. Igår vägrade en man gå förrän jag hade druckit upp min dricka och gav honom tomburken. När jag inte gjorde det nog snabbt började han skrika och pekade på burken upprepade gånger.
Helt ärligt tror jag att många sympatiserar med SD i just denna fråga. Dock är det ju frågan om en quick fix, det är ju knappast så att problemet försvinner om tiggarna försvinner. Det skiter ju SD i såklart men du fattar...

Vad gäller de rumänska tiggarna måste ju lösningen ske via att press sätts på Rumänien att de tar tag i sina problem, och om EU går in med bidrag måste det kontrolleras att dessa verkligen används till rätt sak.

SD har ju inga långsiktiga lösningar på något men de raggar röster på att erbjuda "lätta lösningar" på dessa problem.
 
Så om jag har fel. bevisa det då med källhänvisning.. annars är det ju bara ditt vanliga gnäll....
De problem som jag ser är att många invandrare hamnar utanför samhället. De lär sig inte språket, vilket är a och o för att komma in i samhället och i många fall så får de ingen inblick i hur Sverige är uppbyggt (kultur, värderingar och lagar bl. a.). Detta leder till ett utanförskap som i sin tur skapar problem som arbetslöshet och diverse bilbränder (för att nämna tydliga exempel).

Ett annat problem är att vissa invandrare fortsätter att leva efter sin religion eller kultur på ett sätt som inte är förenligt med svenska lagar. Det har växt fram religiösa "domstolar" i förorterna dit vissa invandrargrupper vänder sig istället för det svenska rättsväsendet. Dessa grupper bibehåller i många fall en väldigt kvinnoförnedrande och förtryckande "kultur".

Det sistnämnda är än så länge ett mindre problem och liknar i mångt och mycket det som förekommer vad gäller mc-gäng och liknande. Men det stora problemet är att jag upplever att invandrare inte kommer in i samhället. Det innebär inte att de ska dela den svenska kulturen. Utan det handlar om att de ska vara delaktiga i samhället och forma det. De ska leva efter de lagar som finns och vara delaktiga i att utforma dessa. För att det ska vara möjligt måste man kunna språket och kommunicera. Arbetslösheten bland invandrare är ju onekligen väldigt hög och måste bero på något? Om så att arbetsgivarna är väldigt inskränkta. Men då måste vi ju göra något för att öka möjligheterna för att invandrare ska få arbete.

Jag anser att det brister, eftersom det så som jag ser det, blir sämre och mer segregation i samhället. Och jag upplever inte att något parti pratar om detta. Naturligtvis har partierna integrationen som en del av sin politik, men med SD i farten så anser jag att de måste vara tydligare med vart de står i frågan. Det är svårt, och det blir lätt rasiststämpel, men man måste våga prata om det.


Kravet på alla invandrare och asylsökande ska vara att de ska integreras i vårt samhälle! Det kravet kan och får inte samhället backa på!!!

Men integration menar jag att man tar sin plats i samhället, försörjer sig själv och följer de lagar o regler vi gemensamt fastställt.
Men det betyder även att man ska ha rätt att leva efter sina egna traditioner, sin egen religion eller politiska åsikter, allt under förutsättning att det ryms innanför svensk lagstiftning.

Den väg vi valt i Sverige (en överbeskyddande) visar sig ju med facit i hand inte vara den bästa. Arbetslösheten hos ex våra somalier är betydligt högre än hos somalier i andra jämförbara västländer. Vi borde lära oss så att dessa grupper fortare kommer in i samhället.
 
Ja jag påstår inte att deras åsikter är vettiga, bara att de tar ställning i frågan de flesta inte vågar vidröra.

För mig är det självklart att invandrings och integrationspolitiken inte fungerar. Det känns inte ansvarsfullt att ta in folk till Sverige och sedan sätta dem i ett ghetto och skita i dem. Vilket tyvärr rent krasst är vad som händer nu. Det ökar ju bara segregationen. Socialt utanförskap och kriminalitet gör knappast att folk blir mer vänligt inställda. Plus då att det rent krasst blir skattebetalarna som genom bidrag försörjer alla vilket säkert provocerar många. Det måste ju till nån vettig plan liksom annars kammar ju SD hem röster på att föreslå att man skickar hem folk/alt inte tar in fler.

Samma med tiggeri-frågan. Hela stan är översvämmad av tiggare (främst romer från Rumänien). De sitter i varje gathörn, skriker efter folk, tigger aktivt vid bord på restauranger etc. Igår vägrade en man gå förrän jag hade druckit upp min dricka och gav honom tomburken. När jag inte gjorde det nog snabbt började han skrika och pekade på burken upprepade gånger.
Helt ärligt tror jag att många sympatiserar med SD i just denna fråga. Dock är det ju frågan om en quick fix, det är ju knappast så att problemet försvinner om tiggarna försvinner. Det skiter ju SD i såklart men du fattar...

Vad gäller de rumänska tiggarna måste ju lösningen ske via att press sätts på Rumänien att de tar tag i sina problem, och om EU går in med bidrag måste det kontrolleras att dessa verkligen används till rätt sak.

SD har ju inga långsiktiga lösningar på något men de raggar röster på att erbjuda "lätta lösningar" på dessa problem.


Det finns idag möjligheter men samhället vill inte utnyttja dem.

Den fria rörligheten inom Schengen förutsätter en sak. Giltiga papper som bevisar att du tillhör Schengen. Många av de tiggare som finns i Nordeuropa saknar idag dessa dokument och har egentligen inte rätt att visstats här.

Orsaken till detta är att staten som Rumänien sätter i system att inte registrera romer för att utestänga dem från ev. samhällsservice.
Därför måste EU sätta tummen i ögat på bla Rumänien, och med ekonomiska sanktioner tvinga dem att rätta in sig i ledet.
 
Majoriteten av "kvinnojobben" (de arbeten som innehas av en majoritet kvinnor) är statliga eller kommunala/landsting det är alltså en politisk fråga att värdera dessa jobb. För min egen del har jag alltid levt efter principen, att om jag anser att mitt arbete inte värderas så som jag gör det så har jag sökt mig någon annanstans. Det verkar som om majoriteten av de kvinnor som arbetar i de lågt betalda "kvinnojobben" inte lever enligt den principen utan stannar. Vilket naturligtvis ger arbetsgivaren trumf på hand = lägre lönebild. På de "mansjobb" som finns har situationen varit en annan, man har bytt jobb när det inte passat = högre lönebild.

Nja... Min uppfattnig är att även i privata verksamheter så betalar sig "kvinnojobben" sämre.
Visst man kan välja jobb- jag har också medvetet valt att utbilda mig för att få ett bättre betalt jobb- men jag tycker ändå att det är en jämställdhetsfråga.
 
Det jag menar är att andra partier inte är direkt villiga att diskutera invandringspolitik och detta vinner SD på tror jag. Tyvärr!
Om det tex bildas ghetton med 99% invandrare, där invandrare (iaf invsndrarMÄN) hamnar på sidan om i kriminalitet, där man knappt kan gå ut utan att praktiskt taget "antastas" av tiggare från Rumänien tror jag tyvärr att SD kan kamma hem en och annan röst.
Så menade jag.

Jag ser det där som ett slags propagandafördel, som orättvist tillskrivs SD. De diskuterar som sagt inte invandringspolitik. De låtsas att de gör det.

Samtliga partier i riksdagen är bättre frågor om integration/segregation än vad SD är, även om jag tycker att olika partier är olika bra på det.

Sen vinner ju de facto SD inte särskilt mycket på sina strategier, trots att tex du i dina inlägg i frågan hjälper dem framåt. Tvärtom, SD är ett ganska litet parti. Över 90% av befolkningen röstar inte på dem. Trots all den här draghjälpen som de får genom att folk gång på gång säger att SD är de enda som vill, kan och vågar diskutera invandring.

Jag menar som sagt att det är fel. SD vill förvisso diskutera invandring, men de kan och vågar inte diskutera integration/segregation. Där ligger de hjälplöst efter alla andra partier.
 
Jag ser det där som ett slags propagandafördel, som orättvist tillskrivs SD. De diskuterar som sagt inte invandringspolitik. De låtsas att de gör det.

Samtliga partier i riksdagen är bättre frågor om integration/segregation än vad SD är, även om jag tycker att olika partier är olika bra på det.

Sen vinner ju de facto SD inte särskilt mycket på sina strategier, trots att tex du i dina inlägg i frågan hjälper dem framåt. Tvärtom, SD är ett ganska litet parti. Över 90% av befolkningen röstar inte på dem. Trots all den här draghjälpen som de får genom att folk gång på gång säger att SD är de enda som vill, kan och vågar diskutera invandring.

Jag menar som sagt att det är fel. SD vill förvisso diskutera invandring, men de kan och vågar inte diskutera integration/segregation. Där ligger de hjälplöst efter alla andra partier.
SD vIll ju inte ens ha integration så det är inte så konstigt. De är helt öppna, @tornblomma, både i sitt program och när de talar, om att det är assimilering de vill ha.

Integration är en ömsesidig process där två parter jämkas ihop, assimilering är ensidig. Invandrarna ska anpassa sig (till en svårdefinierad svenskhet) - och där med basta.

Det är ju som Petruska säger - alla partier diskuterar invandring/integration osv. Men de gör det inte på det sätt SD vill - det är det som är skillnaden. De som påstår att SD driver på i frågorna på ett bra sätt ger dem problemformuleringsinitiativet. Det ska de inte ha, eftersom deras verklighetsbeskrivning och världsbild bygger på lögner och vantolkningar.
 
Jag tror att många känner viss hjälplöshet i frågan och ser SDs propaganda som ngn slags quick fix som sagt. Annars vet jag inte varför folk skulle välja att rösta på dem.

Och visst det är "bara 10%" som röstar på partiet. Jag tycker ändå att det är förhållandevis många?

Edit. Tydligen ca 7%
 
Bra, modigt och kul att två helt vanliga SDU-tjejer med vanliga kroppar får synas som feminina, självständiga tjejer som väljer bort yta för djup.
smile.gif
Lite tråkigt med objektifieringen av Anton/den manliga modellen som reduceras till en kropp utan ansikte, och den jag förmodar gett upphov till titeln "bröstfilm" - det vore ju snett om Nyheter24 reducerar två tjejer i bikini till ett par bröst? - men jag är å andra sidan inte heller för några lagförslag om att förbjuda sexistisk reklam, så varför inte.
smile.gif


För övrigt himla bra jobbat av SDU:arna med tanke på hur svinkallt det faktiskt var den där dagen.
Skämtar du?
Ser du inte hur den rosaklädda tjejens bröst hela tiden är i fokus? Och nej, jag tycker inte att hon ser naturlig ut, hon ser fixad ut via op eller inlägg. Kontrasten mellan henne och den andra tjejen sätter också fokus på hennes bröst och även hennes kropp fokuseras, hon framstår som plattbröstad och osäker (Varpå kopplingen blir att hennes kropp inte är tillräckligt snygg för den snygga killen hon spanar på därför skruvar hon lite osäkert på sig medan den snygga tjejen självsäkert kråmar sig).
Nej, usch vilken sexistisk film :yuck:
Men som vanligt har de plagierat...
 
@Riley, det är ganska roligt att prata om djup ihop med de här reklamfilmerna och filmerna på intervjuade representanter för partiet Sverigedemokraterna. Eller menar du en annan sorts avgrund än det djup jag tror att du syftade på?
 
Men det är också runt 65% som öppet ogillar deras parti och politik starkt. Inget annat parti är i närheten av det starka ogillandet. Andra partiers siffror är mycket lägre.

Så det är väldigt få som ser det som en fix och väldigt många som starkt ogillar. På en skala mellan +50 och -50 (iofs från 2006) - där de flesta partier hamnar i mitten (kring nollan, lika många + som -) hamnade SD på -32. Man kan jämföra med exempelvis KD (som har färre röster) och hamnade på -3 och driver väldigt lika politik som SD. Trots få sympatisörer har KD - inte ett starkt allmänt ogillande (vilket de borde ha mer av i min mening).
 
Outtalad? Har du hört Jimmie Åkesson i någon enda debatt? Det går liksom inte mer än 2 meningar mellan "det är invandrarnas fel."

Så jag tycker inte SD alls är speciellt otydliga. Möjligtvis kan man tycka att de bara är enade kring frågan att hata och att stigmatisera invandrare och att det sedan spretar värre än värst när det gäller företrädarna som uttalar sig. Men partiet, de är uttalat ultrakonservativa och vill ha mer religiöst inflytande i samhället. Tar man bort just frågan om invandrarna (iofs måste man göra det fullständigt i just den frågan) är de ganska lika KD.

Personligen tycker jag att alla borde betrakta det som att SD levererar mardrömmar med ett konfliktfyllt samhälle där man skapar konflikter mellan grupper och inte några önskedrömmar. Deras idealsamhälle vore en mardröm utan dess like. Då ansluter jag nog hellre Sverige till Ryssland för gott.

Outtalad var fel ord. De säger rastistiska saker, och ger förslag som skall ge svenskar som ser svenska ut ett bättre Sverige. Men de säger att de inte är rasistiska, och att alla som säger att de är rasisitska ljuger,

Jag vill inte ha FI, men inte fasen vill jag ha SD heller. De har ju helt trillat av pinnen, börjar ju låta sinnessjukt när de drar igång och snackar. Och de där valfilmerna........ kan man vara mer öppen med sin främlingsfientlighet? Lite mörkrädd blir man.
 
En kort svar @martensson
. De får höra av läraren "dig blire inget av blatteunge". Osv osv.
Den enda person i skolvärden jag hört säga något liknande var en lärare av italiensk härkomst. Den läraren menade att visst kunde en urspårad elev bli något, han kunde bli tjuv eller hallick.

Helt häpnadsväckande och om en lärare sade något sådant till eleverna skulle de anmälas och avstängas bums. INGEN lärare skulle säga "dig blire inget av blatteunge", det är rent BS och bara ett simpelt inlägg i det allmänna klimatet att racka ned på lärare och skola.
 
Då är det väl tur att majoriteten av alternativen ligger ganska långt från både F! och SD?

en gammal lärare jag hade sa: ca 20% av Sveriges röstberättigade är hemfallna till ickedemokratiska ideologier. Det stämmer nog fortfarande, Ytterhögern (SD +svans)+ yttervänstern(V+Fi??svans ) soffliggarna ger väl ungefär 20%
 
@tornblomma Varför i all fridens namn gav du honom burken? Aldrig i livet någon hade fått något av mig som uppträder så, vare sig det är en av tonåringarna på mitt jobb, en skrikande tvååring eller en tiggare.

Om folk slutar ge tiggare något så försvinner dom. Sen ska dom ges humanitär hjälp. Rejäla insatser då dom lever i misär i sina hemländer.
Det är bra att dom synts men nu måste dom få riktig hjälp så det blir bättre levnadsvillkor för dom.
 
Det håller jag inte med, vardagsrasism finns överallt. Ofta lika subtilt som sexism men likfan är den där.

Fast i skolan tycker jag verkligen inte att den finns. Just som morgaine påpekar skulle en enda sån kommentar leda till arbetslöshet för en lärare.

Sedan finns det säkert lärare som röstar SD och det är beklagligt och ledsamt. Inte förenligt med grundläggande värderingar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 194
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 490
Senast: manda
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 770
Senast: Kraxa
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 761
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp